Web Analytics Made Easy - Statcounter

صمد قائم پناه کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با بیان این که از زمانی که ترامپ بر سرکار آمده است سیاست خارجی آمریکا را بر پایه "رئالیسم" یا "واقع گرایی" پایه گذاری کرده اظهار داشت: دولت گذشته آمریکا کمتر بر مبنای اصول و قواعد رئالیسم عمل می کرد و سعی داشت مشکلات خود با کشورهای مختلف را از طریق مذاکره و گفت و گو حل کند؛ اما آقای ترامپ از هنگامی که به کاخ سفید وارد شده، بنا را بر این گذاشته تا از طریق قدرت و به وسیله توانایی نظامی و سخت افزاری مشکلات آمریکا را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آقای ترامپ در این مدت درباره تعارض هایی که با ایران دارد به ویژه مسائل هسته ای و منطقه ای، کمتر به موضوع مذاکره و گفت و گو تاکید داشته و بیشتر از موضع قدرت و زور سعی در اعمال فشار بر عیله جمهوری اسلامی داشته است بر همین مبنا ترامپ همواره ایران را به عنوان یک تهدید معرفی کرده است.

این کارشناس ادامه داد: در روابط بین الملل آن چه که مبنای تدوین سندی می شود، حوادث و وقایعی است که در گذشته رخ داده است؛ تجزیه و تحلیل این وقایع منجر به سیاست گذاری می شود و پیش بینی هایی برای برخورد با حوادث احتمالی که ممکن است برای کشورها تبدیل به یک تهدید شود برنامه ریزی می شود.

قائم پناه تصریح کرد: بنا براین در سند امنیت ملی آمریکا نیز تعارض منافع آمریکا با ایران در مسائل مختلف مشخصا بحث برنامه هسته ای، موشکی و منطقه ای قرار دارد و به همین علت برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه، تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه ایران در این سند پیش بینی شده است.

وی با بیان این که ایران در منطقه خاورمیانه یک بازیگر مستقل نیست خاطر نشان کرد: ایران در منطقه خاورمیانه تغییر استراتژی داده است و سعی کرده مسائل منطقه خاورمیانه را از طریق ائتلاف با کشورهای هم سو پیگیری کند، به همین دلیل در موضوع سوریه ایران این ائتلاف را انجام داد و موفقیت آمیز بود. بنا بر این ایران برای حفظ ائتلاف با کشورهایی از جمله روسیه و ترکیه تلاش های خود را ادامه خواهد داد.

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: اگر ایران بتواند توازنی از قوا را در منطقه خاورمیانه ادامه دهد و این ائتلاف پایدار بماند، قطعا آمریکا نمی تواند به اهداف خود در قبال ایران دست پیدا کند بنا بر این ایران باید تمام تلاش خود را برای حفظ این ائتلاف بکند.

قائم پناه اظهار داشت: امروزه کشورها برای حفظ منافع ملی خود ظرفیت و توانایی این را ندارند که به صورت انفرادی کار خود پیش ببرند، ایالات متحده آمریکا نیز برای پیش برد اهداف سیاست خارجی خود سعی می کند این مسئله را از طریق ائتلاف سازی حل و فصل کند. به همین دلیل اتفاقی که در سیاست خارجی ایران در حال رخ دادن است ایران را برای رسیدن به منافع کمک می کند.

وی در پایان با تاکید بر این که خاورمیانه منطقه ای است که فقط دولت های منطقه در آن نقش ندارند گفت: متاسفانه در منطقه خاورمیانه قدرت های بزرگ نیز سهیم هستند و منافع مختلف را در آن دنبال می کنند، لذا باید ماهیت این منطقه را شناخت و بر اساس این ماهیت برنامه ریزی کرد. بنا براین ائتلاف با قدرت های منطقه از جمله روسیه بهتر می تواند به پیش برد منافع ایران کمک کند.

302

آمریکا ایران روسیه خاورمیانه ترامپ برجام صمد قائم پناه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود. - اخبار سیاسی -

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- خبرگزاری فرانسه در تازه‌ترین گزارش خود، سفر آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا به ریاض را به مثابه سفری در راستای ایجاد قدرت بازدارندگی منطقه‌ای و جلوگیری از وقوع تهدیدات مستمر در غرب آسیا دانسته است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، اخیراً خواستار  استقرار دفاع «یکپارچه» از کشورهای عربی خلیج فارس در برابر جمهوری اسلامی ایران شده  و آن را معطوف به واکنش قاطعانه و غیرتمندانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قبال تجاوز صهیونیستها به حریم دیپلماتیک ایران در دمشق صورت داده است.

نکته دیگر اینکه بلینکن از کشورهای عربی منطقه خواسته است تا دراین خصوص، هم افزایی با رژیم اشغالگر قدس را نیز در دستورکار قرار داده و به روند رسمیت بخشی به رژیم قاتل و کودک کش صهیونیستی سرعت ببخشند.

بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران توان بازدارندگی خود را به رخ همه بازیگرانی کشیده که در پازل دشمنان امنیت منطقه بازی می کنند.با این حال در انعکاس سفر بلینکن به ریاض و متعاقبا امان ( پایتخت اردن) سوالاتی وجود دارد که نه تنها خبرگزاری فرانسه، بلکه دیگر رسانه های غربی نیز نسبت به پاسخ‌دهی به آنها عاجز هستند:

-کلیت حضور یک مقام از آن سوی اقیانوس آرام برای تعیین تکلیف در خصوص امنیت منطقه غرب آسیا چه منطقی به لحاظ حقوقی، راهبردی و عقلانی دارد؟

- آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی رژیم کودک کش و جعلی صهیونستی، چه نقشی در خلق بحرانهای مزمن منطقه‌ای و تعمیم آن به سرتاسر حوزه جغرافیایی جهان اسلام ایفا نموده است؟

- قرائت آمریکا از مفهوم بازدارندگی، تا چه اندازه ای با ایجاد ثبات و امنیت در نظام بین الملل قرابت دارد و حضور آمریکا در مناطق مخالف جهان چگونه منجر به خلق گره های کور راهبردی در آن حوزه های جغرافیایی شده است؟

- ترس از عملیات موفقیت آمیز وعده صادق و شکست سنگین مشترک رژیم اشغالگر قدس و آمریکا در این آوردگاه، چه تاثیری بر تشدید سردرگمی استراتژیک و تاکتیکی غرب در منطقه غرب آسیا داشته است؟

بهتراست خبرگزاری فرانسه به جای قهرمان سازی از قاتلی به نام بلینکن که دولت متبوعش از یک سو مقابل هرگونه توقف نسل کشی در غزه ایستاده و از سوی دیگر به سرکوب وقیحانه دانشجویان منتقد جنایات صهیونیستها در دانشگاههای آمریکا می پردازد، پاسخگوی سوالات شفاف فوق باشد.

بدیهی است که یکی از مهمترین کارویژه‌ها و وظایف رسانه‌های غربی، جلوگیری از طرح این پرسشهای هدفمند، آن هم به واسطه تهیه و تنظیم گزارشهایی تکراری و نخ نما (مانند گزارش اخر خبرگزاری فرانسه) است.

ساده انگاری مداخله‌گرایی غرب و در راس آن آمریکا در نظام بین الملل، یکی از دستورالعمل‌هایی است که از سوی جریان‌های رسمی و پنهان قدرت در واشنگتن و اتحادیه اروپا دنبال می‌شود.

این در حالیست که جنگ غزه و تحولات آن، این استراتژی خطرناک را بیش از پیش در معرض دید و قضاوت افکار عمومی دنیا قرار داه است.بخش اعظمی از خیزشهای عمیق صورت گرفته در کشورهای غربی علیه حکمرانان آنها، ناظر بر همین حقیقت مطلق است.حقیقی که احتمالا رسانه های غربی دیگر فرصت چندانی برای درک آن نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریسم جهان است/ آمریکا به دنبال آتش بس در غزه نیست
  • کنعانی: ایران برخورد پلیسی با دانشجویان را در دانشگاه‌های آمریکا نمی‌پذیرد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد