Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشست خبري کنسرت راميز قلي اف و ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر صبح امروز دوشنبه 27 آذر 1396 در تالار وحدت برگزار شد.
به گزاش «موسيقي‌ما»، در اين نشست راميز قلي اف نوازنده تار از کشور آذربايجان، سوسن تقي پور رئيس دانشگاه علمي کاربردي فرهنگ هنر واحد 46، شهرام توکلي رهبر ارکستر، علي اکبر قرباني رهبر ارکستر و رشيد وطن دوست خواننده‌ي ارکستر، حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«راميز قلي‌اف» در ابتداي اين نشست خبري گفت: «بسيار خوشحالم که بار ديگر مي‌توانم در تالار وحدت به عنوان يکي از تالارهاي بسيار زيباي اجراي موسيقي برنامه اي را اجرا کنم. من در زندگي هنري ام کنسرت هاي زيادي را در کشورهاي مختلف برگزار کردم اما اين کنسرت از اهميت بسيار زيادي برايم برخوردار است. اين اجرا به نظرم دربرگيرنده اتفاقات بسيار خوبي است که در آن موسيقي کلاسيک، موسيقي مقامي، موسيقي آذربايجاني و موسيقي ايراني در کنار هم به مخاطب ارائه خواهد شد.» سوسن تقي پور رئيس دانشگاه علمي کاربردي فرهنگ و هنر واحد 46: ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر در سال 1393 در مرکز علمي کاربردي فرهنگ و هنر واحد 46 افتتاح شد. اين ارکستر تلفيقي از دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته موسيقي است. اجراهاي موفقي در تالار وحدت داشته ايم. اجرا به دعوت کنسرواتوار چايکفسکي در سالن راخ مارينوف در روسيه را داشته ايم. سمفوني افلاکيان را تهيه و اجرا کرديم که اجراهايمان در سالن موزه دفاع مقدس روي صحنه رفت. اجراي پيش رو را در خدمت استاد راميز قلي اف هستيم. روز 30 آذر 1396 مصادف با شب يلدا و روز اول دي در دوسانس اجراهايمان روي صحنه مي رود. اين نکته را هم بگويم که ما رشته هاي ديگري در دانشگاه واحد 46 داريم و اکنون بيشتر دانشجويان ما در رشته هاي مختلف به طور حرفه اي مشغول فعاليت هستند.
* اجرا در تولد هفتاد سالگي‌ام
راميز قلي اف در ادامه افزود: «خوشحالم که در سالن زيباي تالار وحدت قرار است برنامه اي اجرا کنيم. در مملکت هاي مختلفي برنامه اجرا کرده ام اما اين برنامه در تالار وحدت براي من اهميت بسيار زيادي دارد.در اجراي پيش رو موسيقي کلاسيک، موسيقي آذربايجان و موسيقي مقامي در کنار هم قرار مي گيرند که اتفاق هاي بسياري خوبي خواهد بود. در اين برنامه آثاري هست که براي نخستين بار اجرا مي شوند. اين اجرا براي من تازگي خاصي دارد. نخستين بار است که در تهران با هنرمنداني خاص روي صحنه مي روم. آقاي قرباني و توکلي رهبران ارکستر هستند و آقاي رشيدوطن دوست هم خواننده برنامه است. مديريت برنامه هم با خانم تقي پور است.
* ايران وطن دوم من است
راميز قلي اف خاطر نشان کرد: « امسال 30 دي روز تولدم هست که به هفتاد سالگي ميرسم. اين سن براي من هم زياد و هم کم است. از اين جهت که علاقه مندان بسياري براي تار پيدا کردم زياد است و از اين جهت که باز هم دوست دارم کار کنم اجرا داشته باشم؛ اندک است. تا کنون با ارکسترهاي زيادي برنامه اجرا کرده ام و در اين مدت کره‌ي زمين را دوبار دور زده ام. تا کنون با بيش از هفتاد ارکستر کار کرده ام و اين نخستين بار است که با ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر کار مي کنم. اعضاي اين ارکستر بسيار جوان هستند اما در عين جواني رهبراني دقيق دارند. رپرتوازي که اين برنامه دارد، رپرتواري دقيق و عالي است. آرزوها و حرف هاي زيادي براي گفتن دارم، اين حرف ها را موقع اجراي کنسرت بهتر به شما انتقال مي دهم. مردم ايران به موسيقي علاقه دارند. ايران وطن دوم من است و قلبا اين کشور را دوست دارم. اين عشق به ايران را با تارنوازي برايتان عرضه مي کنم.»
* اختلاف بر سر تار و ثبت جهاني آن در يونسکو
راميز قلي اف درباره برخي از اختلاف هايي که ميان هنرمندان ايراني و آذربايجاني در حوزه ثبت جهاني سازهاي مختلف وجود دارد، توضيح داد: «دوستي و برادري ميان ايران و آذربايجان به 50 يا 100 سال ختم نمي شود. ما فرهنگ و تاريخ مشترک داريم که هميشه تلاش شده در اين فضاي مشترک با رفت و آمدهاي موسيقايي مختلف گام هاي موثري برداشته شود. به هر حال اين همکاري و احترام بين موسيقي 2 کشور وجود داشته و دارد و هيچ گاه هم خللي در آن وارد نمي شود. از سوي ديگر سازي مانند تار براي ايران و آذربايجان نيست. اين ساز متعلق به سرزمين هاي شرقي است که من نمي دانم از چه تاريخي وارد موسيقي کشور ما شد. البته که براي من هم اين سؤال وجود دارد که چرا تار آذري در فهرست يونسکو ثبت شده اما براي تار ايراني اين اتفاق نيفتاده است. در سال 2012 ميلادي جلسه بين المللي از طرف يونسکو برگزار شد که در آن انواع سازهاي تار مورد ارزيابي قرار گرفت، اتفاقا در اين جلسه بود که ايران اعتراض داشت که چرا ساز تار به نام کشور ايران در فهرست جهاني ثبت نشده است کما اينکه برخي از کشورهاي ديگر نيز اعتراضي مشابه داشتند . همين موضوع نشان دهنده تنوعي است که ما مي توانيم در ساز تار داشته باشيم. من حتي در اين مورد و اينکه مي دانستم در ايران دوباره اين سؤال از من خواهد شد فيلمي را با خودم آوردم که مي تواند مقداري اين موضوع را باز کند. البته بايد به اين نکته هم اشاره کنم که در اين بخش «ساز تار آذربايجاني» و «نوازندگي تار آذربايجاني» هم مطرح است که بايد روي آن تمرکز بيشتري داشته باشيم.»
* تبريز را پايتخت فرهنگي ايران مي‌دانم
راميز قلي در پاسخ به سوال خبرنگار سايت «موسيقي ما» درباره دلايل عدم برگزاري کنسرت در تبريز عليرغم دارا بودن طرفداران فراوان نيز گفت: «من با اينکه تهران را به عنوان پايتخت ايران مي شناسم اما تبريز را هم به عنوان پايتخت فرهنگي کشور ايران مي شناسم. من در اين زمينه مدتي پيش هم همراه با پسرم و کمک کيوان ساکت کنسرتي را در اين شهر برگزار کردم اما گويا بعد از اين برنامه تمايلي براي برگزاري کنسرت شکل نگرفت اما اميدوارم به هر حال روزي فرا برسد که ما بتوانيم برنامه اي را هم در تبريز اجرا کنيم.»
* وطن دوست: خوشحالم که در کنار راميز قلي اف اجرا مي‌کنم
رشيد وطن دوست نيز در اين نشست خبري گفت: «من متولد تبريز هستم و تخصصم خوانندگي اُپراست. از سال 1348 سوليست اُپراي تهران بودم. پيش تر اجراهايي با ارکسترهاي سمفونيک تهران، ارکستر ملي و ديگر ارکسترها داشته ام. در اجراي پيش رو هم برخي از آثار مهمِ موسيقي آذربايجاني را مي خوام. خيلي خوشحالم که اين آثار را در کنار راميز قلي اف اجرا مي کنم. استاد قلي اف بسيار مهربان و افتاده و در عين حال بسيار چيره دست هستند.» شهرام توکلي رهبر ارکستر سمفونيک فرهنگ و هنر نيز در اين نشست توضيح داد: رپرتواري که براي اين کنسرت در نظر گرفته شده دربرگيرنده قطعات بسيار زيبايي است که براي من هم جذاب است و اميدوارم اجرا به شکلي باشد که مردم هم از آن راضي باشند. همين که مي توانيم که در اين کنسرت کنار هنرمندان بزرگي چون راميز قلي اف و رشيد وطن دوست باشيم براي ما موضوع جذابي است که قطعا آن را فراموش نخواهيم کرد. علي اکبر قرباني يکي ديگر از رهبران ارکستر سمفونيک فرهنگ هنر هم در ادامه صحبت هاي توکلي بيان کرد: موسيقي آذربايجان براي من هميشه موضوع جذابي بوده که از همان دوران کودکي به آن گوش مي دادم و امروز بسيار خوشحالم که توانستيم در خدمت استاد راميز قلي اف باشيم. اگرچه من سابق بر اين افتخار همکاري با استاد راميز قلي اف در ارکستر ملي به رهبري استاد فخرالديني را داشتم اما اين برنامه براي من بسيار ويژه است چرا که راميز قلي اف به شدت هنرمند خاص و توانمندي هستند که اگر شما با اخلاق ايشان آشنا شويد مهرباني و علاقه اي را مشاهده خواهيد کرد که مي تواند تجربه اي فراموش نشدني براي همه ما باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۲۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند

قرار است هفته فیلم‌های ایرانی، پویانمایی کودک و نوجوان، نمایشگاه عکس و صنایع دستی ایران در «سارایوو» پایتخت بوسنی و هرزگوین از چند روز آینده آغاز شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، هفته فیلم‌های ایرانی از چند روز آینده در پایتخت بوسنی و هرزگوین آغاز می‌شود. 

آن‌طوری که پوستر این رویداد نشان می‌دهد فیلم‌هایی همچون سارا و آیدا، هناس، رمانتیسم عماد و طوبا و حوض نقاشی در این هفته فرهنگی به نمایش درخواهند آمد. فیلم‌های سینمایی که جزو کارهای ارزشمند سینمای ایران به شمار می‌رود. همان‌طور که رایزن فرهنگی ایران در پایتخت بوسنی و هرزگوین به آن اشاره کرد.

به گفته رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین این رویداد با همکاری اداره کل همکاری‌های رسانه‌ای و فضای مجازی و اداره کل همکاری‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز فرهنگی ایستوچنو سارایوو شرقی، سازمان سینمایی سوره (وابسته به حوزه هنری)، استودیو پویانمایی اسکای فریم، بنیاد سینمایی فارابی و آژانس عکس تهران، روزهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مرکز فرهنگی ایستوچنو سارایوو شرقی برگزار می‌شود.

21 فروردین پرمخاطب‌ترین روز سینما ایران

این رویداد از چهارم تا هفتم اردیبهشت‌ماه و در قالب برگزاری هفته فیلم‌های ایرانی، هفته فیلم‌های پویانمایی کودک و نوجوان، نمایشگاه عکس و نمایشگاه صنایع دستی کشورمان برگزار خواهد شد.

در این رویداد همه روزه تعداد 150 کودک و نوجوان بوسنیائی از ساعت 11 صبح به تماشای بهترین پویانمایی‌های سینمای کشورمان خواهند نشست و سالن سینمای مرکز فرهنگی ایستوچنو از ساعت 19 فیلم‌های «رمانتیسم عماد و طوبی»، «هناس»، «سارا و آیدا» و «حوض نقاشی» را طی چهار روز به روی پرده خواهد برد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • عزم جدی در جهت اعتلای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری شکل گیرد
  • ۲ هزار و ۵٠٠ برنامه فرهنگی طی کنگره ملی شهدای استان اجرا می شود
  • آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی ۱۴۰۲ منتشر شد
  • برنامه پاسداشت سعدی با محوریت انتقال نگاه این شاعر پارسی گوی به دیگر کشورها اجرا خواهد شد
  • در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ چند مجوز موسیقی صادر شد؟
  • آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی ۱۴۰۲ /۷۰۶ کنسرت روی صحنه رفتند
  • آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی سال قبل اعلام شد