Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه > محیط زیست - سازمان ملل کمک‌های خود را برای پروژه حفاظت از یوز ایرانی قطع کرده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ طرفداران حفاظت از حیوانات هشدار داده‌اند که بعد از اینکه سازمان ملل تصمیم گرفته تا دیگر برای حفاظت یوزپلنگ آسیایی حمایت مالی نکند، این حیوان در معرض انقراض قرار گرفته است.

الان فقط کمتر از ۵۰ یوز آسیایی گوشت‌خوار در حیات وحش قرار دارند و همه‌ی این در ایران هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل دانشمندان می‌ترسند که بدون مداخله فوری شانس کمی برای نجات یکی از متمایزترین حیوانات شکارچی در جهان وجود داشته باشد.

جمشید پرچی‌زاده محیط‌بان ایرانی در این رابطه گفت: نگران هستم چون، فقدان کمک‌های مالی به معنی انقراض یوز آسیایی است. ایران تا الان شیر آسیایی و ببر مازندران را از دست داده او حالا ما شاهد انقراض یوز آسیایی هستیم.

یوز آسیایی مقداری کوچک‌تر از پسرعموی آفریقایی خودش است، هر دوی این شکارچی‌ها سریعترین روی حیوان روی زمین هستند و از سرعت خود در شکار طعمه‌های بزرگ استفاده می‌کنند. زمانی یوزپلنگ آسیایی در کل قره‌ی آسیا وجود داشت اما در ابتدا در هند این حیوانات به دلیل شکار منقرض شدند و بعد هم تعداد آنها به دلیل افزایش کشاورزی در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ کمتر و کمتر شد.

در پایان این حیوان در همه کشورهای آسیا به جز چند مورد در استثنی در ایران منقرض شد، محافظان محیط‌زیست تلاش زیادی کردند تا این تعداد را زنده نگه دارند، اگرچه آنها هم با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند.

سم ویلیامز زیست شناس حفاظت از دانشگاه وندا در آفریقای جنوبی در این رابطه گفت: همه نوع تهدید برای یوز آسیایی وجود داشت، مثلا آنها توسط دامپروران کشته می‌شوند چون آنها دام این حیوانات را شکار می‌‎کردند. همچنین عبور این حیوانات با وجود علائم ترافیکی هم منجر به مرگ آنها شده است. از سوی افتتاح یک پروژه معدن کاری جدید هم مناطق این حیوان را محدود کرده است.

از سویی هم اقدامات مختلفی برای افزایش آگاهی انجام شده است، در سال ۲۰۱۴ تیم ملی ایران از لباس جدیدی رونمایی کرد که روی آن عکس یوزآسیایی کشیده شده بود و همینطور روز ۳۱ اوت به عنوان روز ملی یوز انتخاب شد.

با این وجود هنوز هم روند کاهش این حیوان ادامه دارد،

 یورس بریتنمورسر متخصص گروه گربه‌سانان در برن سوئیس در این رابطه گفت: ۳ منطقه محافظت شده در ایران وجود داشتند که در آن ما یوز پیدا می‌کردیم، حالا در منطقه غربی در کویر دیگر یوزی وجود ندارد، در مناطق جنوبی این حیوانات مقدار اندکی حضور دارند و تنها در منطقه‌ی شمالی و در اطراف توران و میان دشت نشانه‌هایی از حضور آن‌ها به عنوان یک جمعیت وجود دارد.

از سویی حفاظت از این حیوانات اقدامی بسیار سخت است، ویلیامز در این رابطه گفت: ایران از سال ۱۹۸۰ میلادی با تحریم‌های اقتصادی شدیدی مواحه بوده و سازمان‌های بین‌المللی هم به سختی می‌توانستند به ایران پول منتقل کنند. موضوع مهم این است که از این پول را می‌شد برای استراتژی‌های حفاظت حیوانات استفاده کرد.

این وضعیت با کاهش بودجه سازمان محیط‌زیست ایران توسط دولت وخیمتر شده، البته خوشبختانه سازمان ملل در برنامه ملی توسعه توانست از برنامه حفاظت از یوز آسیایی حمایت کند، اما حالا آخرین قسمت حمایت هم دارد ناپدید می‌شود چون این سازمان مجبور است بودجه خود را مقدار زیادی کاهش دهد. یک ماه پیش آنه مری کارلسن، مسئول اجرای این پروژه در ایران گفت که سازمان ملل از ماه دسامبر دیگر کمک خود را در حفاظت از یوزآسیایی قطع می‌کند و دیگر ایران در این مسیر تنها است.

همچنین یک سخنگوی برنامه‌ی توسعه سازمان ملل هم با اشاره به این که این سازمان حدود ۸۰۰ هزار دلار به پروژه یوز کمک کرده گفت: پروژه حفظات از یوز آسیایی در سال ۲۰۰۱ برای نجات این حیوان شروع شد، در نتیجه‌ی این پروژه ما الان اطلاعات بیشتری از مناطق حفاظت شده و تعداد این حیوان دارد، جوامعی هم هستند که الان در این پروژه شرکت می‌کنند. مرحله دوم این پروژه هم برای سال‌های ۲۰۰۹ تا دسامبر ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی شد بود و متاسفانه به دلیل مشکلات مالی سازمان ملل دیگر نمی‌تواند مدت این پروژه را افزایش دهد.

پرچیزاده و ویلیامز این ماه در نامه‌ای در مجله نیچر هشدار دادند که بدون کمک سازمان ملل امید کمی برای نجات یوز آسیایی وجود دارد، آنها در نامه‌ی خود نوشتند: مدیریت این پروژه الان به دست سازمان محیط‌زیست ایران می‌افتد ، که رئیسش چندی پیش گفته بود که یوز ایرانی محکوم به انقراض است. ما از دولت ایران می‌خواهیم که در حفاظت از یوز تسلیم نشوند.

بریتنمورسر هم به این موضوع اشاره کرد:‌ ما باید تا جایی که می‌شود از ایران حمایت کنیم، هر کشوری که در آن یوزآسیایی داشت آن را از دست داد، ایران توانست این حیوان را تا الان نجات بدهد. پس ما نیاز داریم تا مراکز بین‌المللی برای حفظ یوز ایرانی به ایران کمک کنند. اگر اتفاقی در چند سال بعد نیافتد دیگر امکان نجات یوز وجود ندارد، الان برای یوز ۵ دقیقه به نیمه شب به زودی زمان نیمه شب و انقراض می‌رسد.  

آسیا و آفریقال

در مقایسه با یوزآسیایی یوز آفریاقیی در وضعیت خوبی قرار دارد، اگرچه با مشکلات بزرگی هم روبرو هستند.  گفته می‌شوند ۷ هزار مورد از این حیوانات وجود دارد و بر اساس لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از حیوانات این حیوان در شرایط آسیب‌پذیری قرار دارد.

در برخی مناطق یوزهای کوچک به عنوان حیوان خانگی فروخته می‌شود و این حیوانات توسط کشاورزان هم شکار می‌شوند، تخمین زده شده که تا قرن بیستم جمعیت این حیوان تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

منبع: گاردین/ ترجمه: نیو صدر

 

۴۷۲۳۷

کلید واژه‌ها : یوزپلنگ - حفاظت از حیوانات -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۳۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگران بلاروس می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند

سفیر ایران در بلاروس گفت: با لغو ویزای گردشگری به کشورمان از این پس گردشگران بلاروس می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند و دنبال تسهیل در روادید ایرانی‌ها هستیم تا گردشگران ایرانی به راحتی به این کشور سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، علیرضا صانعی عصر امروز -سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین- در هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین که با حضور مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و امیر خلیلی‌خواه مدیرکل اقتصاد و دارایی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال توسعه روابط تجاری گسترده با بلاروس هستیم که این کشور مرکز اروپاست.

وی اضافه کرد: تا سال‌های گذشته و قبل از جنگ اوکراین با کشورهای اروپایی خوب کار می‌کردند و مبنای کارشان اروپا بود، اما بعد از درگیری روسیه دچار دچالش شدند و تحریم‌های سنگینی علیه بلاروس انجام شد.

سفیر ایران در بلاروس با بیان اینکه در شرایط کنونی بلاروس دنبال تجارت با کشورهای شرق است، گفت: با اقتصاد روسیه هم ارتباط تنگاتنگ دارند و با هند، امارات و چین مناسبات گسترده ایجاد کرده‌اند و تمرکز آنها از اروپا به سمت شرق هدایت شده و فرصت خوبی برای ایران ایجاد شده است.

صانعی افزود: با سفر رئیس‌جمهور بلاروس به ایران بستر تجارت گسترده بین دو کشور مهیا شده و درب‌های این کشور به روی بازرگانان ایران باز است و هر حرکتی می‌کنیم مورد حمایت است؛ به همین خاطر درخواست می‌کنیم تجار قزوینی در این راستا فعالیت بهتری داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم حل مشکلات گمرک و زیرساخت و امور بانکی است که در این راستا هم یک بانک TC داریم که ۹۰ درصد سهام آن متعلق به بانک تجارت است که می‌تواند ال‌سی باز کند و مشکل نقل و انتقال ارز نخواهیم داشت.

اختصاص خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای مبادلات تجاری ایران و بلاروس

سفیر ایران در بلاروس از امضای موافقت‌نامه با کشور بلاروس و اختصاص یک خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای مبادلات تجاری ایران و بلاروس خبر داد و گفت: در کنار این خط اعتباری سامانه پیام‌رسان خوبی هم ایجاد شده که می‌تواند تسهیلگر باشد.

صانعی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها مهیا شود و تجار و بازرگانان خوب کار کنند و در بخش لجستیک هم موافقت‌نامه‌هایی امضا شده که کامیون‌های ایرانی بدون مجوز می‌توانند وارد بلاروس شوند. به خاطر همین از مدیران واحدهای صنعتی درخواست می‌کنیم با بانک تجارت ارتباط مناسبی داشته باشند و ما هم زیرساخت‌ها و لجستیک گمرکی را آماده می‌کنیم تا با بلاروس ارتباط تجاری بیشتر داشته باشیم.

وی ادامه داد: با لغو ویزای گردشگری به کشورمان از این پس گردشگران بلاروس می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند و دنبال تسهیل در روادید ایرانی‌ها هستیم تا گردشگران ایرانی هم به راحتی به این کشور سفر کنند.

سفیر ایران در بلاروس همچنین از صدور یک‌روزه روادید برای تجار کشورمان خبر داد و گفت: همچنین دنبال پرواز مستقیم هم هستیم تا کارها شتاب گرفته، تردد تجار تسهیل شود و با پیگیری سازو کارهای ویزایی به گسترش رفت‌وآمدها کمک شود.

کد خبر 745203

دیگر خبرها

  • سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن!(عکس)
  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • گاردین: ایران و اسرائیل را از یک جنگ بزرگ دور کنید
  • گاردین:ایران و اسرائیل را از آستانه جنگ بزرگ دور کنید / حمله به تاسیسات هسته ای ایران تشدید تنش خواهد بود
  • شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده راور دستگیر شدند
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد
  • ۹ نشان رنگارنگ سهم فرنگی کاران ایرانی از مسابقات آسیایی
  • گردشگران بلاروس می‌توانند بدون روادید به ایران سفر کنند
  • دستگاه دافع حشرات پارسیان دافع