Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@04:27:18 GMT

زیربنای توکل چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۴۶۶۸۸

زیربنای توکل چیست؟

خبرگزاری میزان- سخنان مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) در تبیین پایه و مفهوم توکل را در ادامه این خبر مشاهده می کنید.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،مرحوم آیت الله اقا مجتبی تهرانی(ره) در مجموعه کتب اخلاق ربانی قسمت تادیب عقل فرموده است:کسی که شناختش نسبت به الله این چنین باشد که در تمام امور، الله مؤثّر است و اثرها همه از او و در ربط با او است و هیچ موجودی در این جهان، مِنهای خدا اثری ندارد؛ به این نحو که:

آفرینش از او است؛رزق جمیع موجودات از او است؛اعطا از او است؛ منع از او است؛ غنا از او است؛ فقر از او است؛ صحّت از او است؛ مرض از او است؛ عزّت از او است؛ذلّت از او است؛ حیات و زیست از او است؛ مرگ و موت از او است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر کسی یک چنین دیدی نسبت به خداوند داشته باشد؛ یعنی شناختش در ربط با فعل، یک چنین شناختی باشد، قهراً حالت دومی برای او پیدا می شود که «توکّل» است.

این توکّل که گفته می شود، زیربنایش شناخت در رابطۀ با توحید در فعل است. یک چنین انسانی قهراً با چنین شناختی، جز از «الله» امیدی ندارد؛ رشتۀ امید به هیچ موجودی نمی افکند، جز «خدا»، ترسی ندارد؛ مگر از «الله»؛ خوفش هم در رابطۀ با او است؛ رجاء و امیدش هم در رابطۀ با او است و هیچ تکیه گاهی جز خدا برای خود نمی بیند.
پس زیربنای «ثقۀ بالله»، «توکّل علی الله» و «اتّکا کردن به خدا»، «توحید در فعل» است؛ یعنی یک چنین شناختی نسبت به خدا داشته باشد.

 


انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی

دریافت 9 MB کد خبر 6090108

دیگر خبرها