Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان،  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در آئین افتتاح نخستین مرکز استانی مانیتورینگ آثار و بناهای تاریخی کشور در زنجان با بیان اینکه مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و موزه های استان اولین مرکز استانی مانیتورینگ در کشور است، گفت:

یحیی رحمتی افزود: امروزه یکی از راههای حفاظت از آثار تاریخی استفاده از ابزار الکترونیکی است که مانیتورینگ یکی از این ابزارها است که علاوه بر شفافیت در نحوه رسیدگی و مراقبت فیزیکی آثار را نیز بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: در استان زنجان ۱۷۰۰ اثر تاریخی شناخته شده، آثاری از دوره های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی و متاخر وجود دارد از سوی دیگر ۷۴۶ اثر ثبت شده و یک اثر ثبت شده جهانی از بین ۲۰ اثر ثبت شده جهانی در بین آثار تاریخی استان زنجان است که نشان دهنده عمق تاریخی استان بوده و این امر رسالت مسئولان را  سنگین تر میکند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: نیروی انتظامی همکاری گسترده و موثری در محافظت از آثار تاریخی استان دارد که نمونه آن را می توان دستگیری هفت حفار غیر مجاز دانست. لذا اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان از همه ظرفیت ها همچون نیروهای امنیتی، تشکل های مردم نهاد در راستای حفاظت از این آثار استفاده خواهد کرد.

یحیی رحمتی با اشاره به تشکیل سازمانهای مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد: انجمن استانی تشکیل شده و به زودی شاهد تشکیل انجمن های شهرستانی نیز خواهیم بود که میراث فرهنگی استان را در انجام فعالیتهای خود یاری خواهند داد.

وی اظهار داشت: امروز علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی استان، مرکز آموزش میراث فرهنگی در مکانی با معماری منحصر به فرد افتتاح می شود. مکان این مرکز دارای معماری باشکوه و در مجموعه اولین کشتارگاه زنجان بوده که معماری منحصر به فرد آن تلطیف کننده خشونت موجود در فضاست. این کشتارگاه در دوره پهلوی اول و قاجاریه ساخته شده و در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این مرکز شاهد ارتقا سطح آموزش و معیشت فعالان عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود ادامه داد: برای افتتاح و تجهیز این دو مجموعه هزینه خاصی صرف نشده و از تجهیزات موجود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده شده است که می توان آن را نوعی هم افزایی در استفاده از توان موجود دانست. 

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و مرکز آموزش امروز اتاق نمک چهرآباد نیز در مجموعه کشتارگاه زنجان به بهره برداری می رسد. این اتاق در راستای تجربیات و پژوهش های علمی اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی در راستای تاثیر مثبت این اتاق بر بهبود مشکلات تنفسی ایجاد شده است. 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!

بوی تعفنی که از زنجانرود و به ویژه اطراف پل میربهاالدین متصاعد می‌شود، نه تنها هر بازدید کننده و گردشگر بلکه کسانی که در اطراف این بنا به کار روزمره مشغولند را نیز فراری می‌دهد، این را علی راننده‌ای که در اول جاده بیجار برای روستا‌های اطراف این مسیر مسافرکشی می‌کند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: دلمان می‌گیرد برای اینکه بنای به این زیبایی رها شده تا از بین برود!
 

سه پل (میربهاءالدین و سید محمد و سردار) در ورودی شهر زنجان قرار گرفته است، پل‌هایی که روزگاری معبر اصلی عبور و مرور مردم و وسایط نقلیه بودند، اما این روز‌ها به ساخت مسیر‌های جایگزین برای عبور و مرور و حفظ این آثا، این پل‌ها و محوطه آنها بازنشسته شده‌اند و مکانی برای تفریح بازدید و مردم تبدیل شده‌اند، اما این روز‌ها اطراف این پل‌ها به زباله‌دانی تبدیل شده است!

وضعیت نابسامان پل‌های زنجان پای دادستان را هم به ماجرا کشاند وقتی دید هیچ کس عین خیالش هم نیست که این آثار تاریخی کم کم زیر زباله‌ها در حال دفن شدن هستند، بهروز عباسی، در بازیدی که از این پل‌ها داشت ضرب‌الاجل تعیین کرد تا وضعیت این بنا‌های تاریخی که بخشی از هویت این شهر هستند، به سرعت ساماندهی و پاکسازی شود.

دادستان فروردین‌ماه در چند نوبت از پل‌های تاریخی زنجان (میربهاءالدین و سید محمد و سردار) البته مسؤولان بازدید و از متولیان این اثر تاریخی خواست به فوریت برای ساماندهی این پل‌ها اقدام کنند.

پس از آن به دستور استاندار، که در بازدید ۲۹ فروردین از این بنای تاریخی حضور داشت، لایروبی زنجانرود و ساماندهی وضعیت پل میربهاءالدین و دو پل تاریخی دیگر آغاز شد، اقدامی که امیدواریم پس از فروکش حساسیت دادستان و رسانه‌ها به فراموشی سپرده نشود.

شهریور سال ۱۳۹۰ بود که مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی زنجان که بعد‌ها مدیر کل همین اداره هم شد، خبر از اتمام نورپردازی این بنا با لامپ‌های نوین «ال‌ای دی» با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال خبر داد، اما این روز‌ها نورپردازی که هیچ وضعیت پل به گونه‌ای پیش رفته است که مسؤولان برای اینکه چهره زشت پل دیده نشود، چراغ‌های اطراف را خاموش می‌کنند تا پل اصلا دیده نشود.

مردم و علاقمندان به آثار تاریخی اعتقاد دارند؛ شاید اگر این آثار تاریخی که نگهداری آنها هزینه‌بر است، درآمدی داشتند وضعیت این طور نبود و هر دستگاهی برای تملک و تصاحب آن سر و دست می‌شکست.

پل میر بهاء‌الدین را در زمان ناصرالدین شاه قاجار، حاج‌میرزا بهاء‌الدین زنجانی که از تجار بنام ناحیه خمسه زنجان در سال ۱۳۱۲ هجری قمری و با آجر بر روی رودخانه زنجان‌رود و در مسیر ارتباطی زنجان به کردستان ساخت. 

پل حاج میربهاء‌الدین به طول ۱۰۶ متر و ارتفاع ۱۰.۹ متر احداث شد و در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ به شماره ۱۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟