Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@22:53:17 GMT

مفسر باید نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۵۶۵۶

مفسر باید نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند

رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی گفت: در تفسیر باید به صورت عینی نشان دهیم که قرآن کتاب تمدن ساز است و مفسر باید بتواند نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد رییس موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی، شب گذشته در جلسه تفسیر تمدنی قرآن که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه) برگزار شد، گفت: مفسر باید بتواند پاسخگوی پرسش ها و نیازهای جامعه خود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مفسر باید بتواند با ابتکار خود برای دردهای جامعه خود نسخه داشته و دنبال هدایت گرفتن از قرآن برای حل معضلات جامعه خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد درباره تفسیر تمدنی قرآن، عنوان کرد: در این تفسیر مفسر باید بتواند افزون بر فقه فردی بر فقه کلان اجتماعی تسلط داشته باشد، در تمدن سازی فقه فردی و کلان اجتماعی هر دو به یکدیگر آمیخته است چراکه احکام فقه فردی بر کلان جامعه و احکام فقه اجتماعی نیز بر افراد جامعه اثرگذار است.
این مفسر قرآن کریم، درباره منظومه فکری اخلاقی تفسیر، اظهار  داشت: در پایان تفسیر درست از یک دوره کامل قرآن کریم، شما باید به یک انضباط فکری و دین شناسی روشن رسیده باشید.

وی افزود: در تفسیر تمدنی پیش فرض این است که دین تمدن دارد و خداوند ربوبیت کل هستی و نظام انسانی را بر عهده دارد و در این زمینه جانشین او روی زمین پیامبر(ص) است.

 حجت الاسلام والمسلمین اکبرنژاد با بیان اینکه قرآن کتاب تمدن است، ابراز کرد: در تفسیر باید به صورت عینی نشان دهیم که قرآن کتاب تمدن ساز است، مفسر باید بتواند نقطه اتصالات تمدنی قرآن را کشف کند.
این مفسر قرآن کریم، در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مفسر باید بتواند مناسبات آیات مربوط به تقوا، زهد، انفاق یا سایر موارد با تمدنی بودن قرآن را تشخیص دهد، ما امروز تفسیر متناسب با فضای حاکمیت نداریم که بتوانیم با توجه به آن برخی مشکلات را حل کنیم

لازم به ذکر است که جلسات تفسیر تمدنی قرآن روزهای یکشنبه هر هفته از نماز مغرب و عشاء در محل مسجد ۷۲ تن موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه شهید صیرفی پور برگزار می‌گردد و ورود برای عمومی علاقه مندان رایگان است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۵۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی

"چشمه علی" شهرری خاستگاه تمدنی ری باستان، تهران و پهنه شمالی ایران است که با حدود ۸ هزار سال دیرینگی یکی از مهم‌ترین تمدن‌های فلات ایران در پایان عصر نوسنگی به شمار می‌آید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، شهرری به عنوان یکی از شهرهای کهن ایران زمین واجد ارزش‌های تاریخی و میراثی فراوانی در مقیاس ملی و حتی جهانی است، اما متاسفانه تاکنون توجه چندانی به این موضوع نشده است.

یکی از فضاهای اثرگذار که در حافظه خاطرات جمعی مردم ماندگار است، "چشمه‌علی" با قدمتی حدود 8 هزار سال است که بازدید از آن رایگان و از مسیر شهرری، بزرگراه آوینی، بین بلوار صفائیه و بلوار شهید غیوری در دسترس عموم قرار دارد.

چشمه علی که در 25 فروردین 1313 با شماره 202 به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد، خاستگاه تمدنی ری باستان، تهران و پهنه شمالی ایران است که با حدود هشت هزار سال دیرینگی یکی از مهم‌ترین تمدن‌های فلات ایران در پایان عصر نوسنگی به شمار می‌آید و از نخستین مکان‌هایی است که استخراج مس و به کارگیری‌اش در ساخت ابزار و لوازم رایج زندگی و صنعت در آن متداول گشت.

تا پیش از آنکه اریک اشمیت در سال 1313 کاوش‌های خود را در محدوده چشمه علی در شمال شرقی ری آغاز کند، دیرینگی این مکان بسته به آثار موجود در آن از جمله باروی ری، معبد آناهیتا، نقش کنده محو شده شکار شیر و...، در نهایت به عصر پارتیان و ساسانیان باز می‌گشت.

 در این میان نتایج کاوش‌های اشمیت مهیج و باورنکردنی بود و پیشینه این منطقه را تا 8 هزار سال پیش به عقب راند.

این چشمه که آثار متعدد تاریخی نظیر دژ ری بندی، قلعه تبرک و باروی ری در اطراف آن احداث شده بود، از دیرباز یکی از تفرجگاه‌های مردم ری و تهران به شمار می‌آمد.

سنگ‌نگاره چشمه علی شهرری مرمت می شود

گفتنی است تقویت جذابیت و بهسازی محیطی چشمه‌علی فرصت جدیدی را برای تقویت محور گردشگری در جنوب شهر ایجاد و زمینه توجه شهروندان به دیگر آثار تاریخی را بیش از گذشته می‌کند، اما مسئولان شهرستان ری از پرداختن به این موضوع امتناع کرده و چشمه 8 هزار ساله در حدود 10 ماه است که خشک شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امت اسلامی پایه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است
  • بعضی مفسران نظر خود را بر ترجمه تفسیری قرآن تحمیل می‌کنند
  • خبر خوب برای جواد نکونام و استقلالی‌ها
  • آغاز تمرینات نرم و سبک ستاره مصدوم استقلال
  • شروع صبح با قرآن کریم؛ صفحه ۲۰۱+صوت
  • ۱۷۱۷۶ کرمانشاهی در طرح پیامکی «زندگی با آیه‌ها» شرکت کردند
  • چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی
  • تیم ملی دیگر حریف آسان نخواهد داشت/ جوانگرایی باید با برنامه باشد
  • ماه مهمانی خدا و تلاوت قرآن در مساجد استان همدان
  • تولیدات و آسیب‌های علم‌گرایی قرآنی در هند