Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشد تکنولوژي و فناوري‌هاي روز، تسهيل و تسريع امور بشر را در پي داشته است، دستگاه قضايي نيز با بهره گيري از اين تکنولوژي‌ها برآن است تا ضمن سرعت بخشيدن به کار، کاهش هزينه ها، شفافيت امور، راحتي کار براي ارباب رجوع دادگستري را محقق کند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقي و قضايي خبرگزاري ميزان، رشد تکنولوژي و فناوري‌هاي روز، تسهيل و تسريع امور بشر را در پي داشته است، دستگاه قضايي نيز با بهره گيري از اين تکنولوژي‌ها برآن است تا ضمن سرعت بخشيدن به کار، کاهش هزينه ها، شفافيت امور، راحتي کار براي ارباب رجوع دادگستري را محقق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه نيز همواره بر اهميت توسعه فناوري هاي الکترونيکي و نقش آن در کاهش بسياري از مفاسد و افزايش تکريم شهروندان تاکيد داشته است و در تازه‎ترين اظهارات وي که 13 شهريور ماه امسال و در جلسه مسئولان عالي قوه قضاييه بيان شد، رئيس قوه قضاييه با اشاره به اقداماتي نظير راه اندازي امضاي الکترونيک و ابلاغ الکترونيکي که موجب کاهش بسياري از مفاسد و همچنين افزايش تکريم شهروندان مي شود، از تلاش‌هاي مرکز آمار و فناوري اطلاعات قوه قضاييه قدرداني و بر لزوم ادامه يافتن اين اقدامات با قوت هرچه بيشتر تأکيد کرد.

طبق اعلام مرکز آمار و فناوري قوه قضاييه مي‎توان دريافت که ارائه خدمات پيگيري پرونده و اطلاع رساني به مردم در صدر جدول و از مهمترين خدمات مورد تقاضاي مردم در مراجعه به مجتمع‎هاي قضايي بوده است.استقبال جامعه از طرح عدالت الکترونيکي؛ مرکز آمار و فناوري قوه قضاييه را بر آن داشت در اين زمينه بيش از پيش ثابت قدم باشد که ابلاغ الکترونيکي و سامانه ثنا يکي از اين دستاوردها است که در نخستين جشنواره و همايش ابلاغ الکترونيکي قوه قضاييه دهم و يازدهم آذرماه امسال برگزار شد عملکرد دادگستري‌‍‌ها در اجراي طرح ابلاغ الکترونيک مورد ارزيابي قرار گرفت.

اين همايش با هدف بررسي دستاورد‌ها و آسيب شناسي ابلاغ الکترونيکي و برنامه‌هاي آتي قوه قضاييه با حضور روساي کل دادگستري‌ها، دادستان‌هاي مراکز استان‌ها، معاونين آمار و انفورماتيک دادگستري‌هاي سراسر کشور، معاون آمار و انفورماتيک قوه قضاييه و وزير دادگستري در سالن هفتم تير دادگستري مشهد برگزار شد.

در اين همايش عملکرد دادگستري‌‍‌ها در اجراي طرح ابلاغ الکترونيک مورد ارزيابي قرار گرفت و دادگستري استان فارس با بيشترين درصد ابلاغ الکترونيکي در شش ماهه اول سال جاري حائز رتبه‌ اول کشوري شد، همچنين دادگستري کل استان اصفهان در نسبت ثبت نام در سامانه ثنا توسط دفاتر خدمات الکترونيک قضايي به جمعيت رتبه دوم کشور را احراز کرد. دادگستري استان يزد از حيث ثبت نام در سامانه ثنا استان يزد به رتبه سوم در کشور نائل گرديد.دادگستري استان يزد گام‌هاي بسيار خوب و ارزنده‌اي را برداشته است و علي رغم اينکه جزء استان‌هاي پايلوت نبوده، با تلاش مضاعف، در بسياري از شاخصه‌ها از ساير استان‌هاي کشور پيش افتاده است، همچنين استان کهگيلويه و بويراحمد در 6 ماهه نخست سالجاري رتبه سوم اين جشنواره را کسب کرد.
در مراسم افتتاحيه اين همايش حجت الاسلام و المسلمين شهرياري معاون آمار و انفورماتيک قوه قضاييه ضمن تشريح اقدامات قوه قضاييه در زمينه‌ي بهره گيري از فناوري‌هاي نوين ارتباطي، ابلاغ الکترونيک را گام بزرگي در جهت تحقق وظايف دستگاه قضايي بر اساس برنامه‌هاي توسعه کشور دانست و بر لزوم استمرار اين حرکت فزاينده تاکيد کرد.

در ادامه اين همايش، عليرضا آوايي وزير دادگستري با تاکيد بر لزوم وحدت و همدلي بين مردم و مسئولان، وحدت را عامل نجات بخش کشور دانست و از زحمات و خدمات صورت پذيرفته توسط روساي کل دادگستري‌ها، دادستان‌ها و مسئولان دستگاه قضايي در زمينه‌ي بسط و گسترش عدالت و خدمت رساني به مردم تقدير کرد.

حجت الاسلام و المسلمين علي مظفري رئيس کل دادگستري خراسان رضوي استقلال دستگاه قضايي را يکي از مهمترين مسائلي دانست که در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته و خاطر نشان کرد: قوه قضاييه به عنوان مهمترين رکن حاکميت نظام اسلامي بايد مورد حمايت همگاني به ويژه در مسير دفاع از حقوق عامه قرار گيرد و هر گونه تضعيف و دشمني با دستگاه قضايي ظلم و خيانت به مردم است.

در اين جشنواره از تلاش‌هاي روساي کل دادگستري استان‏‌ها و حوزه هاي برتر با اهداء لوح سپاس از سوي معاون قوه قضاييه تقدير شد.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به هوش مصنوعی درباره مسائل دینی اعتماد کرد؟ گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است. باید همیشه یک متخصص در حوزه‌های مختلف کنار هوش مصنوعی باشد، تا بتواند اطلاعات را اعتبارسنجی کند.

حجت‌الاسلام قائمی‌نیا در پاسخ به این سوال که ممکن است برای مردم سوال پیش بیاید که ما توانستیم در حوزه سوالات علمی به هوش مصنوعی اعتماد کنیم، گفت: در زمینه‌های علمی هم نمی‌توان به هرچه که در اینترنت و فضای مجازی هست، اعتماد کرد. حتی دانشمندان می‌گویند نمی‌توان به همه اطلاعات پزشکی موجود در این فضا اعتماد کرد. باید پزشک متخصص هم حضور داشته باشد، تا تشخیص دهد اطلاعات از منابع معتبر جمع‌آوری شده است، یا خیر. در زمینه دینی هم باید متخصصان دینی تایید کنند، که مطالب تاریخی یا برداشت قرآنی، روایی و ... معتبر است یا خیر. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا هوش مصنوعی منجر به حذف انسان می‌شود؟ یا در کنار انسان قرار می‌گیرد، توضیح داد: بنظرم باید انسان در کنار هوش مصنوعی باشد؛ چراکه این فناوری نمی‌تواند به تنهایی تمام مشکلات معرفتی بشر را حل کند. این کار انسان است که به منابع معتبر رجوع کند. بعضی‌ها معتقدند هوش مصنوعی انسان را حذف خواهد کرد. ولی من می‌گویم هوش مصنوعی نمی‌تواند در زمینه مطالعات علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی جایگزین انسان شود و فقط می‌تواند دستیار انسان باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • ۲۲ دستور رئیس قوه قضائیه خطاب به مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور 
  • رئیسی: مسئولان عملکرد خود را با اقتضای انقلابی زیستن،‌ اندیشیدن و عمل کردن ارزیابی کنند
  • تازه‌ترین اخبار کتاب معرفی شد
  • ماموریت‌ها و راهکارهای تحول‌آفرین در دستگاه قضایی
  • مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد
  • جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
  • معاون قوه قضاییه منصوب شد | معرفی جانشین محمد مصدق از سوی اژه‌ای
  • پاسخ به مسائل دینی با هوش مصنوعی ممکن نیست
  • برنامه های حوزه دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در سال ۱۴۰۳
  • توسعه دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان