Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی تنها چند روز به شب یلدا مانده و بسیاری از خانواده‌ها به دنبال تأمین مایحتاج خود برای دورهمی این شب هستند که گویا قیمت کالاهای پرمصرف این شب به صورت محسوسن در حال رشد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از عصرهامون،تقویم نشان می دهد که چند روز به شب یلدا مانده و بسیاری از خانواده‌ها به دنبال تأمین مایحتاج خود برای مهمانی های این شب هستند، اما امسال قیمت‌ها نه تنها قصد کاهش ندارد، بلکه قسمت برخی اقلام مثل انار و پسته قد کشیده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنوف فعال در این خصوص، افزایش تقاضا در کالاهای مخصوص شب یلدا مثل آجیل، میوه و محصولات پروتئینی را زمینه ساز اوج گیری قیمت ها می دانند.
یلدا در فرهنگ ایران باستان، سپری شدن بلندترین شب سال و پس از آن افزوده شدن بر مدت زمان روزهای آتی است و مردم ایران این شب را از غروب آفتاب آخرین روز از آذرماه تا طلوع نخستین روز از دی ماه جشن می گیرند.


این شب، با نام « چله» در سیستان نام برده می‌شود و در هر منطقه‌ای رسم و رسوم خاص خود را دارد.
طبق آئین و رسومات برجا مانده، مردم ایران در این شب در محفلی گرد هم آمده و اقدام به برگزاری جشنی فاخر می کنند و برای زینت بخشی و فراهم شدن پذیرایی مطلوب، علاوه بر پخت غذایی فاخر، سایر اقلام خوراکی مانند آجیل و میوه هایی مانند کدو، هندوانه، انار و غیره نیز خریداری می شود.


در سیستان شب چله به جای واژه یلدا با همان مفاهیم فراگیر، در میان مردم به کار می‎رود و این شب بلند‌ترین شب سال و آغاز زایش دوباره خورشید و بازگشت گرما و روشنی به زندگی است که چله ‌بزرگ نام دارد و تا دهم بهمن به درازا می‎کشد و پس از آن چله خورد یا کوچک آغاز می‌شود و تا بیست اسفند  ادامه می یابد، در سیستان برای شب چله از پیش آماده می‌ شوند.


علی ای حال در همه مناطق ایران فرا رسیدن ایامی همچون شب یلدا همواره برای صاحبان فروشگاه های آجیل، شیرینی سراها و بازارهای میوه فرصتی مطلوب و درآمدساز است و به زبانی عامیانه تر باید گفت که در این ایام بازار کاسبی این افراد داغ است.


اما بررسی بازار نشان می دهد مایحتاج مورد نیاز مردم برای این شب قد کشیده و باعث کوچک شدن سفره مردم شده است، به خصوص در استان سیستان و بلوچستان که بیش از نیمی از مردم آن زیر خط فقر روزگار می گذارند، شاید با این قیمت های نجومی یلدا هم مانند سایر شب ها سپری شود.
در همین خصوص رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: طرح ویژه نظارت شب یلدا از امروز در استان آغاز شد.
نادر میرشکار در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون افزود: این طرح تا دوم دی ماه ادامه خواهد داشت.


وی ادامه داد: در قالب این طرح، گشت های مشترک با دستگاه های اجرایی، بازدید از صنوغ مختلف مرتبط به مثل آجیل فروشیها، شیرینی فروشی ها، میوه فروشی ها و غیره توسط بازرسین اصناف، بازرسیان و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و ادارات تابعه انجام خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: مردم نیز می توانند گزارشات خود را از تخلفات صنفی به شماره 124اطلاع دهند تا در سریعترین زمان به این گزارشات رسیدگی شود.

انتهای پیام/
 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمجید یزدی رئیس دفتر ویژه قوه قضائیه، ارتباط بین دستگاه قضائی با مردم را مهم دانستند و اظهار کردند: حضور مسئولان و رئیس قوه در میان مردم بسیار مؤثر است و البته مردم باید نتیجه این ملاقات‌ها را هم ببینند.

معظم له افزودند: آبروی نظام با سلامت حوزه قضایی است و اگر حوزه قضایی سالم باشد آبروی نظام محفوظ است.

وی پرداختن به بعضی از مسائل مانند تورم و اجاره بهای مسکن که به صورت مستقیم با قوه قضائیه ارتباط ندارد را مهم دانستند و تصریح کردند: مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند باید کاری کرد که این گرانی مهار شود ولو دستگاه قضایی ارتباط مستقیم با این گرانی ندارد ولی می‌تواند ارتباط غیر مستقیم داشته باشد.

منبع:خبر حوزه

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • آذری جهرمی: بسازیم، کلنگ نباشیم!
  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • آیت الله علم‌الهدی: بهبود معیشت مردم در دستور کار دولت باشد
  • مردم از گرانی فوق العاده رنج می‌برند
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز