Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تأیید مکرر پایبندی ایران به توافق هسته ای از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، حمایت از برجام را ضامن صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی دانست.

به گزارش مشرق، «جفری فلتمن» معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست شورای امنیت با تأکید بر اینکه «آژانس بین المللی انرژی اتمی» (IAEA) تاکنون ۹ بار پایبندی ایران به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرده است، تصریح کرد: «تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای عدم تأیید پایبندی ایران به توافق هسته ای متأسفانه باعث خلق وضعیتی مبهم و نامعلوم برای آینده این توافق شده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه افزود: «دبیرکل سازمان ملل در هفتمین نشست کمیسیون مشترک بار دیگر بر ضرورت تضمین اجرای کامل و مؤثر تمام بخشهای این توافق با باوری راسخ و در فضایی سازنده تأکید کرد. وی همچنین اعلام کرد که حمایت از این توافق شورای امنیت، برای تضمین ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و همچنین ثبات منطقه ای و جهانی امری حیاتی است و اینکه توافق مزبور در راستای منافع رژیم عدم اشاعه [هسته ای] و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است».

جفری فلتمن در ادامه توافق هسته ای ایران را «گامی در جهت تحقق خواست مردم ایران برای برخورداری از امکان مشارکت اقتصادی با جهان» دانست.

معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد: «دبیرکل سازمان ملل دولت آمریکا را به پایبندی به تعهدات مندرج در این توافق و درنظر گرفتن پیامدهای گسترده تر آن برای منطقه و فراتر از آن پیش از اتخاذ تدابیر بعدی تشویق می کند. دبیرکل همچنین از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که با دقت نگرانیهای مطرح شده از سوی طرفهای برجام را مورد توجه قرار دهد. دبیرکل از جامعه بین المللی می خواهد تا به حمایت خود از اجرای کامل این توافق تاریخی ادامه دهند و از اظهارات مثبت و تصدیق آمیز بسیاری از کشورها در حمایت از این طرح نیز استقبال می کند».

جفری فلتمن با اشاره به اینکه «دبیرکل سازمان ملل هیچگونه گزارشی در خصوص تأمین یا انتقال کالاهای مرتبط با فعالیت هسته ای به ایران که ناقض شروط مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ باشد، نیافته است»؛ در ارتباط با ادعاهای سفیر آمریکا در سازمان ملل مبنی بر کمک تسلیحاتی ایران به حوثی های یمن تأکید کرد که «دبیرکل هنوز در موقعیتی نیست که تأیید نماید موشکها [پرتاب شده توسط حوثی های یمن] متعلق به ایران بوده است یا خیر».

وی در پایان گفت که دبیرکل در حال بررسی اطلاعات موجود است و در آینده نزدیک گزارش خود را به شورای امنیت ارائه خواهد کرد.

منبع: مهر ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف جنایات اسرائیل است

به گزارش خبرگزاری مهر، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه و در نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس با موضوع بررسی تحولات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، ایفای نقش این گروه برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی را خواستار شد و گفت «چگونگی و کیفیت نقش‌آفرینی تک‌تک کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در رابطه با بحران‌آفرینی های رژیم اسرائیل و موضعی که در این خصوص اتخاذ می‌کنند، مؤثر بوده و در تاریخ نیز ثبت و ضبط خواهد شد».

باقری در ادامه گفت: «از این رو، اعضای سازمان بریکس نیز می‌بایست اراده سیاسی و عملی خود را برای توقف کامل حملات به مردم و زیرساخت‌های غیرنظامی در نوار غزه، توقف فوری، کامل و پایدار حملات علیه غزه، ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه به ویژه مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، دارو و درمان به سراسر نوار غزه و به میزان کافی، خروج کامل نظامیان اشغالگر از نوار غزه و کمک جامعه جهانی به بازسازی تخریب‌های گسترده صورت گرفته در این منطقه را در اولویت فعالیت‌های و اقدامات خود قرار دهند».

وی با قدردانی از مواضع دولت آفریقای جنوبی در طرح دعوا علیه رژیم صهیونیستی نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به جهت ارتکاب جنایت نسل‌کشی، از کشورهای عضو بریکس خواست ضمن حمایت قاطع از این اقدام، راهکارهای حقوقی لازم برای فعال‌سازی دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به این جنایات را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

معاون وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که «تجربه ۲۰۰ روز گذشته جنایت و تجاوزگری رژیم صهیونیستی نشان داده است که ملت فلسطین از بین رفتنی نیست و مردم غزه ثابت کرده‌اند که در تقابل با بمب اسرائیلی، این کودک فلسطینی است که برنده است».

باقری کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه از لبنان گرفته تا عراق و دریای سرخ را توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌پناه غزه خواند.

وی در ادامه گفت: «در برهه کنونی، تمرکز ما باید بر روی دستیابی به توقف کامل و پایدار حملات رژیم صهیونیستی برای کاهش فاجعه انسانی در نوار غزه و گسترش ارسال کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به داخل غزه و حمایت قاطع از فعالیت سازمان‌های بشردوستانه به ویژه آن روا باشد. در این راستا، تنها موضع‌گیری و بیانیه کفایت نمی‌کند و باید اقدامات عملیاتی مؤثر و قاطع برای تمکین رژیم صهیونیستی به خواست جامعه جهانی در دستور کار قرار گیرد».

باقری با اشاره به گذشت بیش از ۶ ماه از حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: «در این مدت بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه جان خود را در نتیجه حملات وحشیانه این رژیم از دست داده‌اند که دو سوم آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. بیش از ۷۰ درصد زیرساخت‌های حیاتی در نوار غزه از جمله بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، مساجد و کلیساها، ساختمان‌های مسکونی و شبکه‌های خدمات رسانی‌، تخریب یا آسیب جدی دیده‌اند و حدود دو میلیون نفر از ساکنان غزه آواره شده‌اند. وضعیت انسانی در این منطقه به بحرانی‌ترین شرایط ممکن رسیده است».

وی ادامه داد: «در حال حاضر، ساکنان غزه به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که جان خود را در نتیجه حملات و تجاوزات مستقیم ارتش صهیونیستی از دست داده و می‌دهند و آن‌هایی که در نتیجه گرسنگی، ممنوعیت ورود نیازهای حیاتی، پزشکی و در واقع به جهت تنبیه دسته جمعی با هدف نسل کشی، توسط رژیم اسرائیل در حال مرگ تدریجی هستند».

باقری با تاکید بر این نکته که «صلح و امنیت منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سایه معضل اساسی و بنیادین اشغالگری، نقض گسترده حقوق بشر، جنایت جنگی و نسل‌کشی اعمالی از سوی رژیم صهیونیستی به مخاطره افتاده است»، گفت: «جمهوری اسلامی ایران معتقد است صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در منطقه تا زمان رفع کامل اشغال و اعمال حق بنیادین تعیین سرنوشت مردم فلسطین محقق نخواهد شد».

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: «از همین رو، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کنشگر مسئول و فعال و حامی صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، از چند سال قبل ابتکار دموکراتیک خود را ارائه نموده است که بر اساس این طرح ثبت شده در دبیرخانه سازمان ملل، برگزاری همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین با مشارکت ساکنان حقیقی و اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی جهت تعیین سرنوشت خویش و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین است. متأسفانه آنچه که هم اکنون در نوار غزه از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل در حال انجام است، ایجاد شرایط فروپاشی اجتماعی در غزه است».

باقری در ادامه اشاره کرد که «اقدامات رژیم صهیونیستی برای غیرقابل سکونت کردن نوار غزه به اشکال مختلف اعم از کشتار غیرنظامیان، عدم تأمین نیازهای اولیه و حیاتی، تخریب خانه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌ها با بمباران‌های گسترده و کور و تبدیل غزه به یک زمین سوخته با هدف اجبار جامعه فلسطینی به کوچ و خروج از سرزمین مادری‌شان صورت می‌گیرد».

او، این اقدامات رژیم صهیونیستی را نقض آشکار تمامی قواعد و اسناد بین‌المللی و معادل جنایت جنگی و مصداق عملی نسل‌کشی دانست و گفت: این اقدامات باید هر چه سریع‌تر از سوی محاکم قضایی بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی مورد تعقیب کیفری قرار گیرند.

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به تلاش غرب برای توجیه جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی ذیل اصل حق دفاع مشروع، این توجیه حامیان رژیم صهیونیستی را از لحاظ حقوقی و بین‌المللی کاملاً مردود توصیف کرد و گفت: «اصل دفاع مشروع به لحاظ حقوقی مشمول قدرت اشغالگر نمی‌شود و اسرائیل به عنوان یک عنصر اشغالگر، وفق همه موازین وقطعنامه‌های بین‌المللی وظایف مشخصی برای محافظت و حمایت از مردم تحت اشغال خویش دارد».

باقری با اشاره به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران در دمشق گفت: «پس از جنایت کم‌سابقه و متخلفانه رژیم اسرائیل علیه سفارت کشورمان در سوریه، حق دفاع مشروع برای جمهوری اسلامی ایران نیز محفوظ بوده و بر این اساس، رژیم اشغالگر پاسخ جنایت خود در دمشق را در اراضی اشغالی فلسطین دریافت کرد».

کد خبر 6088747 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف جنایات اسرائیل است
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای