Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-01@02:41:49 GMT

شرکت ملی نفت باید پروژه‌ها را ضمانت کند

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۲۵۷۷۴

شرکت ملی نفت باید پروژه‌ها را ضمانت کند

مدیرعامل شرکت دانا انرژی گفت: از ابزار صندوق پروژه می‌توان برای تأمین مالی برخی پروژه‌های این حوزه استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت دانا انرژی با اشاره به توانایی‌ها و مشکلات شرکت‌های داخلی فعال در حوزه نفت و گاز، گفت: از ابزار صندوق پروژه می‌توان برای تأمین مالی برخی پروژه‌های این حوزه استفاده کرد.

محمد ایروانی در گفتگو با مقاومتی نیوز ضمن اشاره به اهمیت جلسه برگزار شده در کمیته اقتصاد مقاومتی در خصوص تامین مالی قراردادهای کلان نفتی از طریق بازار سرمایه، ادامه این جلسات را مثمرثمر دانست و به نکاتی در خصوص مشکلات سرمایه‌گذاری در حوزه نفت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بحث‌های مطرح شده در جلسه تامین مالی پروژه‌های کلان نفتی از بازار سرمایه که در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد، بیشتر بر چالش‌ها تمرکز داشت، گفت: با توجه به مطرح شدن مسائل و چالش‌ها در جلسه اول، باید کار در ادامه با تمرکز بر انتخاب راهکار و به صورتی محدودتر و متمرکزتر ادامه یابد.

ایروانی با اشاره به کارایی ابزار جدید «صندوق پروژه» که در بازار سرمایه مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: با توجه به اینکه در این ابزار، سرمایه‌گذاران در انتهای پروژه، سهام‌دار خواهند شد، برای برخی از پروژه‌ها کارایی دارد.

شرکت ملی نفت باید پروژه‌ها را ضمانت کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد رفع مشکل ضمانتنامه‌ها برای تامین مالی شرکت‌های داخلی، گفت: در پروژه‌های مربوط به قرارداد   IPC دولت‌ نمی‌‌تواند ضمانت کند. ولی برای بخش‌های EPDF و EPCF این امکان وجود دارد. شرکت ملی نفت باید در این پروژه‌ها ضمانت را انجام دهد، اگرچه به دلیل بدهی به بانک‌ها، ریسک آن افزایش یافته است.

ایروانی افزود: چنانچه در بودجه سال آینده بدهی شرکت ملی نفت به بانک‌ها تسویه شود، این ریسک کاهش پیدا خواهد کرد. برای این منظور می‌توان افزایش سرمایه شرکت ملی نفت را از محل مطالبات در دستور کار قرار داد.

رتبه بندی شرکت‌های ایرانی هنوز انجام نشده است

مدیرعامل شرکت انرژی دانا در خصوص تاثیر رتبه بندی شرکت‌های ایرانی در تسهیل تامین مالی، گفت: رتبه‌بندی در صورتی که توسط موسسه‌های رتبه بندی بین‌المللی انجام شود، برای شرکت‌های بخش خصوصی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تا با اتکا به آن بتوانند از منابع خارج کشور نیز استفاده نمایند.

ایروانی افزود: فعالیت‌های موسسات رتبه بندی در داخل کشور تازه شروع شده و هنوز خروجی آن برای شرکت‌ها ملموس نبوده است.

وی با اشاره به هزینه بالای تامین مالی ارزی شرکت‌های ایرانی گفت: شرکت ملی نفت ایران باید بپذیرد که نرخ تامین مالی (ارزی) برای شرکت‌های ایرانی بالاست و این هزینه را باید در محاسبات اقتصادی طرح‌ها اعمال نمایند، در صورتی که پروژه‌ای با این محاسبات صرفه اقتصادی ندارد باید کنار گذاشته شود.

بازپرداخت دلاری در پروژه‌های کلان نفتی مسئله تورم را پوشش می‌دهد

ایروانی با خاطرنشان کردن این موضوع که قراردادهای نفتی ارزی هستند، گفت: این مساله مصون‌سازی (Hedging) در برابر ریال را از بین می‌برد و تورم را نیز پوشش‌ می‌دهد. فقط مساله اینجاست که امروز حداقل نرخ بهره موثر برای شرکت‌های ایرانی که از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، ١٠ درصد؜ است.

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای کاهش نرخ این تسهیلات، گفت: صندوق توسعه ملی‌ می‌تواند با شرکت‌های ایرانی که می‌توانند منابع ارزی تامین کنند و یا تامین مالی خارجی داشته باشند، همکاری کند تا هزینه مالی کاهش یابد. به عبارت دیگر شرکت‌های ایرانی واجد صلاحیت می‌توانند برای پروژه‌های نفتی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت اهرمی استفاده کنند.

شرکت‌های ایرانی E&P باید دانش خود را افزایش دهند

مدیرعامل شرکت انرژی دانا در خصوص نقاط ضعف شرکت‌های ایرانی در حوزه نفت و گاز، گفت: شرکت‌های ایرانی E&P باید دانش و تجربه حرفه‌ای خود را در زمینه‌های تامین مالی، مدیریت ریسک و ارتباطات بین‌المللی و حضور در پروژه‌های بیرون از ایران ایجاد کرده و ارتقاء دهند. دانش مدیریت مخزن، بیشترین سهم دانش فنی را به خود اختصاص می‌دهد که تقویت آن طی دوران پس از انعقاد قرارداد نیز باید در دستور کار باشد.

ایروانی در پایان در خصوص توانایی‌های شرکت انرژی دانا در حوزه نفت و گاز، گفت: انرژی دانا در بخش خدمات بالادستی نفت، در خشکی و دریا فعال بوده است و‌ می‌تواند ۵ الی ١٠ دکل و ۵ گروه لرزه‌نگاری را به صورت همزمان مدیریت کند.

وی ادامه داد: لرزه نگاری، پردازش و تفسیر داده‌ها و همچنین مهندسی و مدیریت پروژه‌های حفاری، خدمات حفاری و اجاره دکل و راهبری آن از دیگر توانایی‌های شرکت انرژی دانا است. استراتژی فعلی انرژی دانا در بخش E&P، فعالیت به عنوان Non operator با شرکای خارجی است و در ادامه مسیر فعالیت به عنوان Operator نیز در دستور کار قرار دارد.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم‌نامه صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات با هدف تامین مالی شرکت‌های صادراتی در صنایع پیشرفته به امضا رسید.

سمانه توکلی مدیر بازاریابی و امور مشتریان صندوق ضمانت صادرات در مراسم این تفام‌نامه که امروز در محل نمایشگاه اکسپو برگزار شد، گفت: مشارکت در زمینه تعریف مدل‌های جدید حمایتی و تامین مالی با محوریت صادرات و صدور ضمانتنامه‌های مشترک جهت حمایت از شرکت‌های صادراتی دانش‌بنیان و بنگاه‌های فعال در صنایع پیشرفته از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های حمایتی و وثایق ترجیحی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری در زمینه اعتبارسنجی شرکت‌ها از اهداف این تفاهم‌نامه همکاری است.

توکلی عنوان کرد: همچنین تسهیل ارائه خدمات هر دو صندوق به ذی‌نفعان فعال در زمینه صادرات و صنایع پیشرفته در اولویت برنامه‌های امسال هر دو مجموعه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری در زمینه انتقال دانش فنی و تبادل تجارب و اطلاعات در ارزیابی ریسک و توسعه زمینه‌های آموزشی و پژوهشی، مشارکت در تامین مالی طرح‌های صادراتی با نرخ ترجیحی و حمایتی و هدایت جامعه هدف صنایع پیشرفته بالقوه به استفاده از ظرفیت‌های بیمه‌ای و ضمانت‌نامه‌ای صندوق ضمانت صادرات برای شرکت‌های صادراتی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • معارفه مدیرعامل جدید پتروشیمی فن آوران
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی