Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@16:41:49 GMT

فلسفه دولت در اسلام اقامه ی دین است

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۴۹۷۶۶

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با اشاره به اینکه ماموریت دولت‌ها در مغرب زمین و میان کشورهای غیرمسلمان با کشور ما فرق دارد گفت: ماموریت دولت‌ها در اسلام باید اقامه دین باشد. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیت الله عباس کعبی نمایندهٔ مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در نشست تخصصی بسیج حقوقدانان گفت: بسیج حقوقدانان باید ظرفیت حقوقی کشور را جهت رشد و تعالی حقوق اسلامی و استیفای حقوق مردم سامان بدهد و به مسئولان در رده‌های تصمیم گیری در سطح قوای سه گانه بتواند مشورت حقوقی مناسب را متناسب با اهداف متعالی انقلاب اسلامی بدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: اهداف انقلاب اسلامی باید به گفتمان حقوقی قالب کشور تبدیل شود و باید همه اساتید بر این موضوع اصرار ورزیده و موضع گیری کنند.

آیت الله کعبی گفت: یکی از مسائل پایه‌ایی ماموریت دولت‌ها در اسلام است، البته دولت اعم از همه حاکمیت را مشمول می‌شود و از لحاظ حقوقی این ماموریت در اصل سوم قانون اساسی با ان شانزده بند معروف ذکر شده باشد و اهداف دولت در اسلام هم در اصل دوم ذکر شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: اگر بخواهیم در یک کلمه رسالت دولت در اسلام را بر بشماریم و آن را به یک گفتمان حقوقی تبدیل کنیم، اول باید بدانیم که دولت در اسلام متمایز با دولت در مغرب زمین است و این مدل متفاوت است و دولت در اسلام بر گرفته از روایات و احادیث باید دولت اقامه دین باشد. یعنی دولت حاکمیت دین باید باشد.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: فلسفه دین در عرصه اجتماعی تبلور پیدا می‌کند در اجرای شریعت؛ و اجرای شریعت همان اجرای دین است و اجرای دین و حاکمیت نظام حقوقی اسلام همه مسئولیت یکسانی دارند، چه دولتمردان و نخبگان چه مردم و شهروندان عادی.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: از همین روست که قرآن می‌گوید مستکبرین و نظام سلطه به همین دلیل یعنی تلاش شما برای اقامه دین است که با شما مخالفت دارند و در سایه اقامه دین نظریه تمدنی اسلام غلبه پیدا می‌کند.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد در سایه اقامه دین و نظام اسلامی است که رشد و پیشرفت و حقوق ملت و حتی آزادی‌های مشروع و توجه به مظالم مردم و تحقق عدالت همه جانبه حاصل خواهد شد.

وی گفت: از همین جهت است که دشمنان نظام با ما دشمنی دارند و با ما مخالفت می‌کنند و اگر ما درباره حقوق شهروندی سخن می‌گوییم، باید حواسمان باشد که در چارچوب منظومه اقامه دین حرف بزنیم و حقوق شهروندی خارج از این معنا ندارد.
ایت الله کعبی گفت: رشد و تعالی انسان و کرامت و حرمت انسان آن چیزی است که از سوی حقوق شهروندی اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد، برخلاف انچه که غربی‌ها مطرح می‌کنند.

نمایندهٔ مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: یکی از شاخصه‌های انقلابی‌گری همراهی با جبهه مقاومت اسلامی است و باید یادمان باشد ان کشوری که قران چاپ می‌کند وقتی همراه با جبهه مقاومت نباشد هیچ ارزشی ندارد.

آیت الله کعبی گفت: اینکه ما نسبت به وضعیت کشور بی‌تفاوت باشیم و فقط به فکر تدریس و تحقیق باشیم از نظر من فایده‌ای ندارد.

وی افزود: نباید اجازه دهیم هیبت شرع اسلامی و دستگاه‌های حکومتی شکسته شود؛ باید پرسید امروز چه شده که مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب می‌کند که حقوق اقلیت‌های مذهبی حفظ شود مگر نه اینکه این حقوق در اصل ۱۳ قانون اساسی تصریح نشده است. مگر اصل صد تا صد و شش قانون اساسی را نخوانده‌اید؟
آن‌وقت به سراغ تصویب قانونی می‌روید برای عضویت اقلیت‌ها در شورای شهر؟

آیت الله کعبی گفت: در کشور لبنان هم که اقلیت‌های مذهبی فراوان هستند به این شکل است که هر شهری که اکثریت دینی را داشت از همان اکثریت باید نماینده شورای شهر انتخاب شود نه اینکه یک اقلیت بیاید و برای اکثریت ان شهر تصمیم گیری کند.


وی افزود: شاید عده‌ایی بیایند و بگویند شاید مسلمانان دلشان بخواهد یک اقلیت را انتخاب کنند خب ما می‌گوییم اصل این موضوع اشتباه است، زیرا اولویت ما اقامه دین اسلام است و این انتخاب ما را به اقامه دین نمی‌رساند.

آیت الله کعبی به موضوع قاعده نفی سبیل اشاره کرد و گفت: این قاعده صرفا در مورد مسایل سیاسی نیست بلکه بدانید از این قاعده می‌توان درباره نفی حضور یک اقلیت و تصمیم سازی ان فرد هم استفاده کرد و نباید هیبت فقه و هیبت فق‌ها و هیبت لب‌های شورای نگهبان توسط نهادی که باید پاسدار اسلام و قانون اساسی باشد شکسته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به موضوع انجمنهای ایالتی و ولایتی در زمان رژیم سابق اشاره کرد و گفت: در همان زمان ان رژیم منحوس اجازه ورود مسلمانان را نمی‌داد که موجب پافشاری امام خمینی شد و وقایع پانزده خرداد و پایه‌های اصلی انقلاب را شکل داد و باید پرسید چگونه است که تز انقلاب در چهل سال به اندی نز تبدیل می‌شود و باید بدانیم این موضوع حتما یک پشتوانه برنامه ریزی شده دارد و دشمن با برنامه ریزی به میدان امده است؛ و افسوس که یک عده روشنفکر به واسطه پز روشنفکری و حمایت از اقلیت‌ها مبانی اسلامی ما را هدف قرار داده‌اند.

آیت الله کعبی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص بودجه و تخصیص بودجه گفت: اینکه بودجه شرکت نفت علیرغم کسری بودجه سیزده و نیم درصد به خودش اختصاص می‌دهد و امسال حتی یک درصد اضافه می‌شود ایا این براساس اصول قانون اساسی است؟ ایا این یک انحراف بزرگ از بودجه نیست؟

وی تصریح کرد: ما درخواستمان این است که بودجه به گونه ایی تقسیم شود که سبد خانواده ایرانی افزایش یابد و به کاهش فاصله غنی و فقیر منجر شود و اینکه بخشی از بودجه به تنخواه برخی از مقامات عالی تبدیل شود این کجایش طبق منطق بودجه ریزی درست است؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۴۹۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم وحدت و مقاومت را در جهان بشریت به اهتزازدر آورده، اظهار داشت: ابتدا باید اشاره ای به تقریب در جمهوری اسلامی داشت، چرا که وحدت و تقریب سند بزرگی برای ایران اسلامی به عنوان پرچم دار تقریب و عمل کننده به حرف است و ما این مسئله را در وعده صادق مشاهده کردیم.

 امام جمعه سابق بندرعباس، افزود: نکته ای که جهان بشریت و مردم ایران اسلامی باید بدان توجه داشته باشند این است که تنها کشوری که تقریب را فریاد می زند جمهوری اسلامی است که بعد از امام عزیز، امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب می باشد.

این عالم شیعه پیرامون مسئله فلسطین و اولویت اول جهان اسلام، اذعان داشت: امام راحل(ره) از ابتدا مسئله فلسطین را در اولویت جهان اسلام قرار داده است؛  بنده خدمت مرحوم آیت الله تسخیری(ره) سفری به کنیا داشتیم امام جمعه کنیا می گفت، ارادت ما به امام(ره) از آنجا بیشتر شد که فلسطین را مسئله اول جهان اسلام قرار دادند.

نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان، عنوان کرد: ملت های مسلمان با آمدن در خیابان ها و سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و زنده باد فلسطین موجب شدند تا اسلام در جهان امروزی به این نقطه برسد و فلسطین کنونی قدرتی بر علیه استکبار جهانی و غزه قهرمان افتخار آفرین شود.

 وی خاطر نشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: " إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا" تا سختی نباشد راحتی نیست؛ به طور قطع ملت مظلوم فلسطین و خصوصا غزه پیروز خواهند بود چراکه بعد از هر سختی و مقاومت، راحتی خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب به طور مکرر حمایت های بی دریغ خویش را اعلام کرده اند، مردم غزه انشاالله راهشان را ادامه می دهند، چراکه پیروزی قطعا با آنها خواهد بود و امیدواریم فرزندان اسلام در اقصی نقاط عالم ریشه فساد را بخشکانند.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • استاد مجتهدی هم معلم و هم مولف بود
  • آیین نامه ترویج نماز در هیات دولت تصویب شد
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • کعبی، نائب رئیس جامعه مدرسین: نیروی انتظامی تحت هیچ شرایطی نباید از طرح نور عقب نشینی کند
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است