Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:37:57 GMT

کیفیت نان تولیدی در گلستان چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۴۲۶۴۲

کیفیت نان تولیدی در گلستان چگونه است؟

موضوع کیفیت آرد و نان از جمله مواردی است که همواره برای مردم دارای اهمیت زیادی بوده است. مشاهدات نشان می دهد که مردم در مواقعی از کیفیت نان رضایت دارند و گاهی نیز از کیفیت آن گله مند هستند.

استان گلستان در زمان های گذشته در تولید گندم مرغوب در کشور پیشرو بوده و همین امر انتظار مردم استان را از کیفیت آرد و به طبع آن نان تولیدی در این استان، بالا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی سالهای اخیر برای افزایش کیفیت نان اقداماتی صورت گرفته که یکی از آنها اجرای طرح آزاد پز است. با گذشت چند سال از اجرای این طرح و گسترش این نانوایی ها، شاهد تولید نان های با کیفیت مختلف هستیم.

برخی از نانوایی ها برای افزایش کیفیت نان و فروش بیشتر اقدام به کارهایی از جمله اضافه کردن کنجد و روغن به نان می کنند. البته این کار نیز مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

البته موضوعی دیگر که در این میان مطرح می شود بحث وجود سبوس در نان است. با وجود اینکه وجود سبوس در نان را بسیار موثر است و کارشناسان علم تغذیه بر استفاده از آن تاکید دارند اما گویی مردم استفاده از سبوس که موجب سیاهی در رنگ نان می شود را مناسب نمی دانند و سفیدی رنگ نان را دلیلی بر کیفیت خوب آن می دانند.

علی اصغر اصغری رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه گلستان با بیان اینکه در استان گلستان حدود 300 نانوایی دولتی و 350 تا 400 نانوایی آزاد پز داریم، اظهار کرد: 90 درصد مردم استان نان بربری یا نان قلاج مصرف می کنند.

وی افزود: ما در استان گلستان سالیانه حدود 13 هزار تن آرد دولتی به نانوایی ها توزیع می کنیم و سعی داریم که زمینه دسترسی مردم به نان دولتی فراهم شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان تصریح کرد: استقبال مردم در استان گلستان از نان بربری زیاد است و توجه به کیفیت این نوع نان در دستور کار دستگاه های دولتی گندم و آرد استان قرار دارد.

اصغری بیان کرد: کیفیت نان گلستان بنا بر اظهار مسافرانی که از استان تردد می کنند و از این محصول استفاده کردند، نسبت به استان های خودشان و برخی از استانهای دیگر بهتر است.

وی دلیل کیفیت مناسب نان در استان را تخصص و مهارت نانوایی های استان، کیفیت آردی که در اختیار نانوایان قرار می گیرد . همچنین نظارتی که از سمت دستگاه های کنترل کننده کیفیت صورت می گیرد، دانست.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به سیاست آزادسازی آرد از سوی دولت، گفت: واحدهای نانوایی های دولتی به انتخاب خود می توانند، نانوایی را تبدیل به یک نانوایی آزاد پز کنند و وقتی که یک نانوایی دولتی تبدیل به نانوایی آزاد پز می شود، می تواند قیمت محصولش را هم خودش انتخاب کند.

اصغری ادامه داد: بنابراین فراهم کردن فرصت های تولید برای نانوایی های آزاد پز یکی از سیاست هایی است که در دستور کار کارگروه آرد و نان بوده و مورد حمایت نیز قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در استان گلستان بین 350 تا 400 واحد نانوایی آزاد پز داریم که نقش به سزایی در کاهش وابستگی این واحدها به آرد دولتی داشته و صرفه جویی خوبی نیز در میزان مصرف یارانه مرتبط با آرد داشته است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در ادامه با اشاره به موضوع ضرورت بهینه سازی نرخ نان دولتی، اظهار کرد:  با وجود اینکه هزینه های سوخت و استهلاک اضافه شده اما نرخ نان این واحدها تغییری نکرده است. تنها چیزی که ثابت بوده قیمت آرد است.  یک بنگاه اقتصادی اگر خودش را به روز نکند با ضرر مواجه می شود و این ضرر هم در کمیت و هم در کیفیت محصولی که تولید می کند، اثر دارد.

اصغری عنوان کرد: ما با همکاری اتحادیه های خبازان و دانشگاه علوم پزشکی بر نانوایی ها نظارت می کنیم ولی در مجموع آمار ها نشان می دهد که بیشترین تخلفات در بحث کم فروشی بوده که یکی از علل می تواند به روز نبودن قیمت نان و سوء استفاده برخی از مدیران این واحدها باشد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه دریافت شکایت های مردم شماره تماس 124 است و این یک سامانه معرفی شده در سطح ملی است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: این سازمان با همکاری اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی استان بر بحث تولید آرد نیز نظارت دارد. نظارت ما بر آرد از طریق نمونه برداری ها در دانشگاه علوم پزشکی و شرکت آرد غله صورت می گیرد.

اصغری با بیان اینکه با کارخانجاتی که آرد را با کیفیت پایین تر از حد معمول تولید کنند، برخورد می شو، گفت: سعی کردیم از طریق واگذاری سهمیه های گندم به کارخانجات خوب این واحد ها حمایت شوند که آرد خوب تولید کنند.

وی با اشاره به چگونگی تعیین سهمیه نانوایی ها، تصریح کرد: سهمیه نانوایی ها براساس شرایط موجود از طرف فرمانداری ها تعیین می شود.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: نانوایی های آزاد هم در مورد اینکه آردشان را از کدام کارخانه تهیه کنند، آزادند و می توانند در یک فضای رقابتی از هر کارخانه ای که استاندارد است، آرد را انتخاب کنند.

اصغری با بیان اینکه باید فرهنگ خرید نان اصلاح شود، تصریح کرد: در گذشته ماهیانه حدود 16 هزار تن آرد دولتی برای تامین نان مردم در اختیار نانوایی ها قرار می گرفت اما در شرایط فعلی ماهانه 13 هزار تن  آرد را در اختیار نانوایی ها قرار می دهیم.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که مردم نان نمی خورند، بلکه به منزله این است که تخصیص آرد به منظور تولید نان دولتی کم شده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در ادامه با اشاره به اینکه سبوس به دو دلیل در نان استفاده می شود، اظهار کرد: در نانوایی ها از طرف دولت سبوسی به عنوان سبوس زیر چانه عرضه می شود، یعنی برای اینکه خمیر به فر نچسبد مقداری سبوس گندم پهن می کنند تا حائلی بین خمیر و فلزی که روی فر قرار دارد، شود.

اصغری ادامه داد: سبوسی دیگر نیز به عنوان سبوس بهداشتی که با آرد مخلوط می کنند در اختیار نانوایی ها ی آزاد پز  قرار می گیرد. این نانوایی ها مجازند تنها از سبوسی استفاده کنند که دارای کد بهداشتی است. سبوس برای این استفاده می شود که نان نسوزد و الان به جای سبوس روغن استفاده می کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده جوش شیرین در نان به طور کلی ممنوع است، گفت: جوش شیرین را به خاطر به اصطلاح ورآمدن نان استفاده می کنند ولی در گذشته از مایع خمیر برای ور آمدن نان استفاده می شد. نانوایی ها برای سرعت بخشیدن به عمل تخمیر نان از جوش شیرین استفاده می کنند. این کار  اثرات مضری در سلامت انسان دارد.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اظهار کرد: نانوایی هایی که از جوش شیرین استفاده کند، توسط مراکز بهداشت به مراجع ذی صلاح جهت برخورد قانونی معرفی می شوند.

اصغری با بیان اینکه نان دارای یک سری مشخصات ظاهری و باطنی است، افزود: مشخصات ظاهری یعنی نان سوخته و خمیر نباشد و مشخصات باطنی از طریق آزمایشات مشخص می شود.کیفیت نان یک موضوع توصیفی است و در کل مرجعش دانشگاه علوم پزشکی است.

وی از مردم خواست نان را به اندازه نیازشان بخرند و از استفاده نان فریزری بپرهیزند و اجازه دهند ابتدا نان خنک شود و بعد در سفره های پارچه ای جابه جا کنند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در پایان با بیان اینکه سفیدی بیش از حد نان، دلیلی بر کیفیت آن نیست، گفت: بهتر است از نان هایی استفاده شود که از سبوس بیشتری برخوردارند.

حسن صفری بازرس اتحادیه خبازان و شرکت تعاونی خبازان استان گلستان هم در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا-منطقه گلستان، اظهار کرد: سبوس نان از  کارخانجات تهیه می شود و سبوس گیری آرد استان گلستان نسبت به استان های دیگر بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تهیه سبوس ربطی به تعاونی ندارد و توسط کارخانه ها تهیه می شود، گفت: سبوس گیری استان گلستان ۱۸ درصد است اما سبوس گیری استان های دیگر ۱۳ درصد است.

بازرس اتحادیه خبازان و شرکت تعاونی خبازان گلستان خاطرنشان کرد: میل مردم استان گلستان بیشتر به خرید نان سفید است و اگر طرح یکسان سازی اجرا شود، برای سلامت مردم مفید است. طرح یکسان سازی تاکنون در استان گلستان اجرا نشده و اگر هم اتفاق بیفتد باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود.

صفری بیان کرد: مردم استقبال خوبی از نانوایی های آزاد پز بدلیل سفیدی نانشان می کنند، درحالی که نمی دانند، آرد سفیدی که استفاده می کند سم است.

وی تصریح کرد: در گذشته نانوایی های  بربری از جوش شیرین استفاده می کردند ولی امروزه نانوایی های قلاچ که نان مورد استفاده مردم است به هیچ عنوان از جوش شیرین استفاده نمی کنند.

صفری با بیان اینکه مصرف جوش شیرین درحال حاضر در نانوایی های لواش کم شده است، افزود: نانوایی های لواش امروزه تسهیلات دریافت نمی کنند و ابزار پخت و پزشان بیشتر سبک قدیم است.

بازرس اتحادیه خبازان و شرکت تعاونی خبازان گلستان اظهار کرد: نان لواش بدون جوش شیرین هم پخته می شود به شرط اینکه دولت تسهیلات با سود کم در اختیار نانوایان قرار دهد.

وی به موضوع افزایش کیفیت نان اشاره کرد و گفت: بدلیل اینکه آرد کارخانجات از طرف فرمانداری ها تعیین می شود و دولت هم برای آردها یارانه تعیین می کند، ما نمی توانیم کاری انجام دهیم.

صفری تصریح کرد: درصورتی می توانیم کیفیت آرد را بالا ببریم که دست نانوا در خرید آرد، آزاد باشد و کارخانه اش را خودش انتخاب کند . ولی وقتی که سهمیه های کارخانجات دست فرمانداری و یا سازمان صنعت و معدن باشد، ما نمی توانیم به تنهایی برای کیفیت نان اقدام کنیم.

گزارش از زینب دینکو خبرنگار ایسنا استان گلستان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۲۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود

جانشین سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور گفت: بر اساس دستورالعمل‌های پدافند غیرعامل، باید ۳۰ درصد نانوایی‌های سطح استان سمنان دوگانه‌سوز شود و برای شهرهای بزرگ، نانوایی سایر پیش‌بینی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سمنان، سردار محسن ساسانی امروز_ سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست مشترک با استاندار سمنان اظهار کرد: با قاطعیت عرض می کنم که امروز هیچ عملیات نظامی قادر نیست در تمام کشور ما در یک لحظه سامانه سوخت‌رسانی ما را قطع کند، اما بحث حملات رایانه‌ای از مواردی است که باید از لحاظ پدافند غیرعامل بیش از پیش مورد توجه باشد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل های پدافند غیرعامل، باید ۳۰ درصد نانوایی های سطح استان سمنان دوگانه‌سوز شود و برای شهرهای بزرگ، نانوایی سایر پیش‌بینی شود.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه پیش‌بینی و پیشگیری، دو اصل بسیار مهم در حوزه پدافند غیرعامل است، خاطرنشان کرد: طراحی، سازماندهی، تجهیز، آموزش، تمرین و رزمایش ارکان اصلی دستیابی به آمادگی در حوزه پدافند غیرعامل است.

ساسانی تصریح کرد: فرمانده مقابله با شرایط اضطراری و بحران و فرماندهی عملیات در سطح استان، استاندار هر استان است.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های اصلی ما در بحث پدافند غیرعامل، توجیه و توضیح متقابل در خصوص سیاست‌ها و سازوکار اجرایی پدافند غیرعامل است که این مهم برای آمادگی بیشتر در تمام سطح کشور، در دستور کار ما قرار دارد.

کد خبر 749299

دیگر خبرها

  • بهره برداری از یکصد واحد صنعتی و تولیدی در گلستان تا پایان سال
  • مشکلات ۴ واحد تولیدی گلستان بررسی شد + فیلم
  • مشکلات ۴ واحد تولیدی گلستان بررسی شد
  • (ویدیو) نانی که در ترکیه می خرید، به این شکل در نانوایی تهیه می شود
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند
  • نانوایی متخلف در یزد شناسایی شد
  • جلسه کارگروه آرد و نان شهرستان مهریز
  • پلمب یک واحد نانوایی در شهر آبگرم
  • حضور صد‌ها شرکت تولیدی و دانش بنیان در همایش ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود