Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروزه با تغییرات گسترده‌ای که در وضع تغذیه جهانی صورت گرفته، حتی کودکان نیز در معرض گرفتاری‌های بهداشتی قرار گرفته‌اند که پیش‌از این فقط می‌شد سراغ آن‌ها را از بزرگسالان گرفت! در این رابطه، محققان کشورمان به بررسی خون‌ادراری و رابطه آن با فشارخون بالا در کودکان پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، یکی از مشکلات بهداشتی مهم در جهان، پرفشاری خون است که گاهی در کودکان نیز بروز کرده و اغلب ناشی از بیماری‌های زمینه‌­ای است و لذا فشارخون ثانویه نامیده می‌­شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین از مهم‌ترین اختلالات کلیوی که ارتباط تنگاتنگی با پرفشاری خون دارد، اختلالی به نام «هماچوری» است.

«هماچوری» به دفع مقادیر غیرطبیعی گلبول قرمز در ادرار گفته می‌شود و می‌تواند علامتی از یک ناخوشی کلیوی جدی یا خوش‌خیم در اطفال باشد. ولی به‌طورکلی، هماچوری، فشارخون و بیماری‌های کلیوی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

با توجه به شیوع بالای پرفشاری خون در کودکان امروز، گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مطالعه‌ای پژوهشی، به تعیین میزان ارتباط فشارخون در کودکان مبتلا به هماچوری پرداخته و آن را با کودکان سالم مقایسه کرده‌اند.

در این مطالعه، تشخیص هماچوری با استفاده از آزمایش آنالیز ادرار انجام شد و به‌منظور تأیید آن، از مشاهده میکروسکوپی استفاده شد. به‌علاوه، میزان فشارخون کودک، فشارخون والدین و شاخص توده بدنی BMI  به‌دقت اندازه‌گیری شد. درنهایت نیز داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزارهای آماری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کودکان مبتلا به هماچوری به‌طور قابل‌توجهی نسبت به کودکان سالم بالاتر بود.

بنا بر این نتایج که در مجله «مطالعات بالینی دانشکده پزشکی افضلی پور» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان منتشر شده، همچنین ارتباط معنی‌دار و مستقیمی بین فشارخون کودک مبتلا به هماچوری با فشارخون سیستولیک و دیاستولیک والدین و سن کودکان مشاهده شد.

به گفته محققان و با توجه به این نتایج در مورد بالا بودن فشارخون در کودکان مبتلا به هماچوری، می‌توان از فشارخون افراد در این دوران به‌عنوان عاملی خطرساز در بروز بیماری هماچوری نام برد.

محققان همچنین اشاره کرده‌اند که با توجه به ارتباط فشارخون والدین با فشارخون کودکان مبتلا به هماچوری، بررسی و پایش کودکان دارای والدین مبتلا به پرفشاری خون، امری مهم بوده و می‌تواند در پیشگیری از تبعات این مشکل در کودکان مؤثر باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۴۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان

اسفندیار خزایی در جلسه ارزیابی اقدامات مدیریت چرا و ساماندهی کوچ عشایر که با حضور کارشناسان دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور در استان همدان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان همدان سطح اراضی ملی از اراضی مستثنیات کمتر است، استفاده از پسماندهای کشاورزی باید در امر چرای دام مورد استفاده قرار گیرد تا فشار کمتری به مراتع استان وارد شود.

وی افزود: توجه به شرایط مراتع استان همدان و لزوم بهره‌برداری اصولی از آن مدیریت چرا، رعایت تقویم کوچ و جلوگیری از ورود دام مازاد به مراتع می‌تواند این بستر را حفظ و حتی به بهبود شرایط مرتع کمک کند.

خزایی افزود: استان همدان به علت وجود ۶۶۵ هزار هکتار مرتع، استانی مرتعی به حساب می‌آید که این مراتع به عنوان بستر بهره‌برداری توسط بهره‌برداران روستایی و عشایری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه هماهنگی خوبی در سطح استان بین بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله فرمانداری‌ها، منابع طبیعی به امور عشایری و ادارات‌کل منابع طبیعی استان‌های قشلاقی وجود دارد، خاطرنشان کرد: جزیره‌ای عمل کردن در این موضوع موجب عدم دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد بود.
وی آموزش، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در افزایش همراهی و مشارکت در حفظ مراتع  را مهم دانست و گفت: نیاز است کارشناسان با زبان قابل درک با عشایر ارتباط برقرار کرده و آموزش‌های لازم را برای آنها از طرق مختلف ارائه کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • فلسطین: برای جلوگیری از گرسنگی مردم غزه باید اسرائیل را تحت فشار قرار داد
  • حق حضانت فرزند، اهرم فشار والدین
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • محک میزبان «سرزمین جدید»
  • ۶ ریزمغذی موثر در جلوگیری از ریزش مو
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور