Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان گفت: اسناد و کتاب ذهن و فکر گذشتگان و دیگران را از نسل‌های قبل و جدید منتقل می‌کنند و بهترین مجموعه برای انتقال دستاوردها، اندیشه‌ها و افکار نسل‌های قبل به نسل جدید هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی ظهر امروز در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان و کارکنان مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی و جنوب‌شرق با بیان اینکه اسناد و کتاب، هویت فرهنگی و ملی کشور است اظهار داشت: اسناد و کتاب محتوایی را به ما منتقل می‌کند و اگر تاریخ هر علمی را بخواهیم باید به سراغ اسناد و اگر محتوا را بخوانیم باید به سراغ کتاب برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اسناد و کتاب مکمل همدیگر هستند گفت: اسناد و کتاب ذهن و فکر گذشتگان و دیگران را از نسل‌های قبل و جدید منتقل می‌کنند و بهترین مجموعه برای انتقال دستاوردها، اندیشه‌ها و افکار نسل‌های قبل به نسل جدید هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان با بیان اینکه بهترین مجموعه برای انتقال دستاوردهای هر نسل برای نسل‌های آینده کتاب و سند است خاطرنشان کرد: کتاب و اسناد دو مجموعه ضروری برای هر ملت است.

وی با بیان اینکه علم بدون تاریخ ناقص است افزود: امروز در بحث‌های آکادمیک و دانشگاهی مرسوم است که باید تاریخچه مطالب هم ذکر شود.

حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی با اشاره به اینکه همایش آیت‌الله کرمانی به زودی در لبنان برگزار می‌شود گفت: اسناد موجود درباره این عالم فرهیخته در استان و کشور به این همایش ارائه شود.

تاریخ شفاهی کرمان تالیف می‌شود

حجت‌الاسلام محمد محمودآبادی با اشاره اینکه خط مشی آیت‌الله جعفری مردم‌داری و تواضع و هدایت بود اظهار داشت: آیت‌الله جعفری مایه افتخار برای مجموعه‌های فرهنگی استان بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌ شرق کشور گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌ شرق کشور کتابخانه استان‌های کرمان و هرمزگان را برمی‌گیرد، در  12 منطقه استان کرمان فعالیت دارد و در دو بخش اسناد دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کند.

 مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب شرق کشور با بیان اینکه گنجینه مکتوب کشور نزد مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب‌ شرق کشور است، افزود: میلیون‌ها برگ در این مرکز نگهداری می‌شود و پژوهشگران و محققان برای انجام پژوهش‌های خود می‌توانند از اسناد قابل انتشار در این مجموعه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مجموعه آرشیو مطبوعات، کتاب‌های خطی و سنگی استان در این سازمان نگهداری می‌شود گفت: آرشیو شفاهی نیز براساس اسناد موجود در سازمان نگهداری و منتشر می‌شود و تفاهمنامه در بخش تاریخ شفاهی برای تألیف تاریخ برق و عدلیه کرمان طی 2.5 سال گذشته امضا شده است.

وی با بیان اینکه بزرگداشت مشاهیر را در دستور کار داریم گفت: طرح پردیس در راستای ثبت پیشینه مدیران دستگاه‌های دولتی و غیردولتی افراد در حال انجام است و  این اسناد برای نسل‌های آینده نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

R7860/P1486/S6,67/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۴۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • ماز مارکت؛ بهترین سایت برای خرید کتاب کمک درسی
  • مجموعه دفتر یادداشت روزانه داستایوفسکی به چاپ سوم رسید
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری استان کرمان با همکاری فرمانداران