Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - در پي اختلاف و تنش ميان نمايندگان احزاب حاکم و مخالف در آلباني براي انتخاب دادستان جديد، اين کشور در آستانه دور جديدي از بحران سياسي قرار گرفته است.
نمايندگان احزاب مخالف در پارلمان آلباني در مخالفت با انتخاب دادستان موقت به درگيري با نمايندگان حزب حاکم سوسياليست پرداختند.
مخالفان مي‌گويند دادستان جديد بي طرف نيست و اکثريت حاکم يک «عروسک گوش به فرمان» را به اين سمت انتخاب کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دوره خدمت دادستان پيشين آلباني هفتم دسامبر پايان يافت.
اعتراض ها در پارلمان آلباني بالا گرفتنمايندگان گروه اقليت پس از درگيري در صحن پارلمان زنجيره انساني تشکيل دادند.
يکي از مخالفان نيز يک نارنجک دوزدا در داخل پارلمان روشن کرد و دود قرمز ناشي از آن تمام سالن را فرا گرفت.
با وجود تنش در پارلمان، راي گيري درباره انتخاب دادستان موقت انجام شد.
«مارکو» برخواسته از دل نزاع و دود
در اين راي گيري «آرتا مارکو» Arta Marku با 69 راي موافق نمايندگان حزب حاکم سوسياليست، دو راي مخالف و دو راي ممتنع به عنوان دادستان کل موقت آلباني انتخاب شد.
پارلمان آلباني داراي 140 کرسي است و حزب دموکراتيک اصلي ترين حزب مخالف اين راي گيري را تحريم کرده بود.
واکنش ها به انتخاب دادستان جديد آلباني حاکي از آغاز دور جديدي از تنش و بحران سياسي در يکي از کانون هاي بحراني در منطقه بالکان است.
«ليولزيم باشا» Lulzim Basha رهبرحزب مخالف دموکراتيک در جمع خبرنگاران در مجلس آلباني گفت: اين اقدام آغاز قيام مردمي عليه حکومت کنوني است وي «ادي راما» Edi Rama نخست وزير آلباني را به حمايت از افراد فاسد با حمايت از «آرتا مارکو» به عنوان دادستان جديد متهم کرد.
سايه شوم بحران بر سر آلباني
«باشاو» عده داد که از ماه ژانويه اعتراض هاي سراسري ضد دولتي آغاز شود.
با وجود گذشت نزديک سه دهه از سقوط نظام کمونيستي آلباني، اين کشور همواره در دور باطلي از بحران سياسي و نابساماني اقتصادي قرار داشته است.
اين بحران ها و نابساماني اقتصادي، آلباني را در فساد سياسي و قضايي گرفتار کرده و بستري براي فعاليت باندهاي مافيايي در اين کشور شده است.
هر دو حزب اصلي آلباني بر اين تصور هستند که کشورشان با پيوستن به نهادهاي سياسي، امنيتي و اقتصادي اروپا مي تواند مسير صلح، ثبات و امنيت را طي کند.
آنها وارد پيمان ناتو شده اند ولي همچنان پشت درواره هاي اروپا منتظر شروع مذاکرات عضويت هستند.
تفاوت معنادار عضويت کشورها در ناتو و اتحاديه اروپا
در ناتو صحنه گردان اصلي در مديريت اين پيمان آمريکا است و ورود هر کشوري از اروپا به ناتو هزينه اي براي آمريکا ندارد برعکس، هرچه کشورهاي بيشتري از اروپا وارد ناتو شوند فرصت هاي آمريکا براي پيشبرد سياست هاي نظامي گرانه اش در اروپا بيشترمي شود.
در همين چارچوب سازمان تروريستي مجاهدين خلق موسوم به «منافقين» و عامل ترور ده ها هزار نفر از شهروندان ايراني بعد از اخراج از عراق با تلاش امريکائي ها در آلباني مستقر شدند.
اتحاديه اروپا و ناتواما در اتحاديه اروپا پذيرش هر عضو جديد هزينه هاي زيادي دارد وبايد داراي شاخص هاي ويژه اقتصادي، سياسي، قضايي و اجتماعي باشد.
آلباني هيچ يک از اين شاخص ها را ندارد و همچنان پشت دروازه هاي اتحاديه اروپا متنتظر است.
با تسلسل بحران سياسي و اقتصادي در آلباني، بعيد به نظر مي رسد اتحاديه اروپا درآينده نزديک و حتي ميان مدت، مذاکرات عضويت با الباني را آغاز کند. 134/111
نويسنده: مرتضي مکي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»

به گزارش خبرگزاری مهر، «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امروز سه شنبه (۱۱ اردیبهشت ۱۴٠۳) با علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی گفتگو کرد.

طرفین در این دیدار در رابطه با آخرین تحولات سوریه از جمله لزوم اتخاذ رهیافت های جدید جهت کمک به بهبود وضعیت انسانی، مبارزه با تروریسم و همچنین استمرار فرآیند سیاسی سوریه گفتگو و تبادل نظر کردند.

خاجی در ادامه این گفتگوها، با ابراز نگرانی از بحران انسانی سوریه اظهار داشت، جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین و همچنین تجاوزات مستمر این رژیم به سوریه و لبنان تمامی معادلات منطقه را در بحران فرو برده است و روند پیشرفت تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است.

کد خبر 6093197 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • نطق‌ شنیدنی در پارلمان اروپا درباره حمله ایران به اسرائیل
  • فعال سیاسی اصلاح طلب: تحولات جهانی به سود ایران است
  • در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم 
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • تجمع حامیان و مخالفان قانون ماموران خارجی در تفلیس
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای تقویت دفاع ضد جاسوسی