خبرگزاري آريا -
image
ازدواج انتخاب مهمي است. شايد بتوان گفت مهم تر از هر انتخاب ديگري در زندگي. از تحصيل و کار گرفته تا تصميم هاي ريز و درشت ديگري که مي گيريد. ازدواج آخرين برگ برنده اي است که در زندگي رو مي کنيد. پس بايد درست انتخاب کنيد تا خوشبخت باشيد.
ما در اينجا معيارهاي همسر خوب را براي شما عنوان مي کنيم.
معيارهايي که مي توانند برگ آخر شما را زرين تر کنند.
1) شايستگي خانواده
محيط رشد و نمو در فکر و روح و اخلاق و اعمال انسان تأثير به سزا دارد. وقتي براي گياه فرق مي کند در چه خاک و آب و هوايي رشد کند، چطور براي انسان فرقي نکند؟ پس اين مهم است که همسر آينده ي يک جوان در چه خانواده اي و با چه ديدگاه ها و گرايش هايي بزرگ شده است.
امام صادق (ع) مي فرمايند: « از خاندان صالح و شايسته همسر انتخاب کنيد که نطفه و وراثت اثر (پنهاني و ناخواسته در فرزند و نسل شما) دارد.»
2) اخلاق
بعد از باورهاي ديني شايد هيچ عاملي در خوشبختي انسان و شيريني زندگي به اندازه ي اخلاق تأثير نداشته باشد. اخلاق خوب، کمبودهاي جسمي و جمال و زيبايي را جبران مي کند. بارها مشاهده شده همسراني که از جهت مالي و جمال در حد متوسط بلکه پايين تر بوده اند، به سبب اخلاق نيکويي که داشته اند از زندگي گرم و صميمي برخوردار بوده اند؛ تا آنجا که زبان زد ديگران واقع شده اند. در نقطه ي مقابل، چه بسيارند همسراني که با داشتن رفاه مادي فراوان در بهترين اتومبيل ها سوار و به سوي زيباترين ويلاها در حرکت بوده اند، اما از دست اخلاق بد يکديگر و نيش و کنايه ها و زخم زبان ها آرزوي مرگ کرده اند....
براي تأکيد بر اهميت اخلاق توجه به اين سخن پيامبر اکرم(ص) لازم است که فرمودند: « کامل ترين فرد از جهت ايمان آن کسي است که اخلاقش از ديگران بهتر است و نسبت به خانواده خود بيشتر مهر و مدارا مي کند. »
3) عقل و درايت
نقش عقل در زندگي بر کسي پوشيده نيست و ناداني و نفهميِ شريک زندگي، زندگي را بر انسان سخت مي کند تا آنجا که قديمي ها مي گفتند: « صد سال گوشه ي زندون، يک ساعت با آدم نادون »!! و در روايت هم مي خوانيم:
« بپرهيز از ازدواج با احمق و کم عقل، چرا که همنشيني با او تباه کردن عمر است.»
اما چگونه مي توان عقل و درايت را در کسي تشخيص داد؟ اول از روش و منش خانواده و بستگان نزديک، چون درصد قابل توجهي از عقل و درايت تحت تأثير وراثت و محيط است. و بعد از آن، با دقت در رفتار، گرايش ها و سخنان شخص مي توان به ميزان عقل او پي برد.
براي تأکيد بر اهميت اخلاق توجه به اين سخن پيامبر اکرم(ص) لازم است که فرمودند: « کامل ترين فرد از جهت ايمان آن کسي است که اخلاقش از ديگران بهتر است و نسبت به خانواده خود بيشتر مهر و مدارا مي کند.»
4) روحيه ي حق پذيري
گاهي کسي حقيقتي را نمي داند و به همين جهت به آن عمل و از آن پيروي نمي کند. اما همين که متوجه گمراهي و ناآگاهي خود شد، ديگر از آن دست بردار نيست و به راحتي طريق نادرست گذشته را کنار مي گذارد. با اين روحيه ارزشمند همه ي کاستي ها قابل جبران است. اما اگر انسان بر اثر جهل يا تعصب بيجا بر سخن يا عمل خود پافشاري کند و حتي بعد از روشن شدن نادرستي خط مشي خود هم از آن دست برندارد، با چنين روحيه اي نمي توان زندگي کرد. لذا با دقت در رفتار خانواده و شخص مورد نظر و با پرسيدن برخي مسائل از او و نيز تحقيق از اطرافيان، تا جايي که ممکن است از حق پذير بودن همسر آينده اطمينان پيدا کنيم.
5) هماهنگي و تناسب ( کُفويت )
ضرورت اين ويژگي نا گفته پيداست، که هرچه دو همسر با هم هماهنگ تر و متناسب تر باشند زندگي شيرين تر خواهد بود. البته تناسب و هماهنگي هم دو بخش مي شود: 1) ضروري و واجب 2) بهتر و مستحب
بخش اول همان هماهنگي در باورهاي ديني و اعتقادات، تعهدات ديني و اخلاق است و بخش دوم مواردي مثل تناسب در وضع مالي، تحصيلات و ميزان تفاوت سني را در بر مي گيرد.اگر شخص مقابل از جهت ايمان و اخلاق فوق العاده باشد و از فخرفروشي و غرور به دور باشد، بايد در موارد دسته ي دوم کوتاه آمد و از آنها صرف نظر نمود.
6) زيبايي نسبي و دل نشين بودن
گرچه زيبايي نمي تواند انگيزه ي اصلي انسان براي ازدواج باشد و شرايط ديگر در اولويت است،طبيعي است که زيبايي نسبي و از آن مهم تر دلنشين بودن لازم است.اگر ملاقات و گفتگو با فرد مورد نظر براي انسان دلنشين نباشد، مي توان ديدار و گفتگو را تکرار کرد و اگر باز هم نتيجه ي مطلوب حاصل نشد ازدواج توصيه نمي شود، حتي اگر اطرافيان اصرار کنند. شخصي به امام صادق(ع) عرض کرد: « من مي خواهم با زني ازدواج کنم ولي پدر و مادرم علاقه دارند زن ديگري را به همسري خود در آورم.» حضرت فرمودند: « زن دلخواه خودت را بگير و آن را که پدر و مادرت مي خواهند( و به او علاقه نداري) ترک گو.» ( البته روشن است که حضرت در موقعيتي اين توصيه را فرموده اند که همسر داراي شرايط مناسب بوده است، ولي پدر و مادر مخالفت مي کرده اند.
منبع: راه روشن


وحید مظلومین، معروف به سلطان سکه و همدستش اعدام شدند+فیلم و عکس

روایت ظریف از پشت‌پرده فضاسازی‌های تبلیغاتی علیه "FATF" و پولشویی‌های بزرگ در کشور+ویدئو

احمد تن تن کیست؟ توضیحات پلیس شوشتر در خصوص تصاویر منتشر شده

منبع: خبرگزاری آریا

منبع این خبر، وبسایت www.aryanews.com است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۶۱۲۸۰۷۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • تاثیرات مخرب تلفن همراه در زندگی انسان
  • اخلاق‌مداری و رفتار حکیمانه با مردم؛ ضرورت کار پلیس
  • بزرگداشت نام و یاد علامه محمد تقی جعفری نکوداشت مقام دانش، فضیلت و اخلاق است
  • ورزشکاران مروجین فرهنگ والا و اخلاق هستند
  • معلمان زن باید در اکثریت باشند/ آموزش و پرورش شهریه‌ای، مفسده‌خیز است / تربیت در مدارس مبتنی بر "تبعیت" است نه "خلاقیت"
  • معلمان زن باید در اکثریت باشند/ آموزش و پرورش شهریه‌ای، مفسده‌خیر است / تربیت در مدارس مبتنی بر "تبعیت" است نه "خلاقیت"
  • عقل ابزاری از نگاه علامه طباطبایی(ره) عقل نیست/ شکوفایی فطرت، هدف علوم انسانی
  • چهل و سومین کارگاه فلسفه اخلاق برگزار می شود
  • مختصات نظام اخلاقی که علامه طباطبایی ابداع کرد/ امتناع علامه از برگزاری درس اخلاق
  • همسر شهیدی که آرمان‌گرا و ایدئولوژیک نیست! + عکس
  • عفاف و پاکدامنی؛ قلعه قرار انسان در زندگی است
  • محرومیت‌شدید کمیته‌اخلاق برای۶دلال‌فوتبال+اسامی
  • آخرین احکام کمیته اخلاق در تخلفات فوتبالی
  • کمیته اخلاق 14 نفر را محروم کرد
  • کمیته اخلاق آخرین احکام خود را صادر کرد؛ محرومیت و جریمه چند دلال
  • اعلام حکم نهایی کمیته اخلاق حکم نهایی درباره دلال ها و متخلفان فوتبال
  • امکان سقوط انسان تا حد حیوان با تبعیت از هوای نفس
  • چرا ازدواج نصف دین را کامل میکند؟
  • علامه طباطبایی خود را قربانی فلسفه و عقلانیت کرد
  • جامعه بی‌رؤیا چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟