Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-05-07@02:52:12 GMT

روسیه به روابط تجاری خود با کوبا رونق می‌دهد

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۴۰۸۹۳

روسیه به روابط تجاری خود با کوبا رونق می‌دهد

به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسج، به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با سیاست جدید تحریمی آمریکا علیه کوبا، مسکو به دنبال احیای روابط تجاری، سیاسی و نظامی خود با این کشور آمریکای لاتین است و افزایش 81 درصدی حجم معاملات تجاری روسیه با کوبا در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2017 نشان دهنده این مساله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمپانی نفتی دولتی روسیه موسوم به "روس‌نفت" در مه سال جاری میلادی انتقال سوخت به کوبا را برای نخستین بار در قرن حاضر از سر گرفت. رئیس این کمپانی روز شنبه با رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا در هاوانا دیدار کرد که نشان دهنده آمادگی دو کشور در دستیابی به توافق بزرگ در حوزه انرژی است.

ماه گذشته میلادی، کمپانی "سینارا" متعلق به بخش خصوصی روسیه نخستین بخش از 75 لوکوموتیو به ارزش 190 میلیون دلار را به کوبا ارسال کرد. سفارش آنها مربوط به سال 2016 است. همچنین مذاکرات برای ساخت خطوط جدید ریلی و سایر زیرساخت‌ها در کوبا در حال انجام است.

این توجه خاص روسیه به کوبا در حالی صورت گرفته که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عادی‌سازی روابط با کوبا را که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا شکل گرفته بود به دلیل آنچه حملات صوتی به دیپلمات‌های سفارت آمریکا در هاوانا خوانده شده، متوقف کرده است.

در ژوئن سال جاری میلادی، ترامپ دستور داد تا محدودیت‌های تجاری و مسافرتی بار دیگر علیه کوبا اعمال شود و این فرمان باعث نارضایتی تجار و سرمایه‌گذاران آمریکایی شد که امیدوار بودند بتوانند وارد بازار این کشور آمریکای لاتین شوند. در سپتامبر نیز تعداد کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا کاهش یافت.

برخی از کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند، سیاست‌گذاری‌های ترامپ در قبال کوبا راه را برای روسیه در حیاط خلوت آمریکا و کاستن از نفوذش در کوبا هموارتر می‌کند.

یکی از این کارشناسان گفت: اینطور که به نظر می‌رسد روسیه به دنبال افزایش همکاری با کوباست. هرقدر که ردپای روسیه در کوبا بیشتر شود، به همان مقدار رویکردهای ضد آمریکایی بیشتر می‌شود و فعالیت‌های تجاری آمریکایی‌ها در کوبا ضربه می‌خورد.

در دوران جنگ سرد، مسکو از دولت انقلابی فیدل کاسترو، رئیس جمهوری فقید کوبا پشتیبانی کرد و برای این کشور ماشین‌آلات و سایر محصولات به ارزش میلیاردها دلار تامین می‌کرد اما این حمایت‌ها پس از فروپاشی شوروی در 1991 به یکباره محو شد. با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری روسیه، مسکو بار دیگر به دنبال احیای روابطش با آمریکای لاتین به ویژه با کشورهای تحت نفوذ آمریکا برآمده است.

همچنین چندین دهه تحریم تجاری آمریکا علیه کوبا باعث شده تا این کشور همچنان به برخی از کارخانجات و کمپانی‌های روسی وفادار بماند و با سیاست جدید آمریکا در قبال این کشور آمریکای لاتین، بازار محصولات روسی در کوبا رونق مجدد بگیرد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود

مهرداد بذرپاش با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا میان ایران و امارات گفت: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور لازم و مهم است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و امارت در سخنرانی خود در اتاق بازرگانی ابوظبی اظهار کرد: ایران و امارات سوابق و پیشینه و روابط اقتصادی و تجاری دیرینه دارند و حجم ۲۷ میلیارد مراودات تجاری نشانه از عمیق بودن این روابط است.

وی افزود: امارات دومین شریک تجاری بعد از چین است؛ اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی نقش ویژه‌ای در این روابط دارند اما آن‌ها باید شجاعت لازم را داشته باشند و البته باید حمایت هم شوند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: ایران سرزمین و هاب ترانزیت و کریدور بی نظیر شمال - جنوب است و اگر امارات از این فرصت و بنادر لجستیکی ایران استفاده کند و در بنادر جدید سرمایه گذاری کرده و آن‌ها را توسعه دهد قطعا اقتصادش رشد بیشتری کرده و به راحتی به اوراسیا دسترسی پیدا می‌کند.

وی گفت: رشد ۵۸ درصدی ترانزیت جاده‌ای ایران در سال گذشته نشان می‌دهد عزم جدی برای این حوزه داریم.

بذرپاش اظهار کرد: استفاده از فرصت‌های موجود برای تجارت کالا و تشکیل کنسرسیوم‌های مشترک و سرمایه گذاری مشترک باید توسط دو کشور تصمیم‌ گیری شود.

وی افزود: تشکیل صندوق سرمایه گذاری مشترک لازم و مهم است؛ در هفته ۳۲۰ پرواز بین ایران و امارات انجام می‌شود، ارتقای خدمات فنی و مهندسی در دو کشور و حتی در کشور ثالث می‌تواند فرصت‌های جدیدی به وجود آورد و امتیازات زیادی در مناقصات برای طرفین دارد.

بذرپاش گفت: تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور می‌تواند آثار و برکات زیادی داشته باشد؛ اخیرا در تهران نمایشگاه ایران اکسپو برگزار شد که برخی مسؤولان اماراتی از آن بازدید کردند.

وی اظهار کرد: تمام تلاش دولت‌ها باید برداشتن موانع از جلوی پای فعالان اقتصادی و افزایش مراودات تجاری باشد و رسیدن میزان تبادلات تجاری و اقتصادی به سالی ۳۰ میلیارد دلار حداقل خواسته تجار و فعالان است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان تصریح کرد: دشمنان مشترک ایران و امارات تلاش می‌کنند بین دو کشور اختلاف افکنی کنند، اما مسؤولان دو کشور آن را خنثی کرده‌اند.

وی افزود: برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بخشی از افق روشن توسعه روابط ایران و امارات است.

دیگر خبرها

  • مراسم تحلیف «پوتین» فردا برگزار می‌شود
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟