Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اروپايي‌ها بارها اعلام کرده‌اند که همه طرف‌ها به تعهدات برجامي خود پايبند بوده‌اند و اعتراض ايران درخصوص عهدشکني آمريکا در برجام را نپذيرفته‌اند؛ بنابراين اميد بستن به اروپا از چاله به چاه افتادن است.
سرويس سياست مشرق - روزانه مي‌توان از لابه‌لاي گزارش‌ها و عناوين خبري رسانه‌هاي مکتوب و حتي غير مکتوب، نکات قابل‌توجهي استخراج کرد؛ موضوعاتي که مي‌تواند براي مخاطبين قابل‌استفاده و محوري براي تحليل باشد، در گزارش روزانه "ويژه‌هاي مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها براي مخاطبين عرضه خواهد شد؛ با «ويژه‌هاي مشرق» همراه شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


******
** بايد عربستان و اروپا را قانع کنيم که برنامه موشکي ايران صلح آميز است
روزنامه ايران در مطلبي با عنوان «جمع بندي نظام،تعامل با اروپا است» نوشت:
«ارتباط ايران با اروپا نقش تعيين کننده‌اي در شکل‌گيري يا عدم شکل‌گيري اجماع عليه ايران دارد. اگر ايران بتواند با اروپا ارتباطات خود را گسترش دهد و ديپلماسي‌اي را به منظور متقاعد کردن اروپا براي صلح‌آميز بودن و دفاعي بودن برنامه موشکي ايران پيش ببرد تا اندازه زيادي مي‌تواند انگيزه آنها را از ملحق شدن به امريکا دور کند».
ارگان رسانه اي دولت در ادامه نوشت:
«مسأله اصلي اروپا و امريکايي‌ها تا اندازه‌اي برمي‌گردد به تشويق‌ها و ترغيب‌هايي که درون منطقه ما بين برخي از کشورهاي همسايه انجام مي‌گيرد. بنابراين اگر ايران بتواند روابط خود را به نحوي با کشورهايي که با آن در يک تقابل خصومت آميز قرار دارند، اصلاح کند و بر ادامه گفت‌وگوهايي تأکيد کند که در خلال آن به اين کشورها نسبت به ماهيت دفاعي بودن برنامه‌هاي موشکي اش اطمينان دهد، اين مسأله به کاهش فشار از اروپا براي ملحق شدن به اين پروژه کمک خواهد کرد. در نتيجه فکر مي‌کنم خيلي لازم است ما دو بال ديپلماسي اروپايي و ديپلماسي منطقه‌اي را همزمان پيش ببريم. اين مسأله در شرايطي که ارتباط ايران با دولت امريکا تقريباً قطع است و احتمال هيچ مذاکره اي نيست و اميدي هم به مذاکره نيست ضروري است».
ايران در ادامه مدعي شد:
«معتقدم نظام مجموعاً به اين جمع‌بندي رسيده که ايران بايد با اتحاديه اروپا کار کند آن هم به اين دليل که رويکرد اروپاي امروز با اروپاي 10 الي 15سال گذشته متفاوت است و خط مشي کاملاً جداگانه‌اي را از امريکا دنبال مي‌کند».
ابراز اعتماد بلا وجه ارگان رسانه اي دولت به اروپا در حالي است که در يک توافق(برجام) يکي از چند طرف قرارداد کلاهبرداري کرده است.ديگر طرف‌ها نيز که کنار آن راهزن بوده‌اند، برخلاف تعهد،کمترين اعتراضي به کلاهبردار نمي‌کنند هيچ، بلکه از مالباخته مي‌خواهند اگر سلاح و چماقي براي دفاع از خود دارد، در فرآيند مذاکره‌اي جديد، آن را هم واگذار کند!
مقامات اروپايي بارها اعلام کرده‌اند که همه طرف‌ها- از جمله آمريکا- به تعهدات برجامي خود پايبند بوده‌اند و اعتراض ايران درخصوص عهدشکني آمريکا در برجام را نپذيرفته‌اند.بنابراين در چنين شرايطي اميد بستن به اروپايي‌ها براي در امان ماندن از تهديد آمريکا، افتادن از چاله به چاه و به عبارتي در دام شغال افتادن از هراس چنگ و دندان نشان دادن گرگ است.
در حال حاضر در موضوع ايران هيچ شکافي ميان کشورهاي اروپايي عضو 1+5 و آمريکا وجود ندارد.آمريکا همصدا با اروپا و رژيم صهيونيستي در پي برجاميزه کردن توان دفاعي جمهوري اسلامي ايران است. مقامات آمريکايي-کاخ سفيد و کنگره- در هفته‌هاي اخير به صراحت اعلام کرده‌اند که بايد برجام از يک توافق مدت‌دار به توافقي دائمي تبديل شده و مسائلي از جمله توان موشکي ايران و قدرت منطقه‌اي کشورمان نيز به آن اضافه شود.نکته قابل تأمل اينجاست که اين رويکرد مختص دولت ترامپ نيست. باراک اوباماي مودب! و باهوش! (تعبيري که مقامات ارشد دولت روحاني به کار بردند) هم در اين مسئله دقيقا با دولت ترامپ هم عقيده بود. اوباما در کنفرانس خبري نشست امنيت هسته‌اي در واشنگتن -فروردين 95- گفت:«روح توافق هسته‌اي و شرط برخورداري ايران از امتيازات اقتصادي، کنار گذاشتن توانايي موشکي و متوقف کردن اقدامات منطقه‌اي از سوي ايران است». «جان کري» وزير خارجه سابق آمريکا نيز- دي ماه 95- در يادداشتي که به مناسبت نزديک شدن به روزهاي پاياني حضور در کابينه آمريکا نوشته بود، تاکيد کرد: «مذاکرات با تهران براي عقب نشاندن ايران از برنامه هسته‌اي به نتيجه رسيد و حالا دولت بعدي آمريکا بايد ضمن ادامه اعمال فشار بر ايراني‌ها، براي عقب نشاندن برنامه موشکي ايران تلاش کند».
به نظر شما ما بايد به عربستان و اروپا درخصوص صلح آميز بودن توان موشکي کشورمان جواب پس بدهيم؟!آيا همصدايي ارگان رسانه اي دولت با مقامات غربي براي تکرار روند خسارت بار برجام در حوزه موشکي تأمل برانگيز نيست؟! نتيجه برجام اين شد که «هسته اي از بين رفت و تحريم ها باقي ماند»؛ اين تجربه کافي نيست؟!
** اصلاح طلبان خط و ربطي به واشنگتن و لندن ندارند و دنبال سهم خواهي هم نيستند
روزنامه اعتماد در گزارشي با عنوان «بازي صدا و سيما و زمين حاميان دولت» نوشت:
« رسانه ملي که در چهار سال گذشته بارها از مرز نقد فراتر رفته و دولت را تخريب کرده بود، اکنون تغيير رويه داده و از در دفاع از دولت در مقابل منتقدان در آمده است... گزارش اخير بيست و سي تحت عنوان «سهم‌خواهي سياسي با دغدغه‌هاي لاکچري» نخستين کنش صدا و سيما در راستاي تحقق هدف جديدش يعني تخريب حاميان اصلاح‌طلب دولت است؛ گزارشي که مدعي است پويش پشيمانم از لندن و واشنگتن خط مي‌گيرد...رسانه‌هاي اصلاح‌طلب نه خط و ربطي به واشنگتن و لندن و دارند و نه دنبال سهم خواهي از دولت هستند. اصلاح‌طلبان همه تلاش خود را مي‌کنند تا با حفظ مطالبه‌گري، منتقدان منصفي باشند و دولت روحاني را بر اساس واقعيت‌هاي موجود و توانايي‌هاي آن قضاوت کنند».
آنچه روشن و بديهي است اينکه اکثريت اعضاي کابينه و مديران دولت دوازدهم را اصلاح‌طلبان و يا شخصيت‌هايي با گرايشات نزديک به اين جريان تشکيل مي‌دهند و طبيعي است که بايد درخصوص کارنامه دولت به افکار عمومي پاسخگو باشند.اما اين جماعت با شانه خالي کردن از مسئوليت فوق، به دنبال فرار از پاسخگويي است.
«رسول منتجب نيا» از فعالين اصلاح طلب چندي پيش گفته بود:«اصلاح‌طلب‌ها نه تنها نبايد پاسخگوي عملکرد رياست جمهوري باشند، بلکه بايد به نمايندگي از مردم از رئيس جمهور پرسشگري کنند. مردم اين واقعيت را به خوبي دريافتند که اصلاح‌طلبان از شخص روحاني حمايت نکردند بلکه برنامه‌هاي او را مورد حمايت قرار دادند».
«احمد شيرزاد» ديگر فعال اصلاح‌طلب نيز گفته بود:«رفتار روحاني شکل جديدي به خود گرفته و پيوند خويشاوندي اصلاح‌طلبان با روحاني هم پيوند قوي‌اي نيست».
همچنين «مرتضي حاجي» از فعالين اصلاح طلب گفته بود:«مسئوليت عملکرد روحاني با اصلاح‌طلبان نيست».
از سوي ديگر، اصلاح طلبان در آستانه تشکيل کابينه دوازدهم به صراحت اعلام کردند که بايد سهمِ خود را از دولت بگيرند و سهم خواهي در قدرت امري طبيعي است.
در همين رابطه احمد شيرزاد عضو فراکسيون افراطيون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم گفته بود:«پيروزي روحاني معجزه او نبوده و ما درويشانه و کريمانه بدون گرفتن سهم کنار نمي رويم».
فائزه هاشمي نيز در مصاحبه با روزنامه ايران گفته بود:« سهم‌خواهي چه اشکالي دارد؟ بالاخره وقتي احزاب با هم فعاليتي را انجام مي‌دهند و انتخابات را برنده مي‌شوند، بعد هم بايد براي تقسيم سمت‌ها و کرسي‌ها باهم گفت‌وگو کنند و در منافع نيز شريک باشند. ضرورت يک کار جمعي موفق و قاعده کارهمين است. حزب براي کسب قدرت به وجود مي‌آيد».
نکته ديگر اينکه روزنامه اعتماد تاکيد کرده است که «اصلاح طلبان خط و ربطي به واشنگتن و لندن ندارند». اين در حالي است که در حال حاضر تعداد زيادي از اصلاح طلبان که روزگاري در روزنامه هاي اصلاح طلب قلم مي زدند و يا مسئوليتي در مجلس و يا دولت اصلاحات داشته اند اکنون در لندن و واشنگتن پناهنده شده و مشغول سرويس دهي به دشمن هستند.
و البته دوستان و همفکران آنها در همان روزنامه‌ها مشغول قلم‌فرسايي هستند. برجام و آمريکا را بزک مي‌کنند. مردم را از سايه جنگ‌هاي خيالي مي‌ترسانند. ارزش‌هاي اسلامي و ملي را تخطئه مي‌کنند و در يک کلام نقش پايگاه دشمن در کشور را بازي مي‌کنند.
در جريان فتنه 88، نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با صراحت اعلام کرد که «اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترين سرمايه اسرائيل در ايران هستند!» و شيمون‌پرز، رئيس‌جمهور وقت رژيم کودک‌کش اسرائيل گفت: «اصلاح‌طلبان به نمايندگي از اسرائيل با رژيم اسلامي ايران مي‌جنگند!».
جرج بوش رئيس جمهور اسبق آمريکا- سال 2008 -قبل از تدارک براي سفر خاورميانه‌اي با محور اعلام شده «مهار نفوذ ايران» در نطق راديويي با حمايت از اصلاح‌طلبان از بيروت تا تهران گفت: «ما از دموکرات‌ها و اصلاح‌طلبان از بيروت و بغداد تا دمشق و تهران حمايت خواهيم کرد و در کنار آنها خواهيم ايستاد.» وي در سال 2008 نيز در اظهاراتي اصلاح‌طلبان ايران را خط‌مقدم آمريکا خواند و افزوده بود: آنها با چالش‌هاي فراواني روبرو هستند و چشم اميدشان به ماست!
** با برجام،ايران هراسي تمام شد!
روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود نوشت:
«پايان‌بخشيدن به ايران‌هراسي در صحنه بين‌المللي و آغاز دوره جديد از تعامل جهاني، ازجمله مهم‌ترين دستاوردهاي برجام است که بايد آن را پاس داشت و از هر اقدامي که روابط ايران با جهان را به دوره قبل از برجام برگرداند، پرهيز کرد».
کارشناسان معتقدند که برخلاف تصور غلط برخي از مديران ارشد دولت يازدهم، برجام نه تنها نقطه پاياني بر ايران هراسي نبود بلکه آغاز زنجيره‌اي از چالش‌هاي طراحي شده توسط دشمن در قبال نفوذ منطقه‌اي و قدرت نظامي و اقتدار ايران است.
به اين اظهارات دقت کنيد:
- «امانوئل ماکرون» رئيس‌جمهور فرانسه (شهريور 96): با توجه به تحولات وضعيت منطقه و فشار فزاينده‌اي که ايران به منطقه وارد مي‌کند و با توجه به فعاليت رو به گسترش ايران در زمينه موشک‌هاي بالستيک، بايد براي محدود کردن فعاليت موشکي ايران و تمديد محدوديت‌هاي برجام بر غني‌سازي ايران براي دوران پس از سال 2025، با اين کشور گفت‌وگو کرد».
- «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ترزا مي» نخست‌وزير انگليس در گفت‌وگوي تلفني(مهر 96): «لازم است جامعه جهاني براي مقابله با فعاليت‌هاي منطقه‌اي بي‌ثبات‌کننده ايران و بررسي روش‌هاي رفع نگراني‌ها درباره برنامه موشکي ايران همراه شود».
به نظر شما اين اظهارات نشان دهنده پايان ايران هراسي است؟!
علاوه بر اين پس از امضاي برجام سطح خصومت عربستان عليه ايران بالا رفت و از سوي ديگر دولت ايران با مسامحه با اعمال ضدايراني سعودي‌ها رفتار کرد که در چند مرحله با راه‌اندازي جنگ نفت عليه کشورمان و توهين و اتهام‌پراکني به مقامات ايراني همراه بود و بعد از آن به تهييج کشورهاي ميکروسکوپي از جمله کومور و جيبوتي براي قطع رابطه با ايران انجاميد و سعودي‌ها بعدها با استمرار انفعال سياست خارجي دولت يازدهم موفق به اين امر شدند.
همچنين بررسي اعتبار گذرنامه‌ها در دنيا نشان مي‌دهد اعتبار گذرنامه ايراني در دولت تدبير و اميد! و روزهاي پسابرجام نسبت به سال 1392 سقوط کرد.
** يادتان هست که به بهانه آلودگي هوا،بنزين توليد داخل را تعطيل کردند
روزنامه آرمان در گزارشي با عنوان «نفس هاي آخر ما» نوشت:
« آلودگي هوا به اوج خود رسيده است. ساکنان تهران و چند کلانشهر ديگر روز گذشته يکي از آلوده‌ترين روزهاي سال را تجربه کردند. آلودگي در چند شهر به تعطيلي مدارس انجاميد و نيروهاي امدادي را به حالت آماده‌باش در آورد. پيش‌بيني مي‌شود موج جديد آلودگي تا اواخر هفته‌جاري ادامه داشته باشد. داستان نفس کشيدن در هواي آلوده در فصل سرد امسال هم تکرار شده و باز هم چاره‌اي براي غول آلودگي که نفير مي‌کشد و شهروندان را به کام مرگ مي‌کشاند، انديشيده نشده است. مسئولان فقط به تعطيلي مدارس و محدوديت‌هاي مقطعي ترافيکي دل‌ خوش کرده‌اند».
گفتني است در سال 92 «معصومه ابتکار» رئيس وقت سازمان محيط زيست- بدون داشتن هيچ‌گونه صلاحيت علمي و تجربي در حوزه نفت و گاز و فرآورده‌هاي نفتي- همصدا با دشمناني که خودکفايي ايران را در هيچ زمينه‌اي برنمي‌تابند بدون سند بر طبل آلوده بودن و سرطان‌زا بودن بنزين توليدي پتروشيمي‌ها کوبيدند. روزنامه هاي اصلاح طلب نيز با جنجال رسانه اي به اين مسئله پرداختند.نکته قابل تأمل اينجاست که هيچ مرجع آزمايشگاهي و علمي و پژوهشي اين ادعا را تاييد نکرد.
مهرماه سال 93- يکسال بعد از جنجال رسانه اي اصلاح طلبان- در حاشيه جلسه هئيت دولت، يکي از خبرنگاران درباره کيفيت بنزين داخلي از نوبخت-سخنگوي دولت- سوال کرد که نوبخت در پاسخ گفت:«دولت سرطان زا بودن بنزين داخلي رارد مي‌کند».
گفتني است در سال 92، مديران نفتي کشور بر اساس يک شايعه بي پايه و اساس بيش از 4.1 ميليارد ليتر بنزين توليدي پتروشيمي‌هاي ايراني را از بازار مصرف داخلي جمع نمودند.
در حالي که در سال هاي اخير مي توانستيم به خودکفايي بنزين برسيم امروز شاهد واردات روزانه 10 ميليون ليتر بنزين به کشور هستيم که در شرايط کنوني منجر به خروج ارز از کشور مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وبسایت اکسسیوس: هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران

به گزارش جماران به نقل الجزیره، وبسایت خبری آکسیوس گزارش داد که برخی مسئولان آمریکایی گفتند که دولت آمریکا به اسرائیل نسبت به تشدید تنش با ایران هشدار دادند.

دولت آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که تشدید تنش تل آویو با ایران به نفع منافع آمریکا و اسرائیل نیست.


 

دیگر خبرها

  • ما از حمله ایران به اسرائیل استقبال و از آن حمایت می‌کنیم
  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش
  • هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • وبسایت اکسسیوس: هشدار واشنگتن به تل آویو درباره عواقب تشدید تنش با ایران
  • طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • سالیوان : واشنگتن تحریم های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران