Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:25:38 GMT

عقلانیت را وارد سیاست‌های‌مان کنیم

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۳۸۹۸۳

عقلانیت را وارد سیاست‌های‌مان کنیم

اگر قرار باشد همه قوانین برگرفته از صدر اسلام باشد، دیگر چه نیازی به مجتهد است / آیا حجاب اجباری، زنان ما را با حجاب‌تر کرده است؟/ در زمان پیامبر کسی به خاطر عقیده‌اش محکوم نشد/ این که دیه زن نصف دیه مرد است، پایه و اساس دینی ندارد

ایران آنلاین /فائزه هاشمی رفسنجانی گفت: اگر دغدغه دین داریم، باید در سیاست‌های‌مان عقلانیت را وارد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، عضو حزب کارگزاران سازندگی در نشستی که به همت کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه زنجان و با موضوع نقش زنان در جمهوری اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: امروز زنان و حقوق بشر یک بحث اساسی در توسعه اجتماعی است و نمی‌توانیم جامعه‌ای را متصور شویم که زنان و حقوق بشر در آن جایگاهی نداشته باشد. همچنین نمی‌توانیم حقوق بشری را در ذهن متصور شویم که حقوق زنان در آن رعایت نشود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره پنجم، افزود: اسلام تنها و مهم‌ترین مکتب دینی است که حقوق زنان در آن رعایت شده؛ اما ممکن است برخی مخالفت کنند و بگویند که چنین چیزی نیست. در پاسخ به آن‌ها باید بگوییم که اگر امروز در جامعه خودمان و یا سایر کشورهای اسلامی شاهد این موضوع هستیم که حقوق زنان آن‌طور که باید رعایت نشده است، نباید آن را به پای اسلام بگذاریم. وی تاکید کرد: اسلام چهار منبع دارد که شامل قرآن، عقل، سیره و سنت و اجماع است که متاسفانه عقلانیت در این منابع چهارگانه تضعیف شده است. عقل یکی از مهم‌ترین منابع دین ما است و باید بر اساس آن برای مسائل مختلف در دین ما تصمیم‌گیری شود.

مدیر مسئول سابق روزنامه «زن» با اشاره به اینکه یکی از ضروریات دین اسلام، به‌روز بودن و پاسخ‌گویی به مشکلات روز است، افزود: برداشت‌های مختلفی از اسلام می‌شود و تفاوت تفاسیر، رفتارهای مختلفی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین اگر همه مسلمانان سعه‌صدر داشته، همدیگر را محکوم نکرده و یکدیگر را تحمل کنند، به سیره پیامبر (ص) هم که برگردیم متوجه می‌شویم که کسی به خاطر عقیده‌اش در آن دوران محکوم نشد.

فائزه هاشمی‌ با اشاره به اینکه اگر ما می‌بینیم عملی انجام می‌شود که عمل خوبی نیست، به سرعت اسلام را محکوم نکنیم؛ چرا که این‌ها برداشت‌های مختلف افراد از دین است، ادامه داد: وظیفه مجتهد این است که قوانین دینی را با شرایط امروز تطبیق دهد و اگر قرار باشد همه قوانین برگرفته از صدر اسلام باشد، دیگر چه نیازی به مجتهد است.

وی با طرح این سئوال که آیا حجاب اجباری، زنان ما را با حجاب‌تر کرده است، اظهار کرد: در پاسخ به این سئوال می‌توان گفت که جامعه امروز ما با بی‌حجابی و بدحجابی درگیر است و حجاب تقویت نشده است و به تبع آن دین نیز تقویت نشده است. در صدر اسلام نیز مسائل اسلامی را با اجبار به مردم تحمیل نمی‌کردند؛ چرا که این مسائل اثر منفی می‌گذارد و ضد تبلیغ می‌شود. همان‌طور که بعد از کشف حجاب رضاشاه، تمایل به حجاب بیشتر شد، بنابراین همیشه فشار نتیجه عکس می‌دهد. ما باید در سیاست‌های‌مان عقلانیت را وارد کنیم، البته اگر دغدغه دین را داریم.

هاشمی‌ با اشاره به اینکه قوانین موجود ما یک سری نابرابری‌ها را در میان زن و مرد برجای گذاشته است، گفت: حال سئوال این است که آیا این نابرابری‌ها پایه دینی دارد. به‌عنوان مثال، در مسئله دیه که دیه زن نصف دیه مرد است، این موضوع پایه و اساس دینی ندارد. در آیات قرآن فقط روی موضوع ارث تاکید شده و برخی از قوانین ما نظیر دیه، حضانت و...، پایه دینی ندارد و بر فرض هم اگر داشته باشد، ما امروز در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که شرایط زندگی متفاوت است و مجتهد باید به این موضوع رسیدگی کند و قوانینی مطابق با وضعیت جامعه وضع کند.

عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به برخی از مسائل روز پیرامون زنان، یادآور شد: ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مطالبه زنان است، این در حالی است که بهانه‌های مختلفی در این زمینه آورده می‌شود که زنان نباید در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند و این پایه اسلامی ندارد. برخی می‌گویند ورود زنان به ورزشگاه‌ها باعث بی‌اخلاقی می‌شود، در صورتی که این موضوع برعکس است و با ورود زنان به ورزشگاه‌ها، مردان در جهت حفظ وجهه خود در نزد خانواده‌اشان، خیلی از رفتارهای نادرست را انجام نخواهند داد.

وی با بیان اینکه مردان ما هنوز غیرت دارند و وقتی با همسر، مادر و یا خواهر خود به ورزشگاه می‌روند، خیلی از رفتارهای خود را کنترل می‌کنند که این حاکی از تلطیف شدن محیط ورزشگاه‌ها با وجود زنان در این اماکن است، تصریح کرد: مدیران جامعه نباید حقوق مردم را قربانی نگرش‌های جامعه کنند. مملکت باید سیستم داشته باشد و در مسیر درست خود حرکت کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۳۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدمحمد عبدالنبی موسوی‌فرد صبح امروز جمعه در مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره جشنواره قرآن، عترت و نماز نخبگان دانش‌آموزی خوزستان با بیان اینکه اهمیت آموزش و پرورش به‌خاطر دانش‌آموزان است، در خطاب به دانش آموزان بیان کرد: کشورهای آفریقایی و افغانستان را ببینید چون توان علمی نداشتند اینها آمدند و ذخایر نفت و گاز و طلای آنها را دزدیدند و با آن برای خود تمدن درست کردند. انقلاب اسلامی همه این ذخایر و منابع را برای خودش نگه داشته است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ یک دختر با مرگ طبیعی از دنیا رفت. رسانه‌های آنها کاری کرد که به نظام هزینه تحمیل شد. اکنون رژیم صهیونیستی در غزه جنایت می‌کند و نیمی از این شهدا در غزه کودک هستند اما می‌گویند جمهوری اسلامی در ۱۴۰۱ حقوق بشر و حقوق زنان را رعایت نکرد. این رژیم در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید. اکنون هم فطرت دانشجویان دانشگاه‌های آمریکایی به آنها نهیب زد و دست به اعتراض زدند.

حجت‌الاسلام موسوی‌فرد با اشاره به اینکه چهره تمدن غربی را در اسرائیل ببینید، افزود: می‌گفتند هر آنچه را که به سمت‌مان شلیک شود، در هوا می‌زنیم اما وقتی بزدلانه به سفارتخانه ما در سوریه حمله کردند در یکی دو هفته تا عملیات وعده صادق آماده بودند و اما موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران همه به هدف اصابت کرد. در ۱۰ روز آمریکا به ما پیغام داد ما نبودیم.

وی درباره موضوع حجاب گفت: حدود ۹۰ سال قبل در اروپا وضعیت حجاب پوشیده بود اما اکنون نتیجه کار آنهایی که دنبال بی‌حجابی بودند و نتیجه کار فمینیست که از طرف استکبار جلو آمدند قابل مشاهده کنید. در آنجا درصد خودکشی مردان ۲۰ درصد و زنان ۵۰ درصد است. همه شعارهای فمینیست‌ها به ضرر زن بود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان اظهار کرد: آنها خانواده را هدف قرار دادند. سقط جنین یعنی کشتن انسان و آنها از آن حمایت می‌کنند. آنها زننده‌ترین رفتار یعنی عمل قوم لوط را قانونی کردند.

کد خبر 6095848

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • بانوان آمریکای لاتین نسبت به کشتار زنان در غزه موضع بگیرند