Web Analytics Made Easy - Statcounter

بزرگترین بازارچه زیتون کشور در کمین واردات بی رویه زیتون قرار گرفته و از طرفی آفت مگس زیتون را از سالیان قبل وارد قطب زیتون کشور کرده و درختان زیتون رودبار را تا مرز نابودی برده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زیتون خبر، شهرستان رودبار با نام مبارک و قدسی «زیتون» مزین شده است و این میوه بهشتی ابهت خاصی به این شهرستان کهن بخشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم سرمایه گذاری و استفاده بهینه از پتانسیل ها و توانمندی های شهرستان رودبار، سبب شده تا میوه زیتون بعنوان محصولی استراتژیک و تعیین کننده در زندگی مردم این سامان داشته باشد تا جایی که بازار زیتون رودبار چرخه صنعت بسیاری از تولیدات استان و کشور نظیر؛ انواع ترشیجات، کلوچه جات و صنایع دستی را نیز به حرکت در آورده است و به جرات می توان گفت؛ بخش از اعظمی از تولیدات مزبور در این بازار فروخته می شود. قرار گرفتن رودبار در محور مواصلاتی تهران- رشت از یک سو و اهمیت غذایی میوه زیتون از سوی دیگر، سبب شده تا مسافران به محض رسیدن به رودبار پایشان را روی پدال ترمز بگذارند.

اما بزرگترین بازارچه زیتون کشور با فراز و فرودهایی روبروست که مهمترین آن واردات بی رویه زیتون که محصول با کیفیت زیتون را تحت شعاع قرار داده و از طرفی آفت مگس زیتون را از سالیان قبل وارد قطب زیتون کشور کرده و درختان زیتون رودبار را تا مرز نابودی برده است.

محمدی یکی از باغداران و فروشندگان زیتون، به خبرنگار زیتون خبر می گوید: رودبار از گذشته مرکز تهیه و تولید زیتون بوده و هست اما آفت مگس زیتون و عرضه محصولات غیر بومی و گاها خارجی مشکلاتی برای باغداران و زیتون فروشان ایجاد می کند.

وی آفت مگس زیتون را زلزله ای دیگر برای رودبار دانست و گفت: آفت مگس زیتون حاصل واردات زیتون به کشور و به شهرستان رودبار است.

این باغدار زیتون ادامه داد: تا قبل از واردات زیتون درختان زیتون از این آفت در امان بودند اما واردات زیتون باعث ورود این آفت به رودبار شد که رشد آن زیتون این شهرستان را تا مرز نابودی پیش برد.

وی، بیان داشت: بخش اعظمی از زیتون شهرستان و کشور از باغات زیتون رودبار تولید و عرضه می شود با این وجود واردات محصول بی کیفیت خارجی ضرورت ندارد.

یکی دیگر از باغداران زیتون نیز به خبرنگار ما گفت: رسیدگی و حمایت مسئولین امر از زیتون و زیتون کار چشمگیر نیست، بسیاری از باغات زیتون رودبار نیاز به اصلاح دارند اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رضایی ابراز داشت: زیتون را در کشور به نام رودبار می شناسند این مساله هم خوب است و هم با آسیب هایی همراه است. ایجاد بازارچه زیتون کشور در رودبار و همچنین ایجاد اشتغال و… از مزیت های آن است.

وی با بیان این مطلب افزود: عرصه محصولات سایر شهرستانها و استانها و گاها خارجی در بازار زیتون رودبار با قیمت پایین از آسیب ها می باشد.

این باغدار زیتون ادامه داد: مشتری وقتی برای خرید زیتون مراجعه می کند نگاه به ارزانی قیمت زیتون می کند و بعضا کاری به کیفیت زیتون ندارد در حالی که محصول بومی زیتون رودبار دارای بهترین کیفیت و طمع می باشد.

یکی از بازاریان زیتون که خود را معرفی نمی کند می گوید: در سالهای اخیر واردات روغن زیتون به عنوان یکی از آسیب های جدی به شمار می آید و بازار زیتون رودبار را تهدید می کند.

وی ادامه داد: برخی از بازاریان بومی نیز روغن بی کیفیت خارجی را خریداری و در انبار ذخیره می کنند و بعضا به نام زیتون رودبار می فروشند که نهادهای نظارتی و مسئولین امر باید در این باره چاره ای بیاندیشند.

این بازاری، با بیان اینکه زیتون هم از واردات خارجی در امان نمانده است، گفت: مسئولین استان و شهرستان باید چاره ای برای واردات زیتون و روغن زیتون وارداتی داشته باشند و نگذارند در بازار زیتون رودبار محصولات وارداتی به فروش برسد.

بزرگترین بازارچه زیتون کشور در حالی در تهدید عرضه محصولات وارداتی قرار گرفته است که هیچ مسئولی به فکر باغداران زیتون نیست. وزیر جهاد کشاورزی نیز که هفته گذشته میهمان استان گیلان بود کاش سفری به شهرستان رودبار انجام می داد و مشکلات زیتونکاران را می شنید.

انتهای پیام

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۲۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان

خوزستان- مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان گفت: به منظور دسترسی آسان مردم به آبزیان، این بازارچه به زو دی در این شهرستان افتتاح می‌شود. مرتضی سوری با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون گفت: طی فراخوان عمومی برای طرح ۱۰۰ تنی و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در سد مارون، سرمایه‌گذار جذب شده و در حال حاضر، فرایند انعقاد قرارداد طی می‌شود و در مزایده بعدی سرمایه گذار برای طرح ۴۰۰ تنی مشخص خواهد شد.
مدیرکل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با مهر خواستار تسهیل قوانین و حمایت از بهره‌برداران آبزی شد و بیان کرد: شهرستان بهبهان با بهره‌مندی از سه رودخانه دائمی پرآب مارون، خیرآباد و زهره، با تخصیص نیافتن آب به طرح‌های آبزی‌پروری مواجه است.
مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی بازارچه عرضه آبزیان در شهرستان بهبهان خبر داد و تصریح کرد: به منظور دسترسی آسان مردم به آبزیان، ترویج فرهنگ مصرف و فروش مستقیم و بدون واسطه این محصول، بازارچه عرضه آبزیان به‌زودی در این شهرستان به بهره‌برداری می‌رسد.

برچسب ها : منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • قدرتنمایی بزرگترین عضو خانواده تیگو در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ /عکس
  • ویدیو/ شاهکار پارسی در اومااویا؛ از بزرگترین پروژه خارجی ایران چه می‌دانیم؟
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • ایجاد بازارچه عرضه آبزیان در بهبهان
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • بخشی از حق‌آبه ایران از «هیرمند» پرداخت شد/ در سفرهای خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد/ دولت همچنان خواهان افزایش تعطیلات آخر هفته است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است