Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-24@14:33:11 GMT

چهار فصل در شهر"شعر و فالوده+عکس

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۱۵۷۵۰

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نام شیراز در کتاب‌ها و اسناد تاریخی، تحت نام‌های مختلفی نظیر «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیده‌است.
محل اولیهٔ این شهر در محل قلعهٔ ابونصر بوده‌ است.

شیراز در دوران بنی‌امیه به محل فعلی منتقل می‌شود و به بهای نابودی اصطخر - پایتخت قدیمی فارس - رونق می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این شهر در دوران صفاریان، بوییان و زندیان پایتخت ایران بوده‌ است.







شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبی‌اش در منطقهٔ زاگرس جنوبی و واقع‌شدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصل‌خیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یکجانشینان و عشایر بوده‌ است.





شیراز به سبب جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند.

در این راستا رهبری لقب سومین حرم اهل بیت در ایران را به این شهر نسبت داده است.



نخستین اشاره به نام شیراز، بر روی لوح‌های گلی ایلامی به 2000 سال پیش از میلاد باز می‌گردد که در ژوئن 1970 در هنگام کندن زمین برای ساخت کوره آجرپزی در گوشه جنوب غربی شهر یافت شده‌ است.









لوح‌های نوشته شده در ایلام قدیم به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد.

با توجه به فونتیک چنین برداشت می‌شود که تیراسیس یا سیراسیس، این اسم از نام سیراجیس در فارسی قدیم گرفته شده‌ است که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام داده‌است.

نام شیراز بر روی سفال‌های پیدا شده از ویرانه‌های دوره ساسانی در سده دوم پس از میلاد نیز رویت شده‌ است.





همچنین بر اساس نوشته‌های برخی از نویسندگان بومی، با توجه به شاهنامه، نام شیراز از نام پسر سومین شاه جهان یعنی تهمورث مشتق شده‌ است.

در کاوش‌های باستان‌شناسی در تخت جمشید، به سرپرستی جورج کامرون در سال 1314 خورشیدی به پیدایش خشت‌نبشته‌هایی عیلامی انجامید که بر روی چند فقره از آنها به قلعه‌ای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شده‌ است.





همچنین مهرهایی مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلام، در محل قصر ابونصر یافت شده‌ است که حاوی نام «شیراز» است.

همچنین ابن حوقل، جغرافیدان مسلمان سده چهارم هجری، وجه تسمیه شیراز را شباهت این سرزمین به اندرون شیر می‌داند؛ چرا که به قول او عموماً خواربار نواحی دیگر بدان‌جا حمل می‌شد و از آن‌جا چیزی به جایی نمی‌بردند.

براساس تحقیقات "تدسکو" شیراز به معنای مرکز انگور خوب است.



منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۱۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزوده شدن ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی به محور‌های ارتباطی استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، حبیب نادیان افزود: استان همدان ۱.۲ مساحت کشور را دارد؛ اما طول راه‌های ارتباطی آن ۲.۱ درصد از راه‌های ارتباطی کشور و تراکم راه‌های آن ۲ برابر تراکم مساحت است و این موضوع علاوه بر یک امتیاز یک پاشنه آشیل نیز هست چراکه نگهداری همین راه‌ها سرمایه هنگفتی نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه در هر شهرستان استان دست‌کم یک طرح راهسازی فعال داریم، تصریح کرد: گرفتن مجوز ماده ۲۳ و استفاده از اعتبارات ملی مهم‌ترین مرحله راهسازی است که در طول ۱۰ سال گذشته تنها طرح راهسازی (نهاوند-آورزمان- ملایر) و (همدان-گل‌تپه-علیصدر) موفق به گرفتن ردیف اعتبارات ملی شده اند.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: راه‌های ارتباطی مرکز استان به همه شهرستان‌ها چهار خطه است و تنها قسمتی از جاده همدان-نهاوند چهار خطه نیست.

حبیب نادیان افزود: هشت کیلومتر از این محور سال گذشته در محدوده ملایر-آورزمان-نهاوند چهار خطه شد و باقیمانده آن نیز در حال تکمیل است تا جاده همه شهرستان‌ها به صورت چهار خطه به مرکز استان شود.

او با بیان اینکه طرح نهاوند-آورزمان- ملایر یکی از حادثه‌خیزترین راه‌های استان همدان محسوب می‌شود افزود: ۴۲ کیلومتر طول دارد که هشت کیلومتر آن بهره‌برداری شده و ۲۰ کیلومتر دیگر در حال ساخت است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: ۲۰ کیلومتر دیگر از این طرح با پیشرفت ۳۵ درصدی، در حال اجرا است و با تامین اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی از محل سفر رییس جمهور، قسمت خطرناک و حادثه آفرین آن تا ۲ سال آینده، چهار خطه و بهره برداری می‌شود.

در سفر هیات دولت و رییس جمهور در سال ۱۴۰۱ به استان همدان ۳۴ هزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های راهسازی استان اختصاص یافت که در طول سه سال تخصیص می‌یابد.

دیگر خبرها

  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • بارش باران رگباری در شیراز
  • صفحه نخست روزنامه ها‌ی چهار شنبه ۵ اردیبهشت
  • اوقات شرعی چهار شنبه ۵ اردیبهشت در یزد
  • افزایش ۱۱.۶ درصدی اهدای خون در قم
  • افزوده شدن ۱۸۰ کیلومتر راه اصلی به محور‌های ارتباطی استان همدان
  • رادیو هشتاد و چهار ساله شد
  • رادیو هشتاد و چهار ساله شد 
  • ۶بازی باقیمانده چهار مدعی اصلی فتح لیگ ایران
  • گروه های پر خطر ، فردا در شیراز تردد نکنند