Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:13:06 GMT

اسلام مهمترین منبع حفظ حقوق بشر است

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۰۶۵۴

اسلام مهمترین منبع حفظ حقوق بشر است

زنجان - ایرنا - فائزه هاشمی رفسنجانی، مدرس و فعال سیاسی گفت: اسلام منبع و مکتب برای حفظ حقوق بشر است و در این دین حقوق همه انسان ها با ادیان، عقاید، جنسیت ها و قومیت های مختلف اعمال می شود.

به گزارش ایرنا، فائزه هاشمی رفسنجانی شامگاه دوشنبه در همایش نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران به موضوع توسعه اشاره کرد و افزود: در دنیایی زندگی می کنیم که همه کشورهای جهان به دنبال توسعه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی معیار و شاخص هایی دارد که با آن سنجیده می شود، یادآورشد: امروزه مساله زنان و حقوق بشر مساله ای اساسی در توسعه به شمار می رود که نمی توان توسعه ای بدون حضور زنان و حقوق بشر را متصور شد.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی گفت: نمی توان حقوق بشری را در ذهن ایجاد کرد که حقوق زنان در آن رعایت نشده باشد و لذا حقوق و جایگاه زنان و حقوق بشر موضوعاتی مرتبط با هم هستند.
هاشمی، توسعه را امری تدریجی بیان کرد و یادآورشد: محقق شدن توسعه سریع امکانپذیر نیست چرا که دارای دوره ای است که باید سختی های آن را تحمل کرد تا به اهداف و آرمان ها رسید.
وی تاکید کرد: ایران کشوری اسلامی است و به تبع در موضوع های مختلف به ویژه موضوع فرهنگی - اجتماعی، باورها، عقاید، آرمان های اسلامی در توسعه به ویژه درمسیر حقوق زنان و حقوق بشر تاثیرگذار است.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی با بیان اینکه صحبت از حقوق بشر و حقوق زنان به دور از دین و باور اسلامی نیست، چرا که اعتقاد داریم دین اسلام تنهاترین دین و مکتبی محسوب می شود که حقوق زنان در آن دیده شده است.
هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر امروزه در جامعه خود و یا بسیاری از کشورهای اسلامی می بینیم که حقوق زنان به شکل لازم محقق نشده نمی توانیم آن را به پای اسلام بگذاریم چرا که اسلام دینی است که باید به روز باشد.
وی، عقل، سنت، قرآن و سیره پیامبر را منابع دین اسلام بیان کرد و افزود: متاسفانه اغلب مواقع عقلانیت این منابع ضعیف و کمرنگ می شود و به منابع دیگر توجه بیشتری می کنیم.
هاشمی رفسنجانی یادآورشد: عقل یکی از مهمترین منابع دین اسلام به شمار می رود و بر اساس آن باید مسائل اسلامی در دوره های مختلف تبیین شود.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی گفت: فلسفه وجودی اسلام بر پایه به روز بودن است تا بتواند به مطالبات و نیازهای جامعه در هر زمانی پاسخ دهد.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: فکر نکنیم هر چیزی که به نام اسلام انجام می شود اسلام واقعی است.
وی اظهارکرد: 58 کشور اسلامی در دنیا وجود دارد که میلیون ها مسلمان این کشورها همانند هم عبادت، زندگی و عمل نمی کنند.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی گفت: برداشت های مختلف از اسلام، تفاسیر و عمل مختلف ایجاد می کند بنابراین اگر همه مسلمانان سعه صدر داشته باشند و کسی بر خلاف میل و تفکر دیگری عمل می کند محکومش نمی کنند.
هاشمی رفسنجانی تاکیدکرد: باید همدیگر را تحمل کنیم چرا که در سیره پیامبر تحمل ادیان دیگر، مخالف، ضد مسلمان و بی دین ها بسیار راحت بود و کسی در این زمان بخاطر عقیده محکوم و اعدام نشد.
وی اضافه کرد: نمی توانیم به عنوان اسلام در جامعه خود و یا جوامع اسلامی دیگر حقوق افراد را نقض و به بهانه نداشتن دین اسلام آنها را از حقوق شهروندی محروم کنیم.
هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: اگر عملی انجام می شود که مطلوب نیست، نباید سریع اسلام را زیر سوال ببریم چرا که این رفتارها نتیجه برداشت های مختلف افراد از دین است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه وظیفه مجتهد به روز کردن اسلام با فتواهای جدید است، اظهارکرد: وجود مجتهد نشان از روشنفکری مذهب شیعه و یکی از ویژگی های این مذهب به شمار می رود که بر اساس چهارمنبع اسلام به ویژه نیازها و مطالبات جامعه اعم از زن و مرد فتواهای جدید بدهد.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی ادامه داد: برخی از احکام اسلامی بر اساس شرایط موجود در آن جامعه می تواند، متوقف شود.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه قبل از تحقق انقلاب شعار مردم تحقق استقلال، آزادی و حکومت اسلامی بود، خاطرنشان کرد: بعد از تحقق آن بیشتر از 98 درصد از مردم به نوع حکومت جمهوری اسلامی ایران رای دادند که به معنی این بود که خواهان اسلام هستند.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی تاکید کرد: عده ای معتقدند رای مردم در اسلام جایگاهی ندارد و منطقی نیست چرا که مردم با این تعداد بیشترین رای را به نوع حکومت ایران دادند و آن را انتخاب کردند.
هاشمی رفسنجانی به موضوع زنان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این موضوع از موضوعاتی بود که همیشه دستخوش برداشت های افراطی شد.
هاشمی رفسنجانی یادآورشد: اگر دغدغه دین داریم باید در سیاست ها تدبیر و عقلانیت ها را حاکم کنیم یکی از مشکلات دیگر این است که بسیاری از مسائل غلط درباره زنان را بر پایه دین می گذاریم.
وی با بیان اینکه نابرابری های بین زن و مرد پایه دینی ندارد، اضافه کرد: دیه، حضانت، طلاق و شهادت هیچکدام صراحت قرآنی ندارد.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی گفت: دین اسلام جامع و کامل است و اگر به عنوان مدیران جامعه با مردم و اسلام بد رفتار می کنیم از خطای ماست و نباید به پای اسلام تلقی شود.
این مدرس دانشگاه و فعال سیاسی گفت: خوشبختانه با ایجاد فضای مجازی کار مردم راحت شده چرا که می توانند در این فضا مطالبات خود را تکرار کنند و پیروز هم می شوند.
وی گفت: مردم نباید کوتاه بیایند و باید مطالباتی که مشکلات اجتماعی، دینی و اخلاقی ندارد را دنبال و به آن برسیم و فضای مجازی این فرصت را فراهم و نسبت به گذشته راحتتر کرده است.
وی به مدیریت زنان و قوانین تبعیض آمیز اشاره کرد و گفت: اگر به این موضوع هم توجه شود به حتم مسیر حقوقی و جایگاه زنان به سمت بهتری حرکت خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه، تدریجی اتفاق می افتد، افزود: برای تحقق این مساله باید تحمل داشته باشیم.
وی اقدام مثبت رئیس جمهوری را ابلاغ بخشنامه اواخر آبان امسال به سازمان ها و وزارتخانه های تحت نظر دولت عنوان کرد و افزود: بر این اساس 30 درصد از شاغلان در این دستگاه ها باید زنان و 25 درصد جوانان باشند.
وی اظهارکرد: برداشت های دینی موجب تبعیض بین زنان و مردان شده و بسیاری از قوانین ما قابلیت اصلاح دارد.
به گزارش ایرنا، این همایش با حضور قابل توجه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه زنجان مواجه بود و در پایان دانشجویان سوالات خود را از این فعال سیاسی پرسیدند.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۰۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه به وقت محلی، در ادامه برنامه‌های سفر یکروزه خود به سریلانکا، با حضور در مسجد جامع «کالپیتی» شهر کلمبو، ضمن دیدار و گفتگو با نمازگزاران، نماز مغرب را نیز در این مسجد اقامه کرد.

رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از حضور در جمع نمازگزاران مسجد جامع شهر کلمبو، اظهار امیدواری کرد مذاکرات صورت گرفته میان دو کشور به گسترش بیش از پیش روابط و همکاری‌های فیمابین منجر شود.

رئیسی طراحی و اجرای مجموعه سد، نیروگاه و تونل انتقال آب «اومااویا» از سوی شرکت‌های متخصص ایرانی را نماد همکاری‌های موفق دو کشور دانست و گفت: امیدواریم بهره‌برداری از این طرح‌ها افزایش رفاه مردم سریلانکا را در پی داشته باشد.

رئیس‌جمهور در ادامه وحدت و انسجام را نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام دانست و گفت: دشمنان و در راس آنان آمریکا، با ایجاد گروهک‌های تروریستی مانند داعش به دنبال ایجاد ناامنی، کشتار و تفرقه در جهان اسلام هستند، بنابراین بسیار ضرورت دارد از هر اقدام و گفتاری که میان مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کند، پرهیز شود.

رئیسی در ادامه ظالم و ستم بی‌سابقه رژیم صهیونیستی و کشتار و نسل‌کشی در غزه را نتیجه وجود اختلافات در امت اسلامی دانست و افزود: امام خمینی (ره) از 45 سال پیش رژیم صهیونیستی را غده‌ای سرطانی برای امنیت منطقه دانسته و بر آزادی فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام تاکید کرده بود و امروز حقانیت این سخن امام راحل، بر همگان روشن شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران دفاع از حقوق فلسطینیان را وظیفه همه مسلمانان و انسان‌های آزاده جهان می‌داند و معتقد است امروز حمایت از کسانی که از خانه، وطن، دین، ناموس و جان و عزت خود دفاع می‌کنند، شاخصی برای کشورهاست که آیا مدافع شرافت هستند، یا همراه شرارت؟

رئیسی خاطرنشان کرد: آمریکا مردم ایران را بابت دفاع از حق و عدالت مورد تحریم‌های ظالمانه قرار داد، اما جوانان ما تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و امروز ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است. دشمن تلاش کرد پیشرفت ایران را متوقف کند، اما ملت ایران اراده کرد پیشرفت کند و در این جنگ اراده‌ها ملت ایران پیروز شد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به همه ما آموختند که رمز موفقیت توکل بر خدا و اعتماد به نفس و داشته‌های درونی است، گفت:‌ دشمنان برای متوقف کردن ملت ایران علاوه بر تحمیل 8 سال جنگ به ما، تلاش کردند با ترور، انفجار، توطئه و فتنه‌های متعدد این مردم را از ادامه مسیرش منصرف کنند، اما موفق نشدند. امروز مقاومت و ایستادگی در مقابل نظام سلطه نه فقط مورد توجه نظام اسلامی ایران بلکه مورد توجه و اقبال همه جوان‌های منطقه است که معتقدند نباید تن به زیاده‌خواهی‌ها و مظالم نظام سلطه داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند
  • زنان نباید از تحصیل محروم شوند
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند
  • جامعه روحانیت مبارز سال ۸۴ به خاطر حجاب از هاشمی رفسنجانی حمایت نکرد!