Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چند ماه پیش خبری در تمام رسانه‌های کشور مبنی بر برگزاری آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت ۵ هزار نفر مخابره شد  .
این اولین جمله‌ای بود که چشم تمام جوانان جویای شغل را به خود خیره کرد. در جامعه‌ای که بزرگترین مشکل آن اشتغال است و هزاران جوان تحصیلکر‌ده جویای شغل وجود دارد شنیدن خبر استخدامی برای ۵ هزار نفر بسیار خوب و لذت بخش است، اما دیری نپایید که شرکت کنند‌گان این آزمون در رابطه با آن اعتراض کردند آن‌ها می‌گویند سوالاتی سخت، سیستم فنی نامناسب و تغییر نا به هنگام زمان برگزاری آزمون از جمله ویژگی‌های نامناسب بودن آن است  و به طور کل این آزمون را سخت، غیر تخصصی و کسل کننده می‌دانند که تا به حال نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوالات غیر تخصصی در مرحله اول

یکی از شرکت‌کنندگان آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص این آزمون گفت: مرحله اول آزمون همراه با سوالاتی در حوزه روان‌شناسی برگزار شد که همین موضوع سبب خسته کردن ذهن آزمون دهنده ها  شد و ما از را موضوعات تخصصی به دور کرد زیرا تعداد آن‌ها زیاد بود و سبب درگیری شدید مغز گردید.

وی در خصوص مرحله دوم آزمون که به صورت تخصصی برگزار شد، اظهار کرد: در مرحله دوم فکر می‌کردیم که این آزمون نسبت به دفعه اول بسیار راحت‌تر باشد زیرا  تخصصی‌تر برگزار می‌شد، اما متاسفانه دیدیم که مرحله دوم آزمون هم دست کمی از مرحله اول آن نداشت و سوالات بسیار سخت و کاملا غیر حرفه‌ای تهیه شده بود. به طور مثال در آزمون رشته برق مدار‌ها  بصورت دستی کشیده شده بودند و عکس آنها قرار داده شده بود  و گویی بر روی یک کاغذ باطله برای دانشجو در داخل کلاس و جهت توضیح مدار کشیده شده باشد.

این شرکت کننده تصریح کرد: اوج فاجعه این امتحان زمانی بود که سیستم به مشکل برخورد و پاسخنامه قبل از آنکه پر شود خودبه خود ارسال شد و من به عنوان یک شرکت‌کننده‌ای که پاسخ‌ها را نوشته بودم و تنها می‌خواستم آن‌ها را در پاسخنامه خود وارد کنم به مشکل برخوردم و پاسخنامه‌ام سفید ارسال شد و از دور امتحانات کنار رفتم. 

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان این آزمون گفت: جدای از سوالات سخت، تغییر زمان برگزاری آن هم یکی از مشکلات بزرگ برای ما شرکت کنندگان در آزمون بود.

طراحی سوالات به کمک شرکت های دانش بنیان

درحالی که بیش از نصفی از شرکت کنندگان این آزمون ناراضی هستند و طراحی سوالات و روند برگزاری آن را غیر حرفه ای می‌دانند دبیر علمی این آزمون به دفاع از کار خویش می‌پردازد.

حسین کلانتری دبیر علمی آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در پاسخ به مشکلات شرکت‌کنندگان در آزمون و در رابطه با سوالات آزمون ابتدایی که شرکت‌کنندگان نسبت به آن اعتراض داشتند گفت: قبل از طراحی آزمون با چند کانون ارزیابی مشورت کردیم و آن‌ها خود نسبت به این موضوع تاکید داشتند که سوالات مرحله اولیه آزمون حتما به صورت روان‌شناسی باشد، زیرا روحیه و شخصیت فرد در محیطی که قرار است در آن مشغول به کار شود بسیار اهمیت دارد حتی مهم تر از سطح دانش فنی او می‌باشد.

وی ادامه داد: در آزمون ابتدایی سوالاتی در موضوعات خودشناسی پرسیده شد تا یک کارفرما با شخصیت و روحیه کارمند خود آشنایی پیدا کند. اینکه یک فرد تا چه اندازه روحیه کار گروهی داشته باشد برای کارفرما بسیار مهم است لذا مرحله اول آزمون همراه با سوالات روانشناختی برگزار شد که خود شرکت‌ها می‌خواستند.

آزمون ابتدایی تاثیری در نمره داوطلبان ندارد

دبیر علمی آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان در خصوص نمره آزمون اولیه تصریح کرد: نکته‌ای که داوطلبان باید به آن توجه کنند این است که نمره آزمون ابتدایی به هیچ وجه در کارنامه داوطلبان ثبت نمی‌شود زیرا به غیر از نمره آن چیزی که اهمیت دارد آشنایی با روحیه یک شخص است.

کلانتری در رابطه با مشکلات فنی آزمون که داد شرکت‌کنندگان را درآورده گفت: قبل از برگزاری آزمون ما به داوطلبان گفته بودیم که از چه نکات فنی استفاده کنند و سیستم کامپیوتری خود را بر روی چه ور‌ژنی قرار دهند. اینکه یک داوطلب خود این کار‌ها ار انجام نداده و نکات فنی را رعایت نکرده است تقصیر برگزار کنند‌گان آزمون نیست، زیرا از قبل اطلاع رسانی شده بود کما آنکه بسیاری از داوطلبان در حین برگزاری آزمون تماس گرفتند و این موضوع را به ما اطلاع دادند و سیستم آن‌ها درست شد.

دبیر علمی آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به این موضوع که داوطلبان در شهر خود و شهر‌هایی که انتخاب کرده اند قبول می‌شوند خاطر نشان کرد: بسیاری از کسانی که در این آزمون شرکت کرده اند  می‌گویند که شاید در شهر خود انتخاب نشویم، اما در ثبت نام  ابتدایی از هر داوطلب پرسیده شد که در کدام استان می‌خواهند فعالیت داشته باشد و بر اساس همان انتخابی که داوطلبان کرده اند شهر مورد نظر برای اشتغال هم مشخص می‌شود و اگر آنها  در شهر خود نتوانند نمره قبولی را کسب کنندطبعا اجباری نیست که حتما مشغول به کار شوند.

کلانتری یادآور شد: اگر هر یک از داوطلبان نسبت به این آزمون و سوال‌هایش اعتراض دارند می‌توانند با ما تماس بگیرند و این موضوع را بگویند.

چه کسی پاسخگوی داوطلبان است؟

اما نکته قابل بحث این است که اگر باید برای پاسخ دادن  به سوالات آزمون باید از یک سیستم و مرورگر خاص  استفاده می‌شد چطور در آزمون اولیه این نکته مورد توجه قرار نگرفت و به راحتی پاسخنامه توسط داوطلبان تکمیل و ارسال شد ؟ داوطلبان این آزمون در پاسخ به اظهارات دبیر علمی این آزمون می‌گویند که  چرا برای برگزار کنندگان این آزمون تمرکز ذهنی شرکت کنندگان  مهم نبود و آنها به تمرکز ذهنی داوطلب توجهی نداشتند و قبل از برگزاری آزمون به صورتی کامل و جامعه روند برگزاری آزمون را برای ما توضیح ندادند تا به درستی خود را آماده کنیم   بسیاری از جوانان به امید موفقیت و اشتغال در این آزمون ثبت نام کردند و اما به دلیل نبود روند درست سرخورده شده اند و جای سوال است که چرا زمانی که توان برگزاری آزمون نیست اقدام به برگزاری آزمون های تخصصی می‌کنیم؟

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۵۳۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سرهنگ معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای تهران بزرگ نسبت به کلاهبرداری از داوطلبان شرکت در کنکور به بهانه فروش سوالات و منابع و ... هشدار داد.

وی با بیان اینکه این نوع از کلاهبرداری نزدیک به زمان کنکور رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه افراد زیادی هم درگیر این نوع از کلاهبرداری می‌شوند. عمدتا تبلیغات این افراد سودجو نیز در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود و در نهایت نیز یا داوطلبان را به صفحات فیشینگ هدایت کرده و حساب بانکیشان را خالی می‌کنند، یا اینکه سوالات جعلی را به فروش رسانده و در نهایت سبب می‌شوند که داوطلبان به این امید واهی که سوالات را در اختیار دارند، نتایج بدی در کنکور اخذ کرده و هم کنکور را از دست بدهند و هم مبلغ زیادی را پرداخت کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه مجرمان سایبری پا را فراتر گذاشته و در ماه‌های اخیر شاهد پیش فروش سوالات کنکور در فضای مجازی بودیم، گفت: مجرمان سایبری با جعل هویت و با ادعای واهی دسترسی به سؤالات آزمون سراسری یا ارتباط و همکاری با طراحان سؤال، اقدام به اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور می‌کنند. همچنین در مواردی اقدام به جعل لوگوی سازمان سنجش می‌کنند تا افراد بیشتری را وسوسه کرده و مورد اغفال قرار دهند.

معظمی گودرزی با بیان اینکه انتشار چنین آگهی‌هایی در فضای مجازی جرم است، گفت: همچنین هرگونه خرید و فروش تحت عنوان فروش سوالات کنکور و آزمون‌ها و... در فضای مجازی جرم است. از این رو لازم است که مردم به هیچ عنوان فریب تبلیغات دروغین جذاب و اغوا کننده فروش سوالات کنکور در شبکه‌های اجتماعی را نخورند و صرفا با تکیه بر دانش و معلومات خود در کنکور شرکت کنند. هچنین هرگونه اخبار در مورد کنکور و آزمون‌های جامع را از رسانه‌های رسمی و سایت رسمی سازمان سنجش پیگیری کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور
  • فروش سوالات آزمون‌های نهایی و استخدامی ترفندی برای کلاهبرداری
  • فروش سوالات آزمون‌های نهایی و استخدامی ترفندی برای کلاهبرداری است
  • هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور
  • فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید
  • هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها
  • داوطلبان فریب فروش سوالات کنکور را در فضای مجازی نخورند
  • انتشار كارت ورود به جلسه نوبت اول آزمون سراسری سال 1403 از روز دوشنبه/اعلام جزئیات آمار شركت‌كنندگان در آزمون سراسری
  • انتشار کارت ورود به جلسه نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ از روز دوشنبه/ جزئیات آمار شرکت‌کنندگان اعلام شد
  • آمار شرکت‌کنندگان در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳/ انتشار کارت از دوشنبه