Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین‌نیوز | 

روز گذشته سند ساخت خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان در سال 2018 توسط مقامات قرقیزستان و ازبکستان امضاء شد.

این خط آهن علاوه بر توسعه اقتصادی در منطقه به چین کمک می‌کند تا محصولات خود را با سهولت بیشتری به آسیای میانه، خاورمیانه و اروپای شرقی انتقال دهد.

«مرت مورسالیف» کارشناس مسائل اقتصادی قرقیزستان با اشاره به اینکه بازرگانان جنوب قرقیزستان به دلیل مشکلات حمل‌ونقلی با شمال کشور، علاقه‌مند به توسعه مبادلات تجاری با ازبک‌ها هستند، گفت: راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان دسترسی محصولات تولیدی چین و آسیای مرکزی به بندرهای بین‌المللی ایران و ترکیه را باز می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس گفت: راه‌آهن ازبکستان و قرقیزستان با استانداردهای شوروی با سایز 1520 میلی‌متر ساخته‌شده و در راه‌آهن ایران و چین استانداردهای اروپایی با سایز 1435 میلی‌متر به‌کاربرده شده است.

وی افزود: در مرزهای چین و قرقیزستان محصولات به واگن‌های دیگر بارگذاری می‌شوند و در مرزهای ترکمنستان و ایران بازهم این پروسه تکرار می‌گردد.

مورسالیف افزود: در مرحله اول این راه‌آهن به نفع طرف چین، پس‌ازآن به نفع ازبکستان و در آخر به نفع قرقیزستان است که باوجود زیرساخت‌های توسعه‌نیافته داخلی اجرای این‌گونه پروژه‌ها در چارچوب منافع «بیش کک» قرار ندارد.

«بختیار ارگشیف» کارشناس مسائل اقتصادی ازبکستان معتقد است که راه‌آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان مسیر مناسبی برای حمل‌ونقل خواهد بود.

وی دراین‌باره گفت: محصولات چینی که با استفاده از راه‌آهن از طریق قزاقستان، روسیه، اروپای شرقی به دیگر کشورها صادر می‌شوند به دلیل اختلاف سایز راه‌آهن واگن‌ها یا چرخ‌ها، چندین بار عوض می‌شوند اما همه طرف‌های این مسیر از این شرایط راضی هستند.

ارگشیف افزود: علاوه بر این عوض کردن واگن‌ها و چرخ‌ها اجباری نیست و در مرزهای چین و قزاقستان تنها کانتینرها را عوض می‌کنند و این پروسه 30 تا 40 دقیقه بیشتر زمان نمی‌خواهد.

این کارشناس اظهار کرد: در حال حاضر راه‌آهن قفقاز جنوبی «باکو-تفلیس-قارص» فعال است و تا پایان سال 2017 مسیرهای جدیدی باز می‌شود و همچنین ترکمنستان با اختصاص میلیاردها دلار به عملیات بازسازی بندر «ترکمن باشی» پرداخته است.

وی تصریح کرد: در سال 2016 ازبکستان ساخت‌وساز راه‌آهن «اندیجان»- «تاشکند» را تمام کرد و پس از بهره‌برداری از آن دسترسی به قفقاز جنوبی، ترکیه، اروپای جنوبی و آفریقای شمالی باز می‌شود.

این کارشناس ازبک عنوان کرد: راه‌آهن تنها برای انتقال محصولات نیست بلکه باعث توسعه شهرهای نزدیک نیز می‌شود.

وی افزود: نتایج فعالیت دولت ازبکستان نشان می‌دهد که چنین مکانیزم‌هایی انگیزه جدیدی برای توسعه صنعتی مناطق مختلف هست.

ارگشیف در پایان گفت: همچنین رشد قاچاق محصولات بی‌کیفیت چین هم یکی از تهدیدات جدی این پروژه برای صنعت ازبکستان است.

به نظر می‌رسد با توجه به همکاری ایران و هند در کریدور شمال-جنوب که باعث ارسال راحت‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر محصولات هندوستان به آسیای مرکزی و قفقاز می‌شود، چین درصدد راهی برای رقابت با این کریدور است تا بتواند از تصرف بازارهای این منطقه توسط هندوستان جلوگیری کند.

منبع: تین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۴۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان ،در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان از راه اندازی اولین پایانه صادراتی ویژه محصولات کشاورزی در مرز باشماق مریوان در سال جاری خبر داد .
علی نوری گفت : توجه به ایجاد کسب و کارهای بخش روستایی در شهرستان های مرزی و ایجاد مشوقات لازم برای رفع تعهد ارزی تولیدکنندگان در دستور کار معاونت اقتصادی استان قرار دارد.
وی به تکمیل زنجیره های ارزش دام و طیور و فولاد و آهن در استان اشاره کردو اظهار داشت :در تلاش برای تکمیل 2 زنجیره ارزش فرش و زنجیره تولید دام سبک در سالجاری هستیم
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران و قطر نیز در این اجلاسیه گفت:صادرات محصولات ایرانی در بازارهای خارجی نیازمند توانمندسازی بازاریابی تولیدکنندگان در بازارهای بین المللی است.
مشرفی با بیان اینکه قطری ها توانمندی ایران را در بسیاری از زمینه ها نمی دانند افزود: لازم است تولیدکنندگان با تیم های بازاریابی برای معرفی محصولات خود در بازار قطر حضور پیدا کنند .
اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیزبا اشاره به اینکه مشکل اصلی کشاورزان استان بیشتر از تولید، بازار فروش آن است گفت:ایجاد کارگروه رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی بسیار ضروری است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان +فیلم
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • صعود یوزهای ایرانی به نیمه‌نهایی با کم‌ترین دردسر / ازبکستان حریف احتمالی شاگردان شمسایی
  • توسعه زیرساخت‌ها در بنادر امری ضروری است
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان