Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: جشنواره های اقوام، فضای مناسبی برای ایجاد پیوندهای اجتماعی و ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا فتح‌آبادی شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح رسمی نمایشگاه اقوام و عشایر اراک، اظهار داشت: میهن پر افتخار ما رنگین کمانی از اقوام را در دل خود جای داده که از سه هزار سال گذشته در آن سکونت گزیده و با سنت، آئین، آداب و رسوم خود فرهنگ، اصالت و بنیه این سرزمین را تشکیل داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اتحاد و انسجام میان اقوام سنگ بنا و بن مایه و شیرازه فرهنگی این سرزمین است و ما برای نشان دادن این اصالت و هویت فرهنگی برگزاری جشنواره عشایر و اقوام را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در استان مرکزی و در راستای پیشبرد اهداف فرهنگی سند راهبردی و توسعه فرهنگی را از سه سال پیش تدوین و به تصویب رسانده ایم که برنامه های متعددی را در بر می گیرد و این برنامه ها در بازه زمانی مشخصی درحال پیگیری و اجرا هستند.

فتح‌آبادی تصریح کرد: سند فرهنگی استان دارای یک رویکرد علمی نوین و ابتکاری است به صورتی که بسیاری از برنامه های آن در قالب هفته های فرهنگی در کشور درحال اجرا هستند و تاکنون دو فاز این سند در دو تا سه سال اخیر به اجرا رسیده و در نخستین فاز اجرایی این سند ما شاهد اجرای ۲۰ هزار عنوان برنامه در شهرستان های استان بودیم که با استقبال گسترده مردمی مواجه شد.

وی ادامه داد: براساس کارسنجی انجام شده، ۹۸ درصد مردم درخواست تداوم برنامه های فرهنگی را دارند که بر این اساس در فاز دوم این طرح که از ابتدای امسال آغاز شده هفته های فرهنگی را با رویکرد اخلاق فرهنگی آغاز کرده ایم و تاکنون در سه شهرستان استان مرکزی این طرح به اجرا رسیده و تا پایان سال در سه شهرستان دیگر نیز اجرا می شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: ساماندهی، تقویت و گسترش برنامه های شاد از دیگر برنامه های تعیین شده در این سند است و درئحال حاضر استان مرکزی دارای شاخص های برتر اجرای برنامه های فرهنگی در این راستا است.

فتح‌آبادی بیان کرد: جشنواره ملی اقوام و عشایر چند هدف مهم را دنبال می کند که ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی به عنوان کارویژه اصلی این جشنواره شناخته شده، همچنین عرضه کالاهای فرهنگی و هنری در این همایش یکی دیگر از اهداف تعیین شده است.

وی اضافه کرد: بازتاب اتحاد اقوام از دیگر اهداف مهم برگزاری اینگونه جشنواره ها محسوب می شود که به حفظ ارزش های اصیل و ایجاد پیوندهای اجتماعی منجر می شود، مشارکت ۳۱ استان در این برنامه با این سطح برای نخستین بار در استان بی سابقه بوده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: استقرار تعداد ۲۵۰ غرفه در این نمایشگاه از نظر کمیت بی نظیر بوده و مبلغی بالغ بر ۶۲ میلیون تومان صرف انجام عملیات غرفه آرایی شده که تمامی این مبلغ توسط نهادهای مردمی تامین شده است.

فتح‌آبادی ادامه داد: همزمان با این نمایشگاه، کاروان شهرگشت با حضور نمایندگانی از اقوام مختلف سراسر کشور برای نخستین بار در کشور در خیابان های شهر اراک به حرکت درآمد که با استقبال بی نظیر مردم مواجه شد و امیدواریم که اینگونه برنامه ها گسترش پیدا کند.

وی عنوان کرد: امروزه هدف اصلی روانشناسی مثبت ارتقا و کیفیت بخشی به زندگی مردم است و انجمن ملی این سازمان به مدت دو سال است که در استان مرکزی به صورت جدی فعالیت دارد، با توجه به این مساله در تلاش هستیم که با برگزاری برنامه هایی به ارتقای سطح شادمانی و کیفیت زندگی مردم کمک کنیم.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: تهیه یک فضا با ظرفیت یک هزار نفری به منظور استقرار بازدیدکنندگان و اجرای برنامه های زنده گروه های هنری از اقوام مختلف که در هر نیم ساعت به یک استان تعلق دارد از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۲۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود

به گزار گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، بنا بر اعلام روابط‌عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به نقل از قاسم زائری رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره بین‌المللی شانزدهم پژوهش فرهنگی، هفدهمین دوره  آیین‌ اختتامیه جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی در سال ۱۴۰۳ همزمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.

جهت‌گیری اصلی این جشنواره، اهتمام به پژوهش علمی سیاست‌گذارانه و حل مسئله‌محور و متعهد بر بنیان‌های نظم فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران است. به گفته دکتر قاسم زائری رئیس پژوهشگاه و دبیر جشنواره شانزدهم، مسیر سیاست‌گذاری معقول جز از مجرای پژوهش علمی و مسئله‌مند و جهت‌دار نمی‌گذرد و حکمرانی نوین فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران، جبراً راهی جز اتکا به پژوهش فرهنگی ندارد.

همچنین با توجه به تأکید دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه جشنواره شانزدهم، امروز حوزه سیاست‌گذاری نیازمند کمک همه اصحاب علم و دانش و فرهنگ و هنر است و پژوهش‌ها باید بتوانند خلأ مهمی را در حوزه ادبیات نظری، تصمیم‌گیری‌ و سیاستگذاری‌های مهم پر کنند.

در همین راستا پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در نظر دارد دوره هفدهم این جشنواره را همزمان با هفته پژوهش ۱۴۰۳ برگزار کند.

گفتنی است آیین اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی ۳۰ دی ۱۴۰۲ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با معرفی برگزیدگان داخلی و بین‌المللی در محورهای پنج گانه فرهنگ، هنر، رسانه و ارتباطات، پژوهش‌های دینی و اسلامی، و فناوری‌های جدید و آینده‌پژوهی فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

در این دوره، ضمن تقدیر از پژوهشگران برتر در بخش‌های زن، جوان و استان، و معرفی پیشکسوت پژوهش فرهنگی، برای اولین بار جایزه ویژه زنده‌یاد دکتر عماد افروغ با موضوع نقد و سیاستگذاری فرهنگی به پژوهشگر برگزیده این حوزه اهدا شد.

همچنین پژوهشگران برگزیده دوره شانزدهم به بنیاد ملی نخبگان معرفی شدند تا علاوه‌بر عضویت در آن، از حمایت‌های مادی و معنوی آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • تاکید بر توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • داوران بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
  • نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
  • زائران دسترسی مناسبی به حرم حضرت معصومه (س) و اطراف آن ندارند
  • شروع به کار یک جشنواره سینمایی بدون دبیر!
  • بنیاد ایرانشناسی میزبان جشنواره فیلم اقوام شد
  • برگزاری جشنواره‌های ورزشی در راستای ترویج فرهنگ شهدا