Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: قرآنی که در یک روستا نگهداری می‌شود و روایت‌های عجیبی از آن می‌گویند و حتی به‌ دستور رهبر معظم انقلاب محفظه ضدگلوله برای جلوگیری از سرقت آن تهیه شده است، بالاخره پس از مدت‌ها چالش و کسب رضایت روستائیان مرمت شد.

به گزارش تسنیم، در سرزمین رنگ، آواز و مهربانی (کردستان) نوعی جاذبه گردشگری وجود دارد که از کیلومترها زبانزد است و آن؛ نه معماری، طبیعت و صنایع دستی؛ بلکه فخر روستای «نگل»، یک کتاب است و آن نیز، کتابی از جنس وحی؛ قرآن قدیمی است که متعلق به زمان حجاج ابن‌یوسف بوده و در مسجد این روستا نگهداری می‌شود و بین مردم منطقه اهمیت بسیاری زیادی دارد، بطوریکه حاجت‌های بسیاری به این قرآن نسبت می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و نکته عجیب این قرآن این است که چندین بار نیز به‌ سرقت رفته اما هر بار نیز پیدا شده است. مردم روستا آن‌قدر به این قرآن علاقه دارند که تاکنون اجازه جابه‌جایی آن را تحت هیچ عنوانی به هیچ نهادی ندادند، تا اینکه به‌ دستور رهبر معظم انقلاب محفظه شیشه‌ای ضدگلوله برای جلوگیری از سرقت جهت نگهداری این قرآن در مسجد نگل یا همان دروازه قرآن ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: 800 سال دربه‌در یک بچه + تصاویر

«قرآن نگل»، قرآن بزرگی است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده است و به علت تشابه آن با پوست، در بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته است. سبک و شیوه نگارش قرآن مربوط به سده چهارم هجری است، اما مردم روستا آن را به عثمان بن عفان خلیفهٔ سوم نسبت می‌دهند. این قرآن هم اکنون در مسجد روستا واقع در مسیر جاده مریوان و در 60 کیلومتری سنندج نگهداری می‌شود و مورد احترام فوق العادهٔ مردم است. این قرآن قدیمی، در کنار طبیعت بکر این روستا را به مقصد گردشگری داخلی تبدیل کرده است، همچنین گردشگران خارجی زیادی از عراق برای دیدن این قرآن به روستای نگل می‌آیند.

در این زمینه و با توجه به مرمت این قرآن تاریخی نفیس سید محسن علوی - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در گفت‌وگو با  تسنیم با اشاره به مرمت قرآن نگل که از قدیمی‌ترین قرآن‌های ایران است، اظهار داشت: این قرآن در خارج از یک موزه نگهداری می‌شود و به نوعی محل آن در یک روستا است که نام آن "نگل" است و مردم این روستا به خاطر اعتقادات به این قرآن هرگز اجازه خروج این قرآن تاریخی و ارزشمند را نمی‌دادند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان در توصیف ویژگی‌های این قرآن هزار ساله، بیان داشت: این قرآن خطی برای اوایل قرون اسلامی و با نوعی خط کوفی ایرانی نوشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان با بیان اینکه قرآن "نگل" به دلیل اینکه در موزه نگهداری نمی‌شد چند بار مورد سرقت قرار گرفت که آخرین آن مربوط به سال 83 است، افزود: بنابراین بر اثر این سرقت‌ها و همچنین وضعیت نامناسب نگهداری؛ قرآن دچار آسیب‌های بسیاری شد به طوریکه به دلیل نوعی جوهر این قرآن که ترکیبی از آهن دارد، باعث شده بود رطوبت، خطوط قرآن را خورده و قرآن سوراخ‌سوراخ شود و از طرفی نیز روستاییان مانع می‌شدند قرآن از روستا خارج و مرمت شود.

علوی ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از آسیب بیشتر این قرآن تاریخی، با روستاییان مذاکره شد و یکی از مطرح‌ترین مرمت‌کاران به نام استاد "حمید ملکیان" با تیم مرمت خود از اواخر مرداد ماه در مسجد روستای "نگل" کارگاه مرمت برپا کردند و به صورت شبانه‌روزی مرمت قرآن صورت پذیرفت و در نهایت در روز دوشنبه 27 آذر مرمت این قرآن نفیس تاریخی پایان یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی استان کردستان  در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین در نظر داریم طی مراسمی از قرآن مرمت شده "نگل" با حضور مسئولان کشوری رونمایی به عمل آید.

گفتنی است، همچنین در مجاورت مسجد "نگل" موزه "نگل" نیز در سال 1392 تأسیس شده است و یکی دیگر از جاذبه‌های این روستاست، کل وسایل بخش معیشتی که در این موزه است یا از مردم خریداری شده یا مردم آن را به موزه هدیه کردند یا به‌صورت امانی در اختیار متولیان موزه قرار دادند.

هم‌اکنون 600 قطعه در این موزه نگهداری می‌شود و از آنجایی‌که که این موزه در ورودی مریوان، هورامان و بانه قرار دارد میزبان بازدیدکنندگان زیادی است، بطوریکه پیام امینی - مسئول موزه "نگل" از بازدید  تورهای گردشگری خارجی از این موزه توصیفات خاصی بیان می‌کند.

همچنین موزه روستایی "نگل" دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش قرآن‌های قدیمی، مردم‌شناسی و باستان‌شناسی است.


منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۴۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب و راه مناسب؛ آرزوی مردم آقداش و روستاهای همجوارشان!

به گزارش قدس خراسان، در شرایط فعلی که روستاها و آبادی‌های بسیاری در کشور از امکانات رفاهی خوب و حتی در مواردی همتراز با شهرها برخوردارند، گفتن از روستانشینانی که از بدیهی‌ترین امکانات مورد نیاز بی‌بهره‌اند شاید قدری عجیب و برای برخی نامفهوم باشد.

با این تفاسیر اما چنین روستاهایی وجود دارند که یا راه ارتباطی درست و قابل استفاده‌ای نداشته یا مشکل آب شرب دارند یا خطوط تلفن ثابت و همراه در آن مناطق به خوبی به آن‌ها سرویس‌دهی نمی‌شود و زندگیشان درگیر چنین مشکلات دم‌دستی و قابل حلی هستند.

روستای آقداش در بخش مرکزی شهرستان کلات یکی از همین آبادی‌هاست که نه راه ارتباطی درستی دارد، نه مردمش خیالشان از بابت تأمین مداوم آب شرب بهداشتی راحت است و نه سیستم‌های مخابراتی آن منطقه خط‌دهی همیشگی دارند! البته این فقط مختص مردم و اهالی روستای آقداش که به نوعی آخرین روستای ایران نزدیک به مرز ترکمنستان نیز به حساب می‌آید، نیست و روستاهای همجوار و برخی آبادی‌های دیگر را نیز شامل می‌شود. مردم این منطقه گلایه‌هایی از این قبیل دارند و از مسئولان می‌خواهند به این مشکلات رسیدگی کنند.

راه ارتباطی نامناسب و غفلت مسئولان

عضو شورای روستای آقداش در این باره به قدس می‌گوید: آقداش یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان کلات است که در فاصله ۱۰ کیلومتری از خط مرزی ایران و ترکمنستان قرار دارد. 

پیشه مردمانش دامداری و کشاورزی است و گلیم‌بافی در این روستا شهره کشوری دارد. حدود هزار نفر در آقداش سکونت دارند؛ اما هنوز پس از سال‌ها که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، گرد محرومیت بر چهره این روستا خودنمایی می‌کند.

اکرم رضایی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات مردم این منطقه، نداشتن راه دسترسی آسفالت است. آقداش از شهر کلات حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد که راه آسفالت تا ۵/۶کیلومتر به روستا وجود دارد؛ اما همین چند کیلومتر آخر شرایط دشوار و سختی برای مردم ایجاد کرده است. 

وی می‌افزاید: من حدود هفت سال است عضویت شورای روستا را برعهده دارم. در این مدت برای ایجاد راه آسفالت پیگیری‌های زیادی انجام دادم؛ اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. تنها کاری که انجام شده، زیرسازی قسمتی از راه توسط قرارگاه بود که از یک سال پیش شروع شده و با اینکه انتظار زیادی برای به ثمر رسیدن آن داشتیم؛ اما متأسفانه هنوز مشکلات پیشین وجود دارند و صدای مردم به جایی نمی‌رسد.

عضو شورای روستای آقداش می‌گوید: شرایط رفت و آمد در زمان برف و باران به مراتب سخت‌تر و در برخی مواقع غیرممکن است تا جایی که در فصل سرد سال بیشتر مواقع عبور خودروهای سواری مختل می‌شود و اگر اتفاق ناگواری مثل بیماری برای اهالی روستا بیفتد، باید با سختی زیادی راه خراب را بپیمایند تا بتوانند خودشان را به راه آسفالت برسانند و از آنجا به کلات بروند. 

مشکلات آب شرب و مخابرات

رضایی همچنین با اشاره به وضعیت نامطلوب آب‌رسانی به روستای آقداش بیان می‌کند: متأسفانه از ۱۵ سال پیش که برای آب‌رسانی به آقداش و چند روستای دیگر لوله آب مشترک برای انتقال آب کشیده شد، با وجود سیلاب‌های زیادی که در منطقه رخ داده و قسمتی از تأسیسات و لوله‌های آب را با مشکل مواجه کرده، هیچ اقدام اصولی برای پوشاندن لوله‌ها صورت نگرفته و همین سبب می‌شود خیلی زود لوله خط انتقال در فصل سرما دچار یخ‌زدگی و ترکیدگی شود. در این شرایط آب روستا قطع می‌شود و مشکلاتی برای ما به وجود می‌آید. سال گذشته مردم روستای آقداش حدود دو هفته آب نداشتند و امسال نیز نزدیک به ۱۰روز بی‌آبی داشتند. با این وضعیت واقعاً زندگی سخت می‌شود. شرایط تابستان و کم‌آبی هم که مشخص است چه معضلاتی برای ما ایجاد می‌کند. به طور کلی مشکل آب در این منطقه حدود ۱۴روستا را درگیر و ۷ هزار ساکن این روستاها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از معضلات مردم این روستا و چند روستای دیگر مربوط به خطوط تلفن به ویژه تلفن‌های ثابت است. به طور مثال در آقداش حدود ۱۰۰ خط تلفن ثابت وجود دارد که برخی مواقع چهار یا پنج خط از آن قابلیت استفاده دارند و وصل هستند. شرایط تلفن همراه نیز خیلی بهتر از تلفن‌های ثابت نیست و مردم اگر بخواهند از اینترنت استفاده کنند، مشکلاتشان دوچندان می‌شود. به طور مثال ساکنان روستای حمام‌قلعه و حتی زاوین نیز از وضعیت تلفن‌ها نارضایتی زیادی دارند.

دردهای مشترک مردم روستاهای همجوار

عضو شورای روستای قله‌زو در مجاورت روستای آقداش نیز با تأیید مشکلات موجود در این منطقه می‌گوید: در منطقه ما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، نبود آب شرب مناسب است که مردم مجبورند در بسیاری از موارد از آب چشمه استفاده کرده یا به وسیله تصفیه‌های خانگی مشکلشان را برطرف کنند.

خموشی ادامه می‌دهد: متأسفانه همین آب بی‌کیفیت هنگام سردی هوا قطع شده و برای مردم مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود و خرابی‌های متعدد، پنج روستا را که در مسیر لوله هستند، درگیر می‌کند. برای رفع این مشکل نامه‌نگاری‌های زیادی داشتیم؛ اما هیچ کدام از آن‌ها تا امروز اثری نداشته است. 

وی می‌افزاید: تا روستای قله‌زو راه آسفالت داریم؛ اما به دلیل کوهستانی بودن مسیر، در برخی نقاط دره‌های خطرناکی هم وجود دارد. جاده باید گاردریل و شانه خاکی داشته باشد؛ اما این‌گونه نیست و بعضی مواقع حوادث تلخی را شاهد هستیم.

عضو شورای روستای قله‌زو با اشاره به مشکلات مخابراتی موجود در منطقه می‌گوید: وضعیت در بخش تلفن‌های ثابت، خراب است و حتی مشکلات در این زمینه سبب می‌شود اینترنت با استفاده از مودم قابل دریافت نباشد!

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

هاشم رسایی‌فر

دیگر خبرها

  • اعلام ویژه برنامه‌های روز ارتش در استان فارس + فیلم
  • آب و راه مناسب؛ آرزوی مردم آقداش و روستاهای همجوارشان!
  • روستا‌های در معرض سیل از امروزتخلیه شوند
  • روستا‌های در معرض سیل از فردا تخلیه شوند
  • خوشحالی مردم روستا‌های بخش رخ از بارش باران بهاری
  • ۵۰ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی مرمت شد
  • مرمت ۵۰ اثر تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • ۵۰ اثر تاریخی آذربایجان‌غربی ساماندهی و مرمت شد
  • برق باغات روستای «سرریز» هورامان تأمین می‌شود
  • عاقبت ازدواج اینترنتی زوج طلبه به طلاق رسید