Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران؛ «آیت الله مفتح، آیت الله بهشتی و امام موسی صدر سه نفر از حلقه درسی آیت الله داماد بودند که برای اولین بار از حوزه به دانشگاه رفتند و منشا حرکات و برکات بسیاری شدند. بررسی نحوه حرکت و اقدامات این سه تن نشان می دهد که آنها اهداف مشترکی را پایه گذاری کرده بودند. بنابراین هماهنگی و همراهی بین این سه  تن مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

محمدهادی مفتح پسر آیت الله مفتح در سالروز شهادت دکتر محمد مفتح در گفتگو با روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، گفت: حلقه درسی حوزوی آیت الله داماد حلقه عجیبی بود. دکتر مفتح و آیت الله بهشتی از این حلقه به دانشگاه رفتند و در دانشکده معقول و منقول(دانشکده الهیات دانشگاه تهران) درس خواندند و دکترا گرفتند. امام موسی صدر نیز به دانشکده اقتصاد رفت. هرسه تقریبا در یک بازه زمانی از حوزه به دانشگاه رفتند و سپس فعالیت های بین المللی خود را پایه ریزی کردند.

عضو هیئت علمی و معاون دانشکده الهیات دانشگاه قم افزود:حرکت این سه نشان می دهد که آنها در حضار زمانه محدود نبودند و فراتر از زمان خود را می دیدند و سعی کردند به جای اینکه خود را به دروس حوزوی و تدریس در فضای حوزه محدود کنند، به دانشگاه و سپس به خارج از ایران رفتند.

در واقع جوهره مشترک این سه نفر را می توان در به روز بودن و عالم به زمانه بودن آنها دید. حرکت آنها آشتی کردن آشنا کردن مردم با دینداری، و نحوه دینداری با فناوری های جدید آن زمان بود. 

وی با اشاره به اینکه نیاز است که بر روی جوهره شخصیتی این سه تن تحلیل های بیشتری به عمل آید، افزود:ارتباط این سه نفر به یکدیگر قوی بود. به طور مثال آیت الله بهشتی هنگامی که در آلمان بودند به پدرم در مورد اتفاقات و مسائل آن جا گزارش می دادند. 

وی درباره رابطه امام موسی صدر با آیت الله مفتح گفت: آیت الله مفتح نیز سفرهای بسیار به لبنان داشت و حتی در سال 1354 زمینی را در سواحل لبنان خریداری کرد و قرار بود دانشگاهی برای شیعیان راه اندازی کنند که با ربودن امام موسی صدر و شهادت دکترمفتح این مسئله به سرانجام نرسید. هرچند که بعدها دانشگاهی در بیروت برای شیعیان راه اندازی شد. اما ارتباط دکتر مفتح و امام موسی صدر بسیار گسترده بود؛ به نحوه ای که دکتر مفتح حتی اقامه لبنان را دریافت کرده بود، اما برای آنکه ارتباطاتش از چشم ساواک مخفی بماند، نحوه تعامل خود را چندان عیان نمی کرد. ایشان حتی پس از انقلاب و حتی پس از ربودن امام موسی صدر به لبنان سفر می کرد، که با شهادت ایشان این تلاش ها متوقف شد. 

محمدهادی مفتح پسر آیت الله مفتح در پایان گفت: آنچه امروز برای نسل جوان ضروری به نظر می رسد، این است که، همانند این سه بزرگوار در عرصه های علمی فعال باشند و سعی کنند که حرکت ها و اقداماتشان پشتوانه علمی به همراه داشته باشد. 

در 27 آذر 1358 دکتر مفتح به شهادت رسید و این روز به عنوان روز «وحدت حوزه و دانشگاه»نامیده می شود.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۸۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق

اولین نشست مجازی مدیرعامل صندوق قرض الحسنه شاهد با کارکنان سراسر کشور برگزار گردید.

این نشست با حضور دکتر محمود تبریزی مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره، دکتر اسلام کریمی رئیس هیئت مدیره، مدیران و روسای ستادی و با حضور وبیناری همکاران مناطق ۳۲ گانه کشور در محل سالن جلسات شهدای سلامت ستاد مرکز این صندوق برگزار گردید.


در ابتدا دکتر محمود تبریزی ضمن عرض تبریک بمناسبت اعیاد گذشته به ارائه گزارش از وضعیت صندوق پرداخته و از زحمات کلیه کارکنان این صندوق در ستاد و مناطق تشکر کردند.
سپس دکتر اسلام کریمی به بیان نکاتی در رابطه با اهمیت نیروی انسانی در سازمان‌ها پرداختند.

در انتها همکاران استان‌ها به صورت وبیناری و برخط با مدیرعامل به پرسش و پاسخ پیرامون برنامه‌های آتی صندوق پرداختند و همچنین از زحمات همکارانی که در برپایی نمایشگاه دستاورد‌های بنیاد حضور داشتند تقدیر و تشکر کردند.

دیگر خبرها

  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • دکتر طهرانچی: اقتصاد سلامت در دانشگاه آزاد اسلامی، اقتصاد تلاش و تدبیر است
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • آیت‌الله نجفی تهرانی درگذشت
  • اولین نشست مجازی مدیر عامل در سال ۱۴۰۳ با کارکنان صندوق
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد