Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به گفته ميلاد دوستي مدرس و منتقد سينما، انيميشن سينمايي «فهرست مقدس» توانست عصر جديد انيميشن سازي ايران را رقم بزند.
به گزارش جام نيوز، ميلاد دوستي مدرس دانشگاه و منتقد سينما يادداشتي درباره انيميشن «فهرست مقدس» به کارگرداني محمدامين همداني نوشته که در اين يادداشت آمده است:
«فهرست مقدس» که ابتدا «بازگشت» نام داشت يکي از 4 انيميشني بود که در سي و دومين جشنواره ملي فيلم فجر در سال 94 عصر جديد انيميشن سازي ايران را رقم زد و هر چند در آن سال با حداقل واکنش از سوي برگزارکنندگان و مسئولان سازمان سينمايي مواجه شد و در زمان نمايش، داوري و تقسيم جوايز مورد اقبال برگزار کنندگان قرار نگرفت ولي در همان بيابان بي توجهي، ديپلم افتخار بهترين پويانمايي جشنواره به «فهرست مقدس» رسيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«فهرست مقدس» هر چند که داستاني کاملا ضدصهيونيستي دارد و قصه آن که روايتي از داستان اصحاب اخدود است به وضوح کنايه به ماجراي هولوکاست دارد و مي خواهد نخستين قتل عام بزرگ تاريخ بشر را که به دست يهوديان رقم خورد به تصوير بکشد اما روايت آن و سنديت تاريخي اش طوري است که مي تواند وارد گود رقابت جهاني شود و اين اتفاق هم افتاد. حضور متعدد جهاني «فهرست مقدس» و کسب جايزه از جشنواره هاي درجه دو و سه جهاني از جمله جشنواره مادريد، نيويورک، شرق آسيا و... بعد از اکران در جشنواره و ورود به هفته انيميشن بازار بين المللي فيلم «کن» براي نخستين بار براي يک پويانمايي ايراني از جمله اين موارد بودند.
نقل قولي از سازندگان «فهرست مقدس» بود که بازار فيلم «کن» براي هفته انيميشن خود تنها انيميشن هايي را مي پذيرد که به بخش رقابت اصلي جشنواره «کن» راه يافته باشند، ولي درباره «فهرست مقدس» استثنا قايل شدند و عليرغم حضور پيدا نکردن اين پويانمايي در جشنواره «کن»، اين فيلم را به خاطر کيفيت قابل اعتناي فني به هفته انيميشن «کن» راه دادند.
اما چه اتفاقاتي در «فهرست مقدس» افتاده که ويژگي هاي فني آن را حايز توجه کرده است؟ محمدامين همداني کارگردان اين اثر گفته است: براي نخستين بار در ايران، بيش از 50 درصد افکت‌هاي صوتي در فولي استيج توسط آرتيست‌ها شبيه‌سازي و کار در يک فضاي آکوستيک ضبط‌ و اين کار باعث شد که فيلم در نزديک‌ترين صداها به همراه جزييات متناسب با آنچه در تصوير وجود دارد، شنيده شود.
البته کساني که اين اثر را ديده اند به وضوح شاهد تطابق نداشتن ليپسينگ در «فهرست مقدس» بوده اند. اتفاقي که با توجه به ايراني بودن زبان کار کمي عجيب به نظر مي آيد و به اين اضافه کنيد تفاوت کيفي ميان بعضي دوبله ها را که کار را به لحاظ دوبله چند سطحي کرده است.
همداني درباره استفاده از پيشکوست هاي دوبلاژ و سرپرستي مريم شيرزاد بر دوبله «فهرست مقدس» مي گويد: «فيلم 2 بار دوبله شده است. در نسخه اوليه‌اي که از «فهرست مقدس» آماده شده بود از زبان رسمي ادبيات فارسي استفاده شد اما در نسخه دوم و بعد از چند اکران خصوصي، براي اينکه مخاطب با اين سبک از ادبيات ارتباط چنداني برقرار نمي‌کرد، يک بار ديگر دوبله انجام شد. مريم شيرزاد مدير دوبلاژ اين پروژه بود و حداقل هشت صداي ماندگار سينماي ايران، کاراکترهاي اين انيميشن را دوبله کردند.
محمدامين همداني البته به هزينه هاي پايين توليد اين انيميشن در قياس با آثار مشابه در سطح جهان اشاره مي کند و مي گويد: مجموعه هزينه هايي که براي توليد اين انيميشن شده در مدت 18 ماه توليد، يک ميليارد تومان بوده است که اين ميزان هزينه در مقايسه با بودجه توليد آثار انيميشن خارجي که به طور متوسط بين 100 تا 150 ميليون دلار يعني معادل 400 تا 600 ميليارد تومان هستند به معناي يک چهارصدم نمونه هاي خارجي است.
همداني در مورد علت‌هاي کاهش هزينه هاي توليد انيميشن «فهرست مقدس» به نسبت نمونه هاي خارجي اش گفت: نيروي انساني ما به خاطر اختلاف دلار دستمزد پايين تري مي گيرد. ضمن اينکه 100 نفر به شکل متمرکز و البته کمتر از 50 نفر به شکل دايم روي ساخت اين انيميشن فعاليت داشتند. نکته ديگر اينکه، موضوع فرآيند توليد موازي هم به کم شدن هزينه اين پروژه کمک کرده است. وقتي بخش هايي از کار موازي انجام شود، هزينه و زمان کمتر خواهد شد. مي دانستم که چه کار بايد بکنم که يک کار سينمايي بهينه و سر زمان تمام شود. البته همين توليد موازي کار را سخت کرده بود چون بايد انتهاي هر کدام از فرآيندها را در سکانس هاي توليدي پيش بيني کنيد و در آخر بدانيد که کجا روي هم سوار شوند. اگر يکي از آنها نادرست پيش مي رفت، همه کارهايي که براي انيميت و نورپردازي در يک فرآيند انجام شده بود از بين مي رفت.»
به هر حال «فهرست مقدس» با افتتاحيه پرطمطراقش وارد گود اکران شده تا ببينيم ذايقه مخاطب نوجوان که مخاطب اصلي اين انيميشن است تا چه حد به يک کار وطني خوش مي آيد. کاري که هرچند نقاط ضعف قصه اش غير قابل کتمان است ولي به لحاظ فني کار با کيفيتي در زمره پويانمايي هاي ايران به حساب مي آيد و از بابت مخاطب نوجوان بودنش منحصر به فرد است. بايد بنشينيم به انتظار تا سرنوشت فهرست مقدس را ببينيم. آيا اين کار هم مانند «شاهزاده روم» اکران موفقي خواهد داشت؟»
افکار
115

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۱۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس

عضو شورای شهر مشهد گفت: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و بسیاری از معضلات اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌شود.

سیدحسین علوی‌مقدم در خصوص اجرای پویش «مشهد مهربان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌رضوی اظهار کرد: ماده اول قانون تشکیلات، شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را یک نهاد اجتماعی می‌داند، از این رو تکلیف اولیه شهرداری اجرای پویش‌هایی است که با پیروی از اخلاق اجتماعی مسائل و ناهنجاری‌های جامعه را حل کند، یکی از این پویش‌ها مشهد مهربان است که هدف آن تزریق مهربانی و افزایش حساسیت مردم نسبت به معضلات اجتماعی است.

وی افزود: پویش‌های مردمی با افزایش مشارکت مردمی و ایجاد هم‌بستگی زمینه حل معضلات اجتماعی را فراهم می‌کنند و لازم به ذکر است که بسیاری از معضلات اجتماعی در سطح خردوکلان با مشارکت و هم‌دلی مردم حل می‌شود.

عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: معضلات اجتماعی باید دغدغه همه مردم باشد و مردم نباید نسبت به مشکلات یکدیگر بی‌تفاوت باشند، در صورتی که معضلات اجتماعی دغدغه همگانی شود به سوی مدینه فاضله حرکت خواهیم کرد.

علوی‌مقدم در پایان ضمن اشاره به مهاجرپذیری مشهد مقدس به دلیل هم‌جواری با امام رضا (ع) گفت: پویش «مشهد مهربان» با افزایش مشارکت و هم‌بستگی باعث یکپارچه‌سازی اجتماعی شهر می‌شود و این مشارکت‌ها عاملی است که افراد خود را در برابر مشکلات تنها نبینند.

کد خبر 749056

دیگر خبرها

  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پویش «مشهد مهربان»، عامل یکپارچه‌سازی اجتماعی مشهد مقدس
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد
  • انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت
  • «رخ» از مسکو جایزه گرفت/ جایزه بزرگ جشنواره مراکش برای «برنده‌ها»
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • ۲ انیمشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
  • «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت