Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@12:23:28 GMT

گل سرسبد روشنفکری در ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۸۴۶۳

گل سرسبد روشنفکری در ایران

دکتر احسان شریعتی معتقد است که جلال آل احمد گل سرسبد روشنفکری در ایران دهه چهل بود و کاملا می توان او را نماد یک دوره در ادبیات ایران دانست و این نمایندگی کردن ویژگی یک روشنفکر متعهد است. مهسا رمضانی

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

نشست «بازگشت به جلال؛ از داستان تا تفکر»  دیروز به همت انجمن علمی- دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران در تالار کمال این دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر احسان شریعتی استاد و مدرس فلسفه نیز ازجمله سخنرانان این نشست بود.

---

به زعم او، بر سر جلال  در فضای روشنفکری ما چندان اجماعی وجود ندارد؛ برخی او را نماد روشنفکری در ایران و  برخی او را آخوند زاده می خوانند. با این حال، احسان شریعتی جلال را از آن جهت که یک دوره از ادبیات را در ایران نمایندگی می کند، از چهره های برجسته و گل سرسبد روشنفکری در ایران دانست و این خصیصه (نمایندگی کردن یک دوره در ادبیات) را ویژگی یک روشنفکر متعهد دانست.

اما به باور او، در کنار این تعهد او (جلال) اغلب در اثارش شتابزده و واکنشی  عمل می کند و در ابتدا با داستان هایش شناخته می شود اما بعدها با کتاب «غرب زدگی» به عرصه اندیشه قدم می گذارد و در نهایت با کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» است که پخته تر می شود.

 

متن سخنرانی او در روزهای آتی  در «صفحه اندیشه روزنامه ایران» منتشر خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۸۴۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود

محمد کاشی زاده مدیر ارتباطات بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اعلام این خبر گفت: همزمان با خیزش فرهیختگان و دانشجویان جهان در حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه هم اندیشی بین المللی «اصحاب ادیان و مسئله غزه» با حضور رهبران و بزرگان ادیان الهی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.

کاشی زاده افزود: در این هم اندیشی که با مشارکت برخی نهادهای فرهنگی بین الملی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و دیگر مراکز مرتبط برگزار می شود آیت الله علی اکبر رشاد، رییس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ حجت الاسلام دکتر محمدمهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور اصحاب ادیان: حاخام یونس حمامی رهبر دینی کلیمیان ایران،‌ سیبوه سرکیسیان خلیفه و اسقف اعظم مسیحیان ارامنه وانیا سرگیز خوری اسقف کلیسای آشوری کلدانی کاتولیک، دکتر فرحان چحیلی نماینده و سخنگوی جامعه روحانیت صابئین مندایی ایران، یوبالیت آلدو کشیش کلیسای شرق آشوری و دکتر افشین نمیرانیان رئیس انجمن زرتشتیان تهران و دکتر پدرام سروش پور عضو انجمن موبدان ایران ایراد سخنرانی خواهند داشت.

لازم به ذکر است هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه صبح سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۱۲ در محل در تالار علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی(احمد قصیر)، خیابان پژوهشگاه برگزار می‌گردد.

دیگر خبرها

  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • روایتی از «گل آقا» نابغه تکرار نشدنی طنز ایران
  • اصلاح هندسی چهارراه خیابان داوران و جلال آل‌احمد در اراک
  • تیزر | مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد