Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فرودگاه موجود در شرق ليبي جديدترين مرکز رو به توسعه توسط ارتش امارات است که به احتمال فراوان به عنوان پايگاه مقدم عمليات نيروهاي اماراتي در اين کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گزارش سرويس دفاع و امنيت مشرق، با اينکه جنگ داخلي در ليبي حدودا 3 سال قدمت دارد و از سال 2014 شدت گرفته، اين کشور آفريقايي همچنان در بين اختلافات گروه هاي مختلف دست به دست مي شود و به نوعي چند پاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نفوذ گروه هاي تروريستي مثل داعش، قاچاق سلاح و انسان، در کنار مشکلات شديد اقتصادي از جمله نتايج ملموس اين جنگ است. اما در کنار درگيري هاي داخلي موجود در ليبي و دخالت هاي خارجي از طرف برخي از قدرتهاي جهاني، پاي برخي از بازيگران منطقه اي توسعه طلب دنيز به اين جنگ باز شده و شواهد نشان دهنده احتمال افزايش روز افزون اين دخالت رسمي است.
اين اتفاق در حالي رخ مي دهد که هيچ کدام از کشورهاي غربي و سازمانهاي مشهور بين المللي، حتي نيم نگاهي به اين رخدادها و دخالت ها ندارند و بدون اينکه متعرض کشورهاي کوچک و متمول فعال در اين آتش افروزي شوند، تمام سعي و تلاش خود را براي سرپوش گذاشتن بر جنايات ارتش سعودي و امارات در يمن معطوف کرده اند.
امارات؛ امير نشيني کوچک با توهمات بزرگ
در سالهاي اخير امارات متحده عربي که کشوري کوچک در حاشيه جنوبي خليج فارس محسوب مي شود، ماجراجويي هاي نظامي خود را در منطقه شديدا افزايش داده و در کنار بحث مشارکت گسترده در حمله نظامي به يمن، سال پيش تصاوير ماهواره اي از حضور نظامي گسترده امارات در کشور اريتره نيز پخش شد. طبق تصاوير سال گذشته، پايگاه بزرگي در آن سوي درياي سرخ در اريتره توسط امارات ايجاد و انواع هواپيماهاي جنگي ، بالگرد و تانک ها در اين کشور به دلايل خاص سياسي و نظامي مستقر شده است.

جنگنده هاي اماراتي در اريتره
اما اماراتي ها به حضور نظامي در يمن و اريتره نيز اکتفا نکرده و ليبي را نيز صحنه دخالت نظامي خود قرار داده اند و سابقه اين دخالت به زماني بازمي گشت که تصاويري از حضور هواپيماهاي شناسايي و تهاجمي سبک AT-802U به همراه پهپادهاي مسلح اماراتي در فرودگاه Al Khadim در شرق اين کشور افشا شد.
اين واحدهاي هوايي حملاتي را به چندين گروه مخالف دولت ليبي خصوصا در مناطق شرقي اين کشور به انجام مي رساندند اما نمي توان مطمئن بود که هدف اصلي از حضور اين تجهيزات، صرفا اين گروههاي تروريستي باشند. از سوي ديگر، مدتي پيش باقي مانده يک گلوله هدايت ليزري توپخانه در اين مناطق ديده شد که کارشناسان وب سايت نظامي جينز اعتقاد دارند توسط اماراتي ها شليک شده و البته تا به امروز نشانه اي از حضور يگان هاي توپخانه اي امارات در ليبي گزارش نشده است. بر اساس اين گزارش ها، اماراتي از پهپادهاي سري S-100 براي نشانه گذاري اين اهداف استفاده مي کنن و به بهانه مقابله با گروههاي تروريستي، کميت و کيفيت دخالت خود را در ليبي توسعه مي دهند.
اما تصاوير جديد ماهواره اي که از اين فرودگاه نظامي بدست آمده نشانگر افزايش ساخت و ساز در اين مکان است. نوع سازه هاي موجود در اين فرودگاه نشان دهنده اين مسئله است که اين پايگاه آماده پذيرش جت هاي جنگي - احتمالا ميراژهاي 2000 يا اف 16 اماراتي- خواهد بود. براي مدتي عمليات در ليبي بر عهده جنگنده هاي مصري بود اما افزايش درگيري ها در منطقه صحراي سينا باعث شده که ارتش اين کشور بيشتر به عمليات در داخل جلب شود.

فرودگاهAl Khadim در ليبي - تاريخ تصوير: اواخر تابستان 2016 ميلادي

فرودگاه Al Khadim در ليبي - تصوير مربوط به حدود يک ماه پيش - به تغييرات گسترده در اين فرودگاه دقت کنيد
به همين دليل است که شاهد افزايش ساخت و ساز در فرودگاه مورد نظر هستيم که به احتمال فراوان به عنوان پايگاه مقدم عمليات نيروهاي اماراتي در اين کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آنچه امارات در ليبي به دنبال آن است شايد هنوز دقيقا مشخص نشده اما حضور مستقيم نظامي اين کشور در دو منطقه آفريقايي به صورت هم زمان مي تواند نشان دهنده تغييرات بسيار گسترده در نوع تفکر و عملکرد آنها در اين منطقه باشد که مبتني بر دخالت آشکار نظامي، بدون داشتن دغدغه فشارهاي بين المللي يا اعتراضات کشورهاي قدرتمند خارجي است.

ميراژ 2000 اماراتي
اريتره يک کشور همسايه با درياي سرخ و تنگه مهم باب المندب است که هر روز بخش قابل توجهي از تجارت و انرژي جهان از اين طريق به انجام مي رسد و از اهميت راهبردي برخوردار است. کشور ليبي نيز در منطقه شمال آفريقا و سواحل درياي مديترانه قرار داد و در کنار موقعيت مهم جغرافيايي داراي منابع سرشار نفتي نيز است که مي تواند براي هر گروه يا کشوري، هدفي مناسب باشد بخصوص کشورهايي چون امارات و عربستان.
در فضاي فعلي منطقه خاورميانه و با شکست هاي متعدد داعش در عراق و سوريه و تقريبا پايان پرونده نظامي آنها در اين دو کشور، يکي از گزينه هاي مطرح شده براي انتقال نيروهاي اين گروهک تروريستي، ليبي است؛ مکاني که در حال حاضر فاقد دولت مرکزي و نيروهاي مسلح مقتدر است و مشخصا گزينه اي مناسب براي تروريست ها محسوب مي شود. هيولاي داعشي که روزي با پول هاي همين شيوخ عربي در عراق و سوريه رشد کرد حالا در اين دو کشور از بين رفته و در جاي ديگري به دنبال سر برداشتن از زمين است و مشخصا چه بهانه اي بهتر از داعش براي حضور نظامي مستقيم در کشور نفت خيز ليبي؟
آنچه که مسلم است اين کشور کوچک حاشيه خليج فارس به دنبال نفوذ گسترده در قاره سياه است و نقاطي که براي اين منظور توسط اماراتي ها انتخاب شده از جمله مناطق بسيار مهم و استراتژيک در آفريقا محسوب مي شود که به نظر مي رسد دستگاه ديپلماسي و اطلاعاتي کشور بايد با دقت بيشتري، تحرکات امارات در اين بخش از جهان را زير نظر داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۱۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیج فارس جزو هویت ملی ایران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا بی‌نیاز در خطبه‌های نماز جمعه به سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز اشاره کرد و گفت: دشمنان جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کردند با تحریف نام خلیج فارس به اهداف شوم خود در منطقه که تجزیه کشور‌های اسلامی است دست پیدا کنند، اما نه تنها موفق نشدن بلکه با پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران روبرو شدند.

امام جمعه کیش، افزود: دشمنان بدانند ما به دنبال جنگ و درگیری نیستیم، اما اگر قرار باشد توطئه‌ها و فتنه‌های خود را پیگیری کنند ما برای حفظ استقلال، هویت و عزت ایران اسلامی هرگز کوتاه نخواهیم آمد و آنان را پشیمان خواهیم کرد.

وی به روز جهانی کار و کارگر نیز اشاره کرد و گفت: پیشرفت و شکوفایی کشور مرهون تلاش‌های شبانه روزی کارگران است.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌نیاز با بیان اینکه ارتقای سطح زندگی کارگران و ایجاد امنیت شغلی برای آنان از وظایف مسئولان کشور است، افزود: اگرچه تشکر زبانی از کارگران لازم و ضروری است، اما کافی نیست و مسئولان باید با برطرف کردن مشکلات کارگران به آنان توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اگر امسال به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است به این معناست که همه اقشار جامعه باید به موضوع تولید و کارگران که ستون تولید در کشور هستند توجه ویژه داشته باشند.

امام جمعه کیش با قدردانی از کارگران کیش، گفت: از تامین مسکن، بیمه، حقوق و مزایای کارگران کیش غفلت شده است و امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای برای برطرف شدن مشکلات کارگران کیش داشته باشند.

وی با اشاره به فرا رسیدن روز معلم، گفت: شهید مطهری از متفکران اسلام شناس و دشمن شناس بود و در شناخت معارف اسلامی به جوانان کمک قابل توجهی کرد.

امام جمعه کیش، افزود: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی معلمان را افسران پیشرفت کشور معرفی کردند به این دلیل است که تعلیم و تربیت زیربنای پیشرفت کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌نیاز با اشاره به مساعدت‌های سازمان منطقه آزاد و فرهنگیان برای ارتقای آموزش و پرورش کیش، گفت: مدارس و آموزش و پرورش کیش با وجود فعالیت‌های انجام شده همچنان وضعیت مطلوبی ندارند.

وی از مسئولان سازمان منطقه آزاد و آموزش و پرورش کیش خواست نسبت به حل مشکلات معلمان مانند مسکن، حقوق و مزایا توجه جدی‌تری داشته باشند.

امام جمعه کیش با قدردانی از اجرای طرح نور و مقابله با هنجارشکنان در حوزه حجاب و عفاف گفت: حجاب واجب شرعی و واجب سیاسی و قانونی است که باید رعایت شود و چنانچه فردی خلاف قوانین عمل کند باید با او برخورد قانونی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بی نیاز گفت: حجاب یک چالش تحمیلی از سوی دشمنان جمهوری اسلامی ایران است و در این حوزه برنامه ریزی کرده‌اند.

وی افزود: دشمنانی که با تحریم‌های اقتصادی فشار‌های زیادی را به کشور و مردم تحمیل کرده‌اند امروز خود را مدافع حقوق زنان و دختران ایران اسلامی معرفی می‌کنند.

امام جمعه کیش با اشاره به شهادت زنان و کودکان در غزه و دستگیری و شکنجه دانشجویان مدافع حقوق بشر در کشور‌های غربی به ویژه آمریکا، گفت: نقشه‌های شوم دشمنان به دلیل پیشرفت‌های زنان مومن و مقاوم ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف است پیشرفتی که ضربه سختی را بر تمدن غربی وارد کرده است.

وی به روز ایمنی حمل و نقل هم اشاره کرد و گفت: مردم و مسئولان برای حفظ ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای باید بیشتر تلاش کنند.

امام جمعه کیش با اشاره به فرا رسیدن روز شورا‌ها، گفت:مشورت مورد تاکید اسلام و شورا‌ها از ارکان مهم تصمیم‌گیری و اداره کشور هستند.

وی افزود: شورا‌ها باید زمینه مشارکت هرچه بیشتر مردم در اداره امور کشور را فراهم کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بی‌نیاز با اشاره به ساختار ویژه شورا‌ها در مناطق آزاد کشور گفت: امیدواریم با افزایش تعامل سازمان منطقه آزاد با شورای شهر کیش شاهد ارتقای کیفیت و سطح زندگی مردم کیش باشیم.

وی با اشاره به فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، گفت: محیط ورزشی باید با ایمان، جوانمردی، فروتنی و پاکدامنی همراه باشد و ترویج ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای می‌تواند به تحقق این امر در جامعه کمک کند.

دیگر خبرها

  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • تایوان: چین بعد از بازگشت بلینکن تحرکات نظامی خود را از سر گرفت
  • بازدید سرلشکر رحیم صفوی از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • حقوق و مزایای کارگران مورد توجه قرار گیرد
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • دو عضو کابینه نتانیاهو استعفا کنند