Web Analytics Made Easy - Statcounter

اولویت بندی رسیدگی به حقوق شهروندان مبتنی بر نیاز جامعه پیش بینی می شود و در این خصوص موارد نقض حقوق شهروندی و برنامه مقابله با آن تدوین خواهد شد.

ایران آنلاین / دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی گفت:حقوق شهروندی واژه و مفهومی وارداتی یا کالای زینتی و تشریفاتی نیست.


 شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در سالن اجلاس سران افزود: نشست امروز حکایت از تعهد، مسئولیت پذیری و عدالت طلبی دولت به عنوان مهم ترین وعده های رئیس جمهوری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به ابلاغ و تصویب و رونمایی از منشور در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در پیوست احکام وزرا در بند سوم از اولویت های عمومی عزم جزم دولت برای پیگیری حقوق شهروندی به نمایش گذاشته شده است.
مولاوردی به وظایف دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: نظارت برحسن اجرا در دو حوزه نهادسازی و نهادینه سازی حقوق شهروندی از جمله وظایف دستیار ویژه است.
وی اضافه کرد: حقوق شهروندی دارای چالش هایی در حوزه فرهنگی، مدیریتی، سیاسی، اقتصادی، فناوری، قانونی و مشارکت های مردمی و داوطلبانه است.
مولاوردی اضافه کرد: برای نظارت بر اجرای این منشور و هدف قرار دادن ساختار ذهنی و عینی جامعه در راستای اجرایی شدن آن اقداماتی در دستور کار قرار دارد و دستگاه‌های قوه مجریه هر ساله موظف هستند توضیحاتی در راستای چگونگی اجرایی شدن منشور حقوق شهروندی در دستگاه خود ارائه کنند.
وی اظهار کرد: تدوین برنامه‌ ملی اقدام و عمل منشور حقوق شهروندی در سه برنامه بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت تا پایان عمر دولت دوازدهم در دستور کار قرار گرفته است که این برنامه‌ها شامل تدوین و پایش در همه دستگاه‌هاست.
دستیار رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: اولویت بندی رسیدگی به حقوق شهروندان مبتنی بر نیاز جامعه پیش بینی می شود و در این خصوص موارد نقض حقوق شهروندی و برنامه مقابله با آن تدوین خواهد شد.
مولاوردی گفت: تدوین آیین ها و روش های اجرایی منشور حقوق شهروندی ، تدوین لوایح قانونی از جمله لایحه تاسیس نهاد ملی حقوق بشر و حقوق شهروندی، ظرفیت سازی و اجرای برنامه های آموزشی، ترویجی و کتب آمرزش همگانی حقوق شهروندی، تدوین لایحه تعامل با جامعه مدنی و نهادهای حاکمیتی و تهیه نسخه مکتوب از پیشرفت ها، راهکارها، موانع و چالش های حقوق شهروندی که در معرض داوری و اجماع حاکمیت، صاحبنظران و جامعه باشد، در حال انجام و پیگیری است.
وی درباره چالش ها و موانع حقوق شهروندی به موضوعات متعدد اشاره کرد و درخصوص چالش های اقتصادی منشور حقوق شهروندی تاکید کرد: نباید حقوق شهروندی در سایه ابر چالش های اقتصادی و مشکلات نرم افزازی و سخت افزاری از جمله تخصیص بودجه و منابع تحت الشعاع قرار گیرد.
مولاوردی درباره چالش های سیاسی تحقق منشور خاطرنشان کرد: برخی قرائت سیاسی کارانه دارند و تلاش می کنند تا اقدامات در این زمینه را از این منظر داوری کنند اما توجه به کرامت انسانی براساس موازین اسلامی و عقلانیت باید مورد توجه قرار گیرد زیرا حقوق شهروندی امری فراجناحی و فراسیاسی است.
وی یادآور شد: باور مدیران در تحقق حقوق شهروندی بسیار تاثیرگذار است و می تواند در نهادینه سازی آن در جامعه بسیار مهم باشد.
مولاوردی اظهار کرد: برای تحقق منشور حقوق شهروندی و اهداف آن، برخی بندها نیاز به شفاف سازی دارد و لازم است برخی قوانین نسخ و قوانین مجدد تصویب شود همچنین تفسیر و بازنگری نیز در قوانین ضروری است.
وی به مشارکت های مردمی و داوطلبانه تاکید کرد و افزود: هیچ دولتی بدون همکاری جامعه مدنی به عنوان پیشران حقوق شهروندی نمی تواند موفق عمل کند و مشارکت سازمان یافته باید جایگزین مشارکت توده ای شود.
به گزارش ایرنا، نخستین«اجلاس ملی گزارش پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی» هم اکنون، همزمان با سالروز رونمایی منشور حقوق شهروندی با حضور رئیس جمهوری، در محل سالن اجلاس کشورهای اسلامی آغاز شد.
٢٩ آذرماه ١٣٩٥، منشور 120 ماده ای حقوق شهروندی در همایش «قانون اساسی و حقوق ملت» رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.
تصویب منشور حقوق شهروندی در دولت و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهوری به دستگاه های اجرایی، نخستین گام ها در مسیر عملیاتی شدن این سند بود و اکنون پس از گذشت یک سال، در این اجلاس قرار است 10 دستگاه ملی و وزارتخانه منتخب، اقدامات خود را در زمینه اجرای منشور حقوق شهروندی، موانع اجرا و پیشنهادهایی برای بهتر شدن وضعیت حقوق شهروندان، در محضر رئیس جمهوری و اقشار مختلف مردم گزارش دهند./ ایرنا 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی صبح سه‌شنبه در جلسه شورای اداری استان که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، با تاکید بر اینکه مدیران استان در خصوص جوانی جمعیت باید به قوانین وضع شده در این حوزه اهتمام ویژه داشته باشند، گفت: بی‌تردید کوتاهی در این زمینه به معنای ترک فعل به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه مدیران باید زمینه را برای اجرایی شدن جوانی جمعیت فراهم کرده و هیچ‌گونه کوتاهی از سوی مدیران و دستگاه‌های مربوطه پذیرفته نیست، افزود: فراموش نکنیم که موضوع جوانی جمعیت مسئله بسیار مهمی بوده و همه دستگاه موظف هستند در این خصوص هر آنچه که قانون جوانی جمعیت اشاره می‌کند، به آن عمل کنند.

استاندار زنجان در ادامه بر لزوم تحقق شعار سال تاکید و با بیان اینکه در خصوص تولید باید به صورت راهبردی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذاری‌های سیستماتیک، هدایت نقدینگی و پس‌انداز مردم به سمت تولید و … از جمله اقداماتی است که باید برای تحقق شعار سال انجام دهیم.

افشارچی با اشاره به اینکه در راستای تحقق شعار سال، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مواردی است که باید به آن بپردازیم، اظهار کرد: امروزه اهمیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بر کسی پوشیده نیست، از این رو یکی از برنامه‌ها باید سوق سرمایه‌های مردم به این سمت باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از انتظارات ما برای تحقق شعار سال، مربوط به سیستم بانکی است، اضافه کرد: علاوه بر این معتقدیم باید برنامه‌های جامعی در زمینه ارتقای بهره‌وری در استان داشته باشیم که در همین راستا بنا داریم سه مسیر بهره‌وری را در حوزه‌های صنعت، آب و کشاورزی دنبال کنیم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان همچنین با اشاره به عملیات وعده صادق، گفت: عملیات صادق به معنای واقعی کلمه هیمنه پوشالی و تبلیغاتی رژیم غاصب صهیونیستی را در حوزه نظامی فرو ریخت و این رژیم دیگر از این به بعد به خود اجازه هوچیگری و تبلیغات رسانه‌ای در این خصوص نخواهد داد.

فائزه موسوی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری زنجان نیز در ادامه این جلسه با تاکید بر اینکه برخی دستگاه‌ها در زمینه قانون جوانی جمعیت به جد ورود پیدا نکرده‌اند، اظهار کرد: آمار حاکی از آن است که برخی از شهرستان‌های استان و خود شهر زنجان به لحاظ فاصله زمان ازدواج تا تولد فرزند جزو مناطق بحرانی کشور به شمار می‌روند.

کد خبر 6086410

دیگر خبرها

  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد؛ راه‌اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • رئیس سازمان نظام پزشکی ایران خبر داد: راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری حقوق بیماران
  • پیگیری حقوق بیماران با راه اندازی سامانه انتظامی نظام پزشکی
  • برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی پیگیری تخصیص حقوق دولتی استان از محل درآمدی و عایدی‌های استان
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند