Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@20:05:47 GMT

افسوس و افسون جوانی

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۲۶۴۹۵

افسوس و افسون جوانی

کتاب «فهم جوانی در مدرنیته متأخر» با رویکردی تاریخی به مطالعۀ رابطه میان امر سیاسی و نظریه های علمی در خصوص جوانی پرداخته و بیش از هر چیزی درباره سیاستگذاری جوانان است. نویسنده با ارائه تحلیلی از تحولات بریتانیا، به بررسی تفصیلی تجربه سیاستگذاری جوانان در این کشور پرداخته است، فاطمه محمدزاده

ایران آنلاین / گروه اندیشه:

 

«فهم جوانی در مدرنیته متأخر»

(Understanding Youth in Late Modernity)

نویسنده: آلن فرانس

مترجم: مصطفی درویش

انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

 

-

 

نقطه شروع کتاب دوره پیشامدرن است، اما تمرکز اصلی آن بر مدرنیته متأخر می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرانس دلایل خود از نگاش کتاب را نبود منبع خوبی که تعدادی از موضوعات اساسی و ضروری برای فهم و مطالعه جوانان را معرفی کند؛ بلکه مهمتر از آن به «کشف جوانی» در بستر و زمینۀ تاریخی و فرهنگی آن بپردازد، اعلام می کند.

از نظر نویسنده دولت و شیوه ای که سیاست و سیاستگذاری مسائل جوانان را ساخته و بدان پاسخ داده اند و مطالعه جوانی و نظریه های جوانی برخاسته از علوم اجتماعی دو عامل تأثیرگذار بر شکل دهی و برساخت مسأله جوانان هستند اینکه قدرت سیاسی در دوره های مختلف، چگونه با کمک نظریه های متنوع عالمان علوم انسانی، مسأله جوانان را تعریف کرده و کوشیده برای آن راه حلی مهیا سازد. گستره ای از ترس ها و نگرانی ها بطور مداوم به مسأله جوانان شکل داده و بر آنچه باید برای جوانان انجام گیرد تأثیر گذاشته است.

این کتاب شامل 3 استدلال اساسی می باشد؛ نخست: ترسیم تاریخی از چگونگی و چیستی فهم انسان، همزمان با ظهور جوانی در بریتانیا. دوم: به رسمیت شناختن ماهیت شدیداً سیاسی جوانی؛ سوم؛ رابطۀ بین علوم اجتماعی و سیاستگذاری؛ 
کتاب شامل 9 فصل می باشد؛
فصل اول ساخت جوانی در مدرنیته متأخر
فصل دوم علم و عصر خرد: «کشف دوره جوانی»
فصل سوم علوم اجتماعی و سیاسی سازی مسئله جوانان
فصل چهارم تحولات جوانی در عصر عدم قطعیت
فصل پنجم جوانی، آموزش و سیاستهای ادغام
فصل ششم جوانان تهدیدکننده و آینده پرمخاطره
فصل هفتم تجاری شدن و کالایی شدن جوانی
فصل هشتم فرهنگ جوانان و رشد «نسل مخاطره پذیر»
فصل نهم ماهیت در حال تغییر جوانی در مدرنیته متأخر؟
نویسنده در فصلهای اول تا سوم زمینه تاریخی مسألۀ جوانان را بررسی کرده و فصلهای بعدی به مباحث جاری جوانان پرداخته و بر پیشرفتهایی که در دوره های جدیدتر روی داده، تمرکز کرده است.
فصل اول کتاب با رویکری تاریخی به ترسیم دریافت و اقدامات سیاسی در زمینه جوانی و مسئله جوانان از دوره پیشامدرن آغاز و تا ظهور مدرنیته جایی که دولت ـ ملت و سرمایه داری صنعتی نهادینه سازی و تعمیم جوانی به مثابه مرحله ای از چرخه زندگی را شروع می کند، ادامه می یابد. تمرکز اصلی این فصل بر، برساخت سیاسی مسألۀ جوانان و تأثیرات آن بر فهم ما از جوانی مدرن در طول زمان است. 
فصل دوم کتاب بر نقش علوم اجتماعی و پیشرفتهای این علم در توسعه فهم اولیه از مسألۀ جوانان تمرکز دارد. در طول دوره مدرنیته وقتی که علم و خرد برای فهم زندگی اجتماعی مدرن ضروری بودند درک امروزی از دوره نوجوانی کشف شد و پیشرفتهای مربوط به روانشناسی، جرم شناسی و به ویژه در آمریکا علم جرمشناسی پوزیتویستی را بسوی مدل بخصوصی از جوانی جلب کرد. مدلی که جوانی را وضعیتی گذاری بین کودکی و بزرگسالی و برهه ای مشکل ساز و دردسرآفرین از چرخه زندگی در نظر می گرفت در این مدل پسران بطور بالقوه دردسرساز و دختران نادیده گرفته می شدند.

با توسعه علوم اجتماعی رویکردهای مسأله جوانان نیز رشد یافتند در آمریکا اندیشمندان مکتب شیکاگو عوامل بومشناختی را در بررسی مسألۀ جوانان فهم قلمداد کردند، آنان اینگونه استدلال می کردند که جوانان جنایتکاری را در پیوند با افراد جنایتکار می آموزند و بزهکاری جوانان از انتقال فرهنگی ارزش های مجرمانه بعنوان شیوه ای از زندگی ناشی می شود.

نظریه کارکردگرایی جوانی را به مثابه یک نهاد اجتماعی بعبارتی دیگر یک نهاد در نظامی با اهداف و نقش های مشخص درنظر می گیرد. جوانان در قالب کارگزاران و عاملانی منفعل برساخته شده اند که تحت تأثیر نیروهای درونی (زیست شناسی) و بیرونی (نظام اجتماعی) هدایت می شوند. اندیشمندان نظریه خرده فرهنگی نیز مفاهیم خرده فرهنگی راه به مثابه جنبه متمایز مرحله جوانی نگریسته اند.
نویسنده در فصل سوم کتاب به تحلیل رابطه علوم اجتماعی و سیاست از پایان جنگ جهانی دوم تا دهه 1980 پرداخته است. در این دوره جنبشهای رادیکال دریافتهای سنتی از مسألۀ جوانان را به چالش کشیده و توجه خود را به این موضوع معطوف کرده که نیروهای قدرتمند چگونه مسئلۀ جوانان را درک و شناسایی کرده اند. جوانان به منزله نیروهای خلاقی نگریسته می شد که بهره گیری از منابع فرهنگی گوناگون به آنان در مدیریت زندگی روزمره کمک می کند. در این دوره نظریات فمینسیتی در مطالعات جوانان شدیداً تأثیرگذار بوده، بینش های مهمی درباره اینکه ساختار، مکان، زبان و ارزش ها چگونه می تواند زندگی روزمره زنان جوانان را شکل دهد، ایجاد گردید. در این دوره اگرچه به دختران توجه بیشتری گردید اما در مورد وضعیت آنان در باره اشتغال، بیکاری و فراغت سخن به میان نیامده و بیشتر آثار به پسران جوان اختصاص دارد. 

در فصل چهارم بر این موضوع که سیاستگذاری ها چگونه به تغییرات جهانی در بازارهای کار و اشتغال واکنش نشان داده و چگونه گذارهای جوانان بار دیگر ساختار یافته¬اند، تمرکز شده است. پیچیدگی زندگی اجتماعی و وقوع تغییرات عمده این تصور افزایش داده که جوانان باید در گذرهایشان فردی¬تر عمل کنند، فردی¬شدن به ساختار اجتماعی جدیدی تبدیل شده که در این وضعیت جوانان برای تناقضات نظامند جاافتاده در مدرنیته متأخر بدنبال راه¬حلهای شخصی می گردند و انتخابهای شخصی شکل¬دهنده مسیرهای زندگی و هویتشان می دانند. با روی کار آمدن دولت حزب نوین کارگر در انگلیس، رویکرد سیاست راه سوم متأثر از اندیشه های گیدنز در سیاستگذاری بوجود آمد. در این دوره مسئلۀ جوانان بر سه محور طرد اجتماعی، سیاستگذاری برای بیکاری و سیاستهای شهروندی تقسیم گردیده بود. 
فصل پنجم بدین موضوع که در مدرنیته متأخر دولت چگونه به فهمی از مسئلۀ جوانان در آموزش دست یافته و کدام نوع از سیستم ها و روش ها کمک کرده اند تا سیاست آموزشی در مدرنیته متأخر شکل بگیرد و اینکه سیاست های حزب نوین کارگر در این زمینه چگونه باعث ایجاد محرومیت ها و محدود شدن فرصت ها گردیده و همچنین به کشمکش های میان علوم اجتماعی و سیاستگذاری در امر آموزش پرداخته است.

بخش اعظم تحقیقات در حوزه بازتولید اجتماعی، نشان می دهد که نابرابری طبقاتی در آموزش و پروش وجود دارد و بهره مندی طبقه متوسط از قدرت و نفودش در آموزش و پرورش چگونه فرصت ها و آینده های محتمل این طبقه را افزایش داده است. 
نویسنده در فصل ششم بر جرم و جنایت جوانان تمرکز کرده و واکنشهای سیاسی و سیاستگذاریها به جرم و جنایت جوانان از اوایل دهه 1990 و همچنین به تحقیقات علوم اجتماعی و اینکه مسئلۀ جوانان چگونه فهمیده شده و چه چیزی به دانش ما درخصوص مواجهۀ جوانان با جرم و جنایت افزوده، پرداخته است. مسئلۀ جوانان همواره با جرم و جنایت جوانان ارتباط داشته، با وجود اینکه بنظر می رسد در مدرنیته متأخر جرم و جنایت کاهش یافته؛ اما نگرانی درباره رفتار جوان آنچنان گسترش یافته که رفتار ضد اجتماعی را نیز شامل می شود، علاوه براین در مدرنیته متأخر رفتار مجرمانه جوانان بطور فزاینده ای بصورتی فردگرایانه و متأثر از انتخاب های عقلانی بازنمایی شده و سیاستگذاری های دولتی حول محور مفاهیم زیرطبقه و طرد اجتماعی چارچوب بندی شده و هر دوی این مفاهیم مشکل جوانان را در خانواده ها و افراد تشخیص می دهند نه در ساختارها و فرایندها. 
فصل هفتم به موضوع نفوذ فزاینده مصرف در بین جوانان اختصاص یافته است. مصرف در مدرنیته متأخر نیروی عمده ای است که نوجوانان و جوانان را برای بزرگسالی جامعه پذیر می کند بخصوص در زمینه هایی مثل اینترنت، تلفن های همراه، بازیهای رایانه ای، موسیقی و ... به حوزه عمده ای از فعالیت جوانان در زندگی روزمره تبدیل گردیده. جوانان امروز بعنوان نسل شبکه یا وای و پدیده جدیدی مرتبط با مدرنیته متأخر تلقی می شود. در این دوره مطالعات در حوزه جوانان تأثیر فناوریهای نوین بر هویت جوانان را بررسی کرده و تمرکز خود را از تلقی جوانان بمنزله مشکل برگردانده و آنها را بعنوان نیروی محرکه فناورانه تلقی نمایند. مطالعات فرهنگی نشان داده که جوانان مصرف کنندگانی هستند که بازاندیشانه رفتار می کنند و قادرند کالاها را به شیوه¬هایی ورای استفاده اصلی محصول دگرگون سازند. 
در فصل هشتم نویسنده به بررسی تحول رویه های فرهنگی و تاریخچه و تأثیر آنها را بر بازسازی مسئلۀ جوانان پرداخته و نشان می دهد که چگونه فهمیده شدند و دولتها و رسانه¬ها چگونه بر مشکل جوانان واکنش نشان داده¬اند، همچنین تمرکز خود را بر این موضوع معطوف کرده که علوم اجتماعی چگونه رویه های فرهنگی را تبیین و نظریه پردازای کرده است. تناقضات مدرنیستی همراه با رشد علایق مصرفی و فراغتی، اشکال جدیدی از فعالیت های فرهنگی ایجاد کرده که دریافت های سنتی از جوانی را زیر سؤال برده است. در مدرنیته متأخر فرهنگ جوانان از طریق جنبش های اجتماعی بدیل ابراز و برساخت شده است. محققان جوانی، در فرایند برساخت بینشی که به جوانان همچون عاملان آزاد نگاه می کند، مشارکت داشتند؛ اما بر دریافت های سیاسی تاثیر عمیقی نگذاشتند.  
در فصل نهم نویسنده بر پیشرفت های تاریخی و معاصر در مورد مسئلۀ جوانان تأمل و آنچه را که دربارۀ ارتباط بین علوم اجتماعی و گفتمان سیاسی انتقال یافته را بررسی کرده و همچنین به این موضوع که رویکردهای جدید تا چه حد فهم از جوانی و مسائل جوانان را متأثر ساخته و چگونه محققان اجتماعی اثر بیشتری بر دریافت های تأثیرگذار معاصر و جاری از جوانی و مسائل جوانان داشته پرداخته است.


انسان شناسی و فرهنگ

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عبدالحسینی ظهر چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد با موضوع ازدواج و تحکیم خانواده افزود: محرومیت‌های استان ما نسبت به کشور بیشتر است و سه هزار نفر از جوانان ما در صف پرداخت وام ازدواج هستند.

وی بیان داشت: به دلیل مرکزیت شهرستان بویراحمد، بخش قابل‌توجهی از جمعیت، جوان استان و موضوعات مبتلا به جوانان در این شهرستان است اما در تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات به این امر توجه نمی‌شود.

عبدالحسینی تصریح کرد: ۱۹ خرداد ماه شروع هفته ازدواج است و بهانه‌ای برای اینکه تمرکز بهتری بر روی فرآیند ازدواج داشته باشیم.

وی افزود: ما در حوزه جوانان شش موضوع اصلی ازدواج، اشتغال، هویت دینی و ملی، نشاط اجتماعی، مسائل اجتماعی و مسکن را داریم.

عبدالحسینی اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل در حال حاضر مسئله ازدواج جوانان است که با پرداخت تسهیلات، مشکلات در این راستا کمتر می‌شود اما بعضی از بانک‌های ما در پرداخت تسهیلات ازدواج کم کاری می‌کنند در صورتی که بودجه برای این امر بودجه مشخصی است.

کد خبر 6087725

دیگر خبرها

  • راه اندازی سایت شبکه‌های تخصصی سمن‌های جوانان
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • نقد شاعران مداح و متملق در اشعار سعدی شیرازی / پندهای سعدی برای به سر عقل آمدن قدرتمداران / نوآوری معتدلانه سعدی و تحول تند و تیز مدرنیته
  • کبودراهنگ در فرزندآوری پیشتاز است
  • ضرورت گفتمان‌سازی با مردم با محوریت جوانی جمعیت
  • جشنواره حضرت خدیجه (س) در کردستان برگزار می‌شود