Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تا به‌حال با اين مساله مواجه شده‌ايد که در زمان غذا خوردن، فک‌تان صدا بدهد؟ شايد با خودتان فکر کنيد که احتمالا صداي ايجاد شده در فک‌تان به غذاي سفتي که مي‌جويد مربوط مي‌شود ولي اين حالت ناخوشايند، گاهي با جويدن غذاهاي نرم هم به وجود مي‌آيد.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ضميمه چارديواري، برخي از افراد علت اين مشکل را صحبت کردن زياد مي‌دانند اما اين‌که واقعا صحبت کردن تاثيري در ايجاد اين مساله دارد يا نه را بايد از «دکتر غلامرضا ولي‌زاده‌کاخکي» جراح دندانپزشک پرسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين صدا از کجا مي‌آيد؟
بسياري از افراد در زمان صحبت کردن يا جويدن غذا، از فک‌شان صدا شنيده مي‌شود که گاهي اين صدا، به گوش اطرافيان فرد هم مي‌رسد. برخي از افراد تصور مي‌کنند که صحبت کردن زياد، عاملي براي ايجاد اين سر و صدا در فک است علاوه بر اين، برخي ديگر دليل به وجود آمدن اين مساله را به خوردن بيش از حد ته‌ديگ و غذاهاي سفت ربط مي‌دهند که همه اين موارد از نظر علمي، درست نيست. دليل به وجود آورنده صداي مفصل گيجگاهي ـ فکي، به جا‌به‌جايي فک برمي‌گردد. در برخي افراد، به‌دليل نامرتب بودن دندان‌ها، زماني که قرار است دندان‌هاي دو فک بالا و پايين با هم چفت شوند، فک دچار حرکات نابه‌جا مي‌شود که اين مساله به مرور زمان تخريب سطح مفصلي فک را در پي دارد. با تخريب سطح مفصلي، زائده فک پايين که کنديل نام دارد، از روي فک بالا سُر مي‌خورد و از جاي خود بيرون مي‌آيد که اين مساله صداي فک را به وجود مي‌آورد و در نهايت صداهاي ناشي از تغييرات مفصل گيجگاهي ـ فکي در زمان جويدن غذا شنيده مي‌شود.
از کودکي به فکر باشيد
اين مشکل يک‌شبه به وجود نمي‌آيد و افراد با سنين مختلف مي‌توانند به آن دچار شوند. به‌هم‌ريختگي دندان‌ها و عادت‌هاي نادرست غذا خوردن، بويژه زماني که فرد عادت دارد دائما با يک طرف فک خود بجود، مي‌تواند منجر به بروز صدا در مفصل گيجگاهي ـ فکي شود. توجه به مرتب بودن دندان‌ها بايد از زمان کودکي باشد و اگر فردي مي‌خواهد در بزرگسالي دندان‌هاي مرتب داشته باشد، والدين او بايد در زمان کودکي، به دندان‌هاي شيري توجه کنند، يعني داشتن دندان دائمي مرتب، مستلزم داشتن دندان شيري مرتب است. آن دسته از افرادي که در زمان کودکي دندان شيري خود را به دليل پوسيدگي درمان نمي‌کنند و آن را مي‌کشند، در زمان رويش دندان دائمي، دچار مشکل مي‌شوند و احتمال اين‌که دندان دائمي آنها نامنظم رشد کند، بسيار بالاست.
پس براي پيشگيري از مشکلات دندان بويژه مشکل مفصل گيجگاهي ـ فکي، بايد از زمان کودکي معاينات دوره‌اي و درمان‌هاي لازم، توسط دندانپزشک انجام شود.
اولين قدم را برداريد
در صورت ابتلا به اين بيماري، بايد نسبت به درمان آن اقدام کرد. اولين قدم براي درمان، اصلاح و برطرف کردن مشکل دندان‌ها محسوب مي‌شود. درمان‌ها با توجه به شرايط هر فرد مي‌توانند متفاوت باشند و شامل درمان‌هاي ترميمي، ارتودنسي، پروتز و... مي‌شوند. علاوه بر اين، فرد بايد به اين نکته توجه کند که بيش از اندازه دهان خود را باز نگه ندارد. کارهايي چون استفاده دوطرفه از فک هنگام غذا خوردن، خميازه کشيدن با دهان نيمه باز و خوردن لقمه‌هاي کوچک، اقداماتي است که براي جلوگيري از تخريب بيشتر سطح مفصلي فک بايد انجام داد.
وقتي فک در مي‌رود
اگر مشکل فرد پيشرفته شود و به جراحي نياز داشته باشد و فرد انجام چنين کاري را به تعويق بيندازد، احتمال دررفتگي عادتي فک وجود خواهد داشت. يعني فک هر چند وقت يک‌بار يک مرتبه بيرون مي‌آيد و فرد مجبور مي‌شود آن را جا بيندازد که اين مساله آزاردهنده است. دررفتگي فک، حتي در زمان حرف زدن نيز مي‌تواند به وجود بيايد. علاوه بر اين، فردي که اقدام به درمان نمي‌کند، از غذا خوردن لذت نخواهد برد چون دائما با حرکات نابه‌جاي فک و صداي آن مواجه خواهد شد.
از کجا بايد فهميد؟
گاهي برخي از افراد به اين مشکل مبتلا هستند ولي از آن خبر ندارند چون بيماري در مراحل اوليه وجود دارد و هنوز خود فرد صدا را نمي‌شود. تشخيص اين مساله در مرحله اول با دندانپزشک است، ولي اگر فرد درمان را انجام ندهد، به راحتي مي‌تواند در زمان غذا خوردن، متوجه صدا شود. البته براي پي بردن به اين مساله، يک راه هم وجود دارد که مي‌توان از آن کمک گرفت. براي اين منظور بايد از يک نفر خواست که رو به روي شما قرار گيرد و انگشت خود را روي مفصل گيجگاهي – مفصلي قرار دهد و شما در اين حالت دهان خود را به آرامي باز کنيد، چنانچه مفصل ايراد نداشته باشد، در راستاي يک خط مستقيم باز خواهد شد، ولي در زماني که اشکالي در مفصل وجود داشته باشد، دهان به سمت‌هاي مختلف (چپ و راست يا جلو و عقب) حرکت خواهد کرد. علاوه بر اين، در چنين شرايطي به زير انگشت آن فرد هم ضربه وارد خواهد شد.
کار ممکن است به جراحي بکشد
مشکل مفصل گيجگاهي ـ مفصلي هر چه زودتر تشخيص داده شود و درمان صورت بگيرد، دردسر کمتري را براي فرد به همراه دارد ولي در شرايطي که اين مشکل پيشرفته شود، بايد اقدامات درماني جدي‌تري مثل جراحي را براي فرد در نظر گرفت. جراحي فک، در مراحل پيشرفته براي برخي از افراد در نظر گرفته مي‌شود. قبل از انجام جراحي، باز هم بايد به وضعيت دندان‌ها توجه کرد و اقدامات لازم را براي بهبود آنها انجام داد. نوع جراحي، به ميزان تخريب بستگي دارد و روش‌هاي مختلفي براي اين منظور در نظر گرفته مي‌شود. گاهي براي درمان در حين جراحي، بايد مفصل کوتاه شود و گاهي هم لازم است که قسمت‌هاي تخريب‌شده، توسط جراح ترميم شوند. بعد از جراحي، صورت و فک را به‌گونه‌اي خاص به مدت حدود شش‌هفته مي‌بندند و بعد از آن هم به بيمار فيزيوتراپي توصيه مي‌شود. انتخاب يک جراح ماهر براي انجام چنين کاري ضروري است چون اگر جراحي بخوبي انجام نشود، احتمال فلج شدن نصف صورت و انحراف فک، وجود دارد.
رابطه گوش‌درد و فک درد
اگر مشکل مفصل گيجگاهي ـ فکي به مراحل پيشرفته برسد، اين احتمال وجود دارد که فرد دچار گوش درد شود. هنگامي که فک پايين، بيش از اندازه به سمت بالا برود، سر کنديل به سمت عقب سر خواهد خورد که اين مساله، درگير شدن عصبي به نام کورداتمپاني را به همراه دارد که منجر به گوش درد مي‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۲۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگرچه هر نوع سبزی فوایدی برای سلامتی دارد اما، برخی از سبزیجات مانند پیاز خواص بسیار خاصی دارند. پیاز به طور کلی برای سلامت قلب، استخوان و روده شناخته شده است وحتی فواید دیگری دارد که ممکن است بسیاری از افراد از آن شگفت زده شوند. با این حال، اگر به پیاز حساس هستید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه پیاز را به مدت طولانی نگه داریم؟ افزایش باروری

در گذشته، ناباروری مردان با معاینات، جراحی‌ها و آزمایش‌های زیادی درمان می‌شد اما، اکنون می‌توان با نوشیدن آب پیاز به سادگی این مشکل را برطرف کرد زیرا استفاده از طیف گسترده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها که پیاز مقدار زیادی از آن‌ها را دارد بسیار روی باروری تاثیر گذار است.

کمک به سینوس ها

یک راه عالی برای متوقف و کند کردن روند خونریزی بینی، استفاده از پیاز است! کافی است نصف پیاز را بردارید و آن را درست زیر سوراخ های بینی قرار دهید و سپس ببوید زیرا پیاز به دلیل داشتن ویتامین ث و بیوفلاونوئیدها باعث می شود مسیر بینی کمتر به خونریزی حساس شود همچنین یکی دیگر از مزایای مطلوب پیاز این است که در زمان گرفتگی بینی راه‌های بینی را شل و تنفس را برای ما آسان‌تر می‌کند.

جلوگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو

پیاز دارای فولات یا همان ویتامین ب۹ است، این ویتامین با شکستن اسید آمینه به نام هموسیستئین از افسردگی جلوگیری و خلق و خوی شما را تقویت می کند. به بیان ساده، این اسید آمینه نامطلوب به بدن اجازه نمی دهد هورمون های خوبی تولید کند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پیاز می تواند به پیشگیری از بیماری ها در بدن کمک کند اما، فواید زیادی برای سلامت دهان و دندان نیز دارد همچنین، جویدن پیاز خام به قوی‌تر شدن دندان‌ها و مبارزه با هر گونه باکتری موجود در دهان کمک می‌کند. به سادگی مقداری پیاز را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بجوید، زیرا این کار می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز کمک کند.

جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

پیاز می تواند از سرماخوردگی، سرفه، تب و گلودرد جلوگیری کند.

پیاز خود را تکه تکه و آن را به مدت ۶ تا ۸ ساعت در آب آشامیدنی خیس کنید و۳-۴ قاشق غذاخوری ۳ بار در روز مصرف کنید.

درمان گوش درد

گوش ها ما یکی از حساس ترین اعضای بدن هستند و ممکن است به دلایل زیادی مانند صداهای بلند و سفر با هواپیما درد بگیرند و برخی از پزشکان استفاده از قطره گوش را برای کاهش درد توصیه کنند. با این حال، پیاز پخته نیز می تواند کمک کند. یک پیاز را در آب بپزید تا نرم شود سپس آن را روی یک پارچه و گوش خود قرار دهید تا گوش درد بهبود یابد.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1229688 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز، ۱۸ و ۱۹ اردبیهشت
  • آیا با خوردن تخم‌مرغ لاغر می‌شویم؟
  • مصرف روزانه پیاز چه خواصی دارد؟
  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • آغاز پویش ملی سلامت دهان و دندان در تبریز
  • فیلم| خاک خوردن ۱۱ ساله قطعه نایاب ناوبری هواپیما!
  • چگونه به فاسیولا مبتلا می شویم؟
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • گزارش فرایدی نایت اسمکدان 3 می؛ تشویق رومن در شب سیلی خوردن کودی/ اخبار WWE
  • (ویدئو) صحنه عجیب خوردن خرچنگ با چنگال خود خرچنگ توسط دختر چینی!