شماره پنجم دوماهنامه «شیوه» روی دکه رفت
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۷۰۵۷
شماره پنجم دوماهنامه «شیوه» با پروندهای مفصل در بررسی سینمای کیانوش عیاری، روی دکه رفت.
به گزارش خبرنگار مهر، بخش سینمای ایران این شماره شیوه به بررسی سینمای کیانوش عیاری اختصاص یافته و در آن مجید فخریان زندگی و آثار عیاری را مرور کرده است. علیرضا محصصی نیز مفاهیم فشرده مکتب «رئالیسم» و اثر انگشت واقعیت را در سینمای عیاری ردگیری و نشانهگذاری کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین در این بخش، نوید پورمحمدرضا، آثار دهه شصت عیاری به ویژه «شبح کژدم» را مورد بررسی قرار داده، وحید مرتضوی هم به تحلیل عمیق فیلم «خانه پدری» پرداخته و علی حدادی هم مسئله «بازنمایی واقعیت» را در جهان سینمایی عیاری مرور کرده است. گفتگوی سعید عقیقی با استاد کیانوش عیاری پایانبخش این پرونده است.
بخش سینماتک این شماره شیوه هم به سراغ سینمای جنوب شرق آسیا رفته و امیرهوشنگ للهی به مرور برخی از فیلمهای این فیلمسازان پرداخته است.
سرویس تیاتر این شماره به نغمه ثمینی نویسنده و نمایشنامهنویس اختصاص یافته که در گفتگویی با مهین صدری، او از نوشتن و دردسرها و لطفهایش میگوید.
«بحران مخاطب، توهم یا واقعیت» پروندهای است درباره وضعیت مخاطب در تئاتر ایران. در این شماره، قطبالدین صادقی در گفتگویی با بابک احمدی با عنوان «مخاطبی که با اولین چالش سیاسی ـ اجتماعی دود میشود» ابعاد نگران کننده این مسئله را مطرح کرده است. حسن معجونی، نورالدین حیدری ماهر، جابر رمضانی و سجاد افشاریان نیز در میزگردی با عنوان «با حرکت سایه جا به جا میشویم» به راهکارهای هدایت درست مخاطب امروز پرداختهاند.
سرویس تجسمی این شماره شیوه چهار بخش دارد؛ پرونده نظری این شماره به جریان رئالیسم سوسیالیستی اختصاص دارد؛ رویکردی هنری که در روسیه استالینیستی سعی میشد به عنوان سبک هنری رسمی و مشروع در حوزههای مختلف، از جمله هنرهای تجسمی، رواج پیدا کند.
در بخش «نقد حال» چهار مطلب آمده است: نقد کوتاهی بر نمایشگاه سجاد سلمان روغنی نوشته علیرضا رضاییاقدم؛ یادادشت مجید اخگر برای کاتالوگ نمایشگاه «پروسه» که گالری «آ» با موضوع فرایند رسیدن از ایده و الهام اولیه به اجرای اثر در رسانههای مختلف برگزار کرد، و دو نقد که به دو کتاب تجسمی پرداختهاند که اخیراً به بازار کتاب وارد شدهاند: کتاب تیری دُ دوو در مورد کلمنت گرینبرگ و کتاب مفصلی که اخیراً سیامک دلزنده با عنوان تحولات تصویری هنر ایران به نگارش درآورده است.
پس از این، مقالهای میخوانیم از هاشم صدقآمیز با عنوان «زمان، ظرف و مظروف»، که در آن نویسنده تلاش میکند با تأمل بر برخی اشیای روزمره و کاربرد آنها، حلقهی پیوند اشیاء با انسان در زمانهای مختلف را از یکدیگر متمایز کند. در نهایت، بخش دوم گفتگو با روئین پاکباز را میخوانیم، که در آن او در مورد فعالیتهایش پس از انقلاب سخن گفته است؛ از تدریس در دانشگاه تهران تا تأسیس انجمن نقاشان، فعالیت در «موزه هنرهای معاصر»، و نگارش دائرهالمعارف هنر.
در سرویس ادبیات این شماره شیوه هم پروندهای درباره تاثیر جریانی مجلات مهم حوزه ادبیات ریویو آمده است؛ مجلات ادبی در شکلگیری جریانهای اصلی داستاننویسی نقش پررنگی دارند. سردبیران و ویراستاران قدرتمندی که میتوانند داستانهای نویسندههای سرشناس را بپذیرند، ویرایش کنند و یا به کل کنارش بگذارند. مجلاتی همچون نیویورکر و پاریس ریویو و گرنتا سرآمد این جریان هستند. در این شماره به نقد و بررسی دو مجله نیویورکر و پاریس ریویو پرداخته و گفتوگوهایی با دستاندرکاران این دو مجله پرداخته شده است.
همچنین در این شماره در سرویس معماری دو بخش آمده است: در بخش معماری و در پرونده «مقالات تحلیلی»، فریار جواهریان، هنرمند و معمار شناخته شده ایرانی، در مقاله گلگشت ایرانی، به مناسبت برگزاری نمایشگاهی با همین موضوع در کاخ موزه گلستان، ابعاد معمارانه، مردم شناسانه، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پدیده «گلگشت» یا «پیک نیک» را در فرهنگ ایرانی و در ارتباط با مفهوم «باغ ایرانی» مورد بررسی قرار داده است.
سیروس باور هم در مقاله در مورد مدرنیسم و مدرنیته، تحولات مرتبط با مدرنیته در معماری معاصر ایران را در نسبت با فرایندهای صنعتی شدن و تحولات اجتماعی متعاقب را بررسی کرده است. در معرفی پرونده «معماری و هنرهای بصری»، علیرضا صیاد به بررسی ارتباط میان این دو حیطه پرداخته است؛ مقالات این پرونده عبارتند از: گمگشته در فضا: «اجزای» معماری طوبا خدوری، نوشته آنتونی ویدلر، پارناسوس و پارادایز، یا انتروپوسن (عصر انسان) و واژگونگی حالتی از آگاهی نوشته یورگ اچ. گلایتر، و معنای امر خانگی نوشته برت ورشافل.
شماره پنجم دوماهنامه «شیوه» ویژه آذر و دی ۱۳۹۶ به قیمت ۱۵ هزار تومان روی دکه رفته است.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۷۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جایگزین نون خ و اژدها چیست؟
سریال «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که قرار بود در کنداکتور ایام نوروز باشد که به هر دلیلی این اتفاق نیفتاد قرار است بعد از «هفت سر اژدها» سر از شبکه سه درآورد. کارگردان این سریال در تازهترین اظهارات خود اعلام کرده است که «بدل» در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است و ۱۰۰ درصد بعد از «هفت سر اژدها» به روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت. شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری، ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق از جمله بازیگرانیاند که در سریال تلویزیونی «بدل» بازی میکنند. همچنین چند بازیگر جدید هم در این سریال معرفی میشوند که از جمله آن میتوان به فرزانه سهیلی و پریسا مقتدی اشاره کرد.
علی مسعودی معروف به علی مشهدی همچون کارهای دیگر خودش «بدل» را هم به نگارش درآورده و در ۲۶ قسمت آماده پخش خواهد شد. او که بازیگر و نویسنده مجموعههای طنز است در چند سال اخیر بیشتر خودش کارگردان آثار و نوشتههایش بوده است. او در این سریال هم به ایفای نقش پرداخته است.
«بدل» در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است.
علی مشهدی کارگردانی سریالهای «آخرخط» و «نوروز رنگی» را در کارنامه دارد و همچنین نویسندگی سریالهای کوچه اقاقیا، سه دونگ سه دونگ، ساعت خوش و سه در چهار را بر عهده داشته است. حمد معظمی بهتازگی در گفتوگویی با تسنیم اعلام کرد که تصویربرداری سریال «هشت پا» که در سکوت خبری اتفاق افتاد به پایان رسیده است. مدتی پیش سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس از پشت صحنه این مجموعه دیدن کرد و در سخنانی اهمیت ساخت فیلمهای پلیسی و تأثیر آن در بالا رفتن آگاهی خانوادهها در خصوص برخی موضوعات که جوانان و فرزندان آنها را تهدید میکند (اشاره به بلای خانمانسوز مواد مخدر، اعتیاد و برخورد پلیس با سوداگران مرگ) پرداخت و به فیلمسازان با توجه به نیازهای جامعه و استقبال بسیار زیاد مردم از ژانرهای پلیسی، در خصوص ساخت فیلمهای هنری فاخر تاکید کرد.
سردار منتظرالمهدی همچنین از ساخت چندین سریال دیگر از جمله؛ ناریا، ازازیل، هشتپا، دفتر یادداشت، غریبه و بازنده خبر داد و گفت: ژانرهای پلیسی دارای جذابیتهای خاصی است از این رو مخاطبان بسیاری خصوصا بزرگسالان را به سمت خود سوق داده است، بنابراین باتوجه به اهدافی که داریم، باید با ساخت فیلمهای پلیسی، شرایطی فراهم کنیم تا خانوادهها با استقبال بیشتری به تماشای ژانرهای پلیسی بپردازند. خنه سریال جدید کارگردان «بچهمهندس»
علی غفاری این روزها کارگردانی سریال «رخنه» را برعهده دارد، یک درام معمایی با محوریت هوافضاست که سال گذشته کلید خورد. داستان این سریال به اقتدار موشکی ایران برمیگردد که بازیگران مختلفی در آن به ایفای نقش میپردازند و مهدی شفیعی، تهیهکنندگی آن را بر عهده دارد. امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، نادر فلاح، سپیده خداوردی، مریم کاویانی رامتین خداپناهی، علیرام نورایی، از جمله بازیگرانیاند که در این سریال به ایفای نقش پرداختهاند. علی غفاری پیش از این فیلم و سریالهای مختلفی را به تولید رسانده که «بچهمهندس» از جمله آنها است.
منبع: رکنا
tags # سریال ، تلویزیون ، صدا و سیما سایر اخبار آیا قدرتهای فوقبشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت میرسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام میشود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی میکنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه میشود؟