Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیشتر گردشگران نواحی جنوبی با اهداف اقتصادی و تجاری به این مناطق سفر می کنند و دیگر جاذبه های آن را نادیده می گیرند و بومیان نیز گویی این موضوع را پذیرفته اند و برای معرفی جاذبه های بی نظیر هرمزگان هیچ تلاشی نمی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ این روزها با رشد و ازدحام جمعیت در شهرها، میل به فرار از هیاهوی شهری و پناه بردن به دامان گسترده طبیعت و گذران فراغت در این موهبت الهی در مردم افزایش یافته است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسایش و آرامش زندگی روستائیان و یا ساکنان مناطق بکر و ناب ایران، مردمان سایر مناطق را به تجربه کردن سبک زندگی آنان ترغیب کرده است.در راستای حفظ محیط زیست، پایداری آن و معرفی فرهنگ مناطق مختلف برای علاقه مندان به گردشگری، مفهوم بوم گردی پدید آمده است.
نام بوم گردی یا اکوتوریسم خاطرات سفر به شمال کشور و دیگر نقاط مرکزی را یادآور می شود و این مسئله نشانگر مهجور ماندن مناطق گردشی جنوب کشور است.بیشتر گردشگران نواحی جنوبی با اهداف اقتصادی و تجاری به این مناطق سفر می کنند و دیگر جاذبه های آن را نادیده می گیریند.
بومیان نیز گویی این موضوع را پذیرفته اند و برای معرفی جاذبه های بی نظیر هرمزگان هیچ تلاشی نمی کنند.برای مثال جزیره قشم که قدمت دیرینه آن به دوره ساسانیان می رسد با داشتن آب و هوای مطلوب در تمام فصل های سال شرایط مساعدی برای بازدید از جاذبه های گردشگری آن یعنی گنبد های نمکی نمکدان، دره ستارگان، ژئوپارک قشم و دیگر زیبایی های آن را فراهم کرده است.
این جزیره تنها گوشه ای از زیبایی های بی همتای هرمزگان است و نباید شهرستان های دیگر چون بندرلنگه که زخم خورده بی توجهی گردشگران هستند را فراموش کرد.

اقدامی برای معرفی مراکز بوم گردی استان صورت نگرفته است

پرویز امینی، سرپرست یکی از مراکز بوم گردی جزیره قشم در گفتگو با خبرنگار هرمز، اظهار کرد: ابتدا در کنار پدرم به ارائه خدمات به گردشگران مشغول بودم و اکنون با استفاده از تجربه هایی که در این مدت کسب کرده ام این کار را به تنهایی انجام می دهم.

سرپرست مرکز بوم گردی جزیره قشم با اشاره به اینکه این مرکز را با سرمایه شخصی برپا کرده است، تصریح کرد: زمانی که قصد گشایش چنین مرکزی را داشتم به میراث فرهنگی قشم مراجعه کردم و از شرایط دریافت تسهیلات پرسیدم و در کمال گفتی اظهار بی اطلاعی کردند.

امینی بیان اینکه این شغل درآمد خوبی دارد، گفت: بسیاری از گردشگران ما ایرانی هستند و در این مرکز موظف به تامین محل اقامت آن ها و وعده های غذایی محلی هستیم همچنین در بحث گردشگری می توانیم به آن ها کمک کنیم.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی سرپرستان مراکز بوم گردی استان هرمزگان، بیان کرد: برای معرفی ما از طریق سازمان میراث فرهنگی اقدامات کافی صورت نمی گیرد و ما برای اخذ وام برای توسعه مرکز با مشکلات جدی رو به رو هستیم.

بوم گردی آینده نگری اخلاقی، فرهنگی و انسانی به مقوله گردشگری است

اشکان مختاری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز،‌ اظهار کرد:‌ بوم گردی یا اکوتوریسم اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت قوانین زیست محیطی و سازگار با معماری بومی بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس شده و با حداکثر تعامل با جامعه محلی زمینه حضور گردشگران را در آن، فراهم می کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به هدف بوم گردی، تصریح کرد:‌ اکوتوریسم پیش از هر چیز نوعی آینده نگری اخلاقی، فرهنگی و انسانی به مقوله گردشگری است.

مختاری با بیان اینکه بوم گردی می تواند بومیان را به پاسداری از محیط زیست ترغیب کند، گفت: ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد از طریق این مناطق گردشگری آنان را به حفاظت از محیط زیست ترغیب می کند که باعث ایجاد اشتغال پایدار می شود.

وی تصریح کرد: یکی از اصولی که در اکوتوریسم مورد تاکید قرار می گیرد آموزش و ایجاد آگاهی فرهنگی با مردمان یک منطقه است؛ در بوم گردی ، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا می شوند و در فعالیت های روزمره آنان مشارکت می کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان با اشاره به اینکه بوم گردی در قشم و هرمز در حال فراگیری است، اظهار کرد: در جزایر استان هرمزگان بوم گردی مطرح است اما با توجه به ظرفیت های استان هرمزگان بیش از این باید مورد توجه قرار گیرد.

مختاری با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی با متقاضیان ایجاد مشاغل بوم گردی همکاری می کند، بیان کرد: متقاضیان می توانند شرایط ثبت نام را از سایت میراث فرهنگی دریافت کنند و با صادر شدن مجوز کار خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: این مراکز می توانند در جهت اسکان، تهیه غذا و سایر خدمات گردشگری فعالیت کنند.

معاون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی با همکاری بانک کارآفرینی امید اقدام به پرداخت وام تا سقف 100 میلیون تومان با سود 4 درصد به متقاضیان کرده است که این امر بیانگر مشارکت میراث فرهنگی با کارآفرینان حوزه گردشگری است و تمام این رخدادها همت بومیان این مناطق را می طلبد همچنین لازم به ذکر است که این وام تنها از مرکز میراث فرهنگی استان هرمزگان قابل درخواست است و ادارات میراث فرهنگی در شهرستان های استان نمی توانند تسهیلاتی در اختیار متقاضایان بگذارند.
انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت

ایسنا/مرکزی مدیر میراث‌فرهنگی خمین از ثبت جشنواره « گل محمدی و گلاب» در ضمیمه تقویم رویدادهای گردشگری ملی خبر داد.

علی مشهدی با اعلام این خبر اظهار کرد: گل محمدی و گلاب دو محصول استراتژیک منطقه شهابیه خمین هستند. با توجه به این پیشینه و با پیگیری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان و شهرستان، شورای اسلامی و دهیاری روستای شهابیه،این رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خمین تصریح کرد: بر این اساس، هر ساله این جشنواره در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه به عنوان «روز گل محمدی و گلاب» برگزار خواهد شد.

او هدف از ثبت این رویداد در تقویم گردشگری کشور را تحقق و ساماندهی و حرفه‌ای‌سازی گردشگری و همچنین ساماندهی مقصدها و مسیرهای جدید گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: این امر مهم می‌تواند در رونق صنعت گردشگری و حضور بیش‌ از پیش مسافران و توریست‌ها به شهرستان کمک شایانی بکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از میراث‌فرهنگی استان، مشهدی گفت: نمایشگاه گل، صنایع دستی، نمایشگاه گلاب، مراسم آئینی، گُل‌غلتان کودکان و... از برنامه‌های جشنواره گل و گلاب شهابیه است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • تقویم رویدادهای گردشگری کشور بوی گل و گلاب گرفت
  • همایش بین‌المللی معماری دست‌کند کشور در لرستان برگزار می‌شود
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • افتتاح هتل در ارومیه
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • نصب بیش از ٥٠ تابلوی دو زبانه راهنمای گردشگری در روستای پالنگان
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان