Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير اقتصاد در واکنش به درخواست افزايش نرخ ارز از سوي صادرکنندگان و فعالان اقتصادي، گفت: تو را به خدا درباره نرخ ارز چيزي نگوييد، مي‌بينيم قيمت ارز بالا رفت اما صادرات رشد نکرد؛ نرخ ارز دو برابر شد اما صادرات چقدر رشد کرد؟
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، در جلسه شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي مسعود کرباسيان پس از اظهارات اعضاي اتاق و شورا در خصوص موانع و راههاي افزايش صادرات به روسيه و بهبود تجارت با اين کشور و کشورهاي CIS اظهار داشت: همه موارد را بايد در قالب کار مطالعاتي بررسي کنيم تا راهکارهاي مشخصي براي حل آنها ارائه، تصويب و اجرايي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به بحث کريدور سبز بين ايران و روسيه گفت:‌ کانال کريدور سبز را روس‌ها پيشنهاد کرده‌اند اما ما اجرا نکرديم و حتي چند بار مصرانه آمدند و گفتند هر صادراتي که شما انجام مي‌دهيد، هر اسنادي که براي آن ارائه شود را مي‌پذيريم و حتي 25 درصد در تعرفه واردات به روسيه هم تخفيف مي‌دهيم اما صادرکنندگان ما از اين مزيت استفاده نکردند.
وزير اقتصاد تصريح کرد: در گام اول مقرر شد 10 شرکت از اين مسير استفاده کنند اما پس از مدت‌ها تنها يک شرکت از اين ظرفيت استفاده کرد.
وي در خصوص مبادلات مالي و ارز گفت: سياست بانک مرکزي استفاده از پول دو کشور است و براساس همين موضوع بود که سفر پوتين به تهران انجام شد و مسائل پولي و مالي مورد بررسي قرار گرفت و تنها بايد به سمت اجرايي شدن آن برويم.
کرباسيان با بيان اينکه لازم است دستور جلسه بعدي بررسي سياست‌هاي ارزي و طرح آن در جلسه شوراي گفت‌وگو براي صادرکنندگان باشد در خصوص موضوع حمل‌ونقل گفت: من در اين جلسه انتظار داشتم در خصوص حمل‌ونقل جاده‌اي و ريلي صحبت شود اما صحبت‌ها تنها معطوف به حمل‌ونقل دريايي بود.
وي ادامه داد: خط آهن ايران به روسيه در حال نهايي شدن است و اگر اين پروژه به اتمام برسد هزينه حمل‌ونقل بسيار کاهش خواهد يافت. تا دو ماه آينده خط آهن قزوين - رشت به اتمام مي‌رسد و تنها نقطه رشت - آستارا باقي مي‌ماند که تا دو هفته آينده منابع بودجه براي اين پروژه هم اختصاص خواهد يافت و اين طرح از طرح‌هاي مورد تأکيد رئيس جمهور هم هست.
وزير اقتصاد با اشاره به اظهارات عسکراولادي گفت: مواردي که آقاي عسکراولادي مطرح کردند درست است و بايد پيگيري شود و ما اين موضوعات را دنبال خواهيم کرد.
* صادرکنندگان ايراني از خط اعتباري بانک‌ روس استفاده نکردند
وي همچنين با اشاره به استقبال روس‌ها از تجار ايراني گفت: يکي از بانک‌هاي روسي اعلام آمادگي کرد و اعتباري را در اختيار صادرکنندگان ايراني براي تجارت قرار داد اما هيچ صادرکننده‌اي از اين اعتبار استفاده نکرد.
کرباسيان گفت: امسال در بودجه يک و نيم ميليارد دلار براي کمک به توسعه صادرات اختصاص يافته و مقرر شده يک و نيم دلار هم از ناحيه بانک‌ها با نرخ سود 6 درصد اختصاص يابد و سهم صندوق توسعه ملي هم مشخص شده است. اين پيشنهادات در بودجه آمده و به طور شفاف سهم صادرات مشخص است.
وي با بيان اين جمله که جا دارد گلايه‌اي هم از صادرکنندگان و فعالان اقتصادي کنم، بيان داشت:‌ روس‌ها به ايران آمدند و براي تجارت اعلام آمادگي کردند اما صادرکنندگان نرخ‌هايي را براي کالاهاي خود مطرح کردند که وزير روسيه به ما گفت اگر مي‌خواهيد به اين قيمت بفروشيد ما حاضريم به جاي شما اين کالاها را بخريم و صادر کنيم.
وزير اقتصاد همچنين به بحث تأسيس مرکز تجاري در روسيه اشاره کرد و گفت:‌ در زمان رياست جمهور مرحوم آيت‌الله هاشمي سفري به روسيه داشتيم و در آن سفر مقرر شد يک مرکز تجاري تأسيس کنيم اما آن مرکز تجاري که در منطقه نزديک به ميدان سرخ مسکو در نظر گرفته شود بود هنوز ساخته نشده است.
کرباسيان تأکيد کرد: روابط ما با روسيه خوب است و مي‌توانيم کار کنيم اما به ما بگوييد راهبرد اتاق‌ها براي سال آينده چيست؟ اتاق بازرگاني به ما بگويد کجاي کار گره خورده است. چرا که من متوجه نشدم با وجود همه اظهارنظرها، مشکل آيين‌نامه توسعه صادرات کجا است.
* تو را به خدا درباره نرخ ارز چيزي نگوييد
وي در واکنش به صحبت يکي از اعضاي حاضر در جلسه درباره افزايش نرخ ارز گفت: تو را به خدا درباره نرخ ارز چيزي نگوييد، مي‌بينيم قيمت ارز بالا رفت اما صادرات رشد نکرد. نرخ ارز (در سال‌هاي 90 تا 92) دو برابر شد اما صادرات چقدر رشد کرد؟
وزير اقتصاد اضافه کرد: اظهارات آقاي پورابراهيمي در خصوص دستورالعمل صادرات درست است و بهتر است در جلسه بعد اين موضوع را در دستور کار قرار بدهيم. شما بررسي کنيد اين دستورالعمل چقدر عملياتي شده و بهتر است شوراي گفت‌وگو و اتاق‌هاي بازرگاني گزارش‌هايي در اين زمينه ارائه بدهند زيرا اگر از دستگاه‌هاي دولتي گزارش بخواهم، يکسري آمار مي‌دهند که مشخص نيست چقدر از آن اجرايي شده است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۰۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مسکوتایمز، به گفته مقامات منطقه اسمولنسکی روسیه، حمله پهپادهای اوکراینی به تاسیسات پالایشگاه نفت واقع در این منطقه منجر به آتش‌سوزی شده است.

واسیلی آنوکین، رییس منصوب روسیه در منطقه اسمولنسکی گفت: منطقه ما دوباره زیر آتش حمله‌های پهپادی اوکراین است.

وی افزود: آتش‌سوزی پالایشگاه هیج قربانی نداشته و تیم‌های آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

در تصاویر منتشر شده در یک کانال تلگرامی، حجم آتش در این پالایشگاه گسترده به‌نظر می‌رسد.

همچنین، ایگور آرتامونوف، فرماندار منطقه «لیپتسک» در جنوب غربی روسیه، گفته است که یک پهپاد در منطقه صنعتی این ناحیه سقوط کرده است. به گفته وی، در پی این حمله ساکنان منطقه تخلیه شده‌اند.

کد خبر 6087504

دیگر خبرها

  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری
  • حمله اوکراین به منطقه اسمولنسک روسیه/ پالایشگاه طعمه حریق شد+فیلم
  • فرصت برابر در شبکه تهران
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات
  • حمله به ستاره ایرانی: دیگر به اینجا برنگرد! | اگر حرف خوبی برای گفتن نداری، چیزی نگو
  • آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی
  • اردن: حمله به رفح چیزی جز قتل عام نخواهد بود