Web Analytics Made Easy - Statcounter

بودجه 97 بیش از آنکه در انتظار مردم فقیر نشین باشد با کاهش محسوس درآمدهای نفتی، حذف قریب به 30 میلیون یارانه بگیر و افزایش قیمت حامل های انرژی و نرخ مالیات بر افزوده اقلام ملزومی جامعه، نشان دهنده اوج ریاضتی دولت تدبیر و امیدی است که به قولی خود کرده را تدبیر نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛ هنوز چندین روز به آغاز فصل زمستان باقی مانده است که لایحه تقدیمی بودجه 97 بر سردی مضاعف این هوای زمخت و خشن افزوده است تا مردم این سرزمین برای بهار سال آینده دل نگران  و مایوس تر از دیروز به آینده نگاه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرچه از عمر دولت اصلاحات می گذرد روند رو به رشد قیمت های حامل انرژی ثبات خویش را در بازار از دست می دهند و مردم جامعه فقیر از دیروز به اقتصاد بیمار این دولت ناامیدتر می گردند تا امروزه خانه به دوش تفکرات ریاضتی برنامه ریزان کلان کشوری باشند که هیچگاه به نقطه کور زندگی بیغوله نشینان تهدیدست این سرزمین التفاتی نکرده اند.

 

نقش درآمدهای نفتی در سرنوشت اقتصادی کشور امری لاینفک و غیرقابل اغماض است که در بودجه امسال با سیر نزولی و کاهش محسوس از سفره مردم در بودجه سال آینده به تلنگر نشسته است. کشوری که بعد از چندین دهه هنوز نتوانسته است نقش نفت را با توجه به درآمدهای غیرنفتی بصورت کارشناسی و عالمانه کم رنگ نماید بلکه  تنها کاری که از آن بر می آید ایجاد فشار اقتصادی سنگین از طریق گران تر کردن حامل های انرژی و حذف یارانه کالاها سعی در برطرف کردن کسری بودجه مورد نظر را دارند.

 

با توجه به اینکه قسمت اعظم اقتصاد کشور ایران از طریق فروش نفت خام اداره می شود و قیمت دلار در بازار با نوسانات زیادی روبرو است به نظر می رسد کاهش یکباره و محسوس عدم وابستگی به درآمدهای نفتی می تواند به قشرهای کم درآمد جامعه آسیب جدی وارد نماید و همین امر سبب می گردد که افراد فقیر فقیرتر و اغنیاء در این راستا ثروتمندتر شوند.

 

گنجانیدن بعضی تبصره های الحاقی به بودجه 97 در ارتباط با گران کردن حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوییل و دیگر مشتقات نفتی خودبخود بر چرخه اقتصاد خانوارهای ضعیف جامعه فشار وارد می نماید و سلامت روحی و روانی دهک های پایین را با مشکلات عدیده ای همچون قدرت پایین خرید و افتادن از روند یک زندگی سالم زیست را سبب می گردد.

 

آنانکه در سیاست های کلان برنامه ریزی کشور بر عدم وابستگی به منابع نفتی پای می فشارند و با تقدیم لایحه بودجه به مجلس سعی بر قانع کردن نمایندگان مجلس برای تصویب آن را دارند کاش در بخشی از این لوایح تقدیمی و تصویبی جایی هم برای اقشار کم درآمد جامعه باز می کردند تا در زیر چترهای حمایتی دولت قرار می گرفتند تا از زیر فشار بار اقتصادی روزمره و تنگناهای روزگار بیرون می آمدند.

 

 از مهم‌ترین محورهای لایحه بودجه 97 که می‌تواند برای برخی مردم کمی نگران‌کننده و البته قابل تامل باشد، حذف 30 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی است. بر اساس لایحه دولت، در سال 97 حدود 30 میلیون ایرانی از دریافت یارانه نقدی محروم خواهند شد. بررسی لایحه بودجه سال 97 نشان می‌دهد در حالی که تاکنون دولت در هر سال حدود 42 هزار میلیارد تومان بابت یارانه‌های نقدی پرداخت کرده، این رقم را برای سال آینده تا 23 هزار میلیارد تومان کاهش داده است. با کاهش 19 هزار میلیاردی هزینه یارانه نقدی باید در انتظار حذف گسترده یارانه‌بگیران بود. اگر قرار باشد فقط 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی پرداخت شود باید تا حدود نیمی از یارانه‌بگیران فعلی حذف شوند تا رقم 23 هزار میلیاردی پاسخگوی پرداخت‌های نقدی باشد.

 

 

در اجرای برنامه بودجه سال آینده با محتوای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و برطرف کردن کسری بودجه از طریق گران تر کردن حامل های انرژی و مالیات برافزوده سایر اقلام  و مایحتاج ضروری آنچه بیش از همه نمود پیدا می کند ایجاد فشار و بار اقتصادی بالا به همان افراد بی بضاعت و آسیب پذیر جامعه است که متاسفانه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به آن توجهی نمی شود و بر تصویب آن پای می فشارند.

 

در رابطه با همین موضوع محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چنین می گوید: عزم دولت برای تدوین لایحه بودجه 97 به صورت عملیاتی جدی بوده است و ما نیز از این اقدام دولت تقدیر می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کاهش وابستگی بودجه 97 نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه 97، اقدام مناسبی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی انجام داده است. 

  

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، یکی از آثار مثبت کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را شکوفایی اقتصادی و رونق تولید دانست و افزود: کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی موجب می‌شود تا چرخ صنعت و تولید بچرخد. 

 

تابش تصریح کرد: می‌توانیم در سال‌های آینده با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را به صورت صد در صد قطع کنیم، حتی می‌توان با یک برنامه فشرده طی دو سال به این هدف رسید.    

                    

وی با تأکید بر اینکه در بررسی لایحه بودجه 97 باید اقداماتی در دستورکار مجلس قرار گیرد که به موجب آن، کشور با کاهش قیمت نفت نیز به خوبی اداره شود، تصریح کرد: امیدواریم کاهش قیمت نفت به عنوان یک توفیق اجباری، زمینه عدم وابستگی بودجه به نفت را فراهم کند.                                                                                               

 

به هرحال به نظر می رسد بودجه سال 97 با مشکلات عدیده ای همچون تامین کسری بودجه از حامل های انرژی و حذف 40 درصدی افراد یارانه بگیر و همینطور گران تر شدن مایحتاج ضروری جامعه روبرو گردد که البته تنها قشری که در برابر آن باید متحمل فشار بیشتری گردد همان افراد آسیب پذیر جامعه می باشد که با توجه به روند رو به رشد قیمت ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم به شکاف بیشتر فاصله طبقاتی دامن خوتهد زد.                                                 

انتهای پیام /                                                                                                                          

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۴۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام قابل تقدیر است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بهرام نیا در دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان که با حضور خسروی مشاور حوزه ایثارگران استاندار ایلام صورت گرفت، با ابراز رضایت از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، افزود: عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در اجرای برنامه‌های فرهنگی، پرداخت تسهیلات مسکن، اشتغال و خدمات ارائه شده به جامعه ایثارگران استان رضایت بخش است.

وی عنوان کرد: خدمت رسانی به خانواده‌های معظم شهدا افتخار بزرگی برای مسئولان است که این خدمات باید در طول سال استمرار داشته باشد.

بهرام نیا بیان کرد: از برنامه‌ها و اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام برای خدمات رسانی مطلوب به خانواده‌های معظم شهدا و جامعه ایثارگران استان حمایت خواهیم کرد.

استاندار ایلام، بر برگزاری جلسات شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان با حضور شخص ایشان و پیگیری کامل و جامع مصوبات تاکید کرد و افزود: توجه جدی به ساخت زائر سرا در شهرستان‌های ایلام و مهران و اجرای پروژه ساختمان اقامتی و ایثار شهر ایلام ضروری است.

محمد رحیمی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز با تقدیر از حمایت‌های استاندار ایلام از برنامه‌های اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام، گفت: در سال جاری برنامه ریزی خوبی برای خدمات رسانی مطلوب به جامعه هدف از جمله در دیدار و سرکشی از خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان، پرداخت تسهیلات مسکن و اشتغال درنظر گرفته است، افزود: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام امسال درصد اجرای برنامه‌های ماندگار فرهنگی در استان است.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط تقویم برنامه‌های فرهنگی در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام در حال تدوین است.

وی از اجرای کامل مصوبات دوره اول سفر ریاست محترم جمهوری در حوزه بنیاد شهید استان خبر داد و گفت: در قالب طرح نهضت ملی مسکن به جامعه ایثارگران استان نیز زمین واگذار شده است.

سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام از برگزاری آزمون مختص فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد خبر داد و بیان کرد: این آزمون فرصت بزرگی برای اشتغال فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد است.

کد خبر 6088534

دیگر خبرها

  • پیش بینی ۷۵۸ هزار میلیارد تومان منابع هدفمندی یارانه
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • رشد۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام قابل تقدیر است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • سرانه ۱۰ میلیون تومانی بودجه عمرانی شهرداری قم
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟