Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-25@10:10:02 GMT

دست بی‌تدبیری مسؤولان روی گلوی کلانشهرها

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۲۲۹۰

شدت آلودگی هوا طی چند روز گذشته علاوه بر سنگینی بار مراجعات به اورژانس‌ بیمارستان‌ها، آمار سکته قلبی را نیز ۲ برابر کرده است.به گزارش بلاغ، هوای کلانشهرهای کشور طی هفته گذشته تاکنون به شدت آلوده شده و این مسئله مدارس تعداد زیادی از این شهرها را به تعطیلی کشانده است.  نفس‌های شهرهایی همچون تهران و تبریز به شماره افتاده و وضعیت جسمانی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها کمتر کسی است که از سردرد و خستگی مفرط رنج نبرد. میزان مراجعات به اورژانس بیمارستان‌ها نیز بیشتر شده و سکته قلبی نیز آمار آن تصاعدی بالا رفته است.

*افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها در آلودگی هوا

 مریم عنایت، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با موضوع آلودگی هوا و مشکلاتی که برای ریه‌ افراد در معرض این آلودگی وجود دارد، گفت: افرادی که دچار آسم بوده، پیوند ریه شده‌اند و مشکلات تنفسی دارند نباید در هوای آلوده طی این روزها تردد کنند.همچنین این افراد زمانی که در منزل هستند باید هوای خانه را مرطوب نگه داشته و مصرف فراوان شیر، سبزیجات و مایعات را مدنظر قرار دهند. همچنین افرادی که علایم سرماخوردگی یا عفونت‌های تنفسی را دارند به ویژه در زمان‌هایی که هوا آلوده است باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی را انجام دهند.

عضو گروه پیوند ریه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: در فصل زمستان طی سال‌های اخیر میزان مراجعات به بیمارستان‌های سطح شهر دلیل افزایش بیماری‌های تنفسی بیشتر می‌شود و در واقع به دلیل آلودگی هوا با گسترش بیماری‌های مزمن تنفسی همراه هستیم. همچنین دلیل آلودگی هوا میزان مراجعات به بخش بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های سطح شهر بسیار بیشتر از روزهای عادی شده که رعایت نکات بهداشتی می‌تواند تا حدودی در کاهش این مشکل مؤثر واقع شود.

* افزایش دو برای سکته قلبی در کلان‌ شهرها

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز با اشاره افزایش 10 درصدی تماس با اورژانس طی امروز نسبت به روز گذشته و افزایش 20 درصدی تماس‌ها نسبت به هفته پیش، گفت: آمار سکته قلبی در اورژانس‌های پیش بیمارستانی نیز طی هفته گذشته تا کنون 2 برابر شده است.

وی افزود:امیدواریم که با توصیه های که اورژانس دارد، مخصوصاً برای چند قشر مهم شهر تهران، سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای اعم از قلبی و تنفسی و کودکان دارند از تردد غیر ضروری خودداری کنند و داروهای خودشان را اگر با توجه به زمینه های بیماری تنفسی و قلبی ملزم به مصرف هستند، استفاده کنند.

سخنگوی اورژانس کشور در ارتباط با تمهیدات اورژانس در روزهای آلوده اظهارداشت: اورژانس تهران تیم‌هایش را در نقاط مهم پایتخت مستقر کرده و علاوه بر پایگاه‌های شهری موجود، تعداد زیادی آمبولانس در میدان‌ها و مناطق اصلی پایتخت مستقر شدند.

*ماسک‌های N95 بخرید

خالدی افزود: ماسک‌های ساده از ورود ‌ذرات معلق کوچک جلوگیری نمی‌کنند ‌و این ذرات با ابعاد کوچک به‌راحتی می‌توانند وارد سیستم دستگاه تنفسی افراد شوند و مشکلات متعددی را به‌وجود آورند. اما در این موارد استفاده از ماسک فیلتردار یعنی ماسک N95  می‌تواند نقش موثری در تضمین سلامت شما داشته باشد.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان اینکه این ماسک‌ها هم نیاز به تعویض دارند، گفت: اگر فردی هستید که روزانه ساعات زیادی را در هوای آزاد سپری می‌کنید، بهتر است ماسک خود را به‌طور روزانه تعویض کنید و فردا از ماسک جدید استفاده کنید، اما اگر خانم خانه‌داری هستید و بیشترین ساعتی که در بیرون از منزل سپری می‌کنید حدود یک ساعت است، می‌توانید هر دو روز یک‌بار ماسک فیلتردار خود را تعویض کنید.

*خطر دو برابری ابتلا به آنفلوآنزا در شهرهای آلوده

پرویز طباطبایی در ارتباط با تأثیر آلودگی هوا در بروز بیماری‌های عفونی، اظهار داشت: آلودگی هوا محیط را برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها مساعد می‌سازد بنابراین عفونت‌های تنفسی نیز گسترش می‌یابد.

وی افزود: گروه سنی پرخطر همچون کودکان و بزرگسالان مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی هستند، گفت: در کودکان به دلیل اینکه سیستم ریوی آنها کاملاً رشد نکرده آلودگی هوا بیشتر سبب آسیب به آنها می‌شود. همچنین در شهرهای آلوده احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی همچون آنفولوآنزا و ذات‌الریه دو برابر می‌شود چرا که محیط برای رشد میکروب‌ها و ویروس‌ها فراهم شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: همچنین در شهرهای آلوده زمینه بروز بیماری‌های بدخیم همچون سرطان ریه نیز بیشتر از سایر شهرها است.

مردم قربانی بی‌تدبیری مسئولان 

تمامی این گزارش‌ها و آمارها در حالی است که طی چند ساله گذشته بارها جلسات ستاد بحران و استانداری‌ها و ... به خاطر آلودگی هوای کلانشهرها تشکیل شده است؛ اما خروجی این نشست‌ها چیزی جز تعطیلی مدارس و افزایش طرح و ترافیک و اعمال محدودیت را برای ساکنان این شهر در بر نداشته است.

حال آنکه مسئولان مربوط اعم از دولت و شهرداری‌ها هیچ طرح پایدار و جامعی برای رفع این بحران در بلند مدت و کوتاه مدت نداشته و ندارند. افزایش روز افزون جمعیت شهرها و ترافیک راه‌ها هم بر این بی‌تدبیری مسئولان افزوده است و تنها چیزی که نصیب مردم خواهد شد بیماری و افزایش مرگ و میر ناشی از تنفس این هوای ناپاک خواهد بود. 

و در آخر بهتر این است تا مسئولان مربوط به جای امروز و فردا کردن و به خطر انداختن جان شهرنشینان، به فکر یک راه چاره اساسی و کاربردی برای حل این بحران باشند، چراکه هر روز که میگذرد عده‌ای از مردم جانشان را در این هوای آلوده از دست می‌دهد و اگر فکری نکنید خیلی زود دیر می‌شود...

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت به خانواده شهدا جزو وظایف اصلی مسوولان است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی نقدی ظهر سه شنبه در جلسه طرح سپاس شهرستان ضمن تبریک گرامیداشت هفته کار و کارگر اظهار کرد: رسیدگی به امور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران افتخار بزرگی است که باید با عشق به خدمت گزاری انجام شود.

فرماندار شهرستان شفت با اشاره به اینکه خانواده‌های شهدا، جانبازان و آزادگان بزرگترین سرمایه‌های معنوی انقلاب و ملت هستند، افزود: مسؤولان به عنوان خادمان مردم باید به دیدار خاندان معظم شهدا و ایثارگران بروند و از روحیه انقلابی و جهادی والدین شهدا و جانبازان و آزادگان انرژی مثبت بگیرند.

وی گفت: خانواده معظم شهدا در مسیر دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، از تمام هستی و سرمایه خود گذشتند و امروز همه مردم و مسؤولان موظفند تا با تمام توان، شأن و جایگاه آنان را حفظ کرده و خواست آنان را در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت برآورده کنند.

وی با اشاره به اینکه مسؤولان شهرستان تکریم خانواده شهدا را در اولویت کاری خود قرار دهند، افزود: مسؤولان شهرستان علاوه بر فعالیت‌های عمرانی و خدماتی نسبت به ارج نهادن به مسائل فرهنگی، ارزشی و اجتماعی، در برنامه‌های دیدار خانواده شهدا حضور پررنگ داشته باشند.

فرماندار شفت در تکریم و تجلیل از خانواده‌های شاهد و ایثارگر گفت: خانواده‌های شهدا محق خدمت هستند و ما وظیفه داریم در راستای ترویج فرهنگ شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تلاش مضاعفی داشته باشیم.

نقدی ادامه داد: طرح سپاس یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری است که در اولویت کار ما قرار دارد، برخی پدران و مادران شهدا در دوران کهولت سن به سر می‌برند و نیاز به سرکشی و دیدار بیش از پیش دارند.

خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند

نقدی گفت: خانواده شهدا مایه خیر و برکت نظام و انقلاب هستند و مسؤولان موظفند تا با سرکشی مداوم به آنان، ضمن رفع مشکلات این خانواده معظم، در مسیر خدمت رسانی به مردم، از والدین شهدا طلب دعای خیر کنند.

وی افزود: خانواده معظم شهدا در دفاع از ارزش‌های اسلامی تمام هستی خود را تقدیم راه خدا کردند و این کمترین وظیفه مسئولان است تا ضمن سرکشی به آنان، از نزدیک با مسائل و مشکلات آن‌ها آشنا شده و با افتخار در صدد رفع مشکلات بر آیند.

نقدی با اشاره به اینکه خدمت به خانواده شهدا جزو وظایف اصلی مسؤولان به شمار می‌رود، بیان کرد: مسؤولان باید به صورت دوره‌ای با خانواده معظم شهدا دیدار و از آنها دلجویی کنند چراکه همه موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران مرهون خون پاک شهدای گرانقدر است.

فرماندار شفت با بیان اینکه خانواده‌های شهدا وارثان این نظام و انقلاب هستند، گفت: صحبت‌های دلگرم کننده خانواده شهدا در امید دادن به جامعه به اندازه چندین سخنران مطرح تأثیر گذار است چرا که از جان و دل سخن می‌گویند.

کد خبر 6086400

دیگر خبرها

  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • تصویبِ تشکیل کمیته تخصصی خلاقیت و نوآوری شهری در کلانشهرها
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • افزایش پایگاه‌های موتورلانس اورژانس در فارس
  • خدمت به خانواده شهدا جزو وظایف اصلی مسوولان است
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • افزایش ظرفیت پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور