Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار ایلنا، دست‌کم یک دهه از خبرساز شدن کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌گذرد. واردات بی‌رویه شکر در سالهای میانی دهه هشتاد اولین بار باعث شد صدای اعتراض این کارگران در سراسر کشور بپیچد. آن‌زمان مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه یک بنگاه دولتی بود با نزدیک به هفت‌هزار کارگر که زیر نظر وزارت جهاد کشوری اداره می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از این اعتراض صنفی که چند روز طول کشید، دولت وقت مسئولیت هفت‌تپه را به وزارت صنایع و معادن وقت واگذار کرد.

از آن زمان تاکنون گرفتاری‌های کارگران نیشکر هفت تپه به پای ثابت اخبار کارگری تبدیل شده‌است. اخباری مانند نپرداختن مزد و دردسر واریز نشدن حق بیمه و سرگردانی برای بازنشستگی... انتشار این اخبار، همیشه با تجمعِ گروهی کارگران معترض پیوند خورده است. در بهمن ماه 94 نیز که پای بخش خصوصی به نیشکر هفت تپه باز شد، بازهم گره‌ای از مشکلات کارگران باز نشد.

اکنون بعد از گذشت نزدیک به دو سال، سرنوشت این کارگران تعریف چندانی ندارد؛ درست شبیه وضعیت دیگر کارگرانی که پیش از این، اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی را تجربه کرده‌‌‌اند. نتیجه اینکه بیش از چهار هزار کارگر مجتمع کشت‌ و صنعت هفت‌تپه تقریبا سراسر هفته‌ گذشته را در اعتصاب سپری کردند. اعتصابی که این بار نیز دلیلش پرداخت نشدن مزد و حق بیمه، شرایط نامناسب قراردادهای کار برای کارگران شاغل و گرفتاری‌های  متعدد کارگران بازنشسته بود اما در نهایت، اعتراضات با به نتیجه رسیدن مذاکرات میان کارفرما و نمایندگان مورد اعتماد کارگران، در بامداد پنجشنبه گذشته خاتمه یافت.

آنچه کارگران به دست آورند

«مامور اداره کار دو روز قبل به هفته تپه آمد تا قراردادِ کارگران را بررسی کند؛ در همین دو روز ایرادِ خیلی از قراردادها مشخص شد که باید اصلاح بشه» این حرف را یکی از کارگران شاغل در مجتمع کشت‌ و صنعت نیشکر هفت‌تپه به خبرنگار ایلنا می‌گوید.

بازبینی قراردادهای کاری کارگران، تغییر بخشی از مدیران مجتمع و تضمینِ پرداختِ مطالبات مزدی و بیمه‌ای تمامی کارگران شاغل و بازنشسته، محورهای اصلی توافقی شفاهی‌ است که شش روز قبل در حضور مسئولان فرمانداری میان کارفرمای مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه با نمایندگان مورد اعتماد کارگران بدست آمد؛ نمایندگانی که به دلیل اعتباری که در نزد کارگران هفت‌تپه دارند، کارفرما حاضر شد برای حل مشکلات پیش آمده از آن‌ها کمک بگیرد.

همان کارگر نیشکر می‌گوید: «شورای اسلامی کار در زمان خود، عملکرد خوبی نداشت؛ برای همین، در بین کارگران هفت‌تپه نظر خوبی نسبت به این تشکل‌ها وجود ندارد؛ ما کارگران هفت تپه، همکارانی که سالهاست آن‌ها را می‌شناسیم به نمایندگی انتخاب کرده‌ایم؛ البته می‌دانیم که کارفرما  از بیرون مجموعه تحت فشار است که مبادا سندیکایی‌ها پابگیرند؛ برای همین به صورت حقیقی و نه حقوقی با نمایندگان منتخب یا همان اعضای سندیکا طرف شده‌ تا مشکل حل شود؛ در مقابل آن‌ها هم برای وصول مطالبات کارگران حاضر به کمک هستند».

در پی این توافقات، از آخر هفته گذشته، بیش از چهار هزار کارگر شاغل در هفت‌تپه به کار سابق خود بازگشته‌ و اکنون شش روزی می‌شود که نظاره‌گر تحقق تدریجی خواسته‌هایشان هستند.

«تا امروز مطالبات برج شش کارگران در دو نوبت پرداخت شد، قراره  از هفته بعد برای دستمزد برج هفت اقدام بشه؛ این رو هم از کارفرما شنیدیم تا زمانی که طلب کارگران تسویه نشه حتی یک گرم شکر هم با خودش نمی‌بره بیرون. قائم مقام قبلی مدیریت هم که به عملکردش اعتراض داشتیم دیگر اینجا نیست و امیدواریم که بعدا از رفتنش پیشمان نشیم؛ با این حال نمی‌توانیم بگیم که این وضعیت مطلوبمان است، در این مدت آنقدر سختی کشیدیم؛ بنابراین تا همه مطالباتمان را نگیریم، نمی‌توانیم راضی باشیم».

در همین راستاست که از روز یکشنبه با آمدن مامور اداره کار به مجتمع هفت‌تپه، مقدمات بازبینی قراردادهای کارگران روزمزد و پیمانکاری آغاز و تا دیروز ادامه می‌یابد؛ این کارگران که جمعیتشان تا ۳۴۰۰ نفر می‌رسد، سالهاست که در قسمت‌های مختلفی کشاورزی، صنعتی، نگهبانی و خدمات مشغولند و تازه دیروز به آن‌ها گفته شد که در تمام این مدت قرارداد‌هایشان ایراد داشته‌است. ایرادی که نتیجه اول و آخرش چیزی جز نامعلوم بودن وضع درآمدی کارگران روزمزد و پیمانکاری نبوده است.

کارگران روزمزدی و پیمانکاری این مجموعه اکثریت جمعیت چهار هزار نفری آن هستند؛ گروهی که به هیچ عنوان در مناسبات کاری هفت‌تپه به شرایط شغلی آن‌ها توجه نشده‌است. 

یک کارگر روزمزد می‌گوید: «روزمزد و پیمانکاری هیچ‌چیزش مشخص نیست، پرداخت مزایا با کارفرماست و هرطور که بخواهد در مورد مزایایی مثل حق شیفت، هزینه ایاب و ذهاب، عائله مندی، بدی آب و هوا، اضافه کاری و حتی حق بیمه حساب و کتاب می‌کنه، برایش من وشما هیچ فرقی نداریم»

آن‌طور که کارگران هفت‌تپه می‌گویند در دو روزی که از آمدن مامور اداره کار  گذشته‌، بازبینی پرونده‌های استخدامی آن‌ها آغاز شده‌است؛ اقدامی که تا این لحظه کمترین نتیجه‌اش، تشخیص معیوب بودن قراردادهای کارگران پیمانکاری و روزمزد مجتمع نیشکر هفت‌تپه بوده اما نمی‌تواند همه انتظاراتشان را برآورده کند: «خُب، تشخیص اداره کار، اتفاق بدی نیست؛ اما در وضع موجود، قانع‌مان نمی‌کند؛ حتی اگر این قرارداد‌ها اصلاح شوند، چه کسی می‌خواهد پاسخگوی سالهای گذشته باشد؟ زمانی می‌توانیم بگوییم خوشحالیم که کارفرما مطالبات همه شاغلان و بازنشسته‌ها را برآورده کرده باشد؛ همین و تمام.....».

گزارش: پانید فاضلیان

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۲۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران

حسن ماری اوریاد در جمع خبرنگاران با تبریک فرارسیدن روز معلم و تکریم هفته کارگر بیان داشت: رهبر معظم انقلاب بر پاسداشت حقوق کارگران و توجه به معیشت این اقشار شریف و سختکوش تاکید ویژه دارند و خدمت به جامعه کارگری را سعادتی بزرگ بر می‌شماریم.

او با بیان اینکه انقلاب اسلامی مدیون مجاهدت و ایثارگری کارگران است، بیان داشت: ماموریت اصلی تامین اجتماعی در حوزه درمان بر مبنای افزایش رضایتمندی، حفظ ایمنی بیمار و تکریم بیمه شدگان استوار است.

اوریاد با ارائه گزارشی از خدمات مدیریت درمان تامین اجتماعی استان فارس اظهار داشت: در دو بخش خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم در راستای ارتقا سلامت جامعه و به ویژه رضایتمندی کارگران تلاش می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول، خدمات درمان مستقیم در مراکز ملکی وابسته به سازمان تامین اجتماعی متشکل از یک بیمارستان و ۲۳ مرکز درمانگاهی سرپایی مشتمل بر هفت پلی کلینیک، پنج درمانگاه تخصصی و یازده درمانگاه عمومی است.

او از گسترش مراکز درمانی طی چند سال اخیر خبر داد و افزود: راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی در شهرستان فیروزآباد در بهمن ماه سال قبل یکی دیگر از پروژه‌های درمانی برای تسهیل دسترسی بیمه شدگان محترم سازمان به خدمات درمانی سرپایی رایگان بوده است.

به گفته اوریاد، درمانگاه‌های زرقان و خرمبید هم در سال جاری در راستای ارتقای سلامت به بهره برداری خواهند رسید و استان پهناور فارس با توجه به گستردگی زیرساخت‌های درمانی تامین اجتماعی رتبه سوم تا چهارم کشور را در اختیار دارد.

سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس خاطرنشان کرد: در زمینه درمان مستقیم، بیمارستان شهید آیت الله دکتر بهشتی دارای بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی است که به صورت شبانه روزی و کاملا رایگان به خانواده بزرگ تامین اجتماعی خدمات ارائه می‌دهد.

اوریاد ابراز داشت: در بیمارستان شهید آیت الله دکتر بهشتی اعمال پیشرفته جراحی در زمینه‌های قلب، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی، چشم، زنان و زایمان، ارتوپدی، مغز و اعصاب، اورلوژِی، لاپاراسکوپی و جراحی عمومی به صورت شبانه روزی کاملا رایگان انجام می‌شود.

او با اشاره به موفقیت‌های چشمگیر این مرکز درمانی گفت: در سال گذشته، بیمارستان شهید آیت الله دکتر بهشتی عنوان چهارمین مرکز ارایه خدمات فوق تخصصی قلب در کشور را به خود اختصاص داد.

اوریاد افزود: در مراکز درمانی تامین اجتماعی استان فارس به ویژه در بیمارستان شهید آیت الله دکتر بهشتی میزبان تعداد زیادی از بیماران و بیمه شدگان محترم تامین اجتماعی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بسیاری دیگر از استان‌های کشور هستیم.

به گفته سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس، در سال گذشته بیمارستان شهید آیت الله دکتر بهشتی ۲۱ هزار و ۵۴۹ بیمار را در بخش‌های بستری پذیرش کرده و نزدیک به دو میلیون ویزیت سرپایی در کل استان صورت گرفته است.

او خاطرنشان کرد: نزدیک به یک میلیون و پانصد هزار نسخه دارویی در بخش سرپایی درمانگاهی و بیمارستانی به بیماران ارائه شده است.

اوریاد در همین رابطه افزود: طی همین مدت، در بخش آزمایشگاهی بیش از ۴۴۶ هزار مورد خدمات ارائه شده و نزدیک به ۱۰۹ هزار نفر از خدمات رادیوگرافی، ۴۰ هزار مورد خدمات سونوگرافی، ۲۵ هزار مورد فیزیوتراپی، ۱۳ هزار مورد خدمات دیالیز، ۲۳ هزار مورد ام آر آی، ۱۱ هزار خدمات اکوکاردیوگرافی، ۳۸۰۰ مورد اندوسکوپی به صورت رایگان در مراکز درمانی تامین اجتماعی به بیمه شدگان ارائه شده است.

او تعداد کل مراجعات پاراکلینیک استان در بخش بیمارستانی و درمانگاهی را بیش از ۲ میلیون و ششصد هزار نفر عنوان کرد.

اوریاد افزود: بیمارستان شهید دکتر بهشتی با ۸ اتاق عمل فعال و ۲۲۶ تخت فعال در حال ارائه خدمات به خانواده بزرگ تامین اجتماعی و عموم جامعه است.

او در بخش دیگری از سخنانش از تجهیز بیمارستان شهید دکتر بهشتی به یک دستگاه میکروسکوپ پیشرفته چشمی با اعتبار ۲۸ میلیارد ریال و یک دستگاه سنگ شکن درون اندامی با اعتبار ۳۷ میلیارد ریال خبر داد.

سرپرست معاونت پشتیبانی و توسعه مدیریت درمان تامین اجتماعی فارس از نوسازی تجهیزات پزشکی مراکز درمانگاهی و بیمارستانی طی یک سال اخیر خبر داد و افزود: در سال ۱۴۰۲ اعتباری معادل سیصد میلیارد ریال برای تجهیز مراکز درمانی تامین اجتماعی استان فارس اختصاص یافته است.

اوریاد اضافه کرد: در بخش درمان غیرمستقیم، معاونت خرید راهبردی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان فارس با طیف گسترده‌ای از مراکز درمانی بخش دولتی، خصوصی، خیریه و نیرو‌های مسلح مشتمل بر مراکز بیمارستانی، داروخانه، ازمایشگاه، مراکز تصویر برداری، فیزیوتراپی و سایر مراکز پاراکلینیکی طرف قرار داد می‌باشد.

این مقام مسئول افزود: در بخش عملکرد معاونت خرید راهبردی بررسی و رسیدگی بالغ بر ۳۷ هزار پرونده بستری و ۲۰۰ هزار پرونده سرپایی بیمه شدگان سازمان به صورت ماهیانه توسط همکاران متخصص و فنی این حوزه صورت می‌پذیرد.

او شمار مراکز طرف قرارداد در استان فارس را ۲۵۸۳ مرکز اعلام کرد و بیان داشت: تعداد ۱۶۴۰ پزشک خانواده در قالب مطب، درمانگاه و شبکه‌های بهداشتی طرف قرارداد با مدیریت درمان تامین اجتماعی استان فارس به ارائه خدمت می‌پردازند.

او بیان داشت: معاونت خرید راهبردی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان فارس بطور متوسط در هر ماه ۳۰۰ میلیارد تومان اسناد مالی دریافت می‌کند که پس از بررسی‌های لازم به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، طی فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری مبلغی معادل ۵۰۰ میلیارد تومان به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت شده است.

اوریاد در بخش دیگری از سخنانش از ترمیم نیروی انسانی در مجموعه تامین اجتماعی فارس خبر داد و افزود: در پایان فروردین ماه سال جاری آزمون استخدام تامین اجتماعی در استان فارس برگزار شد و ۶۱ نفر در حوزه درمان مستقیم و غیرمستقیم جذب می‌شوند.

او درپایان اظهار امیدواری کرد سطح کیفی و کمی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی در سال جاری ارتقا یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • سهام سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران واگذار نشده است
  • سهام مازاد سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران، واگذار نشده است
  • اعتراض صنفی کارگران کاغذسازی پارس خاتمه یافت و پیمانکار حذف شد
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • کارگران شهرداری رودبار به عدم تحقق مطالبات خود اعتراض دارند