Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-03-28@22:30:43 GMT

نشانه‌های بی‌سوادی عاطفی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۱۵۳۲۸۹

نشانه‌های بی‌سوادی عاطفی را بشناسید

حسین بهلولی با بیان اینکه انسان‌هایی که از عواطف و احساسات خود شناخت کافی دارند، می‌دانند چه زمانی خوب و پرانرژی یا در چه مواردی ناراحت و خسته هستند، افزود: اما افرادی که دچار بی‌سوادی عاطفی هستند وقتی دچاربی‌حوصلگی، غمگینی و ناراحتی می‌شوند، نمی‌توانند توضیح دهند فقط عنوان می‌کنند حال خوبی ندارند.

این روانشناس ادامه داد: افرادی که دچار بی‌سوادی عاطفی هستند از اینکه حال گرفته‌شان به‌دلیل خستگی، احساس خجالت، طرد شدن، حسادت، تنفر، گناه، شرمندگی یا حقارت است آگاه نیستند و به عبارتی وضعیتشان برایشان مشخص و واضح نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهلولی با اشاره با اینکه افراد مبتلا به کوری عاطفی نمی‌توانند تفکیکی بین احساسات منفی خود قائل و برای بیان احساس درون خود واژگان مناسبی پیدا کنند، عنوان کرد: این مسئله تبعات روحی و روانی بسیاری در جامعه دارد و چه بسا در در مواردی سبب طلاق عاطفی بین زوجین و منزوی و تنها شدن افراد از سطح جامعه می‌شود و در مواردی سبب روی آوردن فرد به فضاهای مجازی مخرب و آسیب‌زا شود.

وی اضافه کرد: از جمله مواردی که باعث می‌شود فرد دچار بی‌سوادی عاطفی شود این بوده که در خانواده‌ای بزرگ می‌شوند که والدین دارای سبک فرزندپروری استبدادی هستند، گفت: در این خانواده‌ها ارتباط والدین و فرزندان خشک و سخت‌گیرانه است چرا که تمامی تصمیم‌ها بر عهده والدین بوده و از فرزند خود در تصمیم‌گیری‌ها مشارک نمی‌گیرند و قوانین سخت‌گیرانه‌ای بین آنها حاکم است.

این روانشناس تاکید کرد: اولین گام برای پیشگیری از بی‌سوادی عاطفی این بوده که والدین آموزش‌های لازم را به فرزند خود از دوران کودکی بیاموزند و به عبارتی به فرزندان خود یاد بدهند که عواطف و احساسات خود را حتی با یک لبخند ساده و تشکر کردن نشان دهند.

وی ادامه داد: نوجوانان حتی با دیدن ارتباط صمیمانه بین پدر و مادر از طریق یادگیری مشاهده‌ای، چگونگی ارتباط موثر با اطرافیان و به ویژه همسر خود در آینده را فرا می‌گیرند بنابراین ضرورت دارد که افراد یاد بگیرند و حتی از اطرافیان خود بپرسند که دلیل دوست داشتنی بودن، ناراحتی یا طرد شدن آنها چیست و تمرین کنند تا احساساتشان را نشان دهند.

 

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش نشانه گیری توپ پینگ پونگ با نی توسط بازیکنان اینتر / فیلم

چالش متفاوت در تمرین اینتر که توسط بازیکنان تیم اجرا شد.

دانلود (8.4MB)

دیگر خبرها

  • حواستان به باتلاق عاطفی باشد
  • ۱۷ هزار کودک در غزه والدین خود را از دست داده‌اند
  • زنان متولد این ماه‌ها از نظر عاطفی به شدت وابسته هستند!
  • تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟
  • چالش نشانه گیری توپ پینگ پونگ با نی توسط بازیکنان اینتر / فیلم
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • علائم زخم معده را بشناسید
  • سبط اکبر(ع) را بهتر بشناسید
  • هزینه‌های سفر به هند شامل چه مواردی است؟
  • شوک نظامی ایران به جهان /این پهپاد انتحاری ایران را بشناسید