Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاهش قیمت سکه از طریق حراج آن در بازار روشی مقطعی و کوتاه مدت است و در بلندمدت قطعا بر افزایش قیمت آن می افزاید؛ همچنین بخشی از افزایش قیمت سکه و طلا به دلیل تبدیل نرخ ارز به ریال است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق حمیدیان، عضوی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و ایران با تشریح وضعیت کنونی بازار سکه و ارز اعلام کرد: قیمت طلا و ارز هر دو متغیرهایی هستند که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند و ایجاد نوسان در هر یک از آنها بر سایر متغیرهای کلان اقتصادی تاثیرگذار بوده و برنامه ریزی های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آن جاییکه سهم عظیمی از درآمدهای کشور حاصل از فروش نفت است، از این رو قیمت آن از عوامل اثرگذار بر قیمت طلا و ارز خواهد بود. البته طبیعی است که قیمت طلا متاثر از قیمت جهانی است؛ اما در کشور به دلیل تغییرات ارزش دلار، نرخ بهره بانکی، وقایع جغرافی – سیاسی، نوسانات قیمت طلا بسیار بیشتر از نوسانات قیمت جهانی آن است.

همچنین وجود انتظارات تورمی و شوک های حاصل از سایر متغیرها موجب شکل‌گیری نوعی هیجان در این بازار و افزایش قیمت آن می شود. اما برای اینکه یک سرمایه گذار بتواند سود بیشتری از سرمایه خود کسب کند در سبد دارایی خود از ترکیبات مختلفی از دارایی استفاده می کند و چنانچه احساس کند درصد تغییرات در هر یک از دارایی آنقدر زیاد است که حاضر به پذیرش ریسک آن نباشد از سبد دارایی خارج کرده و متغیر دیگری را جایگزین می نماید.

از دیدگاه سرمایه گذاران طلا و ارز هر دو رقیب یکدیگر هستند؛ چرا که نرخ ارز معمولا بر پایه دلار سنجیده می شود. به نظر می رسد تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت داخلی طلا اثری غالب باشد یعنی هر چه قیمت دلار افزایش پیدا کند سرمایه گذار به سمت بازار طلا سوق پیدا می کند و با افزایش تقاضا قیمت طلا نیز افزایش می یابد. این موضوع در خصوص کشورهایی که مصرف کننده عمده طلا هستند از طریق کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت آن می شوند.

در کشورهایی که بازار مالی مدیریت شده و ثابت ندارند هر گونه تغییر در قیمتهای جهانی بازار داخلی آن کشور را به سمت مخالف سوق می دهد. با تصویب کاهش نرخ سود سپرده های بانکی توسط بانک مرکزی، امید بر آن بود تا سپرده های موجود در بانکها به سمت صنعت و تولید روانه گردند اما وقتی سودآوری موازی در بازار ارز و سکه زیاد شد مردم رفته رفته از بازار سرمایه به این بازارها کشیده شدند و عرضه و تقاضای بازار بر هم ریخت که منجر به بلوکه شدن منابع و سرمایه ها به شکل دلار و طلا در خانه ها شد.

این باعث شد تا در کشور روند حرکتی قیمت طلا متاثر از قیمت ارز شود. نوسانات نرخ ارز اخیرا باعث شده که علارغم کاهش قیمت جهانی طلا، حباب قیمتی در کشور از قیمت سکه ایجاد شود بدین ترتیب که نوسانات بازار ارز جذابیت سرمایه گذار را کاهش می دهد و به دلیل ریسک از دست دادن سرمایه به سمت بازار طلا کشیده می شوند با افزایش تقاضا برای طلا یک شکاف قیمتی بین قیمت جهانی و قیمت کاذب داخلی ایجاد می شود که اجازه کاهش قیمت طلا را متناسب با قیمت جهانی نمی داد.

از طرفی هم سیاست های هیجانی دولت آمریکا و مبهم بودن آینده برجام باعث شده بازیگران با قیمت های بعضا بالاتر از نرخ بازار اقدام به خرید سکه کنند و همین موضوع سیگنال افزایشی را به سایر معامله گران بازار داد و افزایش تقاضای جدید در بازار از جمله مهم ترین عواملی بودند که زمینه ساز تغییر مسیر داخلی سکه و طلا در کشور شدند.

چنانچه دولت سیاست تثبیت یا تغییر قیمت دلار به دور از هیجان های سفته بازی در پیش نگیرد، صنایع فعال کشور که در حال حاضر ضعیف هستند، قدرت تحمل شوک قیمتی را نخواهند داشت و بدین ترتیب افزایش شتابی دلار به سطوح ذکر شده به ضرر جامعه خواهد شد.

دولت با اتخاذ سیاستهایی که منشا کنترل قیمتی نداشته باشند از طریق شفافیت موضع بانک مرکزی و تلاش برای خارج کردن ارز از سبد دارایی خانوار می تواند تا حدودی نوسانات آن را کنترل نماید. اما دولت با وجود وعده تک نرخی شدن ارز در سال پیش رو متاسفانه در لایحه بودجه سال ۹۷ خبری از تک نرخی شدن ارز دیده نشد که خود رانت اقتصادی زیادی را برای گروه های خاص ایجاد خواهد کرد. تعیین نرخ ارز معادل ۳۵۰۰ در این لایحه به عده‌ای خاص تخصیص می یابد و سایر فعالین اقتصادی مجبور به تهیه آن از بازار آزاد به قیمت آزاد خواهند شد که فشار را بر روی فعالان بیشتر خواهد کرد. دولت بایستی سیاستی را در پیش بگیرد تا در شرایط کنونی که نرخ تورم در آستانه دو رقمی شدن است ضربه سختی به تولید کشور وارد نشود.

شاید مطلوب ترین سیاست مدیریت کوتاه مدت این دو بازار باشد. کاهش قیمت سکه از طریق حراج آن در بازار روشی مقطعی و کوتاه مدت است و در بلندمدت قطعا بر افزایش قیمت آن می افزاید. همچنین بخشی از افزایش قیمت سکه و طلا به دلیل تبدیل نرخ ارز به ریال است و تا زمانی که نرخ ارز روند صعودی داشته باشد شاهد افزایش قیمت سکه نیز خواهیم بود. شاید زیرساختهای لازم برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز فراهم نباشد اما بانک مرکزی بایستی این امر را جز اهداف اصلی خود قرار دهد و تمام سعی و تلاش خود را انجام دهد تا یکسان سازی صورت گیرد تا با کاهش رانت خواری بعضی گروه های خاص قیمت سکه و طلا نیز متناسب با قیمت جهانی تنظیم گردد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۵۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده

به گزارش همشهری، عباس مسعودی با بیان این که سخت می‌توان پیش بینی آینده ارز و طلا در کشور را داشت اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد، گفت: عده‌ کثیری از تحلیل گران معتقدند که بحران‌ها توسط سیاست مداران قابل کنترل است، در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی می‌بینند.

وی اضافه کرد: قیمت طلا در داخل کشور تحت تاثیر دو مؤلفه قیمت اونس جهانی و نرخ ارز بازار آزاد در داخل کشور تغییر می‌کند. در حال حاضر علاوه بر این دو مولفه، آن چیزی که قیمت طلا را تکان می‌دهد اخبار سیاسی امنیتی و مسائل مرتبط با تنش‌های منطقه است.

مسعودی عنوان کرد: زمانی که ایران در پاسخ به حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در دمشق، عملیات وعده صادق را انجام داد، بسیاری فکر می‌کردند که نرخ ارز و طلا افزایش شدیدی می‌یابد، اما در عمل دیدیم که نه تنها نرخ ارز و طلا افزایش نیافت، بلکه روند قیمتی در حال حاضر نزولی است.

راه‌های تشخیص طلا یا سکه اصل از تقلبی | کسی که به او سکه تقلبی فروخته شده باید چه کند؟

این کارشناس بازار طلا تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای جهانی مقداری متشنج شده است، سخت می‌توان پیش بینی آینده ارز و طلا در کشور را داشت اما اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دلیلی برای التهاب بازار و افزایش قیمت وجود ندارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: عده‌ای معتقدند که احتمال تشدید تنش‌های سیاسی و نظامی وجود دارد، در نتیجه این گروه افزایش نرخ ارز و طلا را متصور هستند، اما عده‌ کثیری از تحلیل گران معتقدند که بحران‌ها توسط سیاست مداران قابل کنترل است، در نتیجه این افراد روند بازار ارز و قیمت طلا را نزولی می‌بینند.

وی عنوان کرد: به صورت مقطعی بازار ارز و طلا تحت تاثیر هیجانات و عوامل روانی قرار گرفته و اگر هیجانات و عوامل روانی فروکش کند، مسلماً شاهد کاهش نرخ ارز و طلا در کشور خواهیم بود.

مسعودی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از هیجانات کاذب است زیرا که شاخص‌های اقتصادی خبر از بهبود شرایط اقتصاد کشور و افزایش درآمدهای ارزی کشور می‌دهند، اما هیجانات و عوامل روانی عکس این موضوع را برقرار می‌کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران در پایان تاکید کرد: با توجه به اینکه هیجانات مقطعی هستند، بعد از فروکش هیجانات التهابات قیمتی فروکش می‌کند و نرخ ارز و طلا به قیمت شاخص‌های واقعی اقتصادی باز می‌گردد.

کد خبر 846584 برچسب‌ها ارز - بازار داخلی خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت

دیگر خبرها

  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • قیمت طلا و سکه کاهشی می‌شود
  • نگاهی به بدترین گوشی های هوشمند جهان؛ از آیفون ۶ تا گلکسی نوت ۷ انفجاری (+عکس)
  • قیمت طلا در کشور برچه اساسی تغییر می کند؟ | پیش بینی از قیمت طلا و سکه در روزهای آینده
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳