Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - با توجه به صراحت بيانيه منشور مبني بر اتخاذ «اقدامات لازم با همکاري ساير قوا براي توسعه، تقويت و اصلاح ظرفيت هاي موجود اعم از دولتي و غيردولتي براي پيشبرد حقوق شهروندي»، معاونت حقوقي، به منظور کمک به تحقق اين التزام و با استفاده از ظرفيت ساير دستگاهها، اقدام به تهيه و تدوين «لايحه ايجاد نهاد ملي حقوق بشر و شهروندي» نمود که اکنون در دستور کار دولت قراردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاسيس چنين نهاد مستقلي پس از انتشار «منشور حقوق شهروندي»، مي تواند اجراي شايسته تر مفاد آن را تضمين و شاخص هاي آن را در کشور ارتقا دهد.
به گزازش پايگاه اطلاع رساني دولت ،دکتر جنيدي معاون حقوقي رئيس جمهوردر نخستين اجلاس ملي گزارش حقوق شهروندي در گزارشي عملکرد يکساله و برنامه آينده معاونت حقوقي رئيس جمهور در حوزه حقوق شهروندي دردولت دوازدهم را تشريح کرد.
مشروح اين گزارش بدين شرح است :
بسمه تعالي
الف) گزارش اهم موارد عملکرد يکساله معاونت حقوقي در حوزه حقوق شهروندي
1. تهيه فهرست تکاليف عام و خاص دستگاههاي اجرايي در حوزه حقوق شهروندي
معاونت حقوقي بعد از انتشار رسمي منشور، تکاليف دستگاههاي اجرايي براي تحقق حقوق شهروندي را در دو دسته يعني فهرست تکاليف عام ناظر به الزامات مشترک همه دستگاههاي اجرايي و فهرست تکاليف خاص ناظر به هر يک از دستگاههاي اجرايي استخراج کرد. اين فهرست‌ها به عنوان خطوط راهنماي اقدامات لازم براي اجراي منشور از سوي رئيس محترم جمهور به دستگاههاي اجرايي ابلاغ و مقرر شد تا بر اساس آن برنامه اجرايي تفصيلي خود را به دستيار ويژه در امور حقوق شهروندي گزارش دهند.
2. تهيه پيش نويس لوايح چهارگانه ناظر به حقوق شهروندي
با توجه به اين که معاونت حقوقي دستگاهي است که کار اصلي آن مشارکت در فرايند قانونگذاري و مقررات گذاري است، لوايح چهارگانه اي را در تضمين حقوق عمومي و سياسي واجتماعي و اقتصادي شهروندان تهيه و تدوين و در دستور کار دولت قرار داده است: .
2.1. تهيه پيش نويس لايحه قانون ايجاد نهاد ملي حقوق بشر و شهروندي
با توجه به صراحت بيانيه منشور مبني بر اتخاذ «اقدامات لازم با همکاري ساير قوا براي توسعه، تقويت و اصلاح ظرفيت هاي موجود اعم از دولتي و غيردولتي براي پيشبرد حقوق شهروندي»، معاونت حقوقي، به منظور کمک به تحقق اين التزام و با استفاده از ظرفيت ساير دستگاهها، اقدام به تهيه و تدوين «لايحه ايجاد نهاد ملي حقوق بشر و شهروندي» نمود که اکنون در دستور کار دولت قراردارد. تاسيس چنين نهاد مستقلي پس از انتشار «منشور حقوق شهروندي»، مي تواند اجراي شايسته تر مفاد آن را تضمين و شاخص هاي آن را در کشور ارتقا دهد.
2.2. تهيه پيش نويس لايحه مسئؤليت مدني موسسات عمومي
با توجه به وقايع تلخي مانند حادثه ساختمان پلاسکو ، اين لايحه يکي از سازکارهاي مهم پاسخگويي دولت در قبال شهروندان است و پيشگيري از ورود زيان هاي ناشي از نقض حقوق شهروندي در آينده را هم به دنبال خواهد داشت.
2.3. تهيه پيش نويس شفافيت اقتصادي
با توجه به انتظارات رواي مردم از دولت و تصريح منشور به شفافيت اقتصادي به عنوان يکي از حقوق شهروندي و نيز وعده رييس محترم جمهور در اين راستا، لايحه شفافيت اقتصادي که درآن از جمله به صيانت از امنيت و حقوق گزارش دهندگان تخلفات اقتصادي و مالي تصريح شده است، توسط معاونت حقوقي تهيه گرديده است.
2.4. تهيه پيش نويس لايحه مديريت تعارض منافع در ارائه خدمات عمومي
اين لايحه مهم نيز محقق کننده بخشي از حقوق شهروندان در خصوص حفظ حقوق و منافع عمومي و ترجيخ مفع عمومي بر نفع خصوصي در موقعيت هاي تصميم گيري و تصميم سازي مديران است.
لوايح فوق در صورت طي سريع فرايند تصويب در دولت و مجلس مي توانند منشا تحولات ارزشمند اجتماعي و اقتصادي باشند.
3. تلاش براي تضمين حق دسترسي آزاد به اطلاعات صحيح قانوني
معاونت حقوقي با ايجاد و بازبيني پيوسته سامانه اطلاع رساني قوانين و مقررات که در دسترس عموم است در خصوص تضمين حق دسترسي مردم به اطلاعات قانوني، و با تنقيح مستمر قوانين در خصوص دسترسي مردم به اطلاعات صحيح حقوقي در مورد قوانين و مقررات معتبر تلاش کرده است.
4. ارسال گزارش وضعيت اجراي قانون اساسي
معاونت حقوقي با دستور رييس جمهور محترم از طريق ارسال گزارش هاي منظم مربوط به وضعيت اجراي قانون اساسي مانند گزارش هاي ناظر به ضرورت احترام به نتايج انتخابات شوراي شهر و تضمين برگزاري کنسرت هاي واجد مجوز در بهبود شاخص هاي اجراي قانون اساسي تلاش مي کند.
5. برگزاري دوره تبييني- توجيهي در مورد نحوه اجراي منشور حقوق شهروندي
همچنين، در راستاي نهادينه شدن حقوق شهروندي، معاونت حقوقي دوره هاي متعدد آموزش حقوق شهروندي در دستگاههاي اجرايي را تعريف و اجرا کرده است.
ب) برنامه آينده معاونت حقوقي در زمينه حقوق شهروندي
معاونت حقوقي براي اجرايي کردن منشور حقوق شهروندي، اقدامات زير را انجام خواهد داد:
1. انجام پژوهش هاي کاربردي براي تهيه لوايح و مصوبات مربوط به اجرايي کردن ديگر مفاد منشور
2. پشتيباني حقوقي دستگاه هاي اجرايي براي تضمين تحقق حقوق شهروندي موضوع تکاليف عام و خاص دستگاه ها
3. برگزاري شوراي هماهنگي واحدهاي حقوقي دستگاههاي اجرايي در مورد نحوه تدوين برنامه اجرايي براي عمل به تکاليف عام و خاص ابلاغ شده از سوي رئيس محترم جمهور.
4. تدوين واجراي برنامه هاي آموزشي در زمينه حقوق شهروندي در دو سطح عمومي و تخصصي براي کليه دستگاههاي اجرايي و عند الاقتضا شهروندان.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۰۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در همایش روز جهانی مشاوره گفت: یکی از مسوولیت‌های معاونت امور زنان و خانواده در سند مهندسی و فرهنگی، تدوین منشور مشاوره خانواده است که به تدوین نهایی رسیده و پس از طی مراحل قانونی اعلام خواهد شد.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی در پیشگیری یا کاهش طلاق، برنامه مدونی در ستاد زن و خانواده در دولت تصویب و پلتفرم همساز برای زوجین نوپا ایجاد شد و مشاوره برای زوجین و مهارت های زندگی به آنها آموزش داده می شود.

وی با اشاره به صفر شدن پشت نوبتی مستمری زنان سرپرست خانوار، گفت: خدمات و حمایت هایی مشاوره ای به هنگام روانشناسی، خدمات حقوقی و توانمندسازی نیز باید صورت گیرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به نقش روانشناسان در امیدآفرینی، افزود: نقش روانشناسان در شادی آفرینی در زندگی در روح و جان بشر و تلاش برای بهینه بودن و زیبا زندگی کردن افراد بر کسی پوشیده نیست. در درمان بیماری های جسمی توصیه به روان آرام و سالم و روح شاداب می شود و این روح و روان است که می تواند سلامت جسم را تضمین کند یا به او برگرداند.

خزعلی ایجاد انگیزه، امید آفرینی، عشق و نشاط با توجه به شناخت توانمندی ها را مهمترین نقش روانشناس دانست، گفت: نقش روانشناسان برای جلوگیری از ناهنجاری ها و آسیب ها بر کسی پوشیده نیست و روانشناسان در ارتقای بینش، روش، دانش، کنش و واکنش نقش اساسی دارند و این روانشناسی سلامت و روانشناسی کمال است و روانشناسان می توانند توانمندی های فرد را به خوبی شناسایی کنند و قوه ها، داشته ها، ظرفیت ها و استعدادهای فرد را تبدیل به عمل و فعلیت و زندگی اور را متحول کنند.

ارائه یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی بهزیستی به مردم

مهری سادات موسوی معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان بهزیستی اولین تشکیلات دولتی است که علم روانشناسی و مشاوره را توانسته وارد ساختار اجرایی کند، گفت: ۹۴ مرکز دولتی و ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز مشاوره غیر دولتی در سال ۱۴۰۲ حدود یک میلیون نفر را طی دو میلیون و ۷۵۰ هزار جلسه مورد مشاوره قرار دادند.

وی افزود: در راستای عدالت اجتماعی و دسترسی عموم افراد به خدمات مشاوره خط ۱۴۸۰ سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشاوره تلفنی ارائه داده است و در سال جاری ارتقای خط و ارتباط با سایر خطوط در دستور کار قرار دارد.

موسوی با اشاره به اختصاص یاری برگ به خانواده های کم بضاعت و مددجویان سازمان بهزیستی، اظهارداشت: برنامه های دیگری مثل مشاوره های به افراد در شرف طلاق، دوره های آموزشی پیش از ازدواج، مهارتهای زندگی و فرزندپروری ارائه می شود که به سلامت روان جامعه کمک می کند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ سال پیش مسوولیت صدور پروانه فعالیت مراکز مشاوره به سازمان بهزیستی واگذار شده است، گفت: ۳ هزار و ۱۷۴ مرکز در این سال‌ها همراه بهزیستی بودند و نظارت های مختلفی بر روی این مراکز انجام می شود.

کد خبر 6092732

دیگر خبرها

  • لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور: گشت ارشاد مدیران به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست
  • تدوین لایحه حمایت از حقوق پرستاران با هدف بهبود معیشت
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • عملیات وعده صادق فخر اسلام و مسلمین بود
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • کلنگ‌زنی مینی پالایشگاه دهدشت با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور