Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: جشن بزرگ «یلدا» با حضور چهره ماندگار موسیقی جنوب کشور، «استاد خالو قنبر راستگو»، جفتی نواز بی نظیر در شهرتاریخی فرهنگی بستک در غرب استان هرمزگان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از هرمزگان، «یلدا» سنتی باستانی که از گذشته های دور تا به امروز به عنوان یکی از چهار جشن بزرگ ایرانیان مرسوم بوده و هست و به غروب آفتاب 30 آذر(آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب اول دی(نخستین روز زمستان) اطلاق می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

«یلدا» به معنای تولد و ولادت است و منظور از تولد، ولادت خورشید(مهر/میترا) است و این واژه ریشه «سریانی دارد» و درازترین شب سال است.

 

 

جشن «یلدا» یا «چله» با انجام صله رحم و گردهم آمدن اعضای خانواده، فامیل و دوستان و شب نشینی همراه است و این سنت حسنه همچنان ادامه دارد.

 

امسال جشن یلدا با مشارکت تشکل های مردم نهاد و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ها در اقصی نقاط استان هرمزگان تدارک دیده شده است که شاخص ترین آن جشن بزرگ «یلدا» با جفتی نوازی چهرع ماندگار موسیقی جنوب«استاد خالو قنبر راستگو» در شهر تاریخی فرهنگ بستک است.

 

در این جشن که از ساعت 19:30 جمعه یکم دی ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) شهر بستک آغاز می شود، خوانندگان مطرح بستکی ازجمله «محمد خان غیرت»، «رشید بستکی»، «حامد شاعری»، «فرهاد منفر»، «بهمن جهان دیده» و «سرور محمدی زاده» به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

 

 

جشن بزرگ «یلدا» در بستک به همت موسسه فرهنگی اجتماعی فردای بستک و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار می گردد.

 

جشن «شب یلدا» در بندرعباس نیز همراه با اجرای «علیرضا روزگار»، «علیرضا حقانی» و «امین جوزانی» و هنرمندی «ابراهیم پیل افکن» و آیین تجلیل از هنرمندان پیشکسوت از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بندرعباس برگزار خواهد شد.

 

 

هرمزگانی ها در این شب غذاهای سنتی نظیر «قلیه ماهی»، «ماهی سوری»، «نان رگاک»، «نان سوراغ»، «نان مهیاوه»، «حلوای مخصوص»، «خوراک میگو» و ... برای پذیرایی از میهمانان می پزند و به اجرای موسیقی های آیینی سنتی نظیر« لیوا»، «رزیف» و ... می پردازند.

 

«متل‌گویی» نوعی شعرخوانی و داستان‌خوانی در دوران قدیم در جشن های شب چله اجرا می‌شده‌است به این صورت که خانواده‌ها در این شب گرد می‌آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می‌کردند.

 

آیین شب یلدا با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون همراه است که همه جنبهٔ نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

 

گرفتن فال حافظ، و انتخاب و شکستن گردو و پیشگویی آینده افراد از روی پوکی یا پر بودن آن از دیگر بخش های سنت چله نشینی است.

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۰۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| تغییر چهره بازیگر «بزرگ‌مرد کوچک» در کنار رامبد جوان

تصویری از محمد شادانی، بازیگر سریال بزرگ مرد کوچک، در کنار رامبد جوان پس از سال‌ها مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

محمد شادانی و رامبد جوان

دیگر خبرها

  • یوروویژن ۲۰۲۴ زیر سایه تهدیدات تروریستی؛ همه آنچه باید درباره بزرگترین رویداد موسیقی زنده جهان دانست
  • نجات ۲۹ دریانوردی هرمزگانی/ ۳ فوتی و ۷ مجروح در سانحه آتش سوزی لنج
  • پوستر حزب جمهوری اسلامی با یک شعار بزرگ در سال ۶۰ | تصویر
  • حضور ملی پوشان المپیکی شمشیربازی در جایزه بزرگ سئول
  • حضور شمشیربازان المپیکی در جایزه بزرگ سئول
  • عکس| تغییر چهره بازیگر «بزرگ‌مرد کوچک» در کنار رامبد جوان
  • بیشترین بارندگی هرمزگان در «بستک» ثبت شد
  • درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد