Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@04:45:33 GMT

صداي ياري رسان کودکانه از پشت خط تلفن

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۳۴۸۱

صداي ياري رسان کودکانه از پشت خط تلفن

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - برخي مطالعات، نشان دهنده آن است که کودکان همنوايي بيشتري با همسالان خود دارند و هنگام وقوع مشکلات، بيشتر از همدلي و حتي مشاوره همسالان خود تاثير مي پذيرند و همين مساله موجب شده تا برخي کشورهاي پيشرفته از کودکان در ارائه خدمات ويژه به همسالان خود استفاده کنند.

خط تلفن 123 اورژانس اجتماعي نيز سالهاست که در ايران فعاليت دارد و مردم مي توانند موارد کودک آزاري را به آن گزارش دهند اما برخي از صاحبنظران حوزه اجتماعي کشور بر اين باورند که اين خدمات کافي نيست و لازم است که يک خط ويژه تلفني براي کودکان راه اندازي شود که حتي پرسنل آن را کودکان تشکيل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


يکي از خدماتي که از طريق اين خطوط تلفني مي تواند به کودکان ارائه شود، شنيده شدن دردهاي آنان از طريق همسالان است؛ همسالاني که از مهارت همدلي بالايي برخوردارند.
مهارت همدلي يعني اينکه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي زماني که در آن شرايط قرار ندارد، درک کند و قدرت همدلي کودکان با همسالان مي تواند اثربخشي فزاينده اي داشته باشد.
از سوي ديگر ، مشاوره تلفني ، راهي ايده آل براي بسياري از افراد به ويژه کودکاني است که دسترسي آنان در شرايط بحراني به مشاور ، کم است يا اينکه مي خواهند مشکلاتشان به هر دليل محرمانه باقي بماند چراکه قادر نيستند به صورت چهره به چهره مشکلات خود را بيان کنند يا اينکه نمي دانند مشکلات را بايد با چه کساني در ميان بگذارند.
**خط کودکان در ايران نداريم
معاون اجتماعي بهزيستي استان تهران مي گويد: ما در ايران `خط کودکان` نداريم. در بسياري از کشورهاي دنيا، خط کودکان وجود دارد و مشاوره کودکان انجام مي شود.
احمد خاکي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي افزايد: خط کودکان به آن معنا است که همسالان يا مشاوران همتا به کودکان مشاوره دهند چون قدرت آموزشي همسالان نسبت به يکديگر خيلي بالاتر است و همسالان براي يکديگر جاذبه ايجاد مي کنند.
وي تاکيد مي کند: امروزه يادگيري همسالان از يکديگر، خيلي مطرح است. ما بايد حتما در اين زمينه اقدامي انجام دهيم و بهزيستي استان تهران اين آمادگي را دارد که با همکاري سازمان هاي مردم نهاد، چنين خط مشاوره اي براي کودکان ، راه اندازي کند.
**غيرحرفه اي ها بهتر کار مي کنند!
مشاوره کودکان از سوي همسالان البته با نقدهايي نيز روبرو است بطورمثال اين سئوال مطرح مي شود که آيا کودکان که مشاور حرفه اي نيستند مي توانند ، مشاوران خوبي باشند يا اينکه مهم ترين تجربه بين المللي در اين زمينه چيست.
کارشناس مسئول امور آسيب ديدگان بهزيستي استان تهران در اين باره مي گويد: اطلاعات در خط کودکان يا از طريق حرفه اي ها يا غيرحرفه اي ها ارائه مي شود که در دنيا اين دو دسته با يکديگر کار مي کنند و بسياري از خطوط کودکان childline در دنيا توسط افراد غيرمتخصص اداره مي شود، البته سوپروايزرها بر کار آنان نظارت دارند.
سعيد نوروزي مي افزايد: تجربه نشان داده است که غيرمتخصص ها مداخلات بهتري انجام مي دهند چون اسير تئوري ها نيستند و همدلي بيشتري دارند و دغدغه کار دارند .
وي ادامه مي دهد: مداخلات غيرمتخصص ها در مقايسه با حرفه اي ها سودمندتر هم هست. بخش عمده اي از افراد در دنيا که در اين زمينه کار مي کنند غيرحرفه اي ها هستند.
به گفته وي، گروه هاي همتا در زمينه هاي ديگر مانند خودکشي نيز وجود دارد که بخشي از بهبودي آنها مستلزم کمک به ديگران است.
کارشناس مسئول امور آسيب ديدگان بهزيستي استان تهران در پاسخ به اين شائبه که آيا کودکاني که در خط کودکان، کار مي کنند، کودکان کار نمي شوند، مي گويد:زماني به کودکي ، `کودک کار` گفته مي شود که کار آنها ، اوليت هاي زندگي و تحصيلي آنان را کنار بگذارد.
نوروزي يادآور مي شود: در برنامه هاي ايدز برنامه يونيسف از مشاوره هاي همسالان استفاده مي کنند.
**ضرورت استفاده از افراد داوطلب در موارد کودک آزاري
کارشناس مسئول امور آسيب ديدگان بهزيستي استان تهران در ادامه به ضرورت استفاده از افراد داوطلب در موارد کودک آزاري اشاره مي کند و مي گويد: کودکان در موضوع کودک آزاري، سه دسته مي شوند، يا آزار ديدند يا در حال آزار هستند يا در معرض خطر آزار قرار دارند که اين موارد، جمعيت مخاطب ما را زياد مي کند.
نوروزي مي افزايد: اين مساله مستلزم اين است که مداخلات ما زياد شود و زياد شدن مداخلات ، مستلزم اين است که مداخله گرهاي زيادي، وجود داشته باشند.
وي ادامه مي دهد: در حال حاضر ، مداخله درکودک آزاري ، هم از نظر بودجه و مسائلي از اين دست ، بودجه هاي زيادي مي طلبد و مستلزم اين است که سازمان هاي متولي به اين فکر بيفتند که از افراد داوطلب براي انواع مداخلات استفاده کنند.
وي اضافه مي کند: بايدخط هات لاين hotline طراحي کنيم که افراد داوطلب پشت اين خط ها باشند، چون افراد پشت خط نمي خواهند درمان کنند بلکه کار آنها کاهش تنش، خبرگيري و ارجاع است پس نيازي به مدارک ليسانس و فوق ليسانس روانشناسي ندارند.
کارشناس مسئول امور آسيب ديدگان بهزيستي استان تهران مي گويد: به همين دليل بهترين گزينه براي افراد شاغل در خط هاي ويژه مانند همه جاي دنيا، افراد داوطلب است. اتفاقا اين افراد در بسياري از جاها نيز کارآمدي بيشتري دارند.
نوروزي مي افزايد: پيشنهاد مي کنم که اين خط هرچه زودتر در کشور راه اندازي شود ، هم احتمال بروز کودک آزاري کمتر مي شود و هم وصل شدن کودکان به درمان هاي متعارف بيشتر مي شود و از سوي ديگر باري از لحاظ مالي از دوش دولت برداشته مي شود.
اجتمام**9185**گزارش از سادات حسيني خواه
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵۰ زندانی جرائم غیر عمد مالی استان چشم انتظار کمک و یاری

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فتحی با بیان اینکه تا به امروز ۴۰ میلیارد تومان توسط خیرین به زندانیان جرائم غیر عمد مالی کمک شده است، افزود: تا امروز ۴۲۰ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد توسط خیرین آزاد شده‌اند.   او تصریح کرد: در حال حاضر ۶۵۰ نفر از محکومان جرایم غیر عمد چشم کمک‌های خیرین برای آزادی از زندان هستند.   فتحی در ادامه گفت: خیرین با آزادسازی زندانیان در حقیقت روح انسانی و مهربانی را به جامعه تزریق می‌کنند

 

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۰ هزار بسته حمایتی به خانواده آسیب دیدگان اجتماعی
  • چگونه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند مغز کودکان مان را مسموم کردند و چگونه با آن مقابله کنیم؟
  • باغ عروسک‌ها مهمان کودکان پایتخت
  • صدای شما
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • ۶۵۰ زندانی جرائم غیر عمد مالی استان چشم انتظار کمک و یاری
  • مدرسه یاری در دستور کار خیران اصفهانی
  • زوج جوان قربانی پیدا کردن پزشک شدند!
  • مرگ تلخ زوج جوان کنار یک بیمارستان در تهران؛ ماجرا چه بود؟
  • افتتاح مراکز جدید فرآهنگ برای سالمندان در سال آینده