Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - ترور شخصیت های سیاسی ترکیه در دستور کار داعش؛ ارتباط قاتل سفیر پیشین روسیه در آنکارا با گروه گولن؛ بی اعتبار شدن رسیدگی به اتهام های هالک بانک در نیویورک؛ گفت‌وگوی تلفنی رهبران انگلیس و ترکیه با محور تصمیم ترامپ درباره قدس؛ مذاکره وزیر خارجه ترکیه با رئیس کمیته عالی مذاکرات مخالفان سوری؛ ناپدیدی بیش از 10 هزار کودک مهاجر و پناهجو در اروپا؛ تشکیل ارتش رباتیک در ترکیه؛ آنکارا بار دیگر خواستار استرداد فتح الله گولن از آمریکا؛ و موافقت دادگاه ترکیه با آزادی روزنامه نگار زندانی آلمانی؛ از مهم ترین اخبار روز سه شنبه کشور ترکیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

** به ادعای روزنامه ینی شفق، ترور شخصیت های سیاسی ترکیه در دستور کار گروه تروریستی داعش قرار دارد.
ماموران پلیس ضد ترور استانبول با بازداشت تعداد زیادی از عوامل گروه تروریستی داعش در نقاط مختلف شهر در عملیاتی گسترده، در جریان بازرسی از محل اقامت یک تبعه سوری عضو داعش با نام اختصاری آ.آر تعداد زیادی از اسناد سازمانی و لوازم دیجیتالی را کشف و ضبط کردند که از پروژه بسیار پیچیده و ترسناکی مبنی بر ترور مقامات سیاسی ترکیه حکایت داشت.
بر اساس اطلاعات به دست آمده داعش قصد دارد در صورت عدم موفقیت در خاک ترکیه، عملیات ترور دیپلمات های ترک در اروپا به ویژه در آلمان و فرانسه را در دستور کار عناصر تروریستی خود قرار دهد.

** به گزارش روزنامه حریت، 47 عضو نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در پی بمباران جنگنده های هوایی و درگیری با نیروی زمینی ارتش ترکیه در شهرهای بیتلیس، دیاربکر، شیرناک، باتمان، سیرت، ماردین، تونجالی ترکیه و مناطق زاپ، آواشیان و باسیان در شمال عراق در 10 روز اخیر کشته شده اند.
بنا بر این گزارش، مراد داغ فرمانده پ.ک.ک در منطقه پولومور استان تونجالی نیز که پیش از این جایزه یک میلیون دلاری برای دستگیری وی تعیین شده بود، جزو کشته شدگان است.
حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) بیش از 30 سال است که به صورت مسلحانه علیه دولت مرکزی ترکیه می جنگد.
این تشکیلات از سوی دولت ترکیه، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته و معرفی شده است و حدود هشت ماه پیش علیه دولت مرکزی ترکیه و اقلیم کردستان عراق اعلام جنگ تمام عیار کرد.

** روزنامه حریت ترکیه از تثبیت ارتباط مولود مرت آلتین تاش قاتل سفیر سابق روسیه در آنکارا با گروه گولن خبر داد.
بنا براین گزارش پس از آغاز تحقیقات مشترک کارشناسان امنیتی ترک و روس به منظور شناسایی عامل و آمران ترور آندره کارلوف سفیر سابق روسیه در آنکارا توسط آلتین تاش مامور پلیس امنیت، اطلاعات جمع آوری شده، ارتباط وی با گروه گولن را در این قتل مسجل می کند.
آندره کارلوف سفیر سابق روسیه در آنکارا 19 دسامبر سال گذشته میلادی(شامگاه 29 آذرماه 1395) در مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس توسط مامور پلیس ترکیه به ضرب گلوله کشته شد.

** روزنامه استار ترکیه در خبری اعلام کرد که روند رسیدگی به اتهامات هاکان آتیلا معاون بین الملل هالک بانک ترکیه در دادگاه ایالتی نیویورک با انتشار صدای مکالمه تلفنی رضا ضراب شاهد این پرونده با دایی خود از اعتبار ساقط شد.
روز گذشته در ادامه رسیدگی به اتهامات هاکان آتیلا معاون بین الملل هالک بانک ترکیه در دادگاه ایالتی نیویورک، پخش مکالمه تلفنی محرمانه ضبط شده رضا ضراب در طول مدت حبس با دایی خود مبنی بر این که برای آزادی از زندان در آمریکا، باید دروغ بگوید و به جرمی که مرتکب نشده، اعتراف کند، چرا که در آمریکا کارها این گونه پیش می رود؛ اعتبار روند رسیدگی به این پرونده در آمریکا از بین رفت.
ضراب که در آمریکا بازداشت شده، با پذیرش هفت اتهام از جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه، در جلسه محاکمه محمد هاکان آتیلا یکی از مقامات ارشد هالک بانک ترکیه علیه وی و برخی مقامات ترکیه شهادت داد.

** ترزا می نخست ‌وزیر انگلستان دیروز در گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه بر مخالفت کشورش با تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت قدس تأکید کرد.
ترزا می بار دیگر با تأکید بر اهمیت همکاری با آمریکا به منظور تشویق این کشور جهت ارائه طرح‌هایی که منجر به ازسرگیری مذاکرات صلح شود؛ خاطرنشان کرد که موقعیت قدس بایستی در جریان مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تعیین شود و در نهایت بایستی پایتخت مشترک این دولت‌ها باشد.

** مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیروز در توئیتی از دیدار و مذاکراه اش با ناصر حریری رئیس کمیته عالی مذاکرات مخالفان سوری و هیات همراه وی در خصوص اقدامات و فعالیت های ترکیه برای تحقق پیشرفت در روند مذاکرات ژنو و یافتن راه حل سیاسی در سوریه خبر داد.
تاکنون هفت دور مذاکره در شهر ژنو در خصوص راه حل سیاسی بحران جنگ داخلی در سوریه انجام شده است.
قرار است دوره هشتم مذاکرات آستانه 22-21 ماه جاری (دسامبر) برگزار شود.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در آیین گرامیداشت روز جهانی مهاجران در آنکارا، با تاکید بر ناپدید شدن بیش از 10 هزار کودک مهاجر و پناهجو در اروپا، گفت: تمدنی که پول، اشیای زینتی و حتی کودکان مهاجر را در بدو ورود به مرزهایش غصب کرده و آن ها را مجبور به تغییر دین می‌کند، دیگر حرفی برای گفتن در خصوص انسانیت ندارد.
وی ادامه داد: در حالی که ترکیه تمام امکانات خود را برای تحصیل بیش از 600 هزار کودک پناهجو به کار ‌گرفته است، برنامه حمایتی کشورهای غربی از ترکیه در خصوص پناهجویان قطع می شود.

** به گزارش رسانه ها، ترکیه پس از ساخت هواپیمای ملی بدون سرنشین، به دنبال ساخت و طراحی خودروهای زمینی جنگی بدون سرنشین است تا بتواند ارتش رباتیک قدرتمندی را ایجاد کند.
هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد) در راستای مبارزه با عناصر تروریستی، کمک شایانی به ارتش ترکیه کرده و به همین دلیل وزارت دفاع ترکیه شروع به انجام پروژه های جدید به منظور طراحی و ساخت خودروهای جنگی بدون سرنشین کرده است.
ترکیه مدعی است که ارتش این کشور در بسیاری از عملیات های هوایی، با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه مواضع گروه های تروریستی حمله کرده و بسیاری از عناصر تروریستی و تجزیه طلب از جمله پ.ک.ک را کشته و انبار مهمات و پناهگاههای این گروه ها را منهدم کرده است.

** وزارت دادگستری ترکیه یک بار دیگر به صورت مکتوب خواستار پایان بخشیدن به اقامت فتح الله گولن در آمریکا و استرداد وی به همراه افسر سابق اداره امنیت به ترکیه را به وزارت دادگستری آمریکا ارسال کرد.
عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه با حضور در دفتر حزب عدالت و توسعه در استان سامسون، ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که مظنونان به عضویت در گروه گولن در دادگاه های ترکیه بر اساس موازین حقوقی و به صورت عادلانه ای محاکمه می شوند.
دولت ترکیه مدعی است که فتح الله گولن با تشکیل گروهی موسوم به فتو و با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای 15 جولای(25 تیرماه سال 1395) را سازماندهی کرده است.

** دادگاه استانبول با درخواست دادستان این شهر مبنی بر آزادی مشاله تولو روزنامه نگار و مترجم ترک تبار خبرگزاری ETHA آلمان موافقت کرد.
بر اساس رای دادگاه، وی به قید وثیقه آزاد شد، اما حق خروج از ترکیه را ندارد.
مشاله تولو روزنامه نگار و مترجم ترک تبار به همراه 17 تن دیگر هفت ماه پیش به اتهام عضویت در حزب کمونیست مارکسیست در ترکیه دستگیر شدند.
شبد**خاورم**7074**1010
خبرنگار: مینا غفرانی آذر**انتشار:حسن معظمی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۰۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از آنکارا، علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه با انتشار اطلاعیه ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد این افراد نیمه شب گذشته در راستای حکم دادستانی کل استانبول در عملیات مشترک نیروهای سازمان اطلاعات(میت) و پلیس در سه منطقه استانبول دستگیر شده اند.
به گفته یرلی کایا این افراد با مقر گروهک تروریستی داعش در "داشیشه استان حسکه" واقع در سوریه ارتباط داشته و برای این گروهک کمکهای مالی جمع آوری می کردند.
بنا بر این اطلاعیه در ده ماه گذشته در هزار و ۳۲۹ فقره عملیات صورت گرفته علیه گروهک تروریستی داعش، دو هزار و ۹۱۹ مظنون داعشی بازداشت، ۶۹۲ بازداشتی زندانی و ۵۳۱ بازداشتی نیز با حکم کنترل قضایی آزاد و تحقیقات قضایی در مورد ۱۸۷ مظنون نیز ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • چرا حمله موشکی «مشروع» بود؟ فهرست عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران
  • ۲۱ عملیات تروریستی و سایبری اسرائیل علیه ایران /چرا حمله سپاه «مشروع» بود؟
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • سردار شهید حجازی؛ از مقابله با داعش تا ترور شخصیت در سریال هالیوود
  • بازداشت ۱۰ مظنون داعشی دیگر در ترکیه