Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - استفاده از امکانات و فضای دبیرستان برای پیش دبستانی هایی که از سوی آموزش و پرورش مجوز دریافت می کنند شرایط دشواری را برای کودکان کامیارانی ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، از آنجا که پیش دبستانی پلی است که کودک را با مدرسه ارتباط می دهد، گذراندن این دوره 9 ماهه، کودک را آماده می کند تا بتواند با مربی و همسالانش با جدیت و مسئولیت پذیری ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صدور مجوز دوره پیش‌ دبستانی در سطوح بالای کشوری توسط بهزیستی و آموزش و پرورش همواره و از دیرباز مورد انتقاد هر 2 ارگان بوده و هر یک به نوبه خود مدعی این حوزه از بُعد آموزش و تربیت کودکان است.
این در حالی است که در شهرستان کامیاران پیش دبستانی هایی که از آموزش و پرورش مجوز فعالیت دارند با مشکلاتی دست به گریبان شده اند که ادعای آموزش و پرورش در این زمینه را در این شهرستان به چالش کشیده است.
خبرنگار ایرنا برای مشاهد مشکلاتی که در این حوزه صدای آموزش و پرورش، مربیان و والدین پیش دبستانی هایی که در مدارس دبیرستان این شهرستان فعالیت می کند از نزدیک به بازدید چند دبیرستان این شهرستان در هنگام برگزاری کلاس های پیش دبستانی رفت.
کلاس های سرد و بی روح و میزو نیمکت هایی که پاهای کودک پیش دبستانی از روی آن آویزان بود ناگفته گویای مشکلات بود.
حتی شادی های کودکانه و صورت های پر از گرمای آنها نمی توانست سردی کلاس های رنگ و رو رفته را ترمیم کند و همین بزرگترین بهانه شد تا از نگین یکی از کودکان کلاس بپرسم چقدر کلاسش را دوست دارد؟ او گفت: پاهایم زود خسته می شود کلاس را فقط بخاطر حضور دوستانم دوست دارم.
مربی این کلاس که در دبیرستان فاطمه الزهرا فعالیت می کند، گفت: مشکلات زیاد این مدارس تمام انرژی کار کردن را از ما گرفته است.
وی که نخواست نامش در گزارش آورده شود افزود: هر روز بخاطر اعتراض های مدیر و مستخدم مدرسه در خصوص بالا رفتن هزینه حامل های انرژی، باز گذاشتن شیرهای آب سرویس های بهداشتی از سوی بچه ها، ریختن زباله و بهم ریختن صندلی های کلاس باید جوابگوی آموزش و پرورش شهرستان باشند.
به گفته او آنها این کلاس ها را از آموزش و پرورش اجاره گرفته اند.
مسئول کانون همیاران مهدکودک های شهرستان کامیاران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در شهرستان کامیاران 45 مهدکودک تحت نظارت بهزیستی وجود دارد، گفت: از این 45 مهدکودک هشت مهد آن در شهر کامیاران و بقیه در شهر موچش و روستاهای این شهرستان با اعضای نوآموز فعالیت می کنند.
محترم نظریان با بیان اینکه در شهرستان مکان ویژه ای برای پیش دبستانی ها وجود ندارد، گفت: پیش دبستانی های تحت نظر بهزیستی در مهدکودک ها و پیش دبستانی های تحت نظارت آموزش و پرورش در مدارس این دوره را می گذرانند.
وی در خصوص طراحی فضای فیزیکی مراکز پیش دبستانی تاکید کرد: این فضا باید برای کودک مطلوب، شادی بخش و برخوردار از حداقل امکانات لازم مانند وسایل و ابزار، متناسب با سن کودک و قابلیت های او باشد.
نظریان با بیان اینکه هیچ کدام از این مکان ها در شهرستان با استانداردهایی که برای مکان های پیش دبستانی تعریف شده است، مطابقت ندارد، افزود: مهدکودک های شهرستان با دارا بودن حداقل امکاناتی مانند میز و صندلی متناسب با سن نوآموز، فضایی شاد و کودکانه در کلاس ها، وسایل کمک آموزشی و تفریحی و نظارت بر بهداشت فردی، نسبت به مدارس، مکان بهتری برای گذراندن این دوره هستند.
وی با بیان اینکه کودکان در این دوره نیازمند محیط هایی هستند که بتواند به قابلیت های عاطفی و اجتماعی آنان غنا بخشیده و آن را تقویت کند، اظهار کرد: برای پرورش نسلی سالم، متفکر و توانا باید هرچه سریعتر به فکر راه چاره ای برای پیش دبستانی هایی که در دبیرستان و راهنمایی ها فعالیت می کنند، بود.
مسئول کانون همیاران مهدکودک های کامیاران رکن اساسی آموزش کودک در این دوره را مربیان دانست، و افزود: مربیانی آگاه و توانمند که به این باور رسیده باشد که می تواند در کنار خانواده، بخشی از مسئولیت آموزش کودک را برعهده بگیرد، می توانند مربی های موفقی باشند.
نظریان گفت: نبودن حداقل امکانات تفریحی، آموزشی و ایمنی در مدارس، سرویس بهداشتی های نامناسب و دور از فضای کلاس، مرتبط نبودن رشته های تحصیلی تعدادی از مربیان، عدم گذراندن دوره های آموزشی در کارگاه های خلاقیت و پرورش مهارت های زندگی و برگزار نکردن جلسات میان مربیان و والدین نوآموزان در راستای آسیب های اجتماعی و مسائله روانشناختی کودکان از دیگر مشکلات پیش دبستانی های تحت نظارت آموزش و پرورش است.
این مسئول بازی را کار کودک دانست و یادآورشد: آموزش هایی که در مراکز پیش دبستانی به کودکان داده می شوند، محور اصلی آنها باید بازی باشد تا بتواند زمینه رشد، یادگیری مفاهیم ریاضی، استدلال کردن، خواندن و نوشتن و زبان آموزی را به شکل غیرمستقیم فراهم کند.
وی به اجباری بودن گذراندن دوره های خلاقیت، قصه گویی، نقاشی و روانشناسی رفتاری توسط مربیان مهدکودک ها زیر نظر بهزیستی اشاره کرد و افزود: از آنجا که این دوره ها توسط مربیان پیش دبستانی های تحت نظر آموزش و پرورش گذرانده نمی شود، انتظار می رود این نهاد به عنوان کارگاه تشکیل ساختار جامعه، نسبت به گذراندن چگونگی دوره نوآموزی حساس تر عمل کند.
نظریان با اشاره به اینکه مقطع سنی 6 سالگی آموزش رسمی را نمی طلبد، گفت: آموزش و پرورش به آموزش مقطع نوآموزی با دید رسمی نگاه می کند در حالی که در مهد کودک ها این آموزش بازی محور و بیشتر روی نمایش خلاق و قصه گویی خلاق برای شکوفایی این بچه ها کار می شود.
به گفته او مفاهیم و محتوای آموزش ها در دوره پیش دبستانی در واحدهای کار گنجانده شده است تا آموزش ها با هدف انتقال مفاهیم ریاضی، دینی و زبان آموزی ارائه شود.
وی با بیان اینکه مکان های آموزشی نوآموزان باید مجهز به حداقل امکانات باشند تا زمینه بروز خلاقیت ها، رشد فکری و در نهایت پرورش یک انسان کامل میسر شود، اضافه کرد: امکانات محدود موجود در مدارس، آموزش عملی را با مشکل مواجه می سازد و در نتیجه این دوره ماهیت اصلی خود را از دست می دهد.
نظریان با اشاره به اینکه کم بودن شهریه پیش دبستانی های تحت نظارت آموزش و پرورش نسبت به مهدکودک ها نباید دلیلی برای گرایش بیشتر والدین به این مراکز شود، گفت: دلیل این اختلاف شهریه چیزی جز هزینه زیادی که مهدکودک ها در قبال اجازه مکان مناسب، فراهم کردن وسایل مورد نیاز ،برق، آب و گاز می دهند، نیست.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان کامیاران هم با اشاره به اینکه 28 پیش دبستانی تحت نظارت آموزش و پرورش در این شهرستان فعالیت می کنند، گفت: از این تعداد 18 مورد آن در مدارس دولتی و غیر دولتی شهری و 10 مورد دیگر در روستاها فعالیت دارند.
هادی اله ویسی به لزوم آموزش در مقطع پیش دبستانی در راستای آماده نمودن آنها برای آموزشهای ابتدایی اشاره و افزود: با توجه به اینکه مهد کودک ها بیشتر روی مهارت های زندگی و پرورشی این نوآموزان کار می کنند ، اساس و پایه خوبی برای مقطع ابتدایی هستند.
وی با بیان اینکه آموزش نوآموزان تحت نظارت آموزش و پروش به توصیه بهزیستی کشور انجام شده است، اظهار کرد: برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش در دبستان ها، آموزش های پیش دبستانی خصوصا در مناطق 2 زبانه لازم و ضروری است.
اله ویسی علت ممکن نبودن ساخت مدرسه جداگانه برای پیش دبستانی ها در یک مکان مشخص را پراکنده نبودن نوآموزان به صورت یکسان در سطح شهر بیان کرد و گفت: سعی آموزش و پرورش بر این است که نوآموزان را در مدارس ابتدایی آموزش دهد که در بعضی مواقع به دلیل نبودن مدرسه ابتدایی در یک منطقه با موافقت والدین مجبور به استفاده از مدارس دبیرستان شده ایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در این شهرستان تعداد 12 مدرسه در اختیار نوآموزان قرار دارد، افزود: تعداد کل نوآموزان تحت نظارت آموزش و پرورش 500 نفر است.
اله ویسی در خصوص این سوال که چرا در مدارس یک کلاس ویژه به نوآموزان اختصاص داده نمی شود، اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی این امکان را از آموزش و پرورش سلب کرده است.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان کامیاران با اشاره به اینکه از 22 مورد تکرار پایه سال گذشته در شهرستان هشت مورد آن پایه اول ابتدایی بوده است، تاکید کرد: این آمار در مقایسه با استان بسیار کم بود و این کم بودن نشان از عملکرد خوب آموزگاران شهرستان در مقطع ابتدایی و مربیان در دوره پیش دبستانی شهرستان بوده است.
به گفته او آموزش و پرورش سالیانه 2 میلیون و 400 هزار ریا از موسسان پیش دبستانی برای اجاره مدارس دریافت می کند.
وی هزینه حامل های انرژی و مستخدم در شیفت ظهر این مدارس را که تنها به دلیل حضور نوآموزان پیش دبستانی استفاده می شوند بار مالی فراوانی برای آموزش و پرورش دانست و اضافه کرد: از آنجا که آموزش مناسب و صحیح نوآموزان در پیش دبستانی کمک فراوانی برای آموزش پذیری آسان در مقطع ابتدایی به ویژه در مناطق 2 زبانه است لذا این هزینه را بار مالی برای آموزش و پرورش نمی دانیم بلکه آنها یاریگر آموزگاران مقطع ابتدایی هستند.
وی با بیان اینکه پیش دبستانی های آموزش و پرورش بخاطر مشکلاتی که دارند نمی توانند با پیش دبستانی های بهزیستی رقابت کنند، افزود: آموزش و پرورش تنها باید در زمینه محتوا و برنامه های این مراکز نظارت داشته باشد.
از آنجا که کودکان هر جامعه پایه های اساسی آن جامعه هستند، لذا برای ساختن جامعه ای مطلوب، باید پایه های آن مستحکم شود و این استحکام را باید با تدوین یک برنامه آموزشی واحد مطابق با سن نوآموزان شروع کرد.
باید شرایطی فراهم کرد که کودک رشد خود را در هر دوره سنی در فضا، قوانین و شرایط متناسب با نیازها و توانایی ها و ضعف های دوره سنی خویش بگذراند تا در آن بخش از رشد خود دچار تعلیق نگردد چرا که این تعلیق در سرنوشت و انتخاب های تأثیر گذار وی در آینده نقش مخربی خواهد داشت.
خبرنگار: ژاله گرگانی** انتشار: امید بهمنی
7349/6108

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۶۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است

براساس گزارشات مردمی در حال حاضر اخذ نوبت سنجش سلامت برای دانش آموزان اتباع کلاس اول ابتدایی‌ و پیش دبستانی امکان‌پذیر نشده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، براساس گزارشات مردمی در حال حاضر اخذ نوبت سنجش سلامت برای دانش آموزان اتباع کلاس اول ابتدایی‌ و پیش دبستانی، حتی آن دسته اتباع دارای مدارک اقامتی کارت آمایش (کارت هوشمند)، پاسپورت اقامتی، پاسپورت خانواری و برگه سبزرنگ سرشماری امکان‌پذیر نشده است.

یکی از شروط اصلی ثبت نام کلاس اول ابتدایی و پیش دبستانی در مدارس، سنجش سلامت است که به منظور ارزیابی سلامت جسمانی در بدو ورود به دبستان هر ساله انجام می‌شود؛ برای این کار والدین باید به پایگاه‌‌های سنجش مراجعه کنند تا بینایی، شنوایی، آمادگی تحصیلی و سطح سلامت دانش ‌آموز ارزیابی ‌شود.

والدین دانش آموزان اول ابتدایی و پیش دبستانی می‌بایست در زمان اعلام شده توسط سازمان آموزش و پرورش به سایت ثبت نامی مراجعه نموده و پس از تکمیل فرم های ثبت نامی، نوبت گیری برای سنجش را انجام دهند.

چگونه برای کلاس اولی‌ها نوبت "سنجش سلامت" بگیریم؟سنجش سلامت 75 درصد کلاس اولی‌ها؛ 31 اردیبهشت آخرین فرصتاردیبهشت آخرین فرصت سنجش سلامت کلاس اولی‌ها

 نوبت گیری سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی و کلاس اول دبستان سال تحصیلی  1403 - 1404 از آبان ماه 1402 آغاز شده و تا 31 اردیبهشت ماه 1403 ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر بسیاری از خانواده‌های اتباع به علت نداشتن کدملی و سیم کارت، موفق به اخذ نوبت سنجش نشده‌اند.

براساس گزارش رنا مشخص شده است که تعداد خیلی محدودی از اتباع خارجی که با کد یکتا سیم کارت به نام شان ثبت شده است، در دی ماه و بهمن ماه ١٤ ٢ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند موفق به اخذ نوبت سنجش شده اند، اما از اسفند ماه ١٤ ٢ افرادی که با کد یکتا نیز سیم کارت به نام شان ثبت شده بود، نمیتوانستند وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوند.

 انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • اخذ نوبت سنجش سلامت دانش آموزان اتباع امکانپذیر نشده است
  • تلاش برای ارتقای رتبه علمی آموزش در خوزستان
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش
  • برگزاری نمایشگاه عکس در هوراند
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی
  • توجه ویژه به ساحت تربیت زیست بدنی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش