Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، تب و لرز در تابستان و زمستان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را به خود می‌لرزاند، در فصول گرم سال آتش سوزی‌ها بلای جان این عرصه‌ها بوده و در زمستان نیز برخی از روستائیان برای گرم نگه داشتن کانون خانه خود و حفاظت از سرما از این درختان به عنوان هیزم استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان معتقدند گازرسانی به روستا‌های مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد موجب کاهش استفاده از سوخت‌های جنگلی و بدنبال آن کاهش تخریب جنگل‌های استان شده است، زیرا که فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی روستا‌ها گام نخست برای حفظ جمعیت در روستاها است، امری که تحقق آن زمینه ساز رونق تولید و توسعه این استان خواهد شد.
سالانه بخشی از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه روستاها برای سوخت تبدیل به هیزم می‌شود که روند آن با افزایش جمعیت روستایی رو به گسترش است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، بیش از ۱۱ درصد مساحت استان را مناطق حفاظت شده تشکیل داده و در مجموع ۲۵۰ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده در استان وجود دارد که با توجه به وسعت یک درصدی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به کشور، این استان در این زمینه جایگاه بسیار خوبی دارد.
هم اکنون هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.
از طرفی ۸۰ درصد وسعت این استان پوشیده از جنگل است و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس و هشت درصد از جنگل‌های کشور را در مساحت یک درصدی خود جای داده و پس از استان‌های شمالی کشور بیشترین سرانه جنگل را دارد.
این در حالی است که با شروع فصل سرما اغلب روستائیانی که در دل جنگل‌ها ساکن هستند به قطع این درختان به منظور گرم نگه داشتن منازل، فروش زغال و سایر موارد دیگر اقدام می‌کنند همین هم موجب شد تا جنلگ‌های استان طی سال‌های گذشته تخریب شود و این مسئله ضرورت گازرسانی به روستا‌ها را دوچندان کرده است.
یکی از دوستداران محیط زیست می‌گوید: در سال‌های گذشته تنها در فصل سرما به قطع درختان آن هم درختان فرسوده و مسن اقدام می‌کردند این در حالی است در سال‌های اخیر درختان جوان را قطع می کنند و در دره‌ها چال کرده تا پس از گذشت چند ماه که خشک شدند از آن‌ها به عنوان هیزم استفاده کنند.
دیگر روستایی هم می‌گوید: برخی از روستائیان درختان را قطع کرده تا از آن‌ها به عنوان زغال استفاده کنند و به فروش برسانند.
دیگر روستایی با انتقاد از کسانی که تیشه به ریشه این درختان می‌زنند گفت: برخی زنان روستایی به پخت نام مشغول هستند و نان‌های خود را در بازار می‌فروشند.
وی افزود: عدم دسترسی به سیلند‌رهای گاز، هزینه بر بودن و اقتصادی نبودن استفاده از سیلند‌ر موجب می‌شود تا آن‌ها بیشتر برای پخت نان به سراغ هیزم‌های جنگلی بروند.
از یک هزار و ۶۷۲ روستا در استان تنها۵۸۳ روستا از نعمت گاز برخودارند و یا کار گازرسانی به آن‌ها در حال انجام است و این در حالی است که خطوط انتقال گاز سراسری کشور از دل کوه‌های این استان می‌گذرد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه گازرسانی به روستا‌های حاشیه جنگل‌ها و به ویژه روستا‌های منطقه حفاظت شده دنا موجب کاهش تخریب جنگل‌ها شده است گفت: در گذشته و در فصل زمستان شاهد استفاده بی رویه از درختان جنگلی برای تامین سوخت زمستان بودیم، اما اکنون این مسئله به شدت کاهش یافته است و به طور حتم با افزایش روستا‌های گازدار در مناطق جنگلی این روند بهبود خواهد یافت.
آقای خادم افزود: ۵۸۳ روستا و ۱۵ شهر از شهر‌های ۱۷ گانه و در مجموع ۸۶ درصد جمعیت این استان از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
وی از گازرسانی به ۲۳۰ روستا طی ۴ سال اخیر خبر داد و افزود: تمامی مناطق شهرستان گچساران از نعمت گاز برخوردار شده و جشن سبز در این شهرستان برگزار شده است.
خادم ابراز کرد: پروژه گازرسانی به دو شهر دیشموک و قلعه رئیسی در سه فاز به طول ۳۵۸ کیلومتر و اعتبار مورد نیاز ۵۵ میلیارد تومان تعریف شده که با اتمام این پروژه بیش از ۱۸۰ روستا نیر در مسیر این دو شهر گازرسانی می‌شوند.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در هفته دولت امسال ۷ روستای واقع در مسیر پروژه گازرسانی به دو شهر دیشموک و قلعه رئیسی با جمعیت ۹۸۰ نفر از نعمت گاز بهره‌مند شدند.
خادم ادامه داد: همچنین در هفته دولت امسال روستا‌های متعددی از جمله روستا‌های چیر، پوزه کوه برد، دو بند سرمست، دم مهد و کلگه پهن با اعتباری بالغ ۶۸۰ میلیون تومان با جمعیت ۹۸۲ نفر نیز گازرسانی شد.
وی بیان کرد: پروژه گازرسانی به روستا‌های ممبی و سرآسیاب در شهرستان بهمئی با ۴۳ کیلومتر طول مسیر با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار با جمعیت بهره‌مند بیش از ۹ هزار نفر، روستا‌های سادات محمودی شهرستان دنا با ۱۴ میلیارد ریال، ۱۱ روستای منطقه کت با اعتبار دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نیز در دست اجرا است.
مدیرعامل گاز کهگیلویه و بویراحمد به چشم انداز روشن آینده توسعه گازرسانی اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۵۸ روستای استان تا سال ۹۷ با بیش از هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال گازرسانی خواهند شد که مجوز‌های لازم نیز اخذ شده است.
خادم گفت: هم اکنون شاخص بهره‌مندی شهرستان کهگیلویه از نعمت گاز طبیعی ۴۸ درصد است که با بهره برداری از طرح‌های در دست اجرا این شاخص تا چند سال آینده به بیش از ۸۱ درصد خواهد رسید.
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ارائه خدمت به روستا‌ها نقش موثری در مهاجرت آنان به شهر‌ها را دارد گفت: توسعه گازرسانی به روستاها در راستای صیانت از این منابع خدادادی موثر است.
تاجگردون با اشاره به اینکه یک شهر و ۶۲ روستای گچساران از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: بیش از ۳۱ هزار خانوار که ۶ هزار و ۶۰۵ خانوار آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند در گچساران از نعمت گاز بهره‌مند هستند.
براساس آمار‌ها ۷۵ درصد روستا‌های دارای شرایط گازرسانی استان به شبکه سراسری گازخانگی وصل شده اند.
مسئولان امیدوارند تا پایان دولت دوازدهم دست کم ۸۰ درصد روستا‌های استان به شبکه گاز خانگی متصل شوند که نوید دهنده زندگی بهتر برای روستائیان و حفاظت از جنگل‌های استان است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره

(تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره

دیگر خبرها

  • برخورداری ۴۸ روستای آستارا از نعمت گاز طبیعی
  • قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403
  • سپاه و ارتش در کنار هم دژ مستحکم برای صیانت کشور هستند
  • ارتش در کنار سپاه، دژ مستحکم صیانت از کشور و انقلاب است
  • نیروهای ارتش و سپاه همیشه برای صیانت از کشور کنار مردم هستند (فیلم)
  • اجرای ۲۰۲ کیلومتر عملیات شبکه خط تغذیه گاز در همدان
  • کارشناسان بهداشت محیط در صیانت از سلامت جامعه
  • (تصاویر) جنگل‌های هیرکانی النگدره
  • مصرف ۱.۹ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در خراسان جنوبی