Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@04:06:06 GMT

ايده هاي ناب براي تزيين سفره يلدا

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۲۵۱۷

ايده هاي ناب براي تزيين سفره يلدا

خبرگزاري آريا -
تزيين سفره ي شب يلدا يکي از بزرگ ترين دغدغه هاي ميزبانان خوش ذوق و با سليقه شب يلدا است. البته امروز مي خواهيم از چند عکس ساده پيشتر برويم و شما را با ايده هاي جالب تزيين سفره شب يلدا آشنا کنيم.
اجازه دهيد حاشيه نرويم و يک راست به سراغ اصل مطلب برويم.
اگر در مقام ميزبان برگزاري شب يلدا باشيد حتماً با اين مشکل مواجه شده ايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر از دردسرهاي تهيه سور و سات برگزاري شب يلدا بگذريم به نوع پذيرايي در شب يلدا خواهيم رسيد و انبوه ظرف هاي ريز و درشتي که در آخر شب براي ميزبان باقي مي ماند که اگر ماشين ظرفشويي نداشته باشيد واقعا مکافاتي است. البته در اين مطلب قصد داريم در کنار ايده هاي تزيين سفره شب يلدا سبک ديگري از پذيرايي را نيز با شما به اشتراک بگذاريم.
در سبک پذيرايي سنتي، شما مجبور خواهيد بود با تک تک خوراکي هاي يلدا از همه مهمان ها پذيرايي کنيد؛ که بعضاً همه آنها نيز خورده نمي شود. ما در اينجا پيشنهاد مي کنيم ميز مخصوصي را به پذيرايي از مهمان ها اختصاص دهيد و با قرار دادن ظروف سرو مناسب و به شيوه سلف سرويس به مهمان ها اجازه دهيد از هر خوراکي که تمايل دارند استفاده کنند.
ايده هايي که در ادامه مي آيد با فرض استفاده از شيوه پذيرايي به صورت سلف سرويس مي باشد.

با قرار دادن ظروف سرو به شيوه سلف سرويس از مهمان ها پذيرايي کنيد
تزيين سفره شب يلدا را از کجا شروع کنيم؟!
تزيين سفره شب يلدا بدون درنظر گرفتن يک تم مناسب کار بيهوده اي است، بهتر است قبل از مطالعه ادامه مقاله يک تم مناسب براي تزيين سفره شب يلدا در نظر بگيريد.
بعد از انتخاب تم يلدا نوبت به انتخاب ظروف مناسب براي سرو خوراکي هاي يلدايي خواهد رسيد. همه ي ما کم و بيش مي دانيم رابطه ي مستقيمي بين حس چشايي، حس بويايي و حس بينايي وجود دارد. زماني که يک خوراکي با يک طمع را در دو ظرف مختلف و با دو تزيين مختلف سرو کنيد، خوراکي که در ظرف زيباتر قرار دارد و بهتر تزيين شده است خوشمزه تر به نظر مي رسد. زيرا چشمان انسان قبل از چشيدن يک خوراکي، پيام خاصي را، از روي ظاهر آن به مغز ارسال مي کنند. همين يک دليل کافي است تا شما نسبت به انتخاب ظروف پذيرايي مناسب براي تزيين سفره شب يلدا بيشتر حساس باشيد.
تزيين انار شب يلدا
اجازه دهيد تزيين سفره شب يلدا را با انار شروع کنيم. مي توانيد انار را به دو شيوه سرو کنيد.
روش اول: ظرف بزرگي را براي انار دون شده انتخاب کنيد و انارهاي دون شده را داخل آن بريزيد. براي دسترسي مهمان ها نيز مي توانيد کاسه هاي کوچک انارخوري را در ميز کناري بچينيد.
روش دوم: مي توانيد انارها را با پوست نيز در داخل يک ظرف بچينيد. به منظور تزيين انار شب يلدا به اين شيوه مي توانيد با چاقوي ليزري يا يک چاقوي تيز پوست انار خود را به صورت يک گل برش بزنيد و آن را تا نيمه بدون به هم ريختن دانه هاي انار از آن جدا کنيد و سپس آن ها را در يک ديس يا سيني گرد بچينيد.
ايده ديگري که براي تزيين انار شب يلدا مي توانيد از آن استفاده کنيد تهيه يک شاخه ي خشک درخت مانند است. آن را در قسمتي از ميز يا سفره خود ثابت کنيد. براي اين کار مي توانيد از يک گلدان نيز استفاده کنيد. سپس برخي از انارها را از وسط به دو نيم و برخي را به صورت کامل و بدون برش از قسمت پوست بر روي شاخه ها بچسبانيد. حتي مي تواند براي پر شدن بقيه قسمت هاي درخت از برگ هاي خشک شده نيز استفاده کنيد.

تريين سفره شب يلدا بدون هندوانه هيچ مفهومي نخواهد داشت
ايده تزيين هندوانه شب يلدا
به سراغ شاه، خوراکي هاي شب يلدا برويم. هندوانه!
تريين سفره شب يلدا بدون هندوانه هيچ مفهومي نخواهد داشت. از مدل هاي زيباي حکاکي که روي هندوانه انجام مي شود که بگذريم به چند ايده ساده خواهيم رسيد که براي شما کاربردي خواهد بود.
1- مي توانيد هندوانه ي خود را از عرض به صورت دالبر يا زيگزاگ برش دهيد، بعد هندوانه ي داخل آن را با قاشق هاي بستني به صورت گرد يا با ابزار خاص به صورت چهارگوش هاي کوچک برش بدهيد تا حدي که تنها پوست هندوانه بماند، سپس به هر کدام از قطعات يک چنگال کوچک پلاستيکي بزنيد و آن ها را به صورت مرتب به داخل پوست هندوانه برگردانيد. شما مي توانيد در زمان برش زدن هندوانه، با در نظر گرفتن يک دسته آن را به شکل سبد دربياوريد.
2- هندوانه را با پوست از وسط به دو نيم تقسيم کنيد و سپس برش هاي نيم دايره ي نازک و هم اندازه درست کنيد و آن ها در با چيدماني خاص (به صورت گل، پشت سر هم و …) در ظرف مناسبي بچينيد.
3- هندوانه با پوست، را ابتدا به دو قسمت و سپس به چهار قسمت تقسيم کنيد، سپس برش هاي مثلثي نازک درست کنيد. مي توانيد با کمي خلاقيت اين برش ها را به صورت يک ماهي ( اين برش ها به عنوان پولک ماهي استفاده شده باشند ) يا پشت سر هم بچينيد.
ايده تزيين سفره شب يلدا با کيک هندوانه
کيک هندوانه که تازگي ها محبوبيت فراواني براي شب يلدا پيدا کرده است مي تواند يکي از خوراکي هاي سفره شب يلداي شما باشد اما توصيه مي کنم براي سرو کيک حتماً از ظرف کيک خوري مناسبي استفاده کنيد. بهتر است از يک کيک خوري پايه دار استفاده کنيد. ايجاد ارتفاع از سطح ميز باعث مي شود کيک شما بهتر ديده شود. اگر کيک خوري شما درب دار باشد بهتر است زير از خشک شدن سطح کيک در مجاورت با هوا نيز جلوگيري مي کند.
مي توانيد به جاي سرو يک کيک واحد، به تعداد افراد خانواده و مهمان ها کاپ کيک تهيه کرده و با خمير فوندانت هم رنگ با تم يلدا آن ها را تزيين کنيد. مي توانيد کاپ کيک ها را به همراه چاي يا نسکافه براي پذيرايي خوش آمدگويي سرو کنيد.
تزيين آجيل شب يلدا
آجيل از مهم ترين خوراکي هايي است که در تزيين سفره شب يلدا، دست شما را باز مي گذارد. تنوع رنگ هاي آجيل آن را از تزينن بي نياز مي کند اما ظرف مناسب براي سرو آن مي تواند جلوه متفاوت تري به آن ببخشد.
ظروف اردوخوري مارپيچ و حلزوني يکي از ظروف مناسبي است که مي توانيد از آن استفاده کنيد. همچنين انتخاب ظروف آجيل خوري و شکلات خوري مناسب نيز مي تواند به شما کمک کند. اگر به دنبال يک تم سنتي هستيد ظروف برنزي براي اين منظور بسيار مناسب هستند.
باسلوق نيز که يکي از خوراکي هاي خوشمزه اين شب مي باشد را نيز مي توانيد در شيريني خوري دو طبقه يا يک ديس رولت خوري بچينيد. معمولاً خود باسلوق با پودر نارگيل و مغز گردو تزيين مي شود بنابراين تزيين خاصي نياز نخواهد داشت.

باسلوق نيز که يکي از خوراکي هاي خوشمزه شب يلدا مي باشد
سفره يلدا سنتي
از آنجا که شب يلدا يک شب آييني و ملي بزرگ براي ما ايرانيان است خالي از لطف نخواهد بود که تزيين سنتي را نيز براي سفره شب يلداي خود برگزينيد.
براي تزيين سفره شب يلدا به شيوه سنتي مي توانيد از ايده هاي زير کمک بگيريد.
براي پوشش ميز مي توانيد از روميزي ترمه و ساتن استفاده کنيد. مي توانيد از يک سماور قديمي و ترجيحاً يک سماور ذغالي براي رونق دادن به ميزتان استفاده کنيد. شمعدان هاي لاله عباسي را فراموش نکنيد. اگر تمايلي به استفاده از شمعدان هاي لاله عباسي قديمي نداريد مي توانيد از شمعدان هاي برنز براي اين منظور استفاده کنيد تا علاوه بر جلوه سنتي ظاهر زيباتري نيز به ميز شما بدهد.
سعي کرديم در اين مطلب ايده هاي جالبي که مي تواند در تزيين سفره شب يلدا به شما کمک کند را با شما به اشتراک بگذاريم. مي توانيد ايده هاي خود را در بخش نظرات همين پست با ما به اشتراک بگذاريد.


تزيين ميز شب يلدا


ايده براي تزيين ميز شب يلدا


مدل تزيين سفره يلدا
منبع : shikotak.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۲۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایده‌های جالب برای عیدی دادن به کودکان

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از اتفاقاتی که با آمدن فصل بهار و عید نوروز برای همه هیجان‌انگیزه، گرفتن عیدی و عیدی دادن است. وقتی صحبت از عیدی دادن به کودکان به میان می‌آید ناخودآگاه اسکناس‌های نویی که بزرگترها لای قرآن می‌گذارند، تداعی می‌شود.

اسکناس‌های نویی که تا مدت‌ها گوشه کشو نگهداری می‌شود و کسی دلش نمی‌آید خرج کند. اما این روزها عیدی فقط دادن چند برگ اسکناس نیست بلکه بستگی به خلاقیت بزرگترها دارد. با ما همراه باشید تا ایده‌های جالبی را برای عیدی دادن به گروه‌های سنی مختلف پیشنهاد دهیم.

عیدی برای نوزادان

پر واضح است که نوزادان تا 6 ماهگی در تلاش هستند تا محیط اطراف خود را بشناسند. حواسی که آن‌ها در این دوران با آن سعی در شناخت محیط دارند، حس لامسه و شنوایی است. بزرگسالان می‌توانند برای عیدی دادن به کودکان به سراغ انواع اسباب‌بازی‌های بی‌خطر و عروسک بروند.

خرید عروسک‌های پارچه‌ای دوام بیشتری دارند و قابل شستشو هستند. اسباب‌بازی‌های موزیکال توجه نوزادان را به خود جلب کرده و حس شنوایی آن‌ها را تقویت می‌کند مانند جغجغه یا عروسک‌هایی که با فشردن آن‌ها موزیک پخش می‌شود. علاوه بر آن می‌توان اسباب بازی‌هایی برای نوزادان خریداری کرد، تا جویدن آن‌ها به رشد دندان‌هایشان کمک کند. همه این موارد می‌تواند هدیه‌ی جذاب برای نوزادان باشد.

عیدی مناسب برای کودکان زیر سه سال

کودکان در گروه سنی 1 تا 3 سالگی دوست دارند بازی‌های تخیلی انجام دهند. دادن هدیه‌ای که کودکان را وارد دنیای خیالیشان کرده و قدرت تخیلشان را تقویت کند، می‌تواند آن‌ها ‌را به وجد آورد؛ در این سن بهترین هدیه برای عیدی دادن به کودکان ست‌های اسباب‌بازی، کاسکه، عروسک‌های مختلف است تا بتوانند نقش بزرگسالان را در دنیای خیالی خود بازآفرینی کنند.

عیدی مناسب برای کودکان 3 تا 7 سال

گروه سنی 3 تا 7 سال دوره‌ای است که کودکان به پیش‌دبستانی یا کلاس اول قدم می‌گذارند. در این دوره است که باید آماده یادگیری شوند. در این سنین آن‌ها یاد می‌گیرند مسئولیت‌پذیر باشند. سن 3 تا 7 سالگی سنی است که متخصصان توصیه می‌کنند تا توانایی‌ها و استعدادهای کودکان را شناسایی کنید. معمولا برای عیدی دادن به کودکان در این سن بازی‌های فکری و اسباب‌بازی‌هایی که نیاز به ساختن دارند و نیز لوازم تحریر مناسب این سن، گزینه مناسبی است.

عیدی مناسب برای دانش آموزان

عیدی دادن به کودکان یکی از رسم و رسومات عید نوروز است که معمولا در دید و بازدیدها بزرگترها به کوچکترها هدیه می‌دهند. دانش‌آموزان بیشتر از هر کسی انتظار بهار و دید و بازدید عید نوروز را می‌کشند. برای دانش‌آموزان عید اتفاق هیجان‌انگیزی است؛ در عید نوروز اقوام و فامیل به دیدار یکدیگر می‌روند و کودکان هم از این دیدار عیدی نصیبشان می‌شود، این عیدی می‌تواند هدیه نقدی یا یک دفتر برنامه ریزی باشد که در هر صورت شادی آن‌ها را صدچندان می‌کند.

شاید برای بزرگسالان این سوال پیش بیاید که آیا می‌توان به جای پول نقد در عید نوروز به کودکان هدیه غیر نقدی داد؟ باید بگوییم بله، با در نظر گرفتن گروه سنی کودکان می‌توان هدیه‌ای به آن‌ها داد که برایشان کاربردی باشد. برای مثال برای دانش‌آموزان کتاب کمک درسی ، بازی فکری و اسباب‌بازی گزینه مناسبی هستند.

نکات مهم درباره عیدی دادن به کودکان

در هنگام هدیه دادن به کودکان در عید نوروز خیلی از والدین تلاش می‌کنند تا هدیه‌ای را به کودک بدهند که کاربردی باشد و بتواند روی ذهن و شخصیت کودک تاثیر بگذارد. هدیه‌ای که علاوه بر شکل‌گیری شخصیت کودک، او را سرگرم کرده و اجازه دهد ساعت‌های بسیاری با آن وقت گذرانده و از آن لذت ببرد. هنگام خرید هدیه به عنوان عیدی برای کودکان باید نکاتی را مدنظر قرار داد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

کودکتان را با واژه پس‌انداز آشنا کرده و برای او از مزایای پس‌انداز بگویید؛ به او یاد دهید تا عیدی‌های نقدی خود را پس‌انداز کند و در یک حساب بانکی نگهداری کند. کودکتان را ببوسید و با احترام و نوازش به او عیدی دهید. این روش حس باارزش بودن را در او بیدار می‌کند و اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد. به کودکتان یاد دهید که مبلغ عیدی مهم نیست و فقط اصل عیدی گرفتن مهم است؛ تا سعی نکند خود را با همسالانش مقایسه کند. قبل از فرا رسیدن عید نوروز اسکناس‌های نو برای عیدی دادن به کودکان تهیه کنید و به کم سن و سال‌ها مبالغ پایین اما تعداد بیشتری اسکناس دهید. کودکان از گرفتن اسکناس‌های بیشتر خوشحال می‌شوند. به کودک یاد دهید تا در هنگام دریافت عیدی حتما از شخص عیدی دهنده تشکر کند. فرهنگ قدردانی را به کودک آموزش دهید. به کودکان یاد دهید متوقع نباشند و انتظار گرفتن عیدی از همه نداشته باشند. اجازه دهید کودکان خود عیدی‌هایشان را مدیریت کنند و اگر به کمکتان احتیاج داشتند، کنارشان باشید. عیدی دو کودک را مشترک ندهید، بین آن‌ها اختلاف ایجاد می‌شود. عیدی دادن زمان دارد، زمان آن را از دست ندهید زیرا شادی و خوشحالی کودکان در دید و بازدید عید به آن وابسته است. عیدی گران ندهید، همه خانواده‌ها این امکان را ندارند تا به کودکان عیدی زیادی بدهند. سقفی را برای عیدی دادن به گروه‌های سنی مختلف در نظر بگیرید. برای عیدی دادن به کودکان کم سن و سال که درکی از اسکناس ندارند می‌توان هدایای غیر نقدی تهیه کرد. از عیدی کودک برای خرج و مخارج منزل و ... استفاده نکنید. اگر قصد دارید هدیه غیر نقدی برای کودکان بگیرید حتما روحیات، جنسیت، علایق و سلیقه آن‌ها را در نظر بگیرید. به کودکتان کمک کنید تا اسکناس‌های عیدی خود را بشمارد، این کار به آن‌ها احساس لذت می‌دهد و کمک می‌کند بتوانند شمارش اعداد را یاد بگیرند. اگر کسی به فرزند شما در مقایسه با سایر کودکان عیدی کمی داد، اجازه ندهید فرزندتان این تبعیض را در ذهن خود بزرگ جلوه دهد. برای او از ارزش معنوی عیدی گرفتن بگویید و حس قدرشناسی را در او تقویت کنید. سخن آخر

هر سال با آمدن فصل بهار و نوروز باستانی رسم دیرینه عیدی دادن به کودکان هم توسط بزرگترها اجرا می‌شود. رسمی که باعث ایجاد پیوند دوستی بین کودکان و بزرگسالان می‌شود. بزرگسالان با عیدی دادن هم حس اعتماد به نفس و هم احساس ارزشمند بودن را در کودکان تقویت می‌کنند و از سوی دیگر به کودکان یاد می‌دهند که قدرشناس بوده و در مقابل لطف و توجه اطرافیان بی تفاوت نبوده و سپاسگذار باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵ سرگرمی و ایده جذاب برای استقبال خانوادگی از نوروز
  • ایده‌های جالب برای عیدی دادن به کودکان
  • قیمت دقیق انواع میوه در میادین در آستانه سال نو | از پاپایا و آناناس طلایی تا سیب قرمز لبنان
  • (تصاویر) فوت‌وفن‌های چیدمان سفره هفت سین برای نوروز ۱۴۰۳
  • آل کثیر و یک تکه تور تا ایده آل هواداران پرسپولیس 
  • یحیی گل‌محمدی منتظر پیشنهاد رسمی این باشگاه است!
  • به انگیزه برگزاری فستیوال کوچه
  • آل کثیر و یک تکه تور تا ایده آل هواداران پرسپولیس
  • بازار راکد تزیین ساختمان در آستانه شب عید/ نرخ رنگ‌آمیزی ساختمان چقدر است؟
  • آرمان‌گرایی عین عمل‌گرایی