Web Analytics Made Easy - Statcounter

دستگاه اطلاعاتی کشور موفق به دستگیری فردی شده که اطلاعات دانشمندان هسته‌ای را در اختیار موساد قرار می‌داده است.

گروه امنیتی - دفاعی خبرگزاری تسنیم: از ابتدای انقلاب اسلامی و به خصوص از سال 1360 روند ترور شخصیت‌های  تاثیر گذارکشورمان توسط سازمان‌های تروریستی با هدف ضربه زدن به انقلاب اسلامی شکل گرفت و در 4 دهه گذشته بسیاری از افراد برجسته و تاثیرگذار ایران از همین طریق به شهادت رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی موج ترورها بیشتر معطوف به ترور شخصیت‌های سیاسی و امنیتی کشور بود اما پس از طرح موضوع پرونده هسته‌ای ایران و دستیابی کشورمان به سطوح بالایی از دانش هسته‌ای و پس از آنکه دشمن نتوانست روند رشد فزاینده علمی کشور را با تحریم و تهدید متوقف کند، دست به کار ترور دانشمندان هسته‌ای شد.

بر همین اساس، در 22 دی ماه سال 88 اولین دانشمند هسته‌ای ایران به نام دکتر مسعود علیمحمدی در جلوی درب منزلش ترور شده و به شهادت می‌رسد. در بررسی‌های اولیه مشخص شد انفجار بمبی که در یک موتور سیکلت در جلوی درب منزل شهید علیمحمدی پارک شده‌ بود باعث شهادت دکتر علیمحمدی شده است.

حدود یک سال پس از این واقعه، در تاریخ 8 آذر 89 دوتن دیگر از دانشمندان هسته‌ای کشورمان هدف تیم‌های ترور سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار گرفتند که یکی از این عملیات‌ها منجر به شهادت دکتر مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی شد و عملیات دیگر با هوشیاری دکتر فریدون عباسی ناکام ماند.

چند روز پس از ترور شهید شهریاری، وزارت اطلاعات از دستیگری عامل ترور شهید علیمحمدی خبر داد. در واقع وزارت اطلاعات موفق شده بود مجید جمالی فشی عامل  ترور شهید علیمحمدی را دستگیر کند. اعترافات جمالی فشی مشخص کرد که سازمان اطلاعاتی اسرائیل طراح و اجرا کننده ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان است، ولی هنوز مشخص نبود که چه کسی اطلاعات دانشمندان هسته‌ای کشورمان را در اختیار دشمن قرار داده است.

اوایل مرداد ماه سال 90 شهید داریوش رضای نژاد سومین دانشمند هسته‌ای کشورمان نیز در جلوی چشم خانواده‌اش به شهادت می‌رسد. در دی ماه همان سال نیز شهید مصطفی احمدی روشن چهارمین دانشمند هسته‌ای کشورمان نیز هدف ترور قرار گرفته و به شهادت می‌رسد.

نکته قابل توجه در تمامی این ترورها آن است که تمام دانشمندان هسته‌ای کشورمان به شیوه‌ای مشابه و با چسباندن بمب‌های مغناطیسی به درب خودروهای‌شان به شهادت می‌رسند به جز شهید رضایی نژاد که با شلیک چند گلوله ترور می‌شود.

تمامی این شواهد نظر سیستم اطلاعاتی کشور را به این نکته معطوف می‌کند که اتاق عملیات مشترکی تمام این ترورها را برنامه ریزی، هدایت و اجرا کرده است. اما نکته مبهم این پرونده آن است که چه کسی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای ایران را در اختیار دشمن قرار داده است؟

ار دیبهشت ماه سال 94 فردی به نام احمدرضا جلالی توسط دستگاه اطلاعاتی کشور بازداشت می‌شود. جلالی که دکترای عمومی خود را در ایران گرفته بود، دوره تخصصی پزشکی هسته‌ای را در کشور سوئد گذرانده بود. وی به دلیل تخصصش، به پزشک امین در پروژه‌های خاص تحقیقات هسته‌ای کشور دعوت به همکاری می‌شود. وی درسال 87 برای ادامه تحصیل به سوئد و بلژیک می‌رود  و به علت تدریس در دانشگاه‌های اروپایی و شرکت در مجامع علمی به شهرت می‌رسد.

جلالی درباره فعالیتش درخارج از کشور می‌گوید: پس از مقطع دکترا با یک شرکت اروپایی همکاری می‌کند و در ادامه نیز با شرکت‌هایی در آمریکا و اروپا همکاری می‌کرده است. همچنین در پروژه‌های اروپایی که گاها بین 7 کشور اروپایی انجام می‌شده است به عنوان مسئول پروژه به ایفای نقش می‌پرداخته است.

جلالی به دلیل ارتباط نزدیک با دانشمندان هسته‌ای کشور لیستی از اطلاعات آنان را به موساد تحویل می‌دهد و این اطلاعات به مبنای اصلی موساد برای ترور دانشمندان کشورمان می‌شود.

جلالی که در پوشش همکاری با آژانس امنیتی اتحادیه اروپا اقداماتش را انجام می‌داده است درباره درخواست‌های موساد  می‌گوید: آنها در ابتدا عکس‌هایی از مراکز هسته‌ای به من نشان می دادند و از من می‌خواستند اطلاعاتی از این مراکز در اختیار آنها قرار بدهم. پس از آن اطلاعات جدیدی از من درباره دانشمندان هسته‌ای کشور می‌خواستند که این افراد دقیقا چه اقداماتی را انجام می‌دهند.


دکتر احمدرضا جلالی - جاسوس موساد

وی همچنین درباره توصیه‌هایی که عوامل موساد به او می‌کردند، عنوان کرده که، "آنها به من می‌گفتند درباره ارتباط با ما چه در قالب دوستی، چه در قالب همکاری با اتحادیه اروپا هیچ مطلبی در داخل کشور عنوان نکنم."

موساد سیستم ارتباطی خاصی را در اختیار جلالی قرار داده بود و طبق اظهارات وی، در زمانی که می‌خواستند صحبت‌های مهمی با او انجام دهند ابتدا یک تماس با گوشی همراه او برقرار می‌کردند و سپس از او می خواستند در ساعت مشخصی از گوشی همراه مخصوصی که موساد در اختیار  او قرار داده است استفاده کند.

وعده ارائه اقامت در یکی از کشورهای اروپایی و کار در آن کشور از جمله دلایل اصلی گرفتاری جلالی در دام اطلاعاتی موساد بوده است.

از دیگر آثار اقدامات جلالی بهانه تراشی های جدید اژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران آنهم با اطلاعاتی است که توسط این جاسوس  به دشمن داده شده‌ است.

انتهای پیام/

R1429/P1011116/S1,11/CT7 موضوعات مرتبط اسرائیل وزارت اطلاعات شهدای ترور تحریم هسته ای

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا پوتین غرب را به جنگ هسته‌ای تهدید کرد؟

شاید صحبت‌های پوتین در خصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای دربین سیاست‌مداران و رهبران کشورهای غربی تنها یک بلوف سیاسی در نظر گرفته شود، اما نکته‌ای که پوتین به درستی بر روی آن انگشت گذاشته تحریک احساسات افکار عمومی اروپا از طریق رسانه‌های غربی است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه چند ساعت قبل از شروع انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی با دمیتری کیسیلوف رئیس خبرگزاری راسیا سیودنیا مسائلی را مورد اشاره قرار داد که با گذشت 72 ساعت همچنان تیتر یک بسیاری از خبرگزاری‌ها و محافل کارشناسی جهان قرار دارد.

پوتین در این مصاحبه دیدگاه خود را نسبت به بسیاری از روندها و چالش‌های جهانی به‌خصوص شرایط جنگ اوکراین و موضوع‌گیری‌های کشورهای غربی در خصوص نحوه ورود به این درگیری و پاسخ‌های محتمل مسکو به این اقدامات به وضوح بیان کرد.

مهم‌ترین کلیدواژه صحبت‌های پوتین که توسط رسانه‌های غربی به یک ترند جهانی تبدیل شد، آمادگی فدراسیون روسیه برای یک درگیری «هسته‌ای» در صورت لزوم بود.

اما آیا محتوای سخنان پوتین واقعاً یک تهدید نظامی برای جهان غرب بود و یا یک هشدار به غرب‌جمعی به‌منظور عدم برداشتن گام‌های تنش‌زای بیشتر و گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپا.

برای فهم بهتر این موضوع باید دید پوتین در این مصاحبه دقیقاً به چه موضوعاتی اشاره داشته و ‌پیش‌شرط‌های هرگونه استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی روس‌ها در بیان رئیس‌جمهور این کشور چیست؟

پوتین در چند جای مصاحبه در جواب سوال کیسیلوف درباره استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای پاسخ‌های کوتاه و بعضاً مشروحی را ارائه کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه در طول جنگ با اوکراین از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده خواهد کرد با لبخندی پاسخ داد که در ادامه روند کنونی در جنگ با اوکراین به‌هیچ عنوان روس‌ها لزومی برای استفاده از هیچ‌گونه سلاح استراتژیک و یا تاکتیکی هسته‌ای نخواهند داشت و با ادامه این روند روسیه می‌تواند در ماه‌های آینده به اهداف مدنظر خود در اوکراین دست پیدا کند.

پوتین همچنین در ادامه مصاحبه، شروط استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای را بیان کرد: روسیه آماده استفاده از تسلیحات هسته‌ای خود در صورت تهدید موجودیت کشور یا آسیب به حاکمیت و استقلال کشور است. سلاح  هسته‌ای وجود دارد برای استفاده و روسیه در این زمینه بر اساس اصول خود هدایت می‌شود و آن اصول اینست ‌که اگر موجودیت کشور مورد تهدید قرار بگیرد و به حاکمیت و استقلال کشور لطمه برسد، ما آماده استفاده از سلاح، از جمله هر نوع سلاحی، از جمله سلاح‌هایی که شما اشاره کردید، هستیم.»

روسیه از نقطه ‌نظر نظامی- فنی، برای جنگ هسته‌ای آماده است، سه‌گانه‌هسته‌ای روسیه در بهترین شرایط قرار دارد و پیشگام هستند. آنها وجود دارند و دائماً در حالت آمادگی رزمی قرار دارند، اما فکر نمی‌کنم همه چیز این‌قدر سریع شتاب بگیرد.

پوتین در ادامه مصاحبه‌ خود عنوان کرد که ایالات متحده اعلام کرده که قصد ندارد نیروهای خود را به اوکراین اعزام کند، واشنگتن آگاه است که مسکو چنین اقدامی را مانند ورود نیروهای آمریکایی به خاک روسیه تلقی خواهد کرد.

حضور نیروهای آمریکایی در اوکراین مداخله محسوب می‌شود، مقامات واشنگتن گفته‌اند که قصد اعزام نیرو ندارند، به‌ عقیده ما در صورت حضور نیروهای آمریکایی در خاک روسیه، آنها مداخله‌گر تلقی می‌شوند و با این مسئله برخورد خواهیم کرد، حتی اگر آنها در خاک اوکراین ظاهر شوند و آنها این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنند.

با مرور صحبت‌های پوتین در خصوص استفاده از هر نوع سلاح‌هسته‌ای در ادامه خصومت‌های غرب‌جمعی و روسیه می‌توان به چند نکته اشاره کرد:

در خوشبینانه‌ترین حالت باید گفت که پوتین اظهار نظر جدیدی در خصوص استفاده این کشور از سلاح‌های هسته‌ای نکرده و تنها به مرور دکترین جدید هسته‌ای روسیه که در سال 2020 نگاشته شده، پرداخته است.بزرگنمایی رسانه‌های غربی از خطرات روسیه پوتین و جلب حمایت مردمی از مشارکت کشورهای اروپایی از جنگ اوکراین که در ماه‌های گذشته به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است.به‌نظر می‌رسد این بخش از سخنان پوتین در جهت جلوگیری یا به تاخیر انداختن حضور سربازان کشورهای اروپایی در جبهه‌های جنگ اوکراین و تغییر موازنه جبهه‌های نبرد است. هرچند روس‌ها بارها اعلام کرده‌اند که مزدوران غربی از ابتدای درگیری در اوکراین حضور داشته‌اند و حتی خود پوتین در این مصاحبه تاکید کرد که نمایندگان ناتو حتی قبل از کودتای 2014 در اوکراین حضور داشتند. اما اکنون تعداد آنها بیشتر است و در قالب مستشاران نظامی و مزدوران در این کشور حضور دارند. وی تاکید کرد اعزام نیروهای ناتو وضعیت را در میدان جنگ تغییر نخواهد داد، بلکه پیامدهای ژئوپلیتیکی بسیار جدی برای غرب به دنبال خواهد داشت. کشورهایی که می‌گویند در رابطه با روسیه «خط قرمز» ندارند، باید بدانند که روسیه نیز در رابطه با این کشورها «خط قرمزی» نخواهد داشت.از سوی دیگر پوتین سعی کرد به سران کشورهای اروپایی هشدار دهد که عواقب هرگونه اعزام نیرو به اوکراین متوجه کل اروپا خواهد بود. فرانسه و انگلستان که در روزها و ماه‌های گذشته بارها موضوع اعزام نیروی نظامی به اوکراین را مطرح کرده‌اند، طرف صحبت‌های پوتین قرار داشتند. به‌نظر می‌رسد این راهبرد کرملین و موضع سخت در خصوص تصمیم برخی از کشورهای اروپایی خارج از چهارچوب‌های ناتو در حال حاضر جوابگو بوده است به شکلی که آلمان، ایتالیا، اسپانیا و ایالات‌متحده به شدت با طرح اعزام نیرو که توسط ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شد به مخالفت پرداختند.شاید صحبت‌های پوتین در خصوص استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در بین سیاست‌مداران و رهبران کشورهای غربی تنها یک بلوف سیاسی در نظر گرفته شود، اما نکته‌ای که پوتین به درستی بر روی آن انگشت گذاشته تحریک احساسات افکار عمومی اروپا از طریق رسانه‌های غربی است. رئیس جمهور روسیه به خوبی می داند که چشم انداز یک جنگ هسته‌ای در میان مردم اروپا با نگرانی نگریسته می‌شود و فشار افکار عمومی می‌تواند موج منفی را در تقابل با سران این کشورها ایجاد کند.

از همین‌‌روی مخاطب خاص خود را در این مصاحبه افکار عمومی غرب قرار داده است. این استراتژی چند هفته قبل نیز برای پوتین به درستی جواب داده بود؛ جایی که وی با تاکرکالرسون روزنامه‌نگار آمریکایی به مصاحبه پرداخت و توانست بسیاری از کلیشه‌های رسانه‌های غربی ضد روسیه در مسائل مختلف را به سود مسکو تغییر دهد.

اما شاید یکی از مهم‌ترین دلایل انجام چنین مصاحبه‌ای توسط پوتین در نزدیک‌ترین زمان به انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه القا حس قدرت و جلب اعتماد مردم روسیه به سیاست‌های در پیش گرفته شده توسط کرملین برای رسیدن به روسیه قوی و توانمند بوده باشد.

به هرحال با توجه به تمام تحلیل‌ها و بررسی‌هایی که می‌توان در ارتباط با سخنان ولادیمیر پوتین ارائه کرد و ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرد و نوشت، ‌نکته‌ای که بسیار مهم و حیاتی است و می‌تواند جهان را وارد مرحله‌ای بی‌بازگشت کند و باید به آن به صورت یک متغیر اساسی نگاه شود، تصمیمات کشورهای اروپایی و جاه‌طلبی‌های ناتو در گسترش سرزمین‌های بیشتر و کنترل کشورهایی است که هژمونی غرب را به چالش کشیده و خواهان ایجاد جهانی عادلانه‌تر و چند قطبی هستند.

مطمئناً تغییرات میدانی در جبهه اوکراین می‌تواند جهان را با چالش‌های بیشماری مواجه کند.

نویسنده: مهدی سیف تبریزی پژوهشگر حوزه روسیه و قفقاز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزارت‌خانه‌ها آماده‌اند اطلاعات لازم را در اختیار منتخبان مجلس بگذارند
  • پرورش مار پیتون به جای گاو و گوسفند!
  • «خواب پنبه‌دانه» تحلیلگر اسرائیلی و واکنش تند تهران
  • زیدآبادی تحلیل کرد؛ چرا ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرفته است؟
  • لحظه حمله پهپادی اوکراین به شهر بلگورود روسیه (فیلم)
  • ورود مهاجران افغانستانی به ایران بیشتر از خروج آن‌ها است
  • ورود مهاجران افغانستانی به ایران بیشتر از خروج آنها است
  • آمادگی ایران مقابل حوادث هسته‌ای چقدر است؟
  • آیا پوتین غرب را به جنگ هسته‌ای تهدید کرد؟
  • حمله مخالفین دولت نظامی میانمار با پهپاد به نیرو های دولتی (فیلم)