Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد شب گذشته (دوشنبه) پس از استفاده از حق وتو گفت که به هیچ‌عنوان از این اقدام احساس شرمندگی نمی‌کند. این در حالی است که آمریکا یک تنه مقابل 14 عضو دیگر شورای امنیت ایستاد. موضوعی که به تعبیر مقام‌های کشورهای مختلف جهان نوعی بی احترامی به جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد شب گذشته (دوشنبه) برای نقض پیش‌نویس ارائه شده از سوی مصر از جانب فلسطین، به حق وتو متوسل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که 14 کشور عضو شورای امنیت پیش‌نویس مصر را که در آن خواسته شده بود تا اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را لغو کند، تایید کرده بودند.

طبق این پیش‌نویس هرگونه تصمیم‌گیری که تغییراتی را در وضعیت قانونی و جغرافیایی شهر قدس ایجاد کند، جنبه قانونی ندارد و غیر قابل اجراست و باید با قطعنامه شورای امنیت لغو شود.

این پیش‌نویس همچنین از همه کشورها می‌خواهد که هیچ اقدامی که در تقابل با قطعنامه است نپذیرند و از افتتاح دفاتر هیات‌های دیپلماتیک در شهر قدس در ارتباط با قطعنامه 478 سال 1980 خودداری کنند.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد پس از استفاده از حق وتو گفت که به هیچ‌عنوان از این اقدام احساس شرمندگی نمی‌کند.

بنیامین نتانباهو، نخست‌وزیر اسرائیل به‌دنبال استفاده امریکا از حق وتو از واشنگتن به‌دلیل چنین اقدامی علیه قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس قدردانی کرد.

واکنش‌های جهانی به استفاده آمریکا از حق وتو

به‌دنبال استفاده آمریکا از حق وتو برای نقض پیش‌نویس ضد صهیونیستی، غلامعلی خوشرو، نماینده ایران در سازمان ملل متحد گفت: «به‌دنبال فرمان 6 دسامبر (15 آذر) دونالد ترامپ، شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست هفته گذشته به این موضوع پرداخت و 14 کشور عضو با این تصمیم مخالفت کردند. همزمان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و وزیران امور خارجه کشورهای عربی گرد هم آمدند و نسبت به این حرکت، اعتراض کردند.»

وی افزود: «بر این اساس، مصر که هم اکنون عضو غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرد که در آن بدون ذکر نام کشور یا محکوم کردن کشوری، هر اقدامی برای تغییر وضعیت قدس را لغو می‌کند و از همه کشورها می‌خواهد از انتقال سفارت خود از سرزمین‌های اشغالی به قدس خودداری کنند. این پیش‌نویس رای مثبت 14 عضو شورای امنیت را کسب کرد اما به دلیل مخالفت آمریکا، نتوانست تصویب شود.»

خوشرو تصریح کرد: «برای هفت دهه، جامعه جهانی موضوع فلسطین را به‌عنوان محوری‌ترین موضوع خاورمیانه تلقی می‌کند در حالی که دولت آمریکا با فریب اذهان عمومی می‌خواهد واقعیت را وارونه جلوه دهد و موضوع فلسطین را از دستور کار سازمان ملل متحد حذف کند.»

نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: «اقدام ناعادلانه و مخرب آمریکا در شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل خشم جهان اسلام و بلکه جامعه جهانی را برانگیخته است و وتوی قطعنامه شورای امنیت، نمونه دیگری از مقابله آمریکا با مسلمانان و بلکه آزادگان جهان است.»

خوشرو اضافه کرد: «در چند دهه گذشته، رژیم اسرائیل مسئول تجاوز، کشتار و آوارگی فلسطینی‌ها بوده است و خلاف نادیده گرفتن مقدسات اسلامی در فلسطین، ایالات متحده با وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد، در انجام هرگونه جنایات و قتل از رژیم اسرائیل حمایت و از هیچ تلاشی در تامین تسلیحات مخرب برای این رژیم کوتاهی نکرده است.»

وی تاکید کرد: «اقدام اخیر دولت آمریکا نشان داد که ایالات متحده تنها به‌دنبال دستیابی به حداکثر منافع رژیم اسرائیل است و هیچ احترامی برای درخواست‌های قانونی فلسطینی‌ها قائل نیست.»

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اخیر دولت آمریکا برای شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به قدس را به شدت محکوم می‌کند.»

خوشرو یادآور شد: «جهان اسلام تصمیم یک‌جانبه آمریکا درباره سرنوشت فلسطین و قدس عزیز را ظالمانه میداند و تاکید می کند که نفی توافقات بین‌المللی و جامعه بین‌المللی درباره فلسطین، پیامدهای سیاسی زیانباری را به همراه خواهد داشت که ایالات متحده و اسرائیل مسئول آن خواهند بود.»

همچنین دولت روسیه حمایت خود را از ایجاد دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی اعلام کرد.

ولادیمیر سافرونکوف، نماینده روسیه در شورای امنیت با هشدار نسبت به اینکه گام‌هایی تحریک‌آمیز برداشته شده است که می‌تواند به افزایش تنش دامن بزند، گفت: «مسکو آمادگی دارد تا نقش میانجی را در حل بحران میان اسرائیل و فلسطین بازی کند.»

ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به استفاده آمریکا از حق وتو، اعلام کرد: «در آینده شاهد ارائه پیش‌نویس قطعنامه درباره قدس به مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهیم بود.»

وی در کاربری توییتر خود نوشت: «به نیابت از مجموعه کشورهای عربی و با اقدامی که از سوی ترکیه حمایت شده است، ما تصمیم آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از لحاظ قانونی باطل می‌دانیم و این تصمیم نقض آشکار فطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.»

کالین تصریح کرد: «14 کشور عضو شورای امنیت به اجماع، تصمیمی را که آمریکا آن را باطل می‌خواند، نقض (بی‌هویت) کردند. همه کشورها به جز آمریکا به این پیش‌نویس رای دادند و اکنون زمان آن فرارسیده است تا پیش‌نویس را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کنیم.»

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه بابت استفاده آمریکا از حق وتو علیه قطعنامه شورای امنیت متاسف است و از آمریکا می‌خواهد از اقدام خود علیه قدس دست بردارد.»

این بیانیه می‌افزاید: «حضور یک‌جانبه آمریکا پشت اقدام دونالد ترامپ مشروع نبودن چنین تصمیمی را درباره قدس آشکار می‌کند و استفاده آمریکا از حق وتو در برابر این قطعنامه نشان می‌دهد که واشنگتن موضوعیت خود را از دست داده است.»

وزارت امور خارجه ترکیه با بیان اینکه شورای امنیت نباید نسبت به این موضوع منفعلانه عمل کند، تصریح کرد: «آمریکا با این اقدام ترامپ خود را منزوی کرده است.»

شبکه المیادین نیز به‌نقل از دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: «وتوی آمریکا علیه قطعنامه پیشنهادی مصر درباره قدس محکوم و بی‌احترامی به جامعه بین‌المللی است.»

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۶۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟

فرارو- شمار قابل توجهی از تئوریسن‌ها و تحلیلگران عرصه روابط بین الملل بر این باورند که نظام بین الملل در شرایط کنونی وضعیت به شدت حساس و خاصی را سپری می‌کند. در حقیقت، آن‌ها بر این باورند که جهان در یک پیچ حساس تاریخی است که روند تحولات در آن سمت و سو‌های جدیدی را نوید می‌دهند و به تدریج باید انتظار ظهور واقعیت‌های تازه‌ای را نیز داشت.

به گزارش فرارو، در این چهارچوب، جهان غرب به عنوان بنیانگذار اصلی نظام بین المللی کنونی جهان، موقعیت خود را به شدت در معرض خطر و تهدید می‌بیند. به بیان ساده تر، نظام بین المللی غربی جهان، تکانه‌های سختی را تجریبه می‌کند و هیچ بعید نیست که در سال‌های آتی شاهد فروپاشی هژمونی این نظام بین الملل در عرصه جهانی باشیم.

در این رابطه، برخی اندیشکده‌های معتبر غربی حتی به این مساله اشاره داشته اند که تا پایان دهه ۲۰۲۰ میلادی، هژمونی جهانی آمریکا از بین می‌رود و این کشور از حیث قدرت بین المللی، سقوط قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

با این همه، به طور خاص می‌توان ۳ نشانه مهم و محوری از در خطر بودن هژمونی جهان غرب در چهارچوب معادلات کلان نظام بین الملل را شناسایی کرد.

۱. افول اخلاقی و اقناعیِ هژمونی غربی

شاید هیچگاه به اندازه وضعیت کنونی، افول اخلاقی و قدرت اقناعی هژمونی جهانی غرب، آشکار نشده است. جنگ اوکراین در نوع خود نشان داد که تا چه اندازه قدرت‌های غربی با لغات بازی می‌کنند و ملت‌هایی نظیر اوکراین را سپر بلای اهداف و منافع کلان خود می‌کنند.

با این حال، جنگ غزه تیر خلاصی به جهانی از تئوری پردزای‌های غربی‌ها با محوریت برسازی تصویری انسانی و آرمانی از خود در جهان بشریت بود. جهانی که مدعی بوده نقطه اوج کلیه ارزش‌های متعالی و انسانی است و اساسا جهانِ مقابل آن چیزی جز اردوگاه شَر نیست. اکنون به وضوح مشخص شده که نه تنها دیگر ملت‌های جهان آگاهی قابل توجهی را در مورد نفاق و استاندارد‌های دوگانه قدرت‌های غربی پیدا کرده اند بلکه حتی در خاک خودِ قدرت‌های غربی نظیر آمریکا نیز جامعه دانشگاهی و افکار عمومی، به نحوی گسترده علیه نظام حکمرانی این کشور و همدستی آن با جنایات گسترده صهیونیست‌ها در جنگ غزه به پا می‌خیزند و یک نَه بزرگ را به آنچه دموکراسی و رویای آمریکایی ادعا شده و می‌شود، می‌گویند.

موضوعی که حقیقتا ضربه‌ای بزرگ به گفتمان حکمرانی و سیاسی آمریکا است و تا حد زیادی موقعیت و جایگاه این کشور در عرصه نظام بین الملل را تضعیف و پوشالی بودن شعار‌های دور و دراز و متعالی اش را پیش چشم همگان قرار داده است.

۲. ضعف اهرم رسانه برای هژمونی غربی

هژمونی غربی در نظام بین الملل تا حد زیادی متکی به ابزار رسانه و تبلیغات بوده است. این در حالی است که در شرایط کنونی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی دست به هر اقدامی می‌زنند تا افکار عمومی خود را قانع کنند که خروش و قیام علیه نظام‌های حکمرانی غربی، گزینه خوب و درستی نیست و واقعیت‌ها دقیقا همان چیزی‌هایی هستند که این نظام‌های حکمرانی مطرح می‌کنند.

 در سطوح نخبگانی و عمومی در جوامع غربی روند‌ها و رویه‌های متفاوتی در حال شکل گیری هستند. موضوعی که هم تحت تاثیر استاندارد‌های دوگانه جهان غرب و هم متنوع‌تر شدن منابع دریافت اخبار و واقعیت‌ها است. معادلاتی که همه و همه یک رکن مهمِ هژمونی غرب در نظام بین الملل که همان عنصر و اهرم تبلیغات است را از کار انداخته و از واقعیت‌های تازه‌ای رونمایی کرده است.

۳. حملات معنادار به جهانِ غیرغربی

در سال‌های اخیر نظام‌های حکمرانی در غرب و به طور خاص در آمریکا، حملات گسترده و بی‌منطقی را علیه گسترش حضور و نفوذ و قدرت دیگر قطب‌های قدرت در عرصه روابط بین الملل در دستورکار قرار داده اند. به عنوان مثال، جهان غرب به شدت نسبت به توسعه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا و یا مناطقی نظیر آفریقا و آمریکای لاتین حساس بوده و انواع و اقسام حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای را در این رابطه علیه ایران معطوف کرده است. در مورد چین نیز سال هاست که توسعه نفوذ این کشور در قاره‌ای نظیر آفریقا، با حملات سنگین تبلیغاتی همراه شده و سعی شده تصویر یک بازیگر خطرناک از چین در قاره آفریقا ارائه شود. در مورد روسیه نیز عینا یکچنین رویکردی رواج دارد.

در این چهارچوب، همینکه جهان غرب و هژمونی غرب در عرصه نظام بین الملل، به این نقطه رسیده که با حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای به مصاف رقبای بین المللی خود می‌رود، گواهی روشن بر تضعیف اهرم‌های میدانی و در دسترس آن است. موضوعی که به زعم برخی تحلیلگران برجسته حوزه روابط بین الملل، نمودی عینی از دست پاچگی غرب در مواجهه با واقعیت‌های جدید نظام بین الملل را نیز به نمایش می‌گذارد.

دیگر خبرها

  • تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به چه معناست؟
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است
  • نبنزیا: شورای امنیت به گروگان آمریکا تبدیل شده است
  • دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم
  • سفیر ایران در سازمان ملل: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم/ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • سفیر ایران: شروع کننده جنگ علیه اسرائیل نبوده ایم؛ حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • به هرگونه تجاوز علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود پاسخ می‌دهیم
  • نماینده ایران: حق پاسخ به هرگونه تجاوز محفوظ است
  • ایروانی: شروع‌کننده جنگ علیه اسرائیل نبودیم
  • داعش مسئولیت حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در هرات را برعهده گرفت